Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2003, 21:01
moenbase
moenbase is offline
is iemand bekend met het painful bruising syndrome?
*zoekt info*
Oud 31-12-2003, 21:03
Verwijderd
Kan je misschien een beetje uitleggen wat het inhoud?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 21:45
moenbase
moenbase is offline
A syndrome of uncertain origin seen almost entirely in women, characterized by spontaneous, chronic recurring painful ecchymoses on the body. Clinical features are tingling, itching, pain and tenderness in the extremities, and painful nodules, which are red at first and later, haemorrhage. The patients bruise easily. Writers disagree as to whether this disturbance is an autoimmune disorder. According to some, it is caused by autosensitivity to a component of the erythrocyte membrane, others consider it to be of psychosomatic or factitious origin, as these patients frequently present particular psychological manifestations - hence the name of psychological purpura.

http://www.whonamedit.com/synd.cfm/3229.html

[leonoor, alvast een fijn 2004, pas je op met vuurwerk of dergelijke gevaarlijke boel? ]
Oud 31-12-2003, 21:58
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef op 31-12-2003 @ 22:45:
http://www.whonamedit.com/synd.cfm/3229.html
ff kijken of ik het begrijp...met al die moeilijke woorden...

Citaat:
Een syndroom van twijfelachtige oorsprong bijna altijd gezien bij vrouwen, die gekaraktiseerd worden als spontaan, chronisch herhaaldelijk door stoten veroorzaakte bloeduitstortingen op het lijf. Medische (gelaats)trekken zijn opgewonden zijn, jeuk hebben, pijn en gevoeligheid in de handen en voeten en pijnlijke knobbels, die eerst rood zijn en later bloeden. De patiënten bezeren/kneuzen zich gemakkelijk. Schrijvers zijn het er niet mee eens of deze verstoring een auto immune stoornis is. Overeenkomstig aan sommige mensen wordt het veroorzaakt door een gevoeligheid van een onderdeel van de rode bloedcel (?), anderen menen dat het een psychosomatische of gemaakte oorsprong heeft - door dat deze patienten vaak aanwezige ongewone psychologische verklaringen (?) - vandaar de naam psychische ziekte.
Meer kan ik er, samen met mijn vertaalprogrammaatje, niet van maken. Wat ik nou nog niet helemaal snap...is er een theorie dat het een vorm van automutilatie is?

Citaat:
[leonoor, alvast een fijn 2004, pas je op met vuurwerk of dergelijke gevaarlijke boel? ]
[Dank je wel. Jij ook. (En ik heb geen vuurwerk. Jij wel?)]
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 22:00
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-12-2003 @ 22:58:
Meer kan ik er, samen met mijn vertaalprogrammaatje, niet van maken. Wat ik nou nog niet helemaal snap...is er een theorie dat het een vorm van automutilatie is?
Als het psychosomatisch is, is het toch geen automutilatie...?
(vermoeidheid ed door depressies bijv is ook geen am, dan is
dit ongeveer hetzelfde, of begrijp ik het verkeerd?)
Oud 31-12-2003, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 31-12-2003 @ 23:00:
Als het psychosomatisch is, is het toch geen automutilatie...?
(vermoeidheid ed door depressies bijv is ook geen am, dan is
dit ongeveer hetzelfde, of begrijp ik het verkeerd?)
Kun je bloeduitstortingen krijgen door iets psychosomatisch?

En er staat ook "factitious origin" en als dat betekend wat het programmaatje zegt ('kunstmatig, vervalst, onnatuurlijk, gekunsteld, gemaakt'), dat zou je opzich wel zo op kunnen vatten, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 22:06
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-12-2003 @ 23:01:
Kun je bloeduitstortingen krijgen door iets psychosomatisch?
Weet ik niet, maar aangezien er 'anderen menen dat het een psychosomatische of gemaakte oorsprong heeft' stond..

<edit>

Citaat:
Leonoor schreef op 31-12-2003 @ 23:01:
En er staat ook "factitious origin" en als dat betekend wat het programmaatje zegt ('kunstmatig, vervalst, onnatuurlijk, gekunsteld, gemaakt'), dat zou je opzich wel zo op kunnen vatten, denk ik.
Oh..

Misschien is het handiger om te weten wat het precies is,
ik ben de draad even kwijt geloof ik. :x

Laatst gewijzigd op 31-12-2003 om 22:08.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 31-12-2003 @ 23:06:
Misschien is het handiger om te weten wat het precies is,
ik ben de draad even kwijt geloof ik. :x
Ik ook...weet ook niet of de vertaling klopt, heb het ook maar geprobeerd...maar mijn Engels is nou niet bepaald heel geweldig.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 22:10
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-12-2003 @ 23:08:
Ik ook...weet ook niet of de vertaling klopt, heb het ook maar geprobeerd...maar mijn Engels is nou niet bepaald heel geweldig.
Ach. Veel verder dan Harry Potter ed komt mijn Engels ook niet.
Oud 31-12-2003, 22:32
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-12-2003 @ 22:58:
1) ff kijken of ik het begrijp...met al die moeilijke woorden...

2) Meer kan ik er, samen met mijn vertaalprogrammaatje, niet van maken. Wat ik nou nog niet helemaal snap...is er een theorie dat het een vorm van automutilatie is?

3) [Dank je wel. Jij ook. (En ik heb geen vuurwerk. Jij wel?)]
toch goed gelukt!
2) wel iets van beschadiging (,stigmata?)

3) dankje, nee, ik steek het ook niet af. eens groei je er overheen he

Quiana die zich ook mengt in het topic wil ik ook even alvast een fijn nieuwjaar wensen, 'k spreek je wel niet meer op de msn... maar toch uhm, ja. (f)
take care.
Oud 01-01-2004, 03:48
Nona
Nona is offline
Volgens mij heeft het niets met automutilatie te maken, maar met lichamelijke schade terwijl er met het lichaam niets gebeurd is. Dus met psychische oorzaak. Daar heeft zo iemand dan geen controle over, dus vandaar dat het weinig met am te maken kan hebben als ik zo even denk....

Maar ik ben nu behoorlijk aangeschoten, dus geef me maar op mn donder als ik vreemde dingen zeg.
Oud 01-01-2004, 13:48
Iduna
Iduna is offline
Het heeft (als ik het goed begrepen heb) helemaal niet met automutilatie te maken.

Hm, de naam zelf zei me niet veel maar toen ik dat stukje las, herkende ik het wel. Ik kijk zo af en toe medische programma's (ook wel die Amerikaanse series, dat is heus niet alleen maar onzin ) en daarin kwam dit ook aan bod.
Een vrouw die onder de blauwe plekken zat, ging naar de dokter. In eerste instantie wordt gedacht dat haar man/vriend haar mishandelde. Maar later (nadat de dokter die man beschuldigd en uitgescholden had ) werd duidelijk dat het om dit syndroom ging. Het gaat hier dus om het spontaan optreden van bijv. blauwe plekken. Ook, wanneer je je ergens stoot, al is het maar een klein stootje, dat je dan ook al onder de plekjes kunt zitten. Hoe of wat weet ik niet eigenlijk. Maar wat is dan je vraag precies?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 14:21
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
<syndrome> An intense inflammatory reaction to slight extravasation of blood, due to an allergic sensitivity to red blood cells; more commonly seen in adult women.
bron

Citaat:
Psychogenic purpuras are a group of disorders that are not completely understood. The common features include the presence of purpura and bruising in patients who show severe emotional disturbance. Autoerythrocyte sensitization syndrome, also known as Gardner-Diamond Syndrome, is a rare but well recognized condition that is classified under this group of disorders.

A 42 year old severely depressed female presented with a one week history of spontaneous painful bruising on the legs. The bruising began after a "minor fall" and rapidly progressed since that time. The patient had no previous episodes and no previous history of vascular disorders. Her medications included Prozac, Klonopin, and Advil. Examination revealed marked purpura of legs extending up the thighs and to the right hip. The lesions were predominantly macular distally but palpable and tender on the thighs and hips. A skin biopsy showed moderate dermal edema with superficial perivascular and interstitial mixed cell infiltrate.
bron

gezien het dikgedrukte gedeelte lijkt het me niet om enige vorm van AM te gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 14:57
moenbase
moenbase is offline
ok, bedankt mensen. 'k denk dat k wel genoeg heb om een beetje aan de slag te gaan.
't gaat idd niet om am. (anders had dr ook al een slotje opgezeten denk k*
Reageren

Regels voor berichten