Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2001, 11:17
bulbanos
Avatar van bulbanos
bulbanos is offline
To help him with the complex poses he favoured, Tintoretto used to make small wax models which he arranged on a stage and experimented on with spotlights for effects of light and shade and composition. This method of composing explains the frequent repetition in his works of the same figures seen from different angles. He was a formidable draughtsman and, according to Ridolfi, he had inscribed on his studio wall the motto `The drawing of Michelangelo and the color of Titian'. However, he was very different in spirit from either of his avowed models -- more emotive, using vivid exaggerations of light and movement. His drawings, unlike Michelangelo's detailed life studies, are brilliant, rapid notations, bristling with energy, and his color is more sombre and mystical than Titian's.

Tintoretto's greatest works are the vast series of paintings he did for the Scuola di San Rocco from 1565 to 1587 -- scenes from the life of Christ in the upper hall and scenes from the life of the Virgin in the lower hall. The complicated system, starting in the upper hall, was probably not conceived by Tintoretto himself, but he interpreted it with a vividness and economy of color and detail which gives a miraculous cohesion to the whole scheme. Its personal conception of the sacred story overwhelmed Ruskin, who devoted eloquent pages to it, and Henry James wrote of the stupendous Crucifixion: `Surely no single picture in the world contains more of human life: there is everything in it, including the most exquisite beauty.' The unorthodox rough brushwork incurred the censure of Vasari, but later generations recognized it as a means of heightening the drama and tension. As well as religious works, Tintoretto painted mythological scenes and he was also a fine portraitist, particularly of old men (a self-portrait in old age is in the Louvre). Some of the weaker portraits that go under his name may be the product of his large workshop.

als je me hier wat mee kan helpen, stukjes ervan zijn ook goed, alle beetjes helpen

thx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2001, 18:58
chanie
chanie is offline
Ik zou zeggen, zet die tekst op je klembord en surf naar www.altavista.nl, daar hebben ze zo'n vertaalding.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 19:59
Verwijderd
Ja, alleen die vertaalt niet naar het Nederlands, dus daar heeft hij weinig aan...
Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 20:52
Verwijderd
Om zichzelf te helpen met de ingewikkelde poses/"standjes" die hij het beste vond, maakte Tintoretto kleine wassen modellen die hij op een podium neerzette en experimenteerde met spotlights voor effecten van licht en schaduw en compositie. Deze methode van compositie verklaart de frequente herhaling in zijn werken van dezelfde figuren gezien uit verschillende zichtspunten/hoeken. Hij was een formidabel ontwerper, en volgens Ridolfi, had hij op de muur van zijn atelier "The drawing of Michelangelo and the colour of Titian."(de tekening van Michelangelo en de kleur van Titian) Echter, hij was heel anders in geest dan elk van zijn erkende modellen.Meer emotioneel door gebruik van levendige overdrijvingen van licht and beweging. Zijn tekeningen, anders dan Michelangelo's gedetailleerde levensstudies, zijn briljant, asnelle schrijfwijzes(???), vol van energie, en zijn kleur is somberder en mystieker dan Titian's.

Tintoretto's grootste werken is de reusachtige serie van schilderijen die hij maakte voor de Scuola di San Rocco van 1565 tot 1587 -- scenes uit het leven van Christus in de bovenste hal en scenes van het leven van de Maagd in de onderste hal. Het ingewikkelde systeem, beginnend in de bovenste hal was waarschijnlijk niet door Tintoretto zelf zo voorgesteld(???) maar hij interpreteerde het met een levendigheid en spaarzaamheid van kleur en detail die een miraculeuze samenhang aan het hele stelsel. De persoonlijke opvatting van het heilige verhaal overstelpte Ruskin, die welsprekende pagina's er aan weidde, en Henry James schreef over de verbluffende Kruisiging: `Geen enkel schilderij in de wereld bevat meer van het menselijk leven: alles zit er in, inclusief de meest voortreffelijke schoonheid.' Het onorthodoxe ruige schilderwerk(?) incurred(weet ik niet...) de afkeuring van Vasari, maar latere generaties herkenden het als een manier om de drama en spanning te overdrijven(?). Net als religieuze werken, schilderde Tintoretto mythologische scenes en hij was tevens een goed portrettist, speciaal van oude mannen (een zelfportret op oudere leeftijd hangt in het Louvre). Een aantal van de slechtere portretten onder zijn naam, zouden het product van zijn grote "workshop" kunnen zijn.

Nou, ik heb mijn best gedaan Ik denk dat er nog wel wat foutjes in zullen staan, maar nu weet je iig (in grote lijnen) waar het over gaat
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Engels huiswerk vraagje: What, where en how.
coldplaylove
8 22-02-2012 09:49
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Help! engels zinnetje vertalen!
Lalalies
1 29-04-2009 17:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen engels systeem
vogelvrij2
0 16-11-2006 11:41
Verhalen & Gedichten [Vertaling] This is no case of petty right or wrong - Edward Thomas
spunky
0 05-01-2004 19:30
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Tekst naar het Engels vertalen
Verwijderd
35 11-10-2003 16:22
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Engels naar nederlands vertalen?
Evelientjuh
7 23-01-2002 12:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.