Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2002, 15:11
Mollusc
Mollusc is offline
Hallo allemaal,
Mijn vraag is kort maar erg dringend; wie kan mij wat vertellen over Prozac (of andere antidepressiva)? Dingen als bijwerkingen en of je er alcohol bij mag drinken, drugs mag gebruiken enzovoort, enzovoort. De consquenties van antidepressiva-gebruik, dus.
Bij voorbaat dank
Liefs, Mollusc
Oud 16-05-2002, 15:13
PimpDude86
PimpDude86 is offline
slapeloosheid, zwakker libido...

minder verdrietig=minder blij

doe maar niet
Oud 16-05-2002, 15:53
Isa
Isa is offline
Citaat:
PimpDude86 schreef:

minder verdrietig=minder blij

verklaar.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 15:56
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:

verklaar.
Ik heb het niet zo op slikken van medicijnen die gevoelens onderdrukken. Je bent minder vatbaar voor depressieve gevoelens maar je blije gevoelens zullen ook minder intens zijn. Voor mij komt de oplossing niet uit een potje...

effe kort maar heb geen zin
Oud 16-05-2002, 16:09
Isa
Isa is offline
Citaat:
PimpDude86 schreef:

Ik heb het niet zo op slikken van medicijnen die gevoelens onderdrukken. Je bent minder vatbaar voor depressieve gevoelens maar je blije gevoelens zullen ook minder intens zijn. Voor mij komt de oplossing niet uit een potje...

effe kort maar heb geen zin
Prozac is een antidepressivum, geen kalmeringsmiddel.
het verdooft niks, het maakt je gelukkig omdat het ervoor zorgt dat je serotoninecellen (geluks-cellen) hun eigen serotonine recyclen. en als je gelukkig bent neem je alleen maar meer waar en word je juist minder verdooft.
depressieven nemen minder waar.

Greetz
Kenny
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 16:14
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Een zwakker libido is toch ook een teken van "onderdrukte" gevoelens? En die stofjes....dat zegt me niet zoveel, je zal het toch zelf moeten doen. Ben ik in ieder geval heilig van overtuigd.

Ik had eigenlijk niet eens mogen posten, want ben geen prozac-kenner.
Oud 16-05-2002, 16:19
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
en als je gelukkig bent neem je alleen maar meer waar en word je juist minder verdooft.
depressieven nemen minder waar.

Greetz
Kenny
Vind ik ook een beetje bedenkelijk, waarnemen doe je niet meer of makkelijker als je gelukkig bent, maar waarschijnlijk ANDERS. Daarom moet je je manier van denken zelf aanpakken om je kijk op het leven te veranderen. Maarja dat is makkelijkker gezegd dan gedaan.
Oud 16-05-2002, 17:13
Mollusc
Mollusc is offline
Mijn psych heeft me verteld dat Prozac ervoor zorgt dat je minder depressief bent, en dat sommige mensen ook niet meer zo heel extreem vrolijk zijn (maar dat ben ik zelf haast nooit dus dat zal bij mij dan ws geen probleem zijn).
Maar ehm, mijn vraag ging niet echt over de werking ervan, meer over de aanpassingen die je moet aanbrengen in je levensstijl (wel of geen alcohol en drugs bijvoorbeeld), en ik wilde graag wat ervaringsdeskundigen die me vertellen over hun ervaringen met antidepressiva...

Maar toch bedankt hoor voor de reacties.

Mollusc
Oud 16-05-2002, 17:22
zonneschijn
zonneschijn is offline
ik slik ook prozac, en ik geloof dat het wel een beetje helpt. maar ik zou het niet combineren met drank als ik jou was, of in elk geval niet met teveel drank. nou is het zowieso zo dat je je drankgebruik iets moet minderen als je medicijnen hebt, bij welk medicijn dan ook. ik heb ook zelf gemerkt dat ik sinds ik deze medicijnen heb minder goed tegen drank kan, dit heb ik trouwens ook gezien bij vrienden van mij. dus hier houd ik rekening mee, ik drink dus niet teveel, want anders kan er wel het een en ander fout gaan hoor. je kan je bijvoorbeeld heel beroerd gaan voelen of heel snel heel dronken raken. ik hoop dat je hier iets aan hebt. als je nog iets wilt vragen kan je me ook mailen.
succes ermee in elk geval!!!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 18:04
Megalomaniace
Megalomaniace is offline
'k weet er niet zoveel over, maar je mag er iig geen alcohol bij gebruiken, denk ik en het mag niet voorgeschreven worden aan een persoon met zelfmoorneigingen, want er bestaat een grote kans dat je voor je je minder depressief gaat voelen, je eerst juist depressiever wordt (niet zo lang) en dan zou het kunnen als je zelfmoorneigingen hebt, je die dan ook uitvoert. ( 'k weet het uit ervaring, is nl bij een kennis gebeurd) Je krijgt er ook meer zelfvertrouwen van en durft meer. Dus het mag iig niet zomeer voorgeschreven worden.
Oud 16-05-2002, 18:39
zonneschijn
zonneschijn is offline
ik ben het niet helemaal met het bovenstaande eens ( de reactie can chateauke), het is namelijk wel de bedoeling dat je je van prozac zekerder gaat voelen, maar dat is niet altijd zo, het is maar de vraag of dat aanslaat bij een bepaald persoon. ik voel me bijvoorbeeld echt niet zekerder door het gebruik van prozac.
en als het niet voorgeschreven mag worden aan mensen met zelfmoordneigingen, dan heeft mijn arts kennelijk een grote fout gemaakt door mij dit middel voor te schrijven ( als dat dus zo is)
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 18:49
Mollusc
Mollusc is offline
Hartstikke bedankt, zonneschijn en chateauke! Ik ga waarschijnlijk Prozac slikken, en het feit dat ik er dan weinig of geen alcohol bij mag drinken, vind ik eigenlijk ook wel een beetje positief (een beetje dan hè...), want ik wil gaan minderen. Niet dat ik zo veel drink, maar het kan altijd gezonder (en dus minder)...

Nou, als ik ooit nog vragen heb, zal ik je mailen, zonneschijn.

Liefs, Mollusc
Oud 16-05-2002, 20:22
Megalomaniace
Megalomaniace is offline
Citaat:
zonneschijn schreef:
ik ben het niet helemaal met het bovenstaande eens ( de reactie van chateauke), het is namelijk wel de bedoeling dat je je van prozac zekerder gaat voelen, maar dat is niet altijd zo, het is maar de vraag of dat aanslaat bij een bepaald persoon. ik voel me bijvoorbeeld echt niet zekerder door het gebruik van prozac.
en als het niet voorgeschreven mag worden aan mensen met zelfmoordneigingen, dan heeft mijn arts kennelijk een grote fout gemaakt door mij dit middel voor te schrijven ( als dat dus zo is)
Ik bedoelde eigenlijk niet dat het negatief is dat je meer durft en zekerder wordt, maar idd in de post lijkt het wel zo, sorry. Bij meerdere personen die ik ken en waar het bij aansloeg was dit wel het geval dat ze zekerder werden, maar dit kan natuurlijk wel bij iedereen anders zijn. En ivm die zelfmoordneigingen, elke patiënt moet natuurlijk apart bekeken worden,maar bij een kennis van mij, mocht het echt niet voorgeschreven worden, echt te riskant, maar 't is dan toch gebeurd.En in de codex medicus, stond het wel bij de bijwerkingen dat eerst de depresie erger werd. Maar bij elke persoon is dat in een andere mate en natuurlijk niet bij iedereen. Je zal moeten afwachten hoe je erop reageert.
Veel sterkte en greetz
Oud 17-05-2002, 02:55
JJzD
JJzD is offline
alcohol en medicijnen die met je hersenen messen gaan niet samen

ik bne dan ook helemaal gestopt (slik iets andere zooi heeft geddeltelijk dezelfde werking )
Oud 17-05-2002, 12:13
Snow White
Snow White is offline
Ik vind het bullshit , ik las dat hier in het begin van de topic, dat prozac niet alleen je depressieve stemming dempt, maar ook je blije gevoelens. Dit is (bij mij dus) absoluut niet het geval!

Het duurt bij prozac lang voordat het in het lichaam word opgenomen. neem er dus zeker een maand voor om het te proberen. Ik slik nu twee prozac op een dag, en slikte 4 prozac op een dag. Ik slik het in combinatie met risperdal. Dat maakt mij slaperig zodat ik lekker kan slapen maar ook om mijn behoefte aan automutilatie en impulsieve gedachtes te onderdrukken

prozac helpt mij nog steeds om me beter in mijn vel te voelen. Ik voel me nu hartstikke goed (heeft erg lang geduurd, wil je meer weten, mail me dan) en heeft geen consequenties voor mijn blije stemmingen.
Oud 17-05-2002, 13:44
proycon
proycon is offline
Ik heb meer dan een jaar prozac gehad en het heeft niet bij iedereen dezelfde uitwerking... In ieder geval moet je oppassen als je het tegelijk gebruikt met alcohol of drugs... Bij mij persoonlijk ging de combinatie Prozac & Alcohol gewoon goed (mits met mate natuurlijk)....in combinatie met drugs weet ik het niet aangezien ik dat nooit heb geprobeerd..

Over het algemeen is het zo dat prozac je zogenaamde 'dalen' maar ook 'pieken' van je stemming erafhalt... Dus je zal niet zo diep meer zakken, maar ook niet meer zo hoog stijgen (althans in mijn geval)..

Verder is het medicijn een zogenaamd "Selective Serotonine Reuptake Inhibitor (SSRI)" wat effect heeft op de neurotransmitter Serotonine (je geluksstofje dus)...
Oud 17-05-2002, 13:49
Mollusc
Mollusc is offline
Honderd maal dank aan allen.
Ik zal m'n huisarts dan nog wel even voor de zekerheid vragen hoe prozac over het algemeen samengaat met alcohol en drugs (hoewel dat natuurlijk verschilt per persoon). Ik denk dat ik het in ieder geval een maandje of twee ga proberen.
Liefs, Mollusc
Reageren

Regels voor berichten