Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2004, 11:24
Upke
Upke is offline
Stel je nou eens voor dat de wereld die we nu meemaken eigelijk gedroomd word door ons. En dat als we s'nachts gaan slapen eigelijk wakker worden van de droom, en in de zogenaamde echte wereld stappen. Als we dan weer gaan slapen herinneren we meestal nog maar vaag waar onze (droom) belevenis in de 'echte wereld' over ging. Ik hoop dat jullie mij kunnen volgen maar kort gezegd, de droomwereld zou misschien echt kunnen zijn, en de wereld waarin we leven als we zogenaamd wakker zijn eigenlijk de grote droom is, maar dat we het niet merken. Ik ben hier al een tijdje over na aan het denken, en het zou kunnen denk ik. Wat jullie?
Advertentie
Oud 11-01-2004, 12:34
artless
artless is offline
Ik denk dat je in zekere zin ergens een punt hebt. Als je gelooft dat je lichaam en de wereld om je heen slechts een illusie is, dan zijn dromen een deel van de werkelijkheid. Dromen doe je namelijk niet bewust, ze zijn deel van je geest. Ik denk echter niet dat ik zo ver zou gaan als wat jij beweert.
Oud 11-01-2004, 13:32
vedetje
vedetje is offline
hmm, zou ik dan mss wel in het echt in willen leven
maar ik heb dat idd ook nog gedacht (weet niet wrm)
Oud 11-01-2004, 15:38
The0
The0 is offline
Eerste waar ik aan dacht toen ik dit las was : MATRIX.

Het zou kunnen, lever maar bewijs en ik geloof je

Die droomwereld is wel grappig..
Oud 11-01-2004, 17:27
Upke
Upke is offline
Citaat:
The0 schreef op 11-01-2004 @ 16:38:
Eerste waar ik aan dacht toen ik dit las was : MATRIX.

Het zou kunnen, lever maar bewijs en ik geloof je

Die droomwereld is wel grappig..
Ja door de matrix ben ik er ook aan wezen denken. Maar bewijs? Ik wil niks bewijzen, ik zeg ook niet dat ik het zelf geloof, maar net als wat jij zegt "Het zou kunnen."
Oud 11-01-2004, 17:28
Tio
Tio is offline
Ten eerste is het idee dat deze wereld een illusie is, natuurlijk niet nieuw, maar wel goed mogelijk. Maar om te stellen dat je in je dromen wakker bent, en overdag slaapt, wordt wat moeilijker te verdedigen, denk ik.
Ten eerste plijt tegen dromen, dat je je in dromen ook vaak vorige dromen niet herinnert. Dat is vreemd, want waarom zou je je in die andere wereld je wakkere momenten niet kunnen herinneren? Ten tweede, en dat is mijn inziens erg belangrijk, zijn dromen absurd, onlogisch en inconsequent. Je verkeert telkens in een andere wereld. Als je "wakker" zou zijn tijdens dromen, is het dan we erg vreemd, dat die "wakkere" wereld steeds anders is.
Oud 11-01-2004, 18:28
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
haha grappig maar zo denk k er eigenlijk ook over.
nu droom ik gewoon. en dat realiseer ik me. als k moe ben ga ik slapen. dan vlieg ik snel door andere dimensies, hup, de echte wereld in. daar leef ik dan.
Oud 11-01-2004, 19:08
AngelLena
AngelLena is offline
Elke keer als ik me dat ga afvragen (en dat is nogal vaak geef ik eerlijk toe) dan schop ik het weg. Ik heb volgens mij al eens eerder uitgelegd waarom ik zo tegen het zoeken van de waarheid ben...
Door dit soort ideeen ga je zoeken naar de waarheid. Die waarheid kan je zwaar tegenvallen en dat wenste je dat je het nooit geweten had omdat we het nu zo slecht nog niet hebben. Dus ja, ik zoek niet naar de waarheid en elke keer als ik die drang krijg verdrijf ik em zsm.
Oud 11-01-2004, 21:05
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 11-01-2004 @ 20:08:
Elke keer als ik me dat ga afvragen (en dat is nogal vaak geef ik eerlijk toe) dan schop ik het weg. Ik heb volgens mij al eens eerder uitgelegd waarom ik zo tegen het zoeken van de waarheid ben...
Door dit soort ideeen ga je zoeken naar de waarheid. Die waarheid kan je zwaar tegenvallen en dat wenste je dat je het nooit geweten had omdat we het nu zo slecht nog niet hebben. Dus ja, ik zoek niet naar de waarheid en elke keer als ik die drang krijg verdrijf ik em zsm.
DE waarheid bestaat niet. Lucht dat niet op?

Henk Mul !
Oud 11-01-2004, 22:05
Weylyn
Weylyn is offline
Het zou natuurlijk kunnen.
Maar ook hier: zolang ikm het niet merk zal het me een worst wezen.
Oud 12-01-2004, 14:51
AngelLena
AngelLena is offline
Denk dat er vast wel een waarheid bestaat als dit de waarheid niet is. Maar ik hoef em niet te kennen.
Oud 12-01-2004, 15:17
Verwijderd
nou dan is me leven nog erger verkloot :/

neej maar das toch ongeveer net als wat de indianen geloofden?

miss kan t wel, maar dan zou je waarschijnlijk wel een raar leven hebben...
Oud 12-01-2004, 17:21
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Als ik zo je verhaal lees, geloof ik er niet zo in, maar heb er eerlijk gezegd ook nog nooit echt over nagedacht.
Ik denk dat mijn dromen te onsamenhangend zijn om realiteit te zijn, maar misschien dat dat te verklaren valt door het feit dat ik niet al m'n dromen onthoud.

Ik denk dat Henk Mul gelijk heeft: de waarheid die wij kennen is de voorlopige waarheid... totdat het tegendeel bewezen is, kunnen we aannemen dat dit waar is
Oud 13-01-2004, 08:11
Mortimer
Mortimer is offline
What if yoy where uneable to wake up from your Dream... ?
How would you know the difference between the Dreamworld and the Real world!?

Nee maar ... als je droomt ben je ook bijna helemaal afgesneden van je werkelijke leven... !? Dan weet je ook niet waar je echte levensverhaal over gaat! Je droomt vrij... en beleeft wat je wilt.
Oud 13-01-2004, 10:04
Outdated Spirit
Outdated Spirit is offline
Citaat:
Upke schreef op 11-01-2004 @ 12:24:
Stel je nou eens voor dat de wereld die we nu meemaken eigelijk gedroomd word door ons. En dat als we s'nachts gaan slapen eigelijk wakker worden van de droom, en in de zogenaamde echte wereld stappen. Als we dan weer gaan slapen herinneren we meestal nog maar vaag waar onze (droom) belevenis in de 'echte wereld' over ging. Ik hoop dat jullie mij kunnen volgen maar kort gezegd, de droomwereld zou misschien echt kunnen zijn, en de wereld waarin we leven als we zogenaamd wakker zijn eigenlijk de grote droom is, maar dat we het niet merken. Ik ben hier al een tijdje over na aan het denken, en het zou kunnen denk ik. Wat jullie?
Als dat zo zou zijn zou ik weinig leven
Oud 13-01-2004, 13:18
Blowie
Blowie is offline
Tjah.. allemaal vragen die antwoordloos zullen blijven..

Maar als ik het letterlijk neem wat je bedoeld dan ben ik het met artless eens.. Als je dit allemaal ziet als alleen maar het omhulsel dat het solide maakt dan moet er dus ergens nog iets zijn.. maar wat is dan de werkelijkheid..? De droomwereld? Tjah.. we kennen maar 2 werelden.. Maar de droomwereld kan best echt zijn.. maar dan anders.. It's not made out of flesh and bones.. Not build up out of stone and wood.. Het is een plaats waar het lichaam geen plaats heeft.. Is het nep, is het echt? Geen idee.. Het is net hoe je het wilt zien denk ik..

En als ik het figuurlijk neem dat lijkt je vraag op: Leven we eigenlijk wel? Hmm.. owke.. dat klinkt vrij moeilijk... Maar als je niet wil aannemen dat dit realiteit is.. Wat is dit dan? Wat doen we dan? Waarom doen we het? Wat er dan nog meer? Is er eigenlijk nog wel meer?
Vragen die je beter niet kan stellen.. niet alleen omdat het antwoord niet makkelijk is om te vinden, maar stel dat het antwoord je tegenvalt? (AngelLena )

De Matrix geeft inderdaad wel een antwoord op deze vraag, maar in de matrix zijn er 4 werelden.. De Matrix met daarin de gesimuleerde werlijkeheid en droomwereld, en de 'realiteit' met de werkelijkheid en droomwereld..
Oud 13-01-2004, 14:21
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 11-01-2004 @ 22:05:
DE waarheid bestaat niet.
In dat geval is wat jij nu zegt dus ook niet waar...en wat ik zeg dus oook niet en zo zal elke uitspraak niets meer betekenen -> wat dus ook niet meer waar kan zijn...dus belanden we in een spiraal die wel heel vreemd werkt vrees ik

Ik ben wel benieuwd naar het feit hoe men dan poogt te verklaren waarom al onze natuurwetten in de 'echte wereld' niet op schijnen te gaan...als ik droom kan er namelijk een hele boel, wat hier niet zou kunnen...

Laatst gewijzigd op 13-01-2004 om 14:24.
Oud 13-01-2004, 18:03
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
erm ja en dan is het dus precies hetzelfde als nu
Oud 13-01-2004, 18:54
Apomes
Apomes is offline
ik heb dit idee ook al lang gehad (zelfs lang voor de matrix)jammer genoeg zullen we het nooit teweten komen...wss .
Oud 13-01-2004, 21:18
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
Sithan schreef op 13-01-2004 @ 15:21:
In dat geval is wat jij nu zegt dus ook niet waar...en wat ik zeg dus oook niet en zo zal elke uitspraak niets meer betekenen -> wat dus ook niet meer waar kan zijn...dus belanden we in een spiraal die wel heel vreemd werkt vrees ik
Omdat iets waarheid is, totdat het tegendeel bewezen wordt... dus je kan zeggen wat je wil en dat zal voor waar gehouden worden totdat iemand het ontkracht!
Oud 14-01-2004, 08:08
Verwijderd
Citaat:
Bellenblaas schreef op 13-01-2004 @ 22:18:
Omdat iets waarheid is, totdat het tegendeel bewezen wordt... dus je kan zeggen wat je wil en dat zal voor waar gehouden worden totdat iemand het ontkracht!
Tenzij je uit gaat van falsificatie.
Oud 14-01-2004, 11:52
urbanprotocol
urbanprotocol is offline
juist in de wetenschap kun je niks uitschrijven
Oud 14-01-2004, 14:03
Junkfood Junkie
Junkfood Junkie is offline
Ik was daar laatst ook een x over aan het nadenken, en toen zag ik ineens een wit konijn door de tuin rennen! Ik er achteraan, kwam ik bij een deurtje in een boom, dat me nog nooit opgevallen was... ik naar binnen, zat daar een man met een zonnebril op - in zijn hand had hij een rode en een blauwe pil en toen... werd ik wakker...? Ingreep van the Machines..?
Oud 14-01-2004, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Junkfood Junkie schreef op 14-01-2004 @ 15:03:
Ik was daar laatst ook een x over aan het nadenken, en toen zag ik ineens een wit konijn door de tuin rennen! Ik er achteraan, kwam ik bij een deurtje in een boom, dat me nog nooit opgevallen was... ik naar binnen, zat daar een man met een zonnebril op - in zijn hand had hij een rode en een blauwe pil en toen... werd ik wakker...? Ingreep van the Machines..?
Misschien heb je wel iets te vaak The Matrix gekeken.
Oud 14-01-2004, 14:34
esprit-chick
esprit-chick is offline
heb nooit iets van de al eerder genoemde MATRIX gezien en denk het heel vaak

het isd idd zo, je denkt gewoon je leven te leven, maar het kan net zoi goed anderzom zijn, de dromen ( die wij dus nu als "dromen"definieren ervaar je op dat moment en soms zelfs erna nog als wat wij hier "wakker" noemen

ik heb het zelf zo sterk dat ik vaak helemaal niet meer weet of ik nou iets heb gedroomd of dat het echt is gebeurd
kom ik duz ook met ontzerttend rare verhalen of vragen aanzetten bij mensen

in de trant van "Hoe is het nou met dit en dat afgelopen???"
krijg je echt rare reacties
Advertentie
Oud 14-01-2004, 14:56
Upke
Upke is offline
Citaat:
esprit-chick schreef op 14-01-2004 @ 15:34:
heb nooit iets van de al eerder genoemde MATRIX gezien en denk het heel vaak

het isd idd zo, je denkt gewoon je leven te leven, maar het kan net zoi goed anderzom zijn, de dromen ( die wij dus nu als "dromen"definieren ervaar je op dat moment en soms zelfs erna nog als wat wij hier "wakker" noemen

ik heb het zelf zo sterk dat ik vaak helemaal niet meer weet of ik nou iets heb gedroomd of dat het echt is gebeurd
kom ik duz ook met ontzerttend rare verhalen of vragen aanzetten bij mensen

in de trant van "Hoe is het nou met dit en dat afgelopen???"
krijg je echt rare reacties
Ja dat heb ik ook heel vaak. Droom ik over een vriend dat hij bijvoorbeeld aan het fietsen is, vraag ik de volgende dag aan hem waar hij gisteren heen was gefietst. Blijkt hij die dag niet uit huis is geweest... Tjaah het is verwarrend.
Oud 18-01-2004, 19:15
Silver rain
Silver rain is offline
Was het maar zo dat dit alles een illusie zou is. Zou fijn zijn, dat de echte wereld de wereld is waar we 's nachts naartoe gaan. Nja, wie weet. Nooit over nagedacht eigenlijk..
edit: soms heb ik overdag dat ik niet weet of het echt is of dat ik droom, 's nachts heb ik soms hetzelfde. Nja dan wordt het ingewikkeld..
Oud 19-01-2004, 14:16
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Ik hoop dat ik dan maar snel wakker word
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Oud 19-01-2004, 16:31
HeiNZ
HeiNZ is offline
Hmm, hoe zou dat dan zitten als je in 'deze' wereld dood gaat?
Zou je dan pas echt wakker worden?

Of helemaal niets meer? [dan kun je eigenlijk niet stellen dat deze wereld niet de echte wereld is, natuurlijk ]
Het is wel zo, dat als je in wat wij nu droomt als we slapen, en je gaat daarin dood, dat je evengoed wakker wordt. Althans, dat is bij mij zo..

Tsja.. * nog meer onoplosbare vragen *
Oud 25-01-2004, 16:03
:) L. :)
:) L. :) is offline
Maar de dingen die je droomt zijn niet altijd echt een 'verhaal', soms droom je ook flarden, en vaak hebben je dromen veel te maken met je echte leven. Ik denk dus echt niet dat zoiets zou kunnen.
Oud 26-01-2004, 08:20
Demiurge
Demiurge is offline
Kun je eerst afvragen wat nou realiteit is...
Oud 31-01-2004, 12:07
Loony
Loony is offline
ik denk dat deze wereld en de droom wereld gewoon allebij werelden zijn maar andere dimensies...
je leeft snachts als je slaap in je droom wereld en overdag ini deze...
als je me snapt
ze zijn allebij echt, en je droomwereld verteld dingen die in deze wereld gaan gebeuren...als je je dromen herinnerd en ze opschrijft en dan de symbolen eruit gaat halen kan je zien of je ziek gaat worden of juist beter word, of iets slechts of iets goeds gaat gebeuren...niet precies wat er gata gebeuren maar dat er iets gata gebeuren...een soort hint
Oud 01-02-2004, 14:50
Verwijderd
ik heb hier ook een tijdje overnagedacht.
Maar het is gewoon heel onwaarschijnlijk.
ik zou het egt niet weten
Oud 04-02-2004, 19:16
Verwijderd
ik zou liever in mijn droom (mijn GOEDE dromen) willen leven; geen oorlog, geen ruzie, eerlijkheid en trouw aan iedereen...
Oud 07-02-2004, 18:04
Sadistik_Fukk
Sadistik_Fukk is offline
Dit is onmogelijk.

Als je slaapt gaat alles langzamer, je hartslag etc etc.

Als je droomt dan denk je eigelijk gewoon na, omdat het zo sloom gaat denk je ook heel erg sloom, waardoor sommige dromen van 1 seconde 4 uur kunnen lijken.
Oud 07-02-2004, 20:46
freyk
freyk is offline
Wat ik heb geleerd is dat wanneer je slaapt je hersenen alle beelden en geluiden die je gehoord en gezien hebt probeert te verwerken.
En om dit alles snel en makkelijk te kunnen verwerken worden deze beelden en geluiden omgezet naar een verhaal....een droom dus.
Oud 10-02-2004, 18:46
Sadistik_Fukk
Sadistik_Fukk is offline
Citaat:
freyk schreef op 07-02-2004 @ 21:46:
Wat ik heb geleerd is dat wanneer je slaapt je hersenen alle beelden en geluiden die je gehoord en gezien hebt probeert te verwerken.
En om dit alles snel en makkelijk te kunnen verwerken worden deze beelden en geluiden omgezet naar een verhaal....een droom dus.

whahahahahaha
Oud 10-02-2004, 22:48
Verwijderd
Dat zou betekenen dat je voorspellende dromen hebt..
Stel je maakt vandaag iets mee en daar droom je overmorgen over.
Als jij zegt dat het andersom is, dan droom je er dus eerst over en maak je het dan pas mee..
Oud 11-02-2004, 21:03
freyk
freyk is offline
Citaat:
Sadistik_Fukk schreef op 10-02-2004 @ 19:46:
whahahahahaha
Droom maar lekker verder hé!?

Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 10-02-2004 @ 23:48
Mwah, ikkuh, maar ook meerdere mensen hoor ik zeggendat ze "voorspellende dromen" hebben gekregen.

In iedergeval de wetenschappers zijn er nog niet allemaal uit, wat de hersenen allemaal kunnen.
Oud 12-02-2004, 13:59
De Veroorzaker
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 10-02-2004 @ 23:48:
Stel je maakt vandaag iets mee en daar droom je overmorgen over.
Als jij zegt dat het andersom is, dan droom je er dus eerst over en maak je het dan pas mee..
dat kan dus niet
Oud 15-02-2004, 14:37
freyk
freyk is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 12-02-2004 @ 14:59:
dat kan dus niet
Wetenschappelijk, kan het dus niet.
Maar de wetenschap is er nog niet uit wat mensen allemaal met hun hersenen kunnen.
Oud 15-02-2004, 15:12
De Veroorzaker
Citaat:
freyk schreef op 15-02-2004 @ 15:37:
Wetenschappelijk, kan het dus niet.
Maar de wetenschap is er nog niet uit wat mensen allemaal met hun hersenen kunnen.
het is onmogelijk dat er informatieoverdracht plaats vindt vanuit de toekomst naar nu, dat wilde ik zeggen
Oud 16-02-2004, 15:25
misty1986
misty1986 is offline
Kan ja, maar ik geloof er niet in.....
denk dat het een kwestie van geloven is.

Als je in wetenschap 'gelooft', geloof je hier niet in.
Persoonlijk 'geloof' ik niet alles wat bewezen is
Advertentie

Regels voor berichten