Om zichzelf te helpen met de ingewikkelde poses/"standjes" die hij het beste vond, maakte Tintoretto kleine wassen modellen die hij op een podium neerzette en experimenteerde met spotlights voor effecten van licht en schaduw en compositie. Deze methode van compositie verklaart de frequente herhaling in zijn werken van dezelfde figuren gezien uit verschillende zichtspunten/hoeken. Hij was een formidabel ontwerper, en volgens Ridolfi, had hij op de muur van zijn atelier "The drawing of Michelangelo and the colour of Titian."(
de tekening van Michelangelo en de kleur van Titian) Echter, hij was heel anders in geest dan elk van zijn erkende modellen.Meer emotioneel door gebruik van levendige overdrijvingen van licht and beweging. Zijn tekeningen, anders dan Michelangelo's gedetailleerde levensstudies, zijn briljant, asnelle schrijfwijzes(???), vol van energie, en zijn kleur is somberder en mystieker dan Titian's.
Tintoretto's grootste werken is de reusachtige serie van schilderijen die hij maakte voor de Scuola di San Rocco van 1565 tot 1587 -- scenes uit het leven van Christus in de bovenste hal en scenes van het leven van de Maagd in de onderste hal. Het ingewikkelde systeem, beginnend in de bovenste hal was waarschijnlijk niet door Tintoretto zelf zo voorgesteld(???) maar hij interpreteerde het met een levendigheid en spaarzaamheid van kleur en detail die een miraculeuze samenhang aan het hele stelsel. De persoonlijke opvatting van het heilige verhaal overstelpte Ruskin, die welsprekende pagina's er aan weidde, en Henry James schreef over de verbluffende Kruisiging: `Geen enkel schilderij in de wereld bevat meer van het menselijk leven: alles zit er in, inclusief de meest voortreffelijke schoonheid.' Het onorthodoxe ruige schilderwerk(?) incurred(weet ik niet...) de afkeuring van Vasari, maar latere generaties herkenden het als een manier om de drama en spanning te overdrijven(?). Net als religieuze werken, schilderde Tintoretto mythologische scenes en hij was tevens een goed portrettist, speciaal van oude mannen (een zelfportret op oudere leeftijd hangt in het Louvre). Een aantal van de slechtere portretten onder zijn naam, zouden het product van zijn grote "workshop" kunnen zijn.
Nou, ik heb mijn best gedaan

Ik denk dat er nog wel wat foutjes in zullen staan, maar nu weet je iig (in grote lijnen) waar het over gaat