Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2003, 16:43
artez
artez is offline
Heeyy ben ik weer.

Ik wil zelf graag cabaret schrijven..een beetje zoals hans teeuwen bijvoorbeeld, maar ik weet echt niet hoe het moet...iemand ideen?( onderwerp..grappen whatever..)
Het moet natuurlijk grappig zijn, niet flauw..

Enne nog ideen voor mijn vorige post over die liedjes?
Oud 19-12-2003, 17:47
Simon
Simon is offline
Volgens mij is het vooral belangrijk dat het origineel is, dat jij er achter staat. Dan is het wat raar om anderen te vragen om ideeen, die moet je zelf hebben.

En verder is het gewoon een kwestie van veel schrijven en proberen, volgens mij.
Oud 19-12-2003, 17:52
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Als je wilt dat het grappig wordt, moet je natuurlijk niét Hans Teewen als voorbeeld nemen, he...
Oud 21-12-2003, 15:58
The Ox
The Ox is offline
Als je cabaret wil gaan schrijven moet je dat gewoon al IN je hebben zitten. Je moet al goed met woorden en teksten kunnen spelen. Je moet creatief zijn en een leuke draai aan dingen kunnen geven. Heb je dat niet van jezelf, laat het dan maar.
Oud 21-12-2003, 16:07
LiQuiDzzz
LiQuiDzzz is offline
Bij caberet gaat het volgens mij niet zozeer om de tekst die je opdraagt... Het gaat meer om de manier waarop je dat doet, dit is volgens mij ook goed terug te zien in de stukken van hans teeuwen (denk bijvoorbeeld aan het zenuwachtige stuk)
Oud 21-12-2003, 18:43
artez
artez is offline
Okeej, ja ik weet eigenlijk niet of ik het in me heb..ik denk dat mijn manier van doen wel terug kan komen in cabaret..ik ben namelijk van mezelf best druk af ent toe..vrolijk..en ik kan goed typetjes nadoen..maar ik weet eigenlijk gewoon niet waarover ik moet schrijven...
Oud 25-12-2003, 13:27
Fade of Light
Fade of Light is offline
typetjes zijn zo fout zonder inhoud. Ik denk dat je gewoon onderwerpen moet pakken en schrijven, maar. Met de nodige drugs of alcohol wordt het misschien allemaal nog simpeler

en ook al moet je heeel veel tekst en 'grappen' weggooien omdat het niet leuk is, dat doen de goeien vast ook. Die schrijven een show ook niet in 1 keer.

en als je iets NIET moet doen, is het ons om ideeen vragen. Als je dat niet kunt, dan houdt het op.
Oud 25-12-2003, 16:52
Daangerous
Daangerous is offline
je hoeft niet te zeggen wat hij allemaal niet moet doen, wat fout is en niet, daar vraagt hij volgens mij niet naar, stelletje wijsneuzen
Oud 26-12-2003, 15:21
Co
Co is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 25-12-2003 @ 17:52:
je hoeft niet te zeggen wat hij allemaal niet moet doen, wat fout is en niet, daar vraagt hij volgens mij niet naar, stelletje wijsneuzen
als je zélf een stukje cabaret wil schrijven, lijkt het me niet zo verstandig om aan andere te vragen of ze nog leuke grappen weten
Oud 26-12-2003, 16:29
Daangerous
Daangerous is offline
das idd nogal dom, maar goed da kenmerkt hem dan weer... je hoeft niet te reageren (zie mij het ff opnemen voor hem, hehe)
Oud 26-12-2003, 16:29
artez
artez is offline
nee ik hoef ook geen kant-en-klare grappen..alleen ideen, bijv onderwerpen..
Oud 26-12-2003, 17:15
Co
Co is offline
Citaat:
artez schreef op 26-12-2003 @ 17:29:
nee ik hoef ook geen kant-en-klare grappen..alleen ideen, bijv onderwerpen..
Je kan misschien eerst het sóórt cabaret kiezen

* Literair-satirisch cabaret (traditionele vorm, korte sketches en liedjes)
* Maartschappijkritisch cabaret
* Verhalend cabaret (één verhaal, met nodige zijsprongen)
* Nonsens cabaret (pure onzin, zonder diepere bedoeling)
* Stand-up comedian (bijna alles wordt terplekke geimproviseerd)
* Muzikaal cabaret (bijna alles gezongen en gespeeld, muziek is het belangrijkste gegeven in het humoristisch programma)
* Fysiek cabaret (Grappen zonder woorden, maar lichamelijke bewegingen; bijv de Dikke en de Dunne)

Als je een keuze kan maken welk soort jou het meeste aanspreekt, kan je misschien verder geholpen worden
Oud 27-12-2003, 10:23
Verwijderd
ik heb dat ooit eens geprobeerd *grinnikt* maar dat was omdat ik op vakantie was, me doodverveelde en ergens humor in moest vinden
Echt tips heb je er niet voor denk ik, maar wat Co al zei; onderscheid maken wat voor ''soort'' cabaret je wilt gaan schrijven.
Dat is denk ik wel makkelijker

Succes!
Oud 01-01-2004, 23:45
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 26-12-2003 @ 17:29:
das idd nogal dom, maar goed da kenmerkt hem dan weer... je hoeft niet te reageren (zie mij het ff opnemen voor hem, hehe)
Oud 20-01-2004, 18:58
Verwijderd
heej, als je een goede cabaret tekst wil schrijven, moet je schrijven over wat bv jou iriteert, iets dat je met de mensen wil delen, of wil bijbrengen. En dit moet je geheel op je eigen manier doen, want een cabaretier als uitgangspunt nemen brengt je niet ver. Gewoon doen wat jij leuk vind, en dat verwerken tot een geheel....
Oud 20-01-2004, 21:15
tinus11
tinus11 is offline
irritatie, sympatie en politieke voorkeur mengen met je eigen stijl humor en voila.

ook kun je kijken naar de vorm, of je (net als bert visscher) adhd doet of (net als theo maassen) heel rustig
Oud 20-01-2004, 21:46
Daangerous
Daangerous is offline
kvind theo maassen nou niet bepaald 'rustig'
Oud 21-01-2004, 13:55
tinus11
tinus11 is offline
qua spel wel, zie laatste show:
rustig op een stoeltje de dingen vertellen en niet rondspringen.
hij kwam eerder iets derpresief over dan echt humoristisch, maar zijn grappen waren gewoon super.
Oud 22-01-2004, 16:18
artnael
artnael is offline
proberen, proberen en nog eens proberen
oefenen, oefenen en nog eens oefenen..

Zorg dat je je eigen ideeen hebt en niet TE veel naar andere cabaretiers kijken

Zo heb ik samen met Kunamosity eens een cabaretstukje van ongeveer 10 minuten? geschreven... Het was een opdracht voor school.... .. stelde niet zoveel voor... maar toch.. een begin is er!!

Gauw is er schoolpodium? 1x raden wat wij gaan doen??

JUIST!

veel suc6
Advertentie

Regels voor berichten