Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2003, 18:02
ellen16
ellen16 is offline
Weet iemand misschien of je inzage kunt krijgen in de werkgeschiedenis van een arts, dwz. dat je te weten kunt komen of je arts ooit terecht heeft moeten staan voor het Medisch Tuchtcollege of beschuldigd is van wanpraktijken etc.?
Ik heb gehoord dat dit in de VS mogelijk is? Misschien ook in Nederland?
Oud 15-12-2003, 18:09
zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
ellen16 schreef op 15-12-2003 @ 19:02:
Weet iemand misschien of je inzage kunt krijgen in de werkgeschiedenis van een arts, dwz. dat je te weten kunt komen of je arts ooit terecht heeft moeten staan voor het Medisch Tuchtcollege of beschuldigd is van wanpraktijken etc.?
Ik heb gehoord dat dit in de VS mogelijk is? Misschien ook in Nederland?
jij hebt oprah gekeken

ontopic: ik zou het niet weten, maar ben er wel in geďnteresseerd
Oud 15-12-2003, 18:34
Verwijderd
Ik denk niet dat er een verplichting is dat openbaar te maken. Volgens mij zijn uitspraken van het Medisch Tuchtcollege niet openbaar, maar kan een openbaarmaking van de sanctie onderdeel uitmaken van het eindoordeel. Als een arts alleen op de vingers getikt wordt hoeft dat niet teveel bekend te worden om ervoor te zorgen dat artsen niet compleet geruďneerd raken als ze éen keertje licht in de fout gaan. Mensen zijn daar nogal panisch over.

Ook wanneer een arts ergens van beschuldigd is, of er is een klacht bij het tuchtcollege neergelegd maar die klacht is niet-ontvankelijk of ongegrond geoordeeld, dan zal daar niets van terug te vinden zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 18:47
Wave
Wave is offline
Als een arts echt ernstige fouten gemaakt zou hebben zou hij niet meer mogen werken.....artsten worden gtecontroleerd en zo nodig wordt er een aanklacht tegen hen ingediend....als jij niet tevreden bent kun je zelf ook een klacht indienen bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg....maar een arts heeft ook recht op privacy...en als hij in zijn beginnersjaren bijvoorbeeld een foutje gemaakt heeft, of net, artsen zijn ook maar mensen, moet dat niet openbaar gemaakt worden, niet iederen heeft daar wat mee te maken......
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 20:16
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
zeker oprah gekeken vanmiddag
Oud 15-12-2003, 20:52
Balance
Balance is offline
Citaat:
bloempjuh schreef op 15-12-2003 @ 21:12:
Ik denk niet dat dat openbaar gemaakt wordt. Iemand kan een hele goede arts zijn maar door een stomme fout voor het tuchtcollege gesleept worden. Tuurlijk had dat nooit mogen gebeuren, maar denk niet dat dat in principe afdoet aan zijn kwaliteiten als arts, als dat openbaar gemaakt zou worden kan 'ie z'n werk wel vergeten natuurlijk.

Artsen zijn ook maar mensen.
idd. mijn huisarts heeft bij mijn vriendin ooit een behoorlijke fout gemaakt met het geven van een diagnose. Daardoor is ze een paar maanden verlamd geweest in haar gezicht. Zij is uiteraard woedend op die vent, net als haar familie.
Maar ik zelf heb nog nooit problemen met die man gehad. Hij heeft zelfs mijn tante zo goed als van de dood gered; zij was er echt heel ernstig aan toe.
En mijn vader heeft ie ook heel erg geholpen.

Kortom: door één fout is een dokter niet meteen een heel slechte dokter.
Oud 15-12-2003, 21:37
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 15-12-2003 @ 21:52:
Kortom: door één fout is een dokter niet meteen een heel slechte dokter.
Idd, tuurlijk niet Medische beroepen zijn, net als elk ander beroep, mensenwerk. Mensen maken fouten. It's a simple fact. Een arts kan een verkeerde diagnose stellen. Als je ellende wilt voorkomen vraag dan een second opinion, de kans dat twee artsen er allebei naast zitten is ongelooflijk veel kleiner dan de kans dat één arts er naat zit (die al vrij klein is).

Een tuchtcollege zou pas moeten ingrijpen als tuchtiging nodig is, dat wil zeggen wanneer de arts zich onbehoorlijk gedragen heeft. Dus meerdere verkeerde diagnosen, wangedrag, etc. In het geval van een 'gewone' verkeerde diagnose zou zo'n klacht eerst behandeld moeten worden door een interne klachtencommissie, niet meteen door een soort rechter, en het zou zéker niet openbaar gemaakt moeten worden.

Laatst gewijzigd op 15-12-2003 om 21:39.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 07:39
Markiex
Markiex is offline
Naar ik weet wordt het niet openbaar gemaakt, tenminste, niet met naam en toenaam. Er bestaan wel drukwerken met daarin uitspraken van het medisch tuchtcollege maar de namen zijn weggelaten.
Oud 16-12-2003, 11:07
Verwijderd
Ik denk niet dat je een arts daartoe kunt verplichten, je zou 't 'm natuuelijk wel gewoon kunnen vragen, maar geen idee of-ie dan antwoord geeft
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 16:54
ellen16
ellen16 is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 15-12-2003 @ 19:09:
jij hebt oprah gekeken

ontopic: ik zou het niet weten, maar ben er wel in geďnteresseerd
Hehe, ja
Oud 16-12-2003, 17:02
ellen16
ellen16 is offline
Voor alle mensen: het is zeker niet zo dat ik vind dat een arts zijn of haar beroep niet meer mag uitoefenen wanneer ze een paar kleine foutjes hebben gemaakt. Het gaat mij er gewoon om dat ik weet dat ik te maken heb met een goede arts (ik word aan mn ogen geopereerd en dat blijft altijd een beetje riskant, vind ik).
Oud 17-12-2003, 16:25
pruiter
pruiter is offline
Of een arts kleine foutje heeft gemaakt kun je niet achterhalen.
Wel is het zo dat artsen (en nog een paar beroepsgroepen in de gezondheidszorg) geregistreerd staan in het BIG register www.bigregister.nl .

Hierin moet je geregisteerd staan om de beschermde titel arts te mogen voeren en bepaalde handelingen uit te mogen voeren, als er nu door een arts een of meer grove fouten gemaakt worden kan er door de slachtoffer een tuchtrecht procedure gestart worden en kan de arts uit het register geschrapt worden, of bijvoorbeeld voor een jaar geschorst worden.

Mensen die dus echt heel erg blunderen en grove fouten begaan staan dus als het goed is niet meer ingeschreven en zijn dan ook geen arts meer.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:36
Wave
Wave is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-12-2003 @ 22:37:

Een tuchtcollege zou pas moeten ingrijpen als tuchtiging nodig is, dat wil zeggen wanneer de arts zich onbehoorlijk gedragen heeft. Dus meerdere verkeerde diagnosen, wangedrag, etc. In het geval van een 'gewone' verkeerde diagnose zou zo'n klacht eerst behandeld moeten worden door een interne klachtencommissie, niet meteen door een soort rechter, en het zou zéker niet openbaar gemaakt moeten worden.
Jij kan sowieso niet zomaar een tuchtzaak tegen een arts beginnen, dat moet via de inspectie van de gezondheidszorg die en die kijkt of de klacht gegrond is. En dat kan al bij een verkeerde diagnose, als die maar ernstig is of echt door zeer slecht handelen van een arts ofzo...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten