![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk niet dat er een verplichting is dat openbaar te maken. Volgens mij zijn uitspraken van het Medisch Tuchtcollege niet openbaar, maar kan een openbaarmaking van de sanctie onderdeel uitmaken van het eindoordeel. Als een arts alleen op de vingers getikt wordt hoeft dat niet teveel bekend te worden om ervoor te zorgen dat artsen niet compleet geruďneerd raken als ze éen keertje licht in de fout gaan. Mensen zijn daar nogal panisch over.
Ook wanneer een arts ergens van beschuldigd is, of er is een klacht bij het tuchtcollege neergelegd maar die klacht is niet-ontvankelijk of ongegrond geoordeeld, dan zal daar niets van terug te vinden zijn. |
![]() |
|
![]() |
Als een arts echt ernstige fouten gemaakt zou hebben zou hij niet meer mogen werken.....artsten worden gtecontroleerd en zo nodig wordt er een aanklacht tegen hen ingediend....als jij niet tevreden bent kun je zelf ook een klacht indienen bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg....maar een arts heeft ook recht op privacy...en als hij in zijn beginnersjaren bijvoorbeeld een foutje gemaakt heeft, of net, artsen zijn ook maar mensen, moet dat niet openbaar gemaakt worden, niet iederen heeft daar wat mee te maken......
|
![]() |
||
Citaat:
Maar ik zelf heb nog nooit problemen met die man gehad. Hij heeft zelfs mijn tante zo goed als van de dood gered; zij was er echt heel ernstig aan toe. En mijn vader heeft ie ook heel erg geholpen. Kortom: door één fout is een dokter niet meteen een heel slechte dokter.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Een tuchtcollege zou pas moeten ingrijpen als tuchtiging nodig is, dat wil zeggen wanneer de arts zich onbehoorlijk gedragen heeft. Dus meerdere verkeerde diagnosen, wangedrag, etc. In het geval van een 'gewone' verkeerde diagnose zou zo'n klacht eerst behandeld moeten worden door een interne klachtencommissie, niet meteen door een soort rechter, en het zou zéker niet openbaar gemaakt moeten worden. Laatst gewijzigd op 15-12-2003 om 21:39. |
![]() |
|
Voor alle mensen: het is zeker niet zo dat ik vind dat een arts zijn of haar beroep niet meer mag uitoefenen wanneer ze een paar kleine foutjes hebben gemaakt. Het gaat mij er gewoon om dat ik weet dat ik te maken heb met een goede arts (ik word aan mn ogen geopereerd en dat blijft altijd een beetje riskant, vind ik).
|
![]() |
Of een arts kleine foutje heeft gemaakt kun je niet achterhalen.
Wel is het zo dat artsen (en nog een paar beroepsgroepen in de gezondheidszorg) geregistreerd staan in het BIG register www.bigregister.nl . Hierin moet je geregisteerd staan om de beschermde titel arts te mogen voeren en bepaalde handelingen uit te mogen voeren, als er nu door een arts een of meer grove fouten gemaakt worden kan er door de slachtoffer een tuchtrecht procedure gestart worden en kan de arts uit het register geschrapt worden, of bijvoorbeeld voor een jaar geschorst worden. Mensen die dus echt heel erg blunderen en grove fouten begaan staan dus als het goed is niet meer ingeschreven en zijn dan ook geen arts meer. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Dilemma IVF en abortus ***ailá*** | 106 | 20-05-2008 21:38 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geen referendum EU-verdrag Verwijderd | 151 | 27-09-2007 16:55 | |
Vrouw krijgt schadevergoeding voor zwangerschap ijscoman | 47 | 03-09-2007 06:54 | |
Werk, Geld & Recht |
Fout van het ziekenhuis -(L)- | 44 | 28-01-2005 15:11 | |
Wrongful life geen punt. | 40 | 05-04-2003 10:35 |