Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2004, 10:49
seabreeze
seabreeze is offline
op 23 januari is het precies 1 jaar geleden dat een meisje van mijn school overleed. k begon haar net een beetje te leren kennen. ze zat namelijk ook bij mij op internaat. ze is gegrepen door een trein toen ze s'avonds stiekem buiten school waren gegaan.

rond 23 januari is er dus een herdenkingsmis op school, maar het is niet zeker of het op die dag zelf zal doorgaan, omdat het dan ook net chrisostemos (= laatste jaars vieren dan dat ze over 100 dagen hun diploma van het middelbaar krijgen) is.

wat vinden jullie ervan dat een herdenking kan worden verschoven, om een beetje feest te vieren.

alvast bedankt
Oud 11-01-2004, 10:53
Verwijderd
Is het niet een stuk logischer dat feest te verschuiven? Ik zou de herdenking en het feest iig niet op dezelfde dag houden; A kan je dan niet rouwen en B kun je geen feest vieren...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 11:00
Verwijderd
Ik zou het ook logischer vinden om het feest te verschuiven... Of misschien, als mensen vinden dat dat kan 's ochtends het één en 's avonds het ander oid... Maar als die twee dingen op dezelfde dag zijn, dan lijkt het me idd lastig om en te rouwen en feest te vieren... Wat vind de directie van de school er van dan?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 11:01
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Eerlijk gezegd vind ik dat een herdenking niet persé op de dag gehouden moet worden dat het een jaar geleden is... iedereen heeft een andere manier van verwerken en een herdenking zou daarbij kunnen helpen, maar in mijn ogen voegt het niks toe of dat nou een jaar erna of 13 maanden erna is...
Klinkt misschien ongevoelig ofzo, maar zo bedoel ik het niet... je kan 'rouwen' (verschrikkelijk woord) wanneer je wil, dat is juist goed!
Ik zou het niet heel vreemd vinden als ze de herdenking op zouden schuiven dus
Oud 11-01-2004, 11:04
Maarten
Maarten is offline
Feest vieren kan je op elke dag, rouwen terwijl je weet dat je het verzet hebt om feest te vieren gaat denk ik niet gepaard zonder schuldgevoelens.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 11:07
Verwijderd
Citaat:
DiGiTracker schreef op 11-01-2004 @ 12:04:
Feest vieren kan je op elke dag, rouwen terwijl je weet dat je het verzet hebt om feest te vieren gaat denk ik niet gepaard zonder schuldgevoelens.
Aan de andere kant zal dat feest voor die laatste jaars misschien ook wel erg belangrijk zijn...en iets vieren dat je precies 100 dagen voor iets anders moet vieren, kun je niet op elke dag vieren.

Niet dat ik dat feest belangrijker zou vinden dan dat rouwen, maar ik kan me voorstellen dat laatste jaars die daar misschien al jaren naar uitkijken en dat meisje misschien niet kennen, daar anders over denken...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 13:21
Balance
Balance is offline
Ik snap wel dat het heel moeilijk is om feest te vieren met in je achterhoofd dat dat meisje precies een jaar terug is overleden, maar denk niet dat het veel toevoegd als je die laatstejaars verplicht laat rouwen terwijl ze het meisje misschien helemaal niet kenden.
Het leven gaat altijd door en niet alles kan opzij worden gezet voor de overledene. Voor de mensen die dichtbij zo'n persoon stonden wél, daarvoor zal de dag misschien een dag stil staan, maar voor anderen gaat alles gewoon verder.
Oud 11-01-2004, 13:41
Redhair
Redhair is offline
ik vind dat je niet precies een jaar na overlijden hoeft te gaan rouwen, rouwen moet je doen als het je schikt, als je dan verdrietig bent om degene die overleden is, niet verplicht omdat het 12 maanden geleden is. Mijn vriend was 23 december een jaar dood, ik wilde toen ook naar ons plekje gaan om daar te rouwen, maar ben expres niet gegaan. Ik vind dat dat dan zo...verplichterig overkomt. Rouw waneer je wilt, waneer jij vind dat je moet rouwen. Rouwen is geen traditie, dat feest op jullie school wel. Sterkte nog!
Oud 11-01-2004, 13:45
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Dan vier je toch mooi dat je nog 99 dagen op school zit
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 10:59
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 11-01-2004 @ 14:45:
Oud 12-01-2004, 12:09
Juvenile
Juvenile is offline
Ts, natuurlijk moet je na een jaar kunnen rouwen. Maar waarom de dag niet in tweeën delen? Ik zou geen feest kunnen vieren in de wetenschap dat het precies een jaar geleden gebeurd is. Maar als je 's morgens een uitgebreide herdenking houdt en 's middags een feetje geeft is iedereen tevreden.
Oud 16-01-2004, 20:54
seabreeze
seabreeze is offline
de school heeft ons vandaag laten weten dat de herdenking een dag eerder gehouden zal worden, maar het zal maarschijnlijk wel een heel mooie herdenking worden

het eerste uur zal er per klas over gepraat worden

en 's midaags gaan we bij de spoorweg bloemen legge

en na school wordt er op het schooldomein een boompje geplant ter herdenking

en 's avond tegen een uur of 7 ofzo is er een fakkeltoch naar de spoorweg

(dit is voor de meeste mense nutteloos om te wten, ma voor de mensen die gereageerd hebbe, wou k toch late wete wat er nu beslist is)
Oud 18-01-2004, 10:05
Verwijderd
Heel veel sterkte die dag. Laat je weten hoe het was?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 12:41
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 11-01-2004 @ 14:45:
mja zou ik ook zeggen.
ik zou eerder een feest verzetten als een herdenking...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 14:39
Verwijderd
Laten we ons eens afvragen hoeveel mensen belang hebben bij een herdenking
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 00:05
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 18-01-2004 @ 15:39:
Laten we ons eens afvragen hoeveel mensen belang hebben bij een herdenking
voor het gevoel herdenk je volgens mij
Oud 23-01-2004, 17:38
seabreeze
seabreeze is offline
ik had belooft om te laten weten hoe de herdenking geweest was.

het was echt hypocriet
toen er 's middags bloemen bij de spoorweg werden neergelegd, stonden er allemaal eerstejaars te springe met bloemen hoewel zij ons Jana nooit gekend hebbe.

's avonds op internaat was het beter omdat dat in beperkte groep was.

ondanks dat de herdenking gisteren was, had ik het vandaag (precies 1 jaar later) het moeilijkste.
Reageren

Regels voor berichten