Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Medunkt dat omdat de stuwkracht van de raketmotor de zwaartekracht elimineert, de raket niet veel zal merken van potentiële energie tengevolge van de grotere afstand tot de aarde.
Is 't ook niet zo dat potentiële energie verkleint des te verder je je van de aarde bevindt? [Dit bericht is aangepast door wyner (17-11-2001).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Beide tests worden op dezelfde plaats, in 100% identieke omstandigheden uitgevoerd.
|||
![]() |
Citaat:
dus, hoe hoger de raket, hoe meer hoogte-energie hij heeft. Citaat:
Bij test 1 wordt gedurende de test meer hoogte-energie gewonnen dan bij test 2, en dat lijkt het enige verschil te zijn. Maar dat kan niet, als je denkt aan de wet van behoud van energie... Wie heeft er een id?
||
![]() |
Citaat:
QUOTE We voeren twee tests uit. Beide tests duren even lang, en bij beide tests staat de motor precies zo hard dat de kracht van de motor even groot is als die van de zwaartekracht, zodat de snelheid niet verandert gedurende de tests. [/QUOTE] okeee de snelheid verandert niet en de krtacht van de motor is even groot als de zwaartekracht. betekent dus wat je bedoelt is denkik: de reactiekracht van het oppervlak waaR de raket op staat is even groot als de zwaartekracht. de raket komt dus niet omhoog, want dan moet de kracht van de motor groter zijn dan de zwaartekracht QUOTE Het enige verschil tussen de tests is dat bij het begin (en eind) van test 1 de snelheid omhoog veel groter was dan bij test 2. [/QUOTE] mkee, kan dit als je dit leest?: QUOTE Gedurende test 1 wordt er dus meer potentiele (hoogte-) energie gewonnen dan bij test 2. Bij beide tests verstookt de motor even veel (even lang, even hard), en de verandering in kinetische energie is bij beide tests 0. [/QUOTE] mm. hoe kan dit? er is een snelheid omhoog en de kinetische energie verandert niet. Ik zou dabn zeggen: de raket beweegt niet. Saat de eerste raket op een heuveltje ofzo? of heeft de eerste raket een gat in de grond gebrand waar je erna de tweede inzet? anders zou ik het niet weten. het kliopt in derdaad wel dat er iets niet klopt. ik wil t antwoord eigenlijk wel weten, trouwes.. groetjes
|||||
![]() |
ik vrees dat er hier enige misverstanden zijn geweest... xal de tekst wat aanpassen voor meer duidelijkheid
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Beetje korte test dan. U=mgh mag je alleen maar voor kleine hoogtes gebruiken. Met realistische afstanden mag je die formule helemaal niet gebruiken, want g varieert dan met de hoogte als -GMm/r^2. (Voor r groter dan de straal van de aarde.) Dan gaat meteen een argument niet meer op. Dan stoken de motors niet even hard. Raket 1 zal zich sneller in een zwakker zwaartekrachtsveld bevinden en zal dus (later) minder hard hoeven stoken.
||
![]() |
Citaat:
![]() Ja de beginsnelheid van raket 1 was groter dan die van raket 2.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
je gebruikt een soort brandstof, waarvan je heeeeeeeel weinig hoeft te verbranden om vooruit te komen. Dan kan de massa-verandering dus theoretisch 0 worden. Zo tevreden? ![]()
|
![]() |
Ik was eigenlijk al lang tevreden. Theoretisch kan de massaverandering niet nul worden omdat er impulsverandering moet optreden om het zwaartekrachtsveld te compenseren. Dus als je de massa naar nul laat gaan moet de snelheid waarmee je de massa wegschiet naar oneindig gaan en dat verbiedt te relativiteitstheorie.
Okee. Dus er zijn wat praktische problemen. Laten we het er maar op houden dat de massaverandering bij benadering nul is.
||
![]() |
Citaat:
![]() Naja, laten we het daar maar op houden ja ![]() ![]()
|
![]() |
Het is inderdaad wel een leuk probleem.
Een ding staat vast. De potentiele energie ligt helemaal vast met de verschillende afstanden die de raketten afleggen. En ze leggen verschillende afstanden af omdat ze verschillende snelheden hebben. De kinetische energie verandert inderdaad niet als we een aantal dingen benaderen. Hmmm. Volgens mij is er iets geks met g aan de hand omdat ze met verschillende snelheden gaan.
|
![]() |
Het lijkt wel alsof raket 1 meer werk moet verzetten.
Wacht eens even, de arbeid die de raketten moeten leveren hangt af van welke kracht ze over een bepaalde afstand verzetten. Niet van de tijd. Dus raket 1 komt verder omdat hij over een langere afstand een bepaalde kracht Mg moet verzetten. Toch?
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() (Daar zat ik ook telkens mee ![]() Raketten hoeven, in tegenstelling tot brommers (ed), om dezelfde kracht te leveren niet meer te verstoken als ze harder gaan. Je kijkt simpelweg hoeveel er per seconde wordt verstookt, en hoeveel seconde er gestookt wordt... toch?
||
![]() |
Citaat:
btw, we gaan eten, dus ik ben strax pas weer terug. doei! ![]()
|
![]() |
|
![]() |
Nee, met g is inderdaad niets geks aan de hand. Maar volgens mij heb ik wel gelijk. (Dat lijkt me een logische statement.)
M = massa van de raket. g = de versnelling die de raket moet leveren om de zwaartekrachtsversnelling g te compenseren. F = Mg = dan de kracht die de raket levert op elk moment(en dus *niet* per seconde). De arbeid is dan de integraal van Fdr over de afstand die hij aflegt. Dus raket 1 legt een langere afstand af en verzet dus meer arbeid en krijgt dan ook meer potentiele energie. Het gekke van dit vraagstuk is de tijd. Je (~ men) is misschien geneigd te denken: 'Dezelfde kracht in dezelfde tijd? Dat levert evenveel energie op.' Maar dat is niet waar. Energie is kracht die je over een bepaalde afstand verricht.
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar ik open wel een ander topic over die vraag , want hoewel het hier wel mee te maken heeft is het wel een ander onderwerp.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
die "extra potentiele energie" waar ge het over hebt is gewoon die energie die de raketr al had door het feit da ze niet vanuit rust vertrekt als ge me een beginsnelheid zit eje zowieso extra energie tov wanneer he vanuit rusttoestand vertrekt
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Ik wil niet alles gaan verpesten, maar
d'r zijn theorieën die het bestaan van zwaartekracht afwijzen.... Dat maakt dit natuurkundig probleem weer een stuk moeilijker... Suc6 ![]() Groetjes, Suzan
||
![]() |
Citaat:
|
De verandering van Ek is 0, maar de Ek van de 1e raket is toch groter dan de 2e? Ek=½mv² en de v van raket 1 is groter dan van 2. Dat is denk ik het enige verschil van de proeven. De hoogte-energie is volgens mij gelijk, maar natuurkunde is toch mijn zwakste vak...
[Dit bericht is aangepast door Baron Sengir (24-11-2001).]
||
![]() |
Citaat:
Raket 1 wint meer hoogte, maar de deeltjes die raket 1 omlaag stoot (met de raketmotor) hebben een lagere snelheid dan de deeltjes die raket 2 omlaag stoot. De raket wint wel meer potentiele energie, maar de afvalgassen 'betalen' daar voor: ze hebben minder kinetische energie. Wie is het hier mee eens?
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Welk profiel is het beste? gaminganimal | 61 | 23-10-2015 09:32 | |
Studeren |
Cum Laude geslaagd maar geen enkele studie leuk e.p. | 12 | 30-01-2012 20:21 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[NA/NE] Onderwerp praktische opdracht 6 VWO... Flaks | 8 | 06-10-2008 15:43 | |
Studeren |
Welk Profiel? Verwijderd | 19 | 02-12-2007 13:11 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dag des Oordeels Mujahidien | 82 | 24-02-2002 21:59 |