![]() |
|
![]() |
dan krijg je dus te weinig ijzer binnen of je lichaam neemt niet genoeg ijzer op... Door hevige menstruaties kan het hemoglobinegehalte lager worden, zoiets geloof ik... ( kheb zo'n foldertje van de bloedbank, aangezien mijn hb-gehalte steeds iets te laag is om bloed te geven
![]()
|
![]() |
ik geloof dat met een laag hb het er uiteindelijk op neerkomt dat er te weinig zuurstof in je bloed opgenomen kan worden (hb bindt aan zuurstof) waardoor je dus hoofdpijn krijgt
en het zal wel kloppen inderdaad dat je tijdens je menstruatie een lager hb gehalte dan normaal hebt. gewoon gezond eten (evt wat extra ijzer) dus en op tijd naar bed
|
Verwijderd
|
wat menstruatie betreft: In een maand tijd neem je ongeveer 20 mg ijzer op door je voedsel, en schei je door middel van zweet etc ook weer 20 mg ijzer af. Tijdens de menstruatie echter raak je nog eens 10 mg kwijt (ik weet niet zeker of het het getal (20 en 10) klopt, maar iig de verhouding tussen de getallen). Hierdoor raken vrouwen dus 1,5 keer zoveel ijzer kwijt dan mannen. Omdat tijdens de menstruatie je bloed niet rechtstreeks vanuit je bloedvaten uit je vagina stroomt maar het eerst een tijdlang opgeslagen heeft gezeten in de baarmoeder, heb je het meeste last van ijzertekort op het moment dat er het meeste bloed in de baarmoeder zit: de dag vóór je menstruatie.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Roosvicee Ferro heeft dan meer zin, denk ik. Maar goed, voor dreen hoeft het iig niet. ![]() |
![]() |
|
|