Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2003, 20:07
Henkidu
Henkidu is offline
Bij ons op school hebben we slechts een beperkt aantal computers die soms allemaal bezet zijn. Als je dan iets belangrijks moet doen, zoals een werkstuk typen heb je dus een probleem. Het is dan wel zo dat er mensen zitten die een spelletje op internet spelen, niet echt leuk dus.

Je mag eigenlijk ook geen spelltjes of andere 'niet educatieve' bezigheden doen. Dus de mediathecarissen gaan er dan wat van zeggen, maar die mensen luisteren niet en blijven dan zitten. Dit komt echter niet zo vaak voor.

Om te zorgen dat de bewuste personen wel weggaan hebben ze nu een programma geinstalleerd op alle computers waardoor de mediathecarissen mee kunnen kijken. Ze kunnen dan meekijken op elke computer die ze willen, zonder dat die persoon het merkt, en meelezen in documenten en alles afsluiten mocht het blijken dat er een spelletje wordt gespeeld.

Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Ik vind dat er zo een inbreuk wordt gemaakt op privacy en er kan misbruik van gemaakt worden. Onschuldig tot dat het tegendeel is bewezen. Ook denk ik dat de school hiermee de wet overtreedt omdat alleen politie en andere daar toe bevoegde instanties dit soort dingen mogen doen.

Zijn jullie het met mij eens? Vinden jullie dat ik bijvoorbeeld een brief aan de rector met een klacht moet schrijven? Of zeggen jullie dat ik overdrijf?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2003, 21:28
JaJ
JaJ is offline
overdreven, ik heb ooit het systeembeheer van de andere locatie van mijn school uitgehoord over dat soort evil programmatjes, maar dat is minder dan wat jij zegt. het controleren gaat meestal niet verder dan woorden op een bepaalde site vergelijken met een zwarte lijst, waarin dan bevoorbeeld "games, psv en flash" staan. alle Urls staan direct in een venstertje. in principe kan het systeembeheer natuurlijk de gehele cmputer controleren, of zelfs overnemen, maar ons systeembeheer loopt meestal rond, ver weg van de monitor, en zo sterk wordt er dus amper gecontroleerd.

verder is jullie systeembeheer duidelijk genoeg: alleen schoolwerk. ik snap dus niet hoe het systeembeheer jou privacy kan berijgen door te kijken of je met school bezig bent. je weet dat er gecontroleerd wordt, je weet wat wel en niet mag. als je je aan de regels houd, komt privacy niet ter sprake, en anders is het je eigen schuld. klaar
Oud 30-12-2003, 23:16
Henkidu
Henkidu is offline
Ik heb kunnen meekijken, dus ik overdrijf niet. Wat het programma doet is, is het gebruiken van de monitor van de mediathecaris (niet de systeembeheerder, maar de vent die de hele dag in de mediatheek zit) als tweede monitor van de computer die gecontroleerd wordt. Dus het beeldscherm wat hij ziet, is precies hetzelfde als dat van jezelf, mocht hij jou controleren.

Mocht er iets mis zijn, dan kan hij met zijn muis en toetsenbord de controle over het syteem overnemen. Maar kijkt hij bij jou terwijl je niks illegaals doet, dan ziet hij exact wat jij aan het doen bent. Dus ook als je bijvoorbeeld een brief schrijft aan de vertrouwenspersoon, om maar een voorbeeld te noemen. Ongetwijfeld zal de mediathecaris meteen stoppen, maar dan is het kwaad al gescheid. En daar gaat het mij om.
Oud 30-12-2003, 23:56
TechXP
TechXP is offline
Je hebt de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de commisie van je school of het bestuur. Ze mogen iig niet ongevraagd meekijken.
Oud 31-12-2003, 08:12
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ze mogen gewoon meekijken aangezien er bekend is wat de regels zijn en dat er meegekeken kan worden. De systeem zoals jij beschrijft word op 80% van de scholen inmiddels al toegepast en nog altijd met succes.
Zolang je je aan de regels houd is er niks ergs en ik denk eigelijk dat ze alleen kijken of er niet toevallig iets open staat wat niet mag, spelletjessite ofzo niet niet alles lezen hoor.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 08:42
iamcj
iamcj is offline
Gewoon zoiets als vnc server (600 kb).

Het is hun pc die aan jou beschikbaar wordt gesteld. Hoe kunnen ze inbreuk maken op iets wat niet van jou is?
Oud 31-12-2003, 09:00
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
TechXP schreef op 31-12-2003 @ 00:56:
Je hebt de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de commisie van je school of het bestuur. Ze mogen iig niet ongevraagd meekijken.
Oud 31-12-2003, 09:49
Shredder
Shredder is offline
Citaat:
Dus ook als je bijvoorbeeld een brief schrijft aan de vertrouwenspersoon, om maar een voorbeeld te noemen. Ongetwijfeld zal de mediathecaris meteen stoppen, maar dan is het kwaad al gescheid. En daar gaat het mij om. [/B]
Je klaagt over dat ze die brief dan zien, maar eerst zeg je dat de computers alleen bedoeld zijn voor schoolwerk, en een brief schrijven naar een vertrouwenspersoon lijkt me niet echt schoolwerk. Dus hierop zit je jezelf tegen te spreken.

Als je het hebt over dat ze kunnen meekijken dat je bijvoorbeeld een werkstuk zit te typen....So What? je typt toch alleen maar een ophopingkje van feiten met je naam eronder klaar daar zie ik geen privacy schennis in.
Oud 31-12-2003, 10:09
Verwijderd
Wat maakt het uit of wij vinden dat je overdrijft? JIJ vindt het niet prettig, daar gaat het toch om? Ik denk dat een klacht indienen het enige is wat je kunt doen.

Aan de andere kant, als die dingen idd alleen voor schoolwerk zijn (wat "Je mag eigenlijk ook geen spelltjes of andere 'niet educatieve' bezigheden doen." niet per se hoeft te beteken, denk ik, wat is dan het probleem? Het zijn dan idd alleen maar een ophopingkje van feiten met je naam eronder. Al vind ik het ook niet prettig als er iemand mee zit te kijken als ik aan het werk ben.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 14:55
ekki
ekki is offline
je moet het gewoon uit zetten (weet niet zeker of dat kan, bij ons volgens mij wel): ik neem aan dat de computers op school windows xp hebben. je kunt dan met ctrl shift escape en dan het tabblad processen kijken of vnc draait en gewoon uitschakelen. kun je natuurlijk ook rechtsonderin doen, daar staat waarschijnlijk een icoontje. maar dat weet ik niet zeker.

ik zou het ook niet al te prettig vinden als ze mee keken, maar aan de andere kant kan het me erg weinig boeien als ze wat van me weten ofzo. er weten zoveel mensen meer van mij dan ik zou denken: jammer dan.
Oud 02-01-2004, 10:16
Fleur
Fleur is offline
Je weet toch van te voren dat de kans bestaat dat er iemand meekijkt. Als je dat weet ga je dus NIET die vertrouwelijke brief typen of wat dan ook.
De computers op school zijn alleen voor schoolwerk, als je je daar aan houdt, wat kan je er dan voor bezwaar tegen hebben dat er een kleine kans is dat er iemand op je scherm zit te kijken?

Als je je dus aan de regels houdt hoef je je nergens druk om te maken.
Vertrouwelijke dingen moet je gewoon thuis doen.
Denk dat je met een brief aan de rector helemaal niets opschiet.
Oud 03-01-2004, 13:47
Verwijderd
Citaat:
Henkidu schreef op 30-12-2003 @ 21:07:
Bij ons op school hebben we slechts een beperkt aantal computers die soms allemaal bezet zijn. Als je dan iets belangrijks moet doen, zoals een werkstuk typen heb je dus een probleem. Het is dan wel zo dat er mensen zitten die een spelletje op internet spelen, niet echt leuk dus.

Je mag eigenlijk ook geen spelltjes of andere 'niet educatieve' bezigheden doen. Dus de mediathecarissen gaan er dan wat van zeggen, maar die mensen luisteren niet en blijven dan zitten. Dit komt echter niet zo vaak voor.

Om te zorgen dat de bewuste personen wel weggaan hebben ze nu een programma geinstalleerd op alle computers waardoor de mediathecarissen mee kunnen kijken. Ze kunnen dan meekijken op elke computer die ze willen, zonder dat die persoon het merkt, en meelezen in documenten en alles afsluiten mocht het blijken dat er een spelletje wordt gespeeld.

Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Ik vind dat er zo een inbreuk wordt gemaakt op privacy en er kan misbruik van gemaakt worden. Onschuldig tot dat het tegendeel is bewezen. Ook denk ik dat de school hiermee de wet overtreedt omdat alleen politie en andere daar toe bevoegde instanties dit soort dingen mogen doen.

Zijn jullie het met mij eens? Vinden jullie dat ik bijvoorbeeld een brief aan de rector met een klacht moet schrijven? Of zeggen jullie dat ik overdrijf?
Je kan ook overdrijven hoor, en als je toch niks ergs doet dan mogen ze toch ook wel mee kijken. Als het om echt persoonlijke dingen gaat dan doe je dat toch ook niet op school. Het programma wat ze gebruiken is echt niet zo moeilijk hoor. Ik zou zeggen download iris is, daarmee kan je alleen zien wat de ander doet. En in novell kan je ook de pc's overnemen, best makkelijk hoor.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 13:58
spsup
spsup is offline
Wat een gelul allemaal Lekker boeiend dat je wordt bekeken 9 van 10 keer wordt er niet gekeken maar dat terzijde. Verder is het al eens gezegd hier het is eigendom van school dus je hebt geen fuck te zeuren en wat is er zo prive aan school dingen Verder er wordt door zoveel dingen mee gekeken op je computer hoor ik bedoel alleen al cookies enzo.

Ach ja maak je lekker druk ga een brief tikken en zet je zelf voor lul maar het is gewoon kinderachtig gezeur bah
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 15:36
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 01-01-2004 @ 15:55:
ik neem aan dat de computers op school windows xp hebben. je kunt dan met ctrl shift escape en dan het tabblad processen kijken of vnc draait en gewoon uitschakelen.
Daar zou ik maar niet al te snel van uit gaan
Bij mij op school en nog op een aantal andere scholen draaien ze nog 98 of 2000 ofzo..

in 2000 werkt ctrl shift escape ook voor het tabblad processen
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 15:54
Miracle
Miracle is offline
Een klachtenbrief lijkt me wel een goed idee. Ze hebben nu een enorm streng beleid en daarvoor een vrij beleid, het lijkt me dat daar wel een tussenweg te vinden is.

Alleen aan de andere kant: De computers zijn er voor het gemak en zijn een dienst van de school. Als je het niet met het beleid eens bent, dan maak je toch gewoon geen gebruik van de computers? niet dat ik dat denk hoor, maar zo'n reactie kun je krijgen
Oud 03-01-2004, 19:20
Henkidu
Henkidu is offline
Hartstikke bedankt voor al jullie reacties! Ik denk dat ik het idd maar laat hangen, kost me teveel moeite om er iets tegen te doen en ze luisteren waarschijnlijk toch niet.

In ieder geval, bedankt voor jullie reacties
Oud 03-01-2004, 23:49
ekki
ekki is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 03-01-2004 @ 16:36:
Daar zou ik maar niet al te snel van uit gaan
Bij mij op school en nog op een aantal andere scholen draaien ze nog 98 of 2000 ofzo..

in 2000 werkt ctrl shift escape ook voor het tabblad processen
sorry, ik had er niet echt rekening mee gehouden dat jullie misschien niet op een hogeschool zitten . beetje stom van mij, ik denk teveel vanuit mezelf. ik denk dat ze op hogescholen vaker dan op middelbare scholen wel windows xp of iets dergelijks hebben. maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

ja, 2000 werkt ook idd (heb ik ook).

in windows 98 kun je 't in ieder geval uitschakelen door op ctrl alt del te drukken en dan te kijken wat voor processen er draaien, de goede eruit te pikken en op taak beëindigen te klikken.
Oud 04-01-2004, 11:19
Verwijderd
uhmmm nee niet overdreven. Integendeel goed zelfs!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 20:06
Freestyler*
Freestyler* is offline
en anders gebruik je ze niet
beter zo dan dat ze de hele tijd achter je gaan staan om je een beetje te controleren..
Oud 09-01-2004, 20:09
rubinioow
rubinioow is offline
bij ons kijken ze regelmatig op je scherm vanaf een andere comp.
en als ze zien dat je iets doet wat niet mag wordt je geblokt..
em er is altjd een computer vrij voor noodgevallen..
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 20:12
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
dit gebeurd niet alleen op scholen ook vaak in bedrijven hoor. Dat soort programmas draaide wij ook op me vorige stage bedrijf (stage tot systeembeheerder)
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 20:14
rubinioow
rubinioow is offline
als je dat voorstelt aan degene die bij de mediatheek werken kunnen zei het voorstellen aan andere..
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 13:12
freyk
freyk is offline
Citaat:
Henkidu schreef op 30-12-2003 @ 21:07:
Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Ik vind dat er zo een inbreuk wordt gemaakt op privacy en er kan misbruik van gemaakt worden.
Ik ben natuurlijk niet met je eens.
Ten eerste, ze zijn ervoor om je aan de regels van school te houden.
Ten tweede, heb je er last van dat ze kijken? De beste oplossing is om thuis te werken.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Henkidu schreef op 31-12-2003 @ 00:16:
Mocht er iets mis zijn, dan kan hij met zijn muis en toetsenbord de controle over het syteem overnemen. Maar kijkt hij bij jou terwijl je niks illegaals doet, dan ziet hij exact wat jij aan het doen bent. Dus ook als je bijvoorbeeld een brief schrijft aan de vertrouwenspersoon, om maar een voorbeeld te noemen. Ongetwijfeld zal de mediathecaris meteen stoppen, maar dan is het kwaad al gescheid. En daar gaat het mij om.
Je zegt net zelf dat die computers alleen bedoeld zijn voor schoolwerk. Dus je maakt die brief thuis op de computer óf je schrijft 'm. Een brief schrijven aan een vertrouwenspersoon of andere vertrouwelijke zaken in de mediatheek is sowieso dom. Iedereen die langsloopt kan meekijken.

Van mij mogen ze in die mediatheek controleren of er spelletjes gespeeld worden of andere dingen die niet horen. Je zal maar net een bladzijde vergeten zijn in je werkstuk en de mediatheek zit vol terwijl de helft zit te klooien.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 13:50
klaasdevries
klaasdevries is offline
Op school aan de bel trekken zal weinig uithalen denk ik, maar het vallt altijd te proberen.
Naar een externe commissie stappen zal meer zin hebben. Bel daarvoor even Stichting De Ombudsman telefoon: 035-6722722

Zij kunnen je wel verder helpen welke commissie oid je hiervoor nodig hebt.

Mijn vraag is eigenlijk, heb je er wel zin in om zoveel toeren uit te halen hiervoor. Het kan nog weleens een langslepende zaak gaan worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2004, 10:31
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Ik loop zelf stage op een school als systeembeheerder, dus ik weet wel hoe dat gaat .

Helaas is het volkomen legaal wat ze doen, en kan je er weinig tegen inbrengen. Als je het er niet mee eens bent zal je het maar ergens anders moeten doen. Door op een pc van school te werken accepteer je dat het mogenlijk is dat men met je meekijkt wat je aan het doen bent. Dit staat als het goed is wel ergens met kleine lettertjes beschreven.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 22:16
Verwijderd
Citaat:
klaasdevries schreef op 14-01-2004 @ 14:50:
Op school aan de bel trekken zal weinig uithalen denk ik, maar het vallt altijd te proberen.
Naar een externe commissie stappen zal meer zin hebben. Bel daarvoor even Stichting De Ombudsman telefoon: 035-6722722

Zij kunnen je wel verder helpen welke commissie oid je hiervoor nodig hebt.

Mijn vraag is eigenlijk, heb je er wel zin in om zoveel toeren uit te halen hiervoor. Het kan nog weleens een langslepende zaak gaan worden.
Ligt er aan wat voor een school het is... Als het een publieke school is, dan zal het denk ik niet zo snel mogen. Ik heb op een deels publiek, deels commerciël (door bedrijfsleven gefinancierd) dan heb je je te houden aan de huisregels
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten