Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2003, 14:55
Sannetje
Sannetje is offline
Weet iemand of het verminderd zien van diepte ook invloed heeft op het kunnen inschatten van verhoudingen in het platte vlak?

Ik zie namelijk met één oog niet goed waardoor ik minder/geen diepte zie. Hier heb ik niet zo'n last van, ik ben eraan gewend. Maar als ik nou bijvoorbeeld een foto wil natekenen, is het bijna onmogelijk om zonder hulpmiddelen in te schatten wat op welke hoogte zit ed, en dat vind ik dus wel irritant. Maar ik weet niet of dat aan het niet zien van diepte ligt, of gewoon aan het niet kunnen inschatten van verhoudingen...

Weet iemand hier meer van, toevallig?
Oud 16-12-2003, 16:42
ZIJ
ZIJ is offline
Citaat:
Sannetje schreef op 16-12-2003 @ 15:55:
Weet iemand of het verminderd zien van diepte ook invloed heeft op het kunnen inschatten van verhoudingen in het platte vlak?

Ik zie namelijk met één oog niet goed waardoor ik minder/geen diepte zie. Hier heb ik niet zo'n last van, ik ben eraan gewend. Maar als ik nou bijvoorbeeld een foto wil natekenen, is het bijna onmogelijk om zonder hulpmiddelen in te schatten wat op welke hoogte zit ed, en dat vind ik dus wel irritant. Maar ik weet niet of dat aan het niet zien van diepte ligt, of gewoon aan het niet kunnen inschatten van verhoudingen...

Weet iemand hier meer van, toevallig?
Hmm, ja. Ik heb het ook. Ik zie met een oog vrijwel niets, en daardoor zie ik ook geen diepte. Ik heb er ook last van met tekenen, misschien dat dat komt doordat je totaal niet gewend bent diepte te kunnen zien, en je weet dus niet hoe het eruit ziet. Ja, klinkt krom, ik weet het. Maar je bent niet gewend diepte in te schatten, dus wordt het ook moeilijker in andere opzichten. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 17:12
Divina Flor
Divina Flor is offline
Ik heb een klasgenoot die haast geen diepte kan zien. Maar zij heeft nergens last van (zelfs vloeistofjes inschenken met scheikunde gaat prima (zolang zij het maar vasthoudt en ik niet voor haar)).
Oud 16-12-2003, 17:18
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
Divina Flor schreef op 16-12-2003 @ 18:12:
Ik heb een klasgenoot die haast geen diepte kan zien. Maar zij heeft nergens last van (zelfs vloeistofjes inschenken met scheikunde gaat prima (zolang zij het maar vasthoudt en ik niet voor haar)).

ja maar dat is dus omdat je al gewend bent de correcties door je hand te laten uitvoeren. Ik kan ook perfect de vingers van mijn twee handen naar elkaar toebrengen als ze op verschillende afstand zitten, omdat ik wéét waar mijn handen zijn. Als ik mijn vinger naar die van iemand anders toe moet brengen wordt het al moeilijk, en als ik bijv met een de punt van een stokje een balletje aan een draad moet raken, lukt dat bijna niet omdat ik de afstand niet kan "voelen" en het puur op zicht gaat
Oud 16-12-2003, 18:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zie ook geen diepte maar ik heb het nooit gezien dus ik weet ook niet wat ik mis en ik heb er dus ook mee leren omgaan enzo.

Ik heb zelf bijna geen problemen met het tekenen van bijv. een 3d kubus bij wiskunde ofzo ik kan alleen niet inschatten hoelang de lijnen moeten worden. Maar ik weet niet of dat nou perse eraan ligt dat je geen diepte ziet. Je hebt ook mensen die wel diepte zien die daar moeilijkheden mee hebben.
Oud 16-12-2003, 19:40
Verwijderd
Ik zie ook geen diepte, en met ruimtelijke figuren tekenen heb ik weinig problemen, ook omdat ik natuurlijk al vaak heb gezien wat ik zou moeten tekenen.
Maar wanneer ik niet kan weten hoe groot iets is, heb ik wel problemen. Bv. een grote bal van veraf kan net zo goed een kleine bal van dichtbij zijn. Dat heb ik dus met alles.

Maar het inschatten van verhoudingen op het platte vlak *denkt*... hmm, nah, daar heb ik geen problemen mee... ik kan sowieso niet echt tekenen enzo, dus natekenen zit er niet in.. maar verhoudingen kan ik wel goed inschatten.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 12:59
ekki
ekki is offline
Mijn vriend ziet ook geen diepte (heeft wel 2 goede ogen), maar kan wel prima tekenen. Hij heeft dit zijn hele leven al, maakt dat misschien verschil?
Oud 21-12-2003, 11:22
ZIJ
ZIJ is offline
Citaat:
ekki schreef op 17-12-2003 @ 13:59:
Mijn vriend ziet ook geen diepte (heeft wel 2 goede ogen), maar kan wel prima tekenen. Hij heeft dit zijn hele leven al, maakt dat misschien verschil?
Nee, want ik zie ook al mijn hele leven geen diepte...
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 14:12
Verwijderd
Ik denk dat het niets met diepte te maken heeft; 't is gewoon iets wat je ziet of niet.. mensen die wel diepte zien, hebben soms ook problemen met het inschatten van verhoudingen...
Ik denk dat je gewoon veel moet oefenen met tekenen.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 13:05
Pekay
Pekay is offline
Hey..

Ik ben toen ik iets van 1 jaar was geopereerd aan m'n ogen, oogspieren stonden verkeerd, keek dus nogal scheel

En mijn ogen werken nu dus zeg maar 'niet samen' waardoor ik ook geen diepte zie... dat heb de opticien gezegd, bv inparkeren enzo doe ik echt op geheugen, want ik ZIE het gewoon niet.

En ook met dingen mikken, dingen gooien, gaat allemaal mis. Teken heb ik eigenlijk nooit op gelet.... heeft geen indruk achter gelaten igg... Maar ja, je kan er niets aan doen.

En bovendien, ik weet niet beter......
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Pekay schreef op 24-12-2003 @ 14:05:
Hey..

Ik ben toen ik iets van 1 jaar was geopereerd aan m'n ogen, oogspieren stonden verkeerd, keek dus nogal scheel

En mijn ogen werken nu dus zeg maar 'niet samen' waardoor ik ook geen diepte zie... dat heb de opticien gezegd, bv inparkeren enzo doe ik echt op geheugen, want ik ZIE het gewoon niet.

En ook met dingen mikken, dingen gooien, gaat allemaal mis. Teken heb ik eigenlijk nooit op gelet.... heeft geen indruk achter gelaten igg... Maar ja, je kan er niets aan doen.

En bovendien, ik weet niet beter......
Ik doe het inschatten ook op geheugen, dus ja, 't enige wat je kan doen is oefenen en wanneer het goed gaat onthouden wat je deed. Op school deden we vroeger van die testjes, dan moest je één oog dichtdoen en met een potlood een gummetje omstoten, als je dat twee keer doet, weet je de derde keer hoe je het goed moet doen... zo zal dat met tekenen ook gaan, misschien duurt het wat langer... Oefenen, oefenen, oefenen dus...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten