Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2004, 15:17
aap777
aap777 is offline
ik zoek een fanless grafische kaart. dus alleen een koelblok.
mij irriteert die koeler op de kaart zo.
hij moet wel goed zijn, verglijkbaar met een radeon 9800 pro ofzo (of beter natuurlijk).

eisen:
-minimaal 128 mb
-dvi aansluiting
-tv-out
-direct-x 9
-fanless

welke is goed?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2004, 15:30
Pi0t
Pi0t is offline
Een fanless grafische kaart die vergelijkbaar is met een 9800 pro bestaat niet, afgezien van waterkoeling natuurlijk.

Ik weet wel dat een Geforce FX 5200 Non ultra geen fan heeft. Maar deze kaart is ontiegelijk langzaam.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 15:37
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Pi0t schreef op 07-01-2004 @ 16:30:
Een fanless grafische kaart die vergelijkbaar is met een 9800 pro bestaat niet, afgezien van waterkoeling natuurlijk.

Ik weet wel dat een Geforce FX 5200 Non ultra geen fan heeft. Maar deze kaart is ontiegelijk langzaam.
Geforce is niet aan te raden... Zeker niet als je performance vergelijkbaar met 9800 pro wil. Sterker nog, als je ermee gaat gamen is Geforce een kut grafische kaart. Dan zwijg ik nog over de logge FX (jep, ik heb inmiddels het voorrecht gehad om hem te testen )

Anyway, ik raad je aan om simpelweg eens videokaarten te gaan doorkijken, meestal staat het er wel bij...
Oud 07-01-2004, 15:40
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Dikke '9800-achtige' 3D-kaart zonder koeler; en dan ga je er natuurlijk ook nog op gamen zeker. Dat wordt nog wat...

Dat soort dingen komen alleen maar in sprookjesboeken voor. Of je moet er zelf aan gaan knutselen. Zoals hierboven al werd vermeld zou je 'em kunnen waterkoolen. Maar als je dat wat te omslachtig is, kun je de koeler er natuurlijk ook afschroeven om er een stillere op te zetten.

Want ik neem aan dat het geluid het gene is wat je irriteert ofzo? In ieder geval gaat performance nou eenmaal direct gepaard met enige mate van koeling. Of dan maar geen performance; en ook geen koeler (maar dat zal je wel niet willen als ik je 9800-verwijzing zie).

Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 15:45.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 15:43
Gimme more beer
Citaat:
KoffieKoek schreef op 07-01-2004 @ 16:40:
Dikke 3D kaart zonder koeler; en dan ga je er natuurlijk ook nog op gamen zeker. Dat word nog wat...
Met een koelblok en een fan op de goede plaats kun je er nog wel een eindje mee komen hoor. Alleen jah, die fan, ik weet niet of hij die wel wil.

Trouwens, de 9800 Pro maakt in mijn ervaring helemaal geen geluid! Dus wat is het probleem eigenlijk?
Oud 07-01-2004, 15:46
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-01-2004 @ 16:43:
Trouwens, de 9800 Pro maakt in mijn ervaring helemaal geen geluid! Dus wat is het probleem eigenlijk?
Idd, ik erger me meer aan de voeding dan aan een VGA.
Oud 07-01-2004, 15:54
Gimme more beer
Citaat:
KoffieKoek schreef op 07-01-2004 @ 16:46:
Idd, ik erger me meer aan de voeding dan aan een VGA.
Ik heb een foutje gemaakt bij mijn processor. Maar ach, ben er nu aan gewend. Het is net alsof er een vliegtuig overvliegt

Maar dan zachter
Oud 07-01-2004, 15:59
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Haha jah, ik ken het.
Heb nog een oude SCSI-3 HD in me server; en dat komt ook aardig in de buurt van 3e opstijgbaan @ Schiphol.
Oud 07-01-2004, 16:02
]{ing
]{ing is offline
http://www.tweakers.net/nieuws/27895
http://www.tweakers.net/nieuws/29474

helaas duur & nog niet in nederland..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 16:03
Engadin
Engadin is offline
gewoon een met fan kopen en gaan knutselen (k ga nu snel een zalman kooler kopen)
Oud 07-01-2004, 16:05
Gimme more beer
Citaat:
]{ing schreef op 07-01-2004 @ 17:02:

[afbeelding]

Heb je toch nergens voor nodig? Over het algemeen is er bij VGA geen overlast van de koelers. Sterker nog, je hoort het bijna niet. CPU en voeding kunnen nog wel eens voor wat irritatie zorgen, maar dat is een kwestie van de goede keuzes maken.
Oud 07-01-2004, 16:07
unpopular
unpopular is offline
9800 pro kan niet zonder ventilator

Kijk hier maar eens :

Voor de mensen die al een 9700 of 9800 hebben zouden een zalman cooler er op kunnen zetten.
linkje

maar SAPPHIRE heeft de RADEON™ 9800 XT ULTIMATE
die STANDAARD passief gecooled is!.
linkje

veel plezier

Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 16:09.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 16:13
M@rco
M@rco is offline
Sapphire heeft idd passief gekoelde versies van de 9600 Pro en 9800 Pro... is alleen wel schreeuwend duur
Oud 07-01-2004, 16:15
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
unpopular schreef op 07-01-2004 @ 17:07:

maar SAPPHIRE heeft de RADEON™ 9800 XT ULTIMATE
die STANDAARD passief gecooled is!.
linkje

veel plezier
Dit had een reviewer erover te zeggen:

Citaat:
As to the card itself, I must say that it noticeably heats up. When tested outside the PC case, the sink reached 70-75 degrees C after a 10-hour operation in 3D! Imagine how hot the insides would be! That is why if your PC case doesn't have ventilation, you can easily damage the card and some of the components inside the PC case!
Bron: http://www.digit-life.com/articles2/...pro-ue.html#p5

Opzich is die kaart niet gebrekkig. Maar als je een stevige gamer bent is het sterk aan te bevelen een systeem te hebben met 'n goede luchtstroom erdoorheen.

Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 16:23.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 16:49
unpopular
unpopular is offline
nee tuurlijk moet je een goede airflow hebben maar als je die ook niet hebt zou je moederbord chip set ook naar de gort gaan.

Vaak zijn die ook passief gekoeld.

Ik heb dus zelf ook de zalman maar als je dan je CPU cooler over die cooler laat blazen dan heb je ook meteen die airflow binnen.

cooling moet je gewoon veel tijd aan besteden, soms zijn de vreemdste oplossingen het beste.

bijv. 12cm fan aan de zijkant van je kast monteren met een heatpipe naar je cpucooler blok ipv een 8cm fan , combineer die 12cm fan ook met zo'n zalman (of sapphire). voeg als laatste nog een 12cm fan in je voeding toe beide op 7volt en je hebt een stil systeem( al zou een cooler voor je hdd's vaak ook niet verkeerd zijn al is daarvoor een coolermaster 3 ook erg leuk)
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 17:46
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Klopt unpopular. Maar de intenties van de topicstarter zijn waarschijnlijk om het geheel stiller te krijgen. Hij kan zich dan wel die passief gekoelde Sapphire gaan halen die geen kik geeft, maar als hij veel gamed (wat de 9800-doelgroep graag doet) moet 'ie vervolgens....

Citaat:
unpopular schreef op 07-01-2004 @ 17:49:
12cm fan aan de zijkant van je kast monteren met een heatpipe naar je cpucooler blok ipv een 8cm fan , combineer die 12cm fan ook met zo'n zalman (of sapphire). voeg als laatste nog een 12cm fan in je voeding toe beide op 7volt en je hebt een stil systeem( al zou een cooler voor je hdd's vaak ook niet verkeerd zijn al is daarvoor een coolermaster 3 ook erg leuk)
Denk je dat zijn systeem daar echt stiller van word? Beetje een vicieuze cirkel. Dus het advies blijft staan door dat ding eraf te knallen als hij zich er echt aan irriteert. Stillere erop zetten en je bent klaar. Die hoor je echt niet hoor. En anders is 'ie gewoon versleten en moet 'ie sowieso vervangen worden.

Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 17:56.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 18:25
unpopular
unpopular is offline
dmv van dit soort oplossingen kun je je pc idd stiller krijgen.
Maar je moet niet alleen 1 ventilator aanpakken maar allemaal en als het kan ventilatoren combineren.

Maar als je een nieuwe cooler er opzet kun je toch beter je CPU en VGA cooler combineren dan heb je slechts 1 cooler.

en een 12cm fan op 7 volt geeft meer CFM dan een 8cm op 12volt.
(12cm heeft 2x zoveel opervlakte dan een 8cm laat een 8cmfan op 14volt lopen en je hebt een gelijke van een 12cm fan , ja dit is een ideale berekening kan dus afijken van de daadwerkelijke performance)

Hoe krijg jij je pc dan stiller?

Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 18:29.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 19:06
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Ik ben er over het algemeen wel tevreden over, maar als je echt een oase van rust wilt creëren zou je bijv. bij de Gamma ofzo voor 6euro schuimrubberen matten kunnen halen; die je met dubbelzijdige tape aan de wanden vastzet in je behuizing. Het geluid (in het bijzonder de hoge tonen) worden zo goed gedempt.

Lage tonen hebben de neiging om door alles wat enigszins mee kan trillen heen te gaan resoneren; maar ook dat kun je tegengaan door je HD's in een Zallman anti-vibe rekje te plaatsen.

Je kunt eventueel nog loodbitumen stukjes op je Cd-drives plakken om ook daar het resoneren door de kast tegen te gaan.

Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 19:16.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 19:16
unpopular
unpopular is offline
maar in dat geval hoor je de coolers nog en je harddisk kan zijn warmte maar gedeeltelijk kwijt (zeker als je hdd voor 10uur staat te draaien op volle toeren)

Maar bij jou systeem zul je nog steeds de voeding cooler en de cpu cooler horen.

------------------------------------------

Je bent dus ook Jvs

En als je dat bent zie ik aan je systeem configuraie ook dat je wel degelijk met stille coolers werk papst 19db 80mm is toch een aardig zachte cooler een duren maar een stillen.

Ook is het zo als je een slechte cooler op je voeding hebt je nog veel geluid.

Overigens het ziet er goed uit overigens

Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 19:20.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 19:26
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Neej hoor, ik heb laatst op allerlei sites ervaringen proberen te vinden over personen die hun PC extreem gesilenced hebben. O.a. die Gamma matten was er één van. Ben beetje aan het verzamelen in een documentje; en daarna ga ik kijken hoever het haalbaar is voor mij. Tis toevallig dat je het vroeg. Dat Zallman rekje wat ik laatst tegenkwam was ook wel praktisch tegen het resoneren.

Maar zo als het hierboven beschreven staat wil ik dus ook beginnen. Wil namelijk een andere PC het zwijgen opleggen d.m.v. een projectje. Hoe zou jij CPU en voeding oplossen dan?

Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 19:32.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 19:40
unpopular
unpopular is offline
je hebt een pm anders wordt het zo offtopic
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 19:42
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Goed id.
Oud 07-01-2004, 19:52
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Die sapphire is niet zo verschrikkelijk duur.
Slechts 50 euro meer dan de actief gekoelde versies.

Daarvoor krijg je een totaal stille videokaart.
Als je dat belangrijk vindt is 50 euro het wel waard.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 19:57
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
KoffieKoek schreef op 07-01-2004 @ 20:06:
Je kunt eventueel nog loodbitumen stukjes op je Cd-drives plakken om ook daar het resoneren door de kast tegen te gaan.
Alleen die foam-matten zijn niet genoeg. Je moet eronder loodbitumen plakken, wordt ook in auto's gebruikt om de deuren zwaarder te maken. Hoe meer massa je kast heeft, hoe minder trillingen en dus geluid. En dat werkt echt beter dan alleen ''geluidsdempend'' materiaal.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 22:19
langejongen
langejongen is offline
Is loodbitumen op een HD plakken ook afdoende om het ratelen van de pc tegen te gaan?????
Oud 08-01-2004, 10:25
Gimme more beer
Citaat:
langejongen schreef op 07-01-2004 @ 23:19:
Is loodbitumen op een HD plakken ook afdoende om het ratelen van de pc tegen te gaan?????
Een beetje wel... Maar je zal ook iets van demping nodig hebben... En als je kop echt versleten is zul je het toch wel horen...
Oud 08-01-2004, 23:25
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-01-2004 @ 11:25:
Een beetje wel... Maar je zal ook iets van demping nodig hebben... En als je kop echt versleten is zul je het toch wel horen...
In dat geval kun je mss ook beter een nieuwe hdd kopen met de huidige prijzen is dat een beter optie dan data verliezen als je kop vast zou slaan.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 09:32
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
KoffieKoek schreef op 07-01-2004 @ 20:06:
Ik ben er over het algemeen wel tevreden over, maar als je echt een oase van rust wilt creëren zou je bijv. bij de Gamma ofzo voor 6euro schuimrubberen matten kunnen halen; die je met dubbelzijdige tape aan de wanden vastzet in je behuizing. Het geluid (in het bijzonder de hoge tonen) worden zo goed gedempt.
[afbeelding]

Lage tonen hebben de neiging om door alles wat enigszins mee kan trillen heen te gaan resoneren; maar ook dat kun je tegengaan door je HD's in een Zallman anti-vibe rekje te plaatsen.
[afbeelding]

Das een heatpipekoeling voor je hdd, geen anti vibe systeem

Ik adviseer het heatpipe systeem van Zalmann voor de 9800 pro overigens
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 12:45
Gimme more beer
Citaat:
unpopular schreef op 09-01-2004 @ 00:25:
In dat geval kun je mss ook beter een nieuwe hdd kopen met de huidige prijzen is dat een beter optie dan data verliezen als je kop vast zou slaan.
Klopt, maar je hebt ook gewone herrie-HDD's...
Oud 11-01-2004, 17:49
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-01-2004 @ 16:43:
Nou ik heb er anders wel één die kan ratelen als een gek. Ik moet mn kast een stuk of 10 klappen geven voordat hij ophoudt.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 07:58
Gimme more beer
Citaat:
w4s4 cr4ft schreef op 11-01-2004 @ 18:49:
Nou ik heb er anders wel één die kan ratelen als een gek. Ik moet mn kast een stuk of 10 klappen geven voordat hij ophoudt.
Dan hoop ik niet voor je dat dat je videokaart is!
Oud 12-01-2004, 10:41
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-01-2004 @ 13:45:
Klopt, maar je hebt ook gewone herrie-HDD's...
dat weet ik ja heb hier een oudere maxtor 60Gb en als je die qua geluid vergelijkt met de andere is dat ook een herry ding maar die heb ik dan ook niet in mijn server zitten.

Citaat:
je kun tdan natuurlijk ook kijken of je een nieuwe cooler op je VGA kaart kunt zetten.

en dat Zalman "anti-vibe rekje" filterd de geluiden weg via de gummi schroeven dus niet vanwege die heatpipers er boven op.

Laatst gewijzigd op 12-01-2004 om 10:48.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 13:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Ik denk dat jij gewoon last hebt van een brakke fan.

Vervangen dat kreng.
Oud 15-01-2004, 20:21
Krekker
Krekker is offline
De hele computer nog maar een maand ofzo geleden gekocht nota bene.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 21:13
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Zalman maakt van die koelblokjes met zo'n heatpipe die aan allebei de kanten van je grafische kaart komt. Je kan nu niet het bovenste PCI slot gebruiken, maar als je je computer goed in wil delen had je die toch niet gebruikt.
Op die koelblokjes kan je aan de zijkant een grote fan hangen, of je zou eventueel zonder kunnen mits je in je kast genoeg airflow hebt. Maar zo'n grote fan maakt meestal een stuk minder herrie dan zo'n klein kutfannetje.

Citaat:
]{ing schreef op 07-01-2004 @ 17:02:
[afbeelding]
Wat een stom plaatje zeg.. Watt per seconde.. grmbl.
Oud 15-01-2004, 21:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
w4s4 cr4ft schreef op 15-01-2004 @ 21:21:
De hele computer nog maar een maand ofzo geleden gekocht nota bene.
Dan ga je toch fijn terug naar je leverancier? Of even de fabrikant van je mobo mailen dat je fan stuk is en geluid maakt.

Maar wel even het probleem uitsluiten; welke fan maakt precies lawaai.
Oud 16-01-2004, 15:53
Krekker
Krekker is offline
Ik weet niet, als ik mn kast openmaak maakt ie opeens geen geluid meer en weet ik ook niet waar het vandaan komt.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 16:07
ekki
ekki is offline
Citaat:
w4s4 cr4ft schreef op 16-01-2004 @ 16:53:
Ik weet niet, als ik mn kast openmaak maakt ie opeens geen geluid meer en weet ik ook niet waar het vandaan komt.
interferentie .
Oud 16-01-2004, 19:21
Krekker
Krekker is offline
interferentie? hoe bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 20:52
ekki
ekki is offline
Citaat:
w4s4 cr4ft schreef op 16-01-2004 @ 20:21:
interferentie? hoe bedoel je?
Dat ik denk dat dingen mee gaan trillen van/in je kast.
Oud 18-01-2004, 19:32
ekki
ekki is offline
Citaat:
ekki schreef op 17-01-2004 @ 21:52:
Dat ik denk dat dingen mee gaan trillen van/in je kast.
sorry, bedoel resonantie
Reageren

Regels voor berichten