Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2003, 20:48
Konijn
Konijn is offline
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik inderdaad ME/CVS heb.
Nou weet ik dat er meer mensen op dit forum zijn die ME hebben, of in ieder geval ook chronisch ziek zijn.
Nou vraag ik me af waar ik recht op heb.. (Mijn huisarts schrijft een verklaring, dus ik heb het dan zwart op wit aangetoond)
Bijvoorbeeld van de IB-Groep, ik kan op hun site van alles vinden voor ziekte & studiefinanciering, maar niet voor middelbare scholieren. En ik zit dankzij deze ziekte dus voor mn tweede jaar in de 6e (ontvang gewoon tegemoetkoming omdat ik boven de 18 ben), en volgend jaar nog een derde jaar.
Heb ik nu recht op extra geld? Want ik moet nu bijvoorbeeld alles met het openbaar vervoer doen, ik krijg 90 euro per maand van de IB-Groep, en mijn busabonnement kost me 60 euro per maand.. Als ik in januari 19 ben geworden gaat mn busabonnement meer kosten dan ik van ze krijg..
En wat houdt WaJong in?
Alvast bedankt, sorry voor mijn onwetendheid..
Oud 18-12-2003, 21:26
M@rco
M@rco is offline
WaJong is een uitkering voor arbeidsongeschikte jongeren. Je moet geloof ik minstens 25% arbeidsongeschikt zijn om ervoor in aanmerking te komen, dus dan zul je je eerst moeten laten keuren, lijkt me...
Oud 18-12-2003, 22:13
Verwijderd
) De arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (Wao en Wajong) hebben het karakter van een compensatie van verloren verdiencapaciteit. Dit in tegenstelling tot de Ziektewet, die in feite een binair criterium hanteert - ziek of niet ziek.

Uitgangspunt van de Wao en de Wajong is dat de arbeidsongeschikte werknemer in principe zelf met zijn arbeidsmogelijkheden een inkomen moet verdienen. Het is misschien het makkelijkst te verduidelijken aan de hand van een voorbeeld.

Een werknemer die arbeidsongeschikt is voor minder dan 15%, heeft geen recht op een Wao-uitkering. Daarvoor is zijn capaciteitsverlies te gering - hij wordt geacht dat risico zelf te moeten dragen. Bij 50% arbeidsongeschiktheid krijgt hij een Wao-uitkering ter hoogte van 35% van zijn loon. Bij 80% of meer krijgt hij 70% van zijn loon uit de Wao-fondsen.

Iemand die nooit heeft kunnen werken, komt in de Wajong. Dat is de arbeidsongeschiktheidsverzekering jonggehandicapten. Hoe die precies werkt en wat de criteria zijn kan ik wel voor je opzoeken. Hoe het zit onder je achttiende weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 09:11
Verwijderd
Bloempjuh heeft een WaJong, dacht ik.

Met ME/CVS schijnen ze nog wel eens lastig te doen, als ik alle verhalen zo hoor... Ik zou ook niet precies weten waar je recht op hebt, misschien dat er ergens een instantie is die je daarbij echt kan helpen ofzo (desnoods een maatschappelijk werkster)?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 12:37
Ilsch
Ilsch is offline
Hoe oud moet je eigenlijk zijn om recht te hebben op zulke dingen? Ik zit met precies hetzelfde.. Krijg ook geen kinderbijslag meer omdat ik niet genoeg uren op school zit etc..
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 23:26
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
M@rco schreef op 18-12-2003 @ 22:26:
WaJong is een uitkering voor arbeidsongeschikte jongeren. Je moet geloof ik minstens 25% arbeidsongeschikt zijn om ervoor in aanmerking te komen, dus dan zul je je eerst moeten laten keuren, lijkt me...

Hellaas is ME niet te bewijzen en krijg je het niet ,

Ken zat mensen die het hebben en krijgen ook geen WaJong
Oud 28-12-2003, 23:29
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
bloempjuh schreef op 28-12-2003 @ 02:13:
Ik heb een WaJong ja. Je moet naar het GAK bellen/schrijven en een aanvraag voor een WaJong uitkering indienen. Dan roepen ze je op voor een keuring, en word je eventueel (gedeeltelijk) afgekeurd. Als je het niet eens bent met hun beslissing kun je er tegen in beroep gaan.

Ik ben 80/100% afgekeurd, en krijg dus 70% van het minimumloon. Als je nog een beetje kunt werken zou ik dat wel proberen aan te houden, WaJong is echt niet veel en het is lastig om er weer uit te komen als je eenmaal bent afgekeurd. Ook moet je absoluut niet gaan overdrijven bij keuringsartsen, omdat ik gewoon heel eerlijk en duidelijk was ook over het kleine beetje dat ik nog wel kon, stond ik na 5 minuten weer buiten. Je geloofwaardigheid en hun meewerkendheid wordt er niet groter op als je dingen gaat overdrijven. (Niet dat je dat van plan bent ofzo, maar vaak krijg je dat als 'advies' van mensen, zeker bij iets vaags als ME. Maar daar kom je dus nergens mee.)

Hoe het met Stufie zit weet ik niet precies, volgens mij is dat niks extra's maar dat zou je even na moeten vragen. Je kunt geloof ik wel een tegemoetkoming krijgen voor alle extra gemaakte kosten, idd bijvoorbeeld extra buskosten enzo. Bereid je wel voor op een heleboel papieren en telefonische rompslomp, bij mij ging het allemaal behoorlijk soepel en zelfs toen werden we af en toe gek van alles dat je in moet vullen en waar je achter aan moet bellen.
Zelf heb ik er ook 1 een zoveel geregel is het ook niet.

Vraag (hoewel ik het weet dat het niet lukt) de wajong op tijd aan echt als je 17 jaar en 3 maanden betn dan krijg je is het rond voordat je 18 bent. En zoveel formulieren zijn het ook niet
Oud 29-12-2003, 21:54
Konijn
Konijn is offline
Iedereen bedankt voor de antwoorden

Ik heb totaal niet het idee dat ik het 'zomaar' krijg hoor.. Maar ik kan amper 3 dagen per week 3 uurtjes naar school, ik kan geen huiswerk maken en de rest van de week eigenlijk niks meer, ik kan geen tien minuten achter elkaar lopen of fietsen etc, en als ik een paar nachten slecht slaap, kan ik nauwelijks lopen van de spierpijn ( en dat is dus geen overdrijving, maar serieus).
Zonder mezelf met anderen te vergelijken, vind ik dat ik dus vrij weinig kan..
Maar helaas, het is ME.. Ik was zo blij dat het eindelijk een naam had, maar ik schiet er dus blijkbaar weinig mee op..
Reageren

Regels voor berichten