Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2002, 13:10
JCH83
JCH83 is offline
Voor mijn PO Natuurkunde ga ik met behulp van een laser en twee spiegels lissajous figuren creeeren. Zijn er mensen die er ervaring mee hebben, en mij tips, informatie of ideeen kunnen geven? Of zijn er mensen die interesse hebben in het gelijktijdig met mij maken van deze PO, zodat we informatie kunnen uitwisselen, en samen verder kunnen komen? Niveau: 6VWO

THNX
Oud 16-03-2002, 13:23
JCH83
JCH83 is offline
Ter verduidelijking, een opstelling staat op:
http://www.mip.berkeley.edu/images/physics/B+10+35.gif

Wij hebben alleen problemen om de spiegels op die luidsprekers te monteren......

Oud 17-03-2002, 10:45
DrPain
DrPain is offline
Een speaker bestaat uit 2 bewegende delen, 1 moet je vast zetten, en dat is dan de referentie voor het bewegende deel, en daar maak je dan de spiegels aan vast.
(Densoods kun je iets anders maken met een spoel + magneet dan is het gemakkelijker, maar zal het effect nie zo mooi zijn (vermoed ik))

Maar kun je mij die opstelling uit leggen, horizontaal een golf beweging maken snap ik, maar als je de andere spiegel ook in horizontale richting laat bewegen hoe krijg je dan de verticale beweging. (Das iig niet duidelijk in de tekening.)
Oud 17-03-2002, 15:42
JCH83
JCH83 is offline
Uhm owkee, ik had het zo gedacht. We hebben twee spiegeltjes. (Hoekpunten ABCD) We maken aan het ene spiegeltje over AB een as van ijzerdraad. Het andere spiegeltje krijgt een as over BC. De ene as wordt dus nu in horizontale, de andere in verticale positie bevestigd. Het spiegeltje dat scharniert over de horizontale as (zorgend voor de verticale afbuiging) wordt aan de onder of bovenkant van de speaker bevestigd op ribbe CD. Het andere spiegeltje dat scharniert over de verticale as (zorgend voor de horizontale afbuiging) wordt aan een van de zijkanten van de speaker bevestigd met ribbe AD. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is geworden...

Nogmaals ALLE hulp is welkom. Ook over het gebruik van lissajous figuren binnen lasershows bijvoorbeeld.

THNX
Oud 22-03-2002, 18:07
JCH83
JCH83 is offline
HIJ DOET HET!!!!
bedankt voor alle hulp
Reageren

Regels voor berichten