Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2002, 08:48
Not for Sale
Not for Sale is offline
Is het in de film niet Legolas die zegt :

"A shadow and a threat have been growing in my mind"

Ik ben het boek weer aan t lezen (3e keer) en t viel me op dat in hoofdstuk 10, (waar de Fellowship opslitst, vlak voor de Ork-aanval) Aragorn zegt : "Een schaduw en een dreiging zijn gegroeid in mijn slaap" (ja ik lees nu Nederlandse versie )

Slaap en mind is een klein verschilletje, maar ik ging ernstig twijfelen wie het nou in de film heef gezegd. Ik *dacht* Legolas..

Oh en tweede vraag... misschien HEEEL erg stom ..
De 'Two Towers' , zijn dat Minas Tirith & Minas Morgul (ligt voor de hand, de witte en zwarte toren) of misschien toch Orthanc (Isengard) & Barad-dûr ?
Oud 16-05-2002, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Coolkast schreef:

Ik ben het boek weer aan t lezen (3e keer) en t viel me op dat in hoofdstuk 10, (waar de Fellowship opslitst, vlak voor de Ork-aanval) Aragorn zegt : "Een schaduw en een dreiging zijn gegroeid in mijn slaap" (ja ik lees nu Nederlandse versie )

Slaap en mind is een klein verschilletje, maar ik ging ernstig twijfelen wie het nou in de film heef gezegd. Ik *dacht* Legolas..

De 'Two Towers' , zijn dat Minas Tirith & Minas Morgul (ligt voor de hand, de witte en zwarte toren) of misschien toch Orthanc (Isengard) & Barad-dûr ?
Volgens mij zijn dat de beide Minassen

Van dat eerste weet ik het niet...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 11:24
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
ik dacht eigenlijk dat 2 towers isengard en barad dur waren, maar ik heb m maar 1 keer gelezen, dus ik heb het vast fout.. maar misschien slaat t wel op allebei
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 14:47
Carn
Carn is offline
hmm, de minassen zijn geen torens, zijn steden, als ik het me goed herinner.....gaat dus tussen baraddur en orthanc...oftewel het machtspel van saruman en sauron
Oud 16-05-2002, 16:17
Queen Klazina Wok
trouwens, barad dur en orthanc zijn de dark en de white tower
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef:
hmm, de minassen zijn geen torens, zijn steden, als ik het me goed herinner.....gaat dus tussen baraddur en orthanc...oftewel het machtspel van saruman en sauron
Maar Minas betekend toch toren, of was dat nou stad..?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 17:55
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Carn schreef:
In die steden staan torens Carn (Morgan heeft volgens mij gelijk ..).. Minas Tirith is absoluut de Stad van de Witte Toren, de hoofdstad van Gondor die de macht van Mordor probeert tegen te houden..

Saruman heet wel 'de Witte' (in het begin) maar Orthanc de witte toren? Naar mijn idee niet.
Barad-dûr de zwarte toren, daar blijft wat voor te zeggen, daarom twijfelde ik ook.
Oud 16-05-2002, 17:56
Not for Sale
Not for Sale is offline
misschien slaat 't idd wel op beide QKW Heel diplomatiek antwoord van je
Oud 16-05-2002, 18:44
Queen Klazina Wok
Citaat:
Coolkast schreef:

Saruman heet wel 'de Witte' (in het begin) maar Orthanc de witte toren? Naar mijn idee niet.
orthanc is absoluut de witte toren, en dat heeft niks met saruman te maken (denk ik dan weer, dat laatste)

en coolkast : dankjewel hehe
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 12:01
Not for Sale
Not for Sale is offline
Heeft iemand quotes uit t boek die zijn mening ondersteunen, want we menen allemaal tegenstrijdige dingen gelezen te hebben ..

Ik ga als ik thuis ben wel ff zoeken, en ik zou wel willen weten waar Orthanc de witte toren genoemt wordt......

-Joen. -
Oud 18-05-2002, 00:30
Queen Klazina Wok
au au ik ben bang dat ik het toch fout heb blz 541 (over orthanc): 'A peak and isle of rock it was, black and gleaming hard'
zal wel niet de witte toren zijn dan he maarja ik heb m ook maar 1 keer gelezen, en in het engels
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 06:43
Not for Sale
Not for Sale is offline
kee tenks
trouwens paginanummers van boeken noemen... altijd twijfelachtig. Verschillende uitgaven en drukken enzo weetjewel, pocket-versies, losse boeken, enz.

Kep 'm eens in t Engels gelezen en ben voor de 2e keer in t Nederlands bezig..

In Minas Tirith staat ook de witte boom. En het ligt tegenover Minas Morgul..
Oud 18-05-2002, 10:34
Queen Klazina Wok
Citaat:
Coolkast schreef:
kee tenks
trouwens paginanummers van boeken noemen... altijd twijfelachtig. Verschillende uitgaven en drukken enzo weetjewel, pocket-versies, losse boeken, enz.
ik weet het, maar ik vond het wat overdreven om het hoofdstuk of de druk erbij te gaan zetten, omdat ik niet dacht dat iemand het op wou zoeken

In 'the riders of rohan' in the two towers staat wel de volgende zin trouwens (mijn druk (harper collins, 1995) blz. 427 ), gezegd door Eomer: ' So suspecting what I most fear, a league between Orthanc and the Dark Tower, I led forth my éored, men of my own household'
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 13:59
Arwyn
Arwyn is offline
Volgens mij zijn the Two Towers Orthanc en Barad-Dûr want dat zijn volges mij toch wel de 2 belangrijkste plaatsen in TTT maar ik kan 't mis hebben natuurlijk.

En wat die quote betreft, volges mij was dat Legolas ja, die dat zei...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 15:43
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Arwyn schreef:
Volgens mij zijn the Two Towers Orthanc en Barad-Dûr want dat zijn volges mij toch wel de 2 belangrijkste plaatsen in TTT maar ik kan 't mis hebben natuurlijk.

En wat die quote betreft, volges mij was dat Legolas ja, die dat zei...
Mooi .. ging al aan mezelf twijfelen..

En QKW het stond ook niet echt ter discussie of orthanc en barad-dur torens waren. of dat de laatste de 'dark tower' was. TTT handelt over de reis van Frodo en Sam naar Minas Morgul en van Aragorn,Legolas en Gimli naar Minas Tirith.. Das wel een argumenten voor de minassen.
Oud 23-05-2002, 19:15
Not for Sale
Not for Sale is offline
kep eindelijk quotes die voor de Minassen spreken.
Minas betekent toren.

Citaat:

…In het zuiden hield het rijk van Gondor lang stand; en een tijdlang groeide zijn pracht, die enigszins aan de macht van Númenor deed denken, voor dit onderging. Hoge torens, die de mensen bouwden, en sterke forten en havens voor vele schepen; en de gevleugelde kroon van de Koningen der Mensen boezemde lieden van vele talen ontzag in. Hun voornaamste stad was Osgiliath, de Citadel van de Sterren, waar de Rivier dwars doorheen stroomde. En ook Minas Ithil bouwden zij, de Toren van de Wassende Maan, op een oostelijke helling van de Schaduwberg, en westelijk, aan de voet van de Witte Bergen bouwden ze Minas Anor, de Toren van de Ondergaande Zon.

…Toen sliep de wacht op de muren van Mordor, en duistere dingen slopen terug naar Gorgoroth. En op een dag kwamen er boze wezens te voorschijn en namen Minas Ithil in, woonden er en deden het in een stad van angst verkeren; het heet nu Minas Morgul, de Toren van Tovenarij. Toen werd Minas Anor herdoopt in Minas Tirith, de Toren van Waakzaamheid; en deze twee steden waren altijd met elkaar in oorlog, maar Osgiliath, dat ertussen lag, was verlaten en temidden van haar bouwvallen waarden schimmen rond.
Oud 24-05-2002, 08:38
JediJoel
JediJoel is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Ik weet niet eens of het wel in de film gezegd wordt, maar ik dacht dat áls het gezegd wordt, dat het door Aragorn gezegd wordt.
Trouwens, een of ander boutverslag van LotR hier is heel erg bout:
'Streither'
'Backins'
'Wisegjee'

Oud 24-05-2002, 17:19
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
JediJoel schreef:

Trouwens, een of ander boutverslag van LotR hier is heel erg bout:
'Streither'
'Backins'
'Wisegjee'

auw das wel erg.. en ja het wordt wel gezegd in de film.. Toen ik in de bios zat onthield ik die zin namelijk, omdat ik 'm mooi vond, maar ik herinnerde niet dat ik 'm ooit eerder had gelezen. Toen ging ik het boek weer lezen en kwam ik het weer tegen..
Oud 25-05-2002, 20:17
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
In de spoiler van TTT zegt Gandalf duidelijk: "There is now a link between the two towers: Orthanc and Barad-Dur". Bovendien: Minas Tirith en Minas Morgul komen nog helemaal niet voor in die boeken (er wordt alleen vaag over gesproken).
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 20:39
Arwyn
Arwyn is offline
Zeg Rimmer, ik zou de boeken nog maar een keer lezen als ik jou was!
Er wordt echt niet alleen maar vaag gesproken over de Minassen!
Oud 26-05-2002, 20:03
Not for Sale
Not for Sale is offline
Over Barad-Dûr wordt alleen maar vaag gesproken!
Alleen Orthanc is al vroeg een plaats van handeling ..
Oud 27-05-2002, 16:13
Arwyn
Arwyn is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Over Barad-Dûr wordt alleen maar vaag gesproken!
Alleen Orthanc is al vroeg een plaats van handeling ..
Idd. dus niet de minassen...
Oud 31-05-2002, 11:40
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Arwyn schreef:
Zeg Rimmer, ik zou de boeken nog maar een keer lezen als ik jou was!
Er wordt echt niet alleen maar vaag gesproken over de Minassen!
Misschien heb je mijn post verkeerd opgevat, maar ik had het alleen over boek 2. Natuurlijk zullen de steden in het derde boek wel een belangrijke rol spelen, maar in de Two Towers spelen de Minassen zeker geen centrale rol. Er wordt wel eens een opmerking over gemaakt en Frodo en Sam zien toevallig een leger uit Minas Morgul vertrekken, maar dan heb je ook alles gehad. Waar het in het tweede boek echt om gaat is het verraad van Saruman en ook al lijkt Barad-Dur nog zo ver weg, toch komt dan zijn invloed zo sterk tot uiting.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 13:30
Arwyn
Arwyn is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef:

Misschien heb je mijn post verkeerd opgevat, maar ik had het alleen over boek 2. Natuurlijk zullen de steden in het derde boek wel een belangrijke rol spelen, maar in de Two Towers spelen de Minassen zeker geen centrale rol. Er wordt wel eens een opmerking over gemaakt en Frodo en Sam zien toevallig een leger uit Minas Morgul vertrekken, maar dan heb je ook alles gehad. Waar het in het tweede boek echt om gaat is het verraad van Saruman en ook al lijkt Barad-Dur nog zo ver weg, toch komt dan zijn invloed zo sterk tot uiting.
sorry dan...
was net deel 3 aant lezen dus een beetje daarin met mn gedachten...
Oud 01-06-2002, 16:04
Verwijderd
In het boek wordt (vlak voor de orc-aanval aan het eind van The Fellowship of the Ring) de tekst "A shadow and a threat have been growing in my mind" gezegd door Aragorn, die Frodo wekte omdat hij dacht dat er Orcs zouden zijn...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2002, 20:03
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
N00dles schreef:
In het boek wordt (vlak voor de orc-aanval aan het eind van The Fellowship of the Ring) de tekst "A shadow and a threat have been growing in my mind" gezegd door Aragorn, die Frodo wekte omdat hij dacht dat er Orcs zouden zijn...
ja dat staat ook in mijn eerste post..

het ging erom wie het zei in de film en waarom het anders was dan in het boek..
Oud 04-06-2002, 12:50
JediJoel
JediJoel is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef:

Die Saruman zat in een toren, ik weet niet meer hoe die toren heet, maar ik dacht dat Tolkien ergens had staan dat dié toren één van de twee torens was. (two towers)
En die andere is waar Boromir vandaan kwam ofzo? Waar Pippin terechtkomt... (dacht ik)
Oud 04-06-2002, 13:20
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Orthanc is zwart, in het boek en in de film.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 13:25
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
JediJoel schreef:

Die Saruman zat in een toren, ik weet niet meer hoe die toren heet, maar ik dacht dat Tolkien ergens had staan dat dié toren één van de twee torens was. (two towers)
Orthanc

Citaat:

En die andere is waar Boromir vandaan kwam ofzo? Waar Pippin terechtkomt... (dacht ik)
Minas Tirith.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 13:35
Chimera
Chimera is offline
Maargoed. Er is geen eenduidig antwoord op, simpelweg omdat Tolkien het nooit verteld heeft welke twee van de vier torens bedoelt werden. Er zijn verschillende theorieen (Orthanc en Barad'dûr, Minas Tirith en Minas Morgul, Minas Tirith en Barad'dûr, etc.).

In een van de brieven dan JRRT staat het volgende:
"The Two Towers gets as near as possible to
finding a title top cover the widely divergent Books 3 and 4; and
can be left ambiguous -- it might refer to Isengard and Barad-dûr,
or to Minas Tirith and B; or Isengard and Cirith Ungol.[1]"

Maar als voetnoot bij deze brief is het volgende geschreven:
"In a subsequent letter to Rayner Unwin
(no. 143), Tolkien is more definite that the Two Towers are 'Orthanc
and the tower of Cirith Ungol'. On the other hand, in his original
design for the jacket of /The Two Towers/ *(see no. 151) the Towers
are certainly Orthanc and Minas Morgul."

De kans is dus het grootst dat de 2 torens Orthanc en Cirith Ungol zijn, aangezien Tolkien zelf die kan op neigde.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 13:10
JediJoel
JediJoel is offline
Citaat:

--------------------------------------------------------------------------------
Coolkast schreef:

De Witte is zijn status, net zoals Gandalf de Grijze is. (binnen de kring van de tovenaars) Orthanc is zijn tijdelijke schuilplaats, en hoeft dus niet wit te zijn.
Oud 07-06-2002, 10:06
Not for Sale
Not for Sale is offline
we zijn wel ontzéttend langs elkaar heen aan het praten maar de laatster post van Chimera was 'n goeie! Maar wat is Cirith ungol? Minas Morgul?
Oud 10-06-2002, 11:07
Chimera
Chimera is offline
Nee, Minas Morgul is de toren waar Aragorn voor stond op het moment dat de ring (en dus Sauron) vernietigd werd. Cirith Ungol is de pas waar Shelob uithing.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 12:05
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Nee, Minas Morgul is de toren waar Aragorn voor stond op het moment dat de ring (en dus Sauron) vernietigd werd. Cirith Ungol is de pas waar Shelob uithing.
oooooo - ja die is er ook nog Ik denk dat Tolkien t expres heeft gedaan , zoveel torens en dan een boek 'the TWO towers'. "All these towers" was beter geweest
Oud 10-06-2002, 13:55
Arwyn
Arwyn is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

oooooo - ja die is er ook nog Ik denk dat Tolkien t expres heeft gedaan , zoveel torens en dan een boek 'the TWO towers'. "All these towers" was beter geweest
Dan wordt het wel heel erg vaag hè, Coolkast!
Oud 11-06-2002, 08:48
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Hehe. LotR: SoT (Shitloads of Towers)

Ik moet zeggen dat het mij ook wel eens onduidelijk wordt waar wat precies afspeelt. Heb een tijdje terug een grote kaart (A2 formaat) van Middle Earth gekregen van m'n vriendin met daarop de route die Frodo aflegt uitgestippeld, en ik moet zeggen dat die regelmatig van pas komt. Moet alleen nog een plekje zoeken om dat ding op te hangen
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 09:23
JediJoel
JediJoel is offline
Mn pa zei dat de boeken eerst apart een naam hadden, en toen ze samengebonden werden, dat toen de naam veranderd werd. Maar de originele namen sloegen niet op de torens, maar op de reizen (3e boek Pippin, Merry, Strider(Aragorn), Legolas, Gimli, en later ook Gandalf, 4e boek Frodo en Sam)
Maar waarom erover discussieren, als de titel toch niet veranderd zal worden? Ok, het is leuk om te weten waar het op slaat, maar dat boeit toch niet?
Oud 11-06-2002, 11:07
MilieuGaatVoor
MilieuGaatVoor is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Ik moet zeggen dat het mij ook wel eens onduidelijk wordt waar wat precies afspeelt. Heb een tijdje terug een grote kaart (A2 formaat) van Middle Earth gekregen van m'n vriendin met daarop de route die Frodo aflegt uitgestippeld, en ik moet zeggen dat die regelmatig van pas komt. Moet alleen nog een plekje zoeken om dat ding op te hangen
Oh, die kaart kun je anders wel bij mij ophangen! *heeft een prachtige poster van LOTR van een tekenaar uit 1970, met daarnaast een flyer van de film en het kaartje op B3 (?) formaat, maar wilt wel groter*

Ergens op internet, bij classicnotes.com of zo (kan ook anders zijn, maar zo'n soort site), als ik bij een stukkie over the Two Towers dat dat gaat over Isengard en Barad Dur, dus niet over de minassen. Ik dacht het omgekeerde zelf, maar ik zal wel ongelijk hebben...

En ik heb LOTR gedownload, ik zal ff kijken of Legolas idd dat stukje zegt (slaat op topic zelf, niet op de afdwalingen)
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 13:08
Arwyn
Arwyn is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Ik heb zelf een kaart van Middle Earth op het formaat van een gewone ansichtkaart. Hij is denk ik niet zo duidelijk als die van jou maar je hebt wel gelijk, zo'n kaart is best wel handig als je het boek aan het lezen bent. Ik raak nogal eens de weg kwijt zeg maar...
Oud 11-06-2002, 13:43
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Hell, yeah !
Citaat:

A2 formaat zeg je? RODE lijn? met aan de rand de acteurs uit de film (rechtsboven Legolas, rechtsonder Aragorn, linksonder gandalf, linksboven Frodo?) Die hangt naast mijn bed!

..
@Socratess:

Kep de film ook (op 2 cdroms) staan maar mijn player kan niet spoelen.. dus heb het nog niet opgezocht
Nog geen tijd gehad om te kijken, net toetsenweek achter de rug ..

@JediJoel

Weet je zeker dat t klopt wat je vader zegt? Ik heb ook wel eens een (oude) versie met losse boeken gezien die wel de huidige titels hadden.
Oud 11-06-2002, 16:22
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Beste Chimera, ik durf je bijna niet tegen te spreken maar weet je dit wel zeker? Aragorn stond toch voor de Morannon en niet voor Minas Morgul op het moment dat de ring vernietigd werd?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 10:53
JediJoel
JediJoel is offline
[@JediJoel

Weet je zeker dat t klopt wat je vader zegt? Ik heb ook wel eens een (oude) versie met losse boeken gezien die wel de huidige titels hadden. [/B][/QUOTE]

Ik bedoelde dat toen ze samengebonden werden, dat toen de bundel een aparte naam kreeg. Maar ik weet het niet zeker, nee.
Oud 13-06-2002, 13:49
Arwyn
Arwyn is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef:

Beste Chimera, ik durf je bijna niet tegen te spreken maar weet je dit wel zeker? Aragorn stond toch voor de Morannon en niet voor Minas Morgul op het moment dat de ring vernietigd werd?
Ik weet alleen nog zeker dat Aragorn voor die Zwarte Poort stond, ik weet alleen niet meer zeker waar dat is, maar als ik het goed heb was dat in ieder geval niet bij Minas Morgul, maar ik kan het fout hebben hoor! Het is alweer een tijdje geleden...
Oud 13-06-2002, 16:08
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Arwyn schreef:

Ik weet alleen nog zeker dat Aragorn voor die Zwarte Poort stond, ik weet alleen niet meer zeker waar dat is, maar als ik het goed heb was dat in ieder geval niet bij Minas Morgul, maar ik kan het fout hebben hoor! Het is alweer een tijdje geleden...
Lijkt me inderdaad niet nee

Of ik moet heel erg in de war zijn...
Oud 18-06-2002, 11:28
JediJoel
JediJoel is offline
Frodo Baggins Elijah Wood
Gandalf Ian McKellen
Arwen Liv Tyler
Aragorn Viggo Mortensen
Sam Sean Astin
Galadriel Cate Blanchett
Gimli John Rhys-Davies
Pippin Billy Boyd
Merry Dominic Monaghan
Legolas Orlando Bloom
Saruman Christopher Lee
Elrond Hugo Weaving
Boromir Sean Bean
Bilbo Baggins Ian Holm
Gollum Andy Serkis
Celeborn Marton Csokas
Haldir Craig Parker
Lurtz Lawrence Makoare

Kijk, dat zijn nou de spelers. Wat ik me afvraag is wie Haldir en Lurtz zijn
Oud 18-06-2002, 13:19
Arwyn
Arwyn is offline
Ummm... Als ik het goed heb is Lurtz die Ork die Boromir vermoord maar dat weet ik niet helemaal zeker... En Haldir... Ik heb het ergens gelezen (ja, vast in het boek voor de slimmerikken onder ons) maar wie dat is...
Oud 18-06-2002, 15:55
Chimera
Chimera is offline
Lurtz is dacht ik een verzonnen character, ik gok op een van die hulpjes van Saruman, hoewel het ook wel die grote half-Orc kan zijn.

Haldir was een van de elven die de noordelijke grenzen van Lorien verdedigde.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 10:21
Arwyn
Arwyn is offline
Ik heb 't ff nagezocht en Lurtz is idd die half-ork die Boromir vermoord aan 't einde van de film. Haldir kon ik trouwes niet vinden, maar als het die elf is: die kwam in het boek toch voor als de Fellowship Lorien binnengaat? Die heb ik volgens mij helemaal niet in de film gezien, waarom dan toch die acteur? Of heb ik wat gemist...
Oud 19-06-2002, 17:26
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Het was die elf die had gezegd: "The dwarf breaths so loud we could have shoot him in the dark". Aragorn antwoordt daarop door zijn naam met een elf-accent uit te spreken.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 10:02
JediJoel
JediJoel is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef:
Het was die elf die had gezegd: "The dwarf breaths so loud we could have shoot him in the dark". Aragorn antwoordt daarop door zijn naam met een elf-accent uit te spreken.
Als ze die acteur van die elf al erbij zetten, waarom dan niet iedereen die een zinnetje zegt? Hoezo onzinnig?
Reageren

Regels voor berichten