Advertentie | |
|
![]() |
|
Fenyl is een speciaal rondje van 6 C's.
het heeft tussen elke 6 C atomen een enkelvoudige binding. Maar ook maar een H-atoom. Dit ligt allemaal in een vlak. Echter komt elke C dan een binding tekort, deze ongebonden elektronen verzamelen zich in twee wolken een boven en een onder het vlak. De structuurformule wordt geschreven als een zeshoekje met een cirkeltje er in, er wordt soms wat anders gebruikt, maar zeshoekje met cirkeltje is eht beste omdat de andere vaak uitgaan van 1,3,5-cyclohexatrieen, een stof die weliswaar dezelfde molecuulformule zou hebben (C6H6) maar niet bestaat omdat als je deze stof zou maken het vanzelf in benzeen zou "overspringen". Als benzeen als karakteristieke groep in het molecuul zit heet het fenyl. Het is geloof ik mogelijk dat een van de C-atomen wordt vervangen door een N-atoom, maar laat dat maar hangen. A en B lijken mij erg gek, weet je zeker dat het niet Br en Cl moeten zijn? C is niet zo moeilijk, C is gelijk aan C5H11 + C6H5 - C6H6 = C5H10 = penteen (5 C's met een C=C) |
![]() |
|
![]() |
hallo r.....7,
De vraagstelling rammelt een beetje... in de menselijke wereld kan AlCl3 en Br niet zomaar verdwijnen! 1=> 1-penteen + HBr (additie) 2/3 => met katalysator AlCl3 benzeen + 2 broompentaan (Diels-Alder substitutie) .............=> 2-fenylpentaan + HBr om aan alle verwarring een einde te maken: A. >>> CH2=CH-CH2-CH2-CH3 + HBr => CH3-CHBr-CH2-CH2-CH3 B. >>> C6H6 + CH3-CHBr-CH2-CH2-CH3 => 2-fenylpentaan + HBr Laatst gewijzigd op 01-12-2003 om 15:47. |
![]() |
||
Citaat:
Lijkt me vrij onmogelijk, zoals blablalou al zegt! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
geen hydroxide groep maar een hydroxy groep. Hydroxide is de naam van het losse OH- -ion
er wordt wel gezegd dat uit A + HBr B wordt gevormd, maar het sluit neit uit dat er andere rest producten onstaan. ik weet echter ook niet hoe ene stof samen met AlCl3 ooit Petneen zou kunnen geven... |
![]() |
|
A is CH2=CH1-CH2-CH2-CH3
B is CH3-CHBr-CH2-CH2-CH3 C is hetzelfde als B, maar nu zit er aan de broom via een stippellijn de AlCl3 Ok, bij de reacties zijn nog wel wat hulpmiddelen nodig, maar dit zijn wel de antwoorden.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[NA] Natuurkunde som en vraag! Paiman | 1 | 26-06-2015 11:11 | |
[SK] 2 vraagjes Gish | 7 | 17-01-2008 18:49 | |