Aan de politie zul je weinig hebben, tenzij je het op aangifte van mishandeling wilt gooien, maar ik denk dat ze je daar niet erg serieus nemen. Wil je in een civiele procedure schadevergoeding eisen, dan zul je zelf naar de rechter moeten gaan, maar dat kan ik je niet aanraden. Eventueel zou je die kapper voor de kantonrechter kunnen dagvaarden (bij de kantonrechter kun je je eigen zaak bepleiten, er is geen verplichte advocaat, dat scheelt nogal wat geld).
Het enige dat je dan betaalt is het griffierecht (ik geloof een paar tientjes). Je loopt wel het risico dat je veroordeeld wordt in de proceskosten als je de zaak verliest. Als die kapper een advocaat in de arm neemt, of andere kosten heeft gemaakt voor rechtsbijstand, en jouw eis wordt afgewezen, dan ben je wel de sigaar, omdat je dan zoals ik zei de kosten van de tegenpartij moet betalen (tenminste, als de rechter daartoe aanleiding ziet, maar in de regel gebeurt dat wel).
Kappers hebben geloof ik niet echt een beroepsvereniging, in principe mag iedereen die zichzelf kapper noemt een zaak beginnen. Er is niet zoiets als de Orde van Advocaten die een erkenning moet geven voor je zelfstandig mag beginnen. Je kunt natuurlijk dreigen met een procedure, gewoon even een briefje sturen waarin je zegt dat je geld wilt, en dat je ze anders zult dagvaarden en schadevergoeding eisen. Als je die brief even serieus opstelt en in elk geval niet het woord 'aanklagen' gebruikt, is de kans nog wel aanwezig dat je het gewoon buiten de rechter om kunt regelen.
Zoals ik hier vrijwel altijd zeg: een gerechtelijke procedure is wel het láatste waar je aan moet denken. Het is kostbaar, duurt lang, en de kans dat je er meer mee verliest dan je ermee wint is niet denkbeeldig.
|