Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2004, 11:27
Gatara
Gatara is offline
Amerikaanse sonde Spirit landt op Mars

WASHINGTON/PASADENA - De Amerikaanse sonde Spirit is zondagochtend (Nederlandse tijd) veilig geland op de planeet Mars. Na een reis van zeven maanden en een risicovolle landing kwam de robot neer in een grote krater op de rode planeet, zo maakte de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA bekend. Enkele uren later stuurde de Spirit zijn eerste foto's van de omgeving.

Na de landing duurde het enige tijd voor de robot zijn eerste signaal doorzond. Toen echter duidelijk werd dat de Spirit veilig was geland, braken wetenschappers in het controlecentrum in Pasadena in luid gejuich uit. Ze spraken van een perfecte landing. NASA-directeur Sean O'Keefe noemde het "een grote nacht'' voor NASA. "We zijn weer terug''.

De hoogste ruimtewetenschapper van NASA, Ed Weiler, beschreef de landing als "zes minuten hel''. In die periode moest het ruimtevaartuig afremmen van 20.000 kilometer per uur tot nul. Wetenschappers weten dat een missie naar Mars een van de meest moeilijke dingen is die mensen tot nu toe hebben ondernomen. Circa tweederde van alle missies naar de buurplaneet van de aarde is mislukt. In 1999 faalden nog twee Amerikaanse Marsmissies. De Europese ruimtevaartorganisatie ESA wacht nog steeds vergeefs op een signaal van de Marslander Beagle 2, die met kerst neerging op de rode planeet.

De Spirit is een vernieuwde versie van de Robot Sojourner die in 1997 als eerste over het oppervlak van Mars reed en spectaculaire foto's van de rode omgeving nam. Het voertuigje is ongeveer zo groot als een koelkast en weegt 180 kilo. Het kan dagelijks 40 meter afleggen en ondertussen foto's maken en stenen onderzoeken.

Net als de Beagle gaat de Spirit, die over drie weken wordt gevolgd door de onderzoeksrobot Opportunity, op zoek naar sporen van water. Door de krater waarin het landde loopt een droge rivierbedding. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat er in de krater een meer moet zijn geweest en hopen zo meer te weten te komen over de aanwezigheid van water. "Wat we niet weten is hoe lang Mars water bevatte'', aldus Weiler. "Als het er tientallen miljoenen jaren is geweest, is er een goede kans dat er zich leven in heeft ontwikkeld.''
http://nu.nl/news.jsp?n=254671&c=20

---

Wat vinden jullie hier eigenlijk van? Nu is deze missie in ieder geval geslaagd; maar er gaat veel geld uit naar onderzoek hieromtrent en de missie zelf (terwijl t net zo goed niet had kunnen slagen (wat waarschijnlijk al t geval is bij de Beagle 2 van ESA)). Is het dat waard?

Ik persoonlijk vind van wel. Want misschien kunnen we de info die we daar verkrijgen gebruiken voor onze eigen aarde.
Oud 04-01-2004, 11:30
Ieke
Ieke is offline
Ik denk wel dat het het waard is. Ok, het is veel geld, maar als je kijkt waar je ook geld aan uit geeft terwijl dat veel onzinniger is. Ik denk dat we er echt heel veel van kunnen leren, zoizo van onderzoek in de ruimte.
Oud 04-01-2004, 11:41
Verwijderd
Het is ook niet alsof dat geld verbrand wordt. Veel uitvindingen in de medische- en computerwereld komen uit ruimtevaart voort.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 13:40
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Ertur schreef op 04-01-2004 @ 12:41:
Het is ook niet alsof dat geld verbrand wordt. Veel uitvindingen in de medische- en computerwereld komen uit ruimtevaart voort.
nouwja, wel uit de ruimte vaart, maar meer uit het zoeken naar voorzieningen voor ruimtevaarders dan uit ontdekkingen op planeten hoor.

Ik vind het op zich wel goed denk ik, maar ik weet niet waarom. ruimtevaart schijnt mij positief, maar stof op mars onderzoeken is aan de andere kant wel weer zo totaal nutteloos, dat ik me afvraag waarom. (2x )

waren ze eigelijk al van plan twee autotjes tegelijk te sturen? of was die spirrit een optional als de beagle niet zo werken?
Oud 04-01-2004, 13:49
hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik snap niet precies wat voor nut het kan hebben voor ons dat er zo'n autootje rond rijdt op Mars.
Oud 04-01-2004, 14:03
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
concurentie
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 14:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JaJ schreef op 04-01-2004 @ 14:40:

waren ze eigelijk al van plan twee autotjes tegelijk te sturen? of was die spirrit een optional als de beagle niet zo werken?
Beagle 2 was van de ESA

Spirit is van de NASA en de NASA stuurt er nog eentje.
Oud 04-01-2004, 14:43
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-01-2004 @ 15:15:
Beagle 2 was van de ESA

Spirit is van de NASA en de NASA stuurt er nog eentje.
jah, nou als de beagle dan was geslaagd, dan was het lanceren van de spirrit belachelijk geweest mi. zoveel geld kan wel, maar twee keer hetzelfde vind ik toch een beetje dubbelop. (woordgrap )
Oud 04-01-2004, 14:51
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
JaJ schreef op 04-01-2004 @ 14:40:
nouwja, wel uit de ruimte vaart, maar meer uit het zoeken naar voorzieningen voor ruimtevaarders dan uit ontdekkingen op planeten hoor.

Ik vind het op zich wel goed denk ik, maar ik weet niet waarom. ruimtevaart schijnt mij positief, maar stof op mars onderzoeken is aan de andere kant wel weer zo totaal nutteloos, dat ik me afvraag waarom. (2x )

Met het onderzoek op mars kunnen we veel leren over onze eigen planeet en het ontstaan van het leven. Een serieuze theorie is dat het van mars komt. Heel lang geleden waren de aarde en mars vrijwel gelijk. (heel verhaal kan ik hier vertellen, maar zal ik maar niet doen)
Oud 04-01-2004, 15:00
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JaJ schreef op 04-01-2004 @ 15:43:
jah, nou als de beagle dan was geslaagd, dan was het lanceren van de spirrit belachelijk geweest mi. zoveel geld kan wel, maar twee keer hetzelfde vind ik toch een beetje dubbelop. (woordgrap )
Ze hebben verschillende taken en verschillende plekken om te landen
Oud 04-01-2004, 15:31
Go
Go is offline
Ik heb er toch echt de pest in dat die Amerikaanse Mars-sonde wel goed aankomt en de Europese niet. Het lijkt me veel beter dat Europa en Amerika gezamenlijk onderzoek gaan doen naar Mars, m.b.v. een gezamenlijke Mars-sonde. Ik weet niet hoeveel die Europese Mars-sonde heeft gekost, maar die zijn we in ieder geval kwijt! Zonde van het geld.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 15:35
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
gerwin schreef op 04-01-2004 @ 16:31:
Ik heb er toch echt de pest in dat die Amerikaanse Mars-sonde wel goed aankomt en de Europese niet. Het lijkt me veel beter dat Europa en Amerika gezamenlijk onderzoek gaan doen naar Mars, m.b.v. een gezamenlijke Mars-sonde. Ik weet niet hoeveel die Europese Mars-sonde heeft gekost, maar die zijn we in ieder geval kwijt! Zonde van het geld.
niks zonde van het geld. dat geld waren we toch kwijt geweest, of hij het nou deed of niet
Oud 04-01-2004, 15:42
Go
Go is offline
Citaat:
JaJ schreef op 04-01-2004 @ 16:35:
niks zonde van het geld. dat geld waren we toch kwijt geweest, of hij het nou deed of niet
Als dat ding het nou wel zou doen waren we misschien nu wat wijzer geweest en zouden we misschien kunnen constateren dat er ooit leven op Mars is geweest of dat er zich misschien hele kleine micro-organismen in de aardlaag van Mars. Dat lijkt me voor de wetenschap wel interessant.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 15:59
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
1. het is niet zeker of we de Europese sonde kwijt zijn; dat weten we pas rond 7 januari wanneer de Mars Express zich over de landingsplaats van de Beagle 2 zal bevinden;
2. samenwerking prima; maar op kleine schaal gebeurt dat al (signalen opvangen en dergelijke) en ik weet niet of het op zich wel goed is voor het ruimtevaartprogramma an sich. Nu is er immers sprake van enige concurrentie waardoor men NOG meer hun best gaan doen om NOG betere projecten te lanceren.
3. de NASA heeft een langere ervaringskennis en denk niet dat ze die zomaar gaan prijsgeven. Ook zullen ze financieel breder zitten en zou het oneerlijk zijn als zij 2 dure experimenten gaan betalen en de Europeanen er vandoor gaan met de kennis.
4. De Mars Express van de ESA boekt het ene success naast het andere. Zie www.esa.int. Alleen het (hiervan min of meer losstaand) project Beagle 2 is waarschijnlijk mislukt (maar ook niet zeker. Misschien ligt ie op z'n kop en stuurt ie signalen naar Jupiter ipv de aarde of is ie in een vulkaan gestuiterd; of is ie meegesmokkeld door marsmannetjes ... )
Oud 04-01-2004, 16:10
Go
Go is offline
Citaat:
2. samenwerking prima; maar op kleine schaal gebeurt dat al (signalen opvangen en dergelijke) en ik weet niet of het op zich wel goed is voor het ruimtevaartprogramma an sich. Nu is er immers sprake van enige concurrentie waardoor men NOG meer hun best gaan doen om NOG betere projecten te lanceren.
Het is mooi dat er samenwerking op kleine schaal bestaat, maar dat kan wat mij betreft uitgebreid worden. Voor zover ik weet wordt er door de ESA en de NASA hetzelfde werk gedaan. Amerika en Europa zijn geen aartsvijanden, dus het lijkt me logisch dat er gezamenlijk onderzoek wordt gedaan en dat de kosten worden verdeeld. Bij goeie samenwerking wordt geen onderzoek dubbel gedaan, zodat de twee ruimtevaartorganisaties zich nog beter kunnen gaan richten op die dingen die ze werkelijk blangrijk vinden om te onderzoeken.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 16:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
gerwin schreef op 04-01-2004 @ 17:10:
Het is mooi dat er samenwerking op kleine schaal bestaat, maar dat kan wat mij betreft uitgebreid worden. Voor zover ik weet wordt er door de ESA en de NASA hetzelfde werk gedaan. Amerika en Europa zijn geen aartsvijanden, dus het lijkt me logisch dat er gezamenlijk onderzoek wordt gedaan en dat de kosten worden verdeeld. Bij goeie samenwerking wordt geen onderzoek dubbel gedaan, zodat de twee ruimtevaartorganisaties zich nog beter kunnen gaan richten op die dingen die ze werkelijk blangrijk vinden om te onderzoeken.
Denk best wel dat de ruimtevaartonderzoekers dat zelf ook willen, maar (ik lijkt paul rosenmoller wel met mijn opsommingen ) :
1. er is dan geen gelijkwaardige concurrentie meer over
2. denk niet dat de politiek dat zo graag wilt hebben. Ze willen liever zelf met de eer strijken in plaats van op internationaal niveau
Oud 06-01-2004, 17:40
DEChengst
DEChengst is offline
Inmiddels is de eerste kleurenfoto vrijgegeven:

http://marsrovers.jpl.nasa.gov/galle...a/PIA04995.jpg

Oud 06-01-2004, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Persoonlijk vind ik dat ook zeer verdacht, ze gunnen ons europeanen het succes niet en hebben daarom vast bewust met hun satelieten het signaal van onze mars-sonde gestoord
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 06-01-2004 @ 18:40:
Inmiddels is de eerste kleurenfoto vrijgegeven:

http://marsrovers.jpl.nasa.gov/galle...a/PIA04995.jpg

Lijkt gewoon op nevada
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 18:24
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 06-01-2004 @ 19:16:
Persoonlijk vind ik dat ook zeer verdacht, ze gunnen ons europeanen het succes niet en hebben daarom vast bewust met hun satelieten het signaal van onze mars-sonde gestoord
En de Amerikanen hebben natuurlijk ook de wetenschaps teams van Jodrell Bank en Westerbork geinfiltreerd. Dit gaf ze de mogelijkheid om de ontvangers dus daning aan te passen dat we ook het storende signaal niet konden ontvangen
Oud 06-01-2004, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 06-01-2004 @ 19:24:
En de Amerikanen hebben natuurlijk ook de wetenschaps teams van Jodrell Bank en Westerbork geinfiltreerd. Dit gaf ze de mogelijkheid om de ontvangers dus daning aan te passen dat we ook het storende signaal niet konden ontvangen
Zou best kunnen, de NASA had dringend een succes nodig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten