Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2004, 14:56
Fenji
Fenji is offline
Hey!

Ik heb nu een proefwerkweek en ik zit in 2 gymnasium.

Nou ik ben niet dat je zegt de hele dag aan het leren en mijn moeder zit daar de hele tijd over te zeuren dat ik ga stressen enzo. Kword juist gestresst van me moeder die de hele tijd aan me kop zeurt!

Ik heb eerder al 2 proefwerkweken gehad en ik weet best hoeveel tijd ik heb etc.
Ik leer nu gewoon de dag voor het proefwerk en ik heb 2 proefwerken op een dag. (1 dag 3 op een dag)
Vorig jaar maakte ik het weekend voor de proefwerkweek al uitreksels maar nu weet ik beter te plannen en leer ik duz gewoon de dag er voor.

Ik ken wel een jongen met faalangst die al een week voor de proefwerkweek begint...

Wanneer beginnen jullie met leren voor de proefwerkweek en waarom precies dan?!
Oud 19-01-2004, 15:01
Balance
Balance is offline
Ik weet niet of je proefwerkweken van de onderbouw met die van de bovenbouw kan vergelijken. In de onderbouw had ik toetsen over 1 hoofdstuk, nu heb ik toetsen over 1 boek.
Maar goed:

Ik zorg dat ik voor de proefwerkweek samenvattingen af heb (zelf gemaakt, of via anderen) en probeer hem alvast een keer door te lezen. Bij extreem grote toetsen begin ik zo'n 4 / 5 dagen van te voren met de stof meerdere keren doorlezen. Bij kleine toetsen begin ik de dag van te voren.

Maar hoe waren je resultaten met vorige pw weken? Kun je daarmee niet laten zien aan je moeder dat je de vrijheid aankan om het zelf in te plannen?
Oud 19-01-2004, 15:02
Yvat
Yvat is offline
Bij ons op school krijg je alleen in de bovenbouw proefwerkweken dus ik heb er nog geen ervaring mee maar gewone repetities begin ik meestal 5 dagen van te voren met samenvatting maken en 2 dagen ervoor met leren.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 15:09
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Ik begin meestal een dag van te voren, maar zorg wel dat ik voor de toetsweek al samenvattingen heb van alles.
Dit systeem heb ik altijd al gebruikt en werkt nog steeds. Mijn cijfers zijn goed (1x5, 4x7, 5x 8 en 3x 9, de 5 was voor NL, ik zat nog boven het gemiddelde )
Oud 19-01-2004, 15:11
Fenji
Fenji is offline
Citaat:
Balance schreef op 19-01-2004 @ 16:01:
Maar hoe waren je resultaten met vorige pw weken? Kun je daarmee niet laten zien aan je moeder dat je de vrijheid aankan om het zelf in te plannen?
Niet slecht... Heel erg goed zelfs! Geen onvoldoendes, redelijk hoge cijfers..
me moeder is altijd heel streng over school en voor de rest hoeft ze nix van me te weten, alleen hoe het op school is.

En ik zeg al tegen mijn moeder dat ik al 2 pw-weken heb gehad en duz zelf wel weet hoe het moet maar ze gaat maar door!

'Heb je al geleerd?' en 'Zit je voor school achter de computer?'
'Je gaat niet stressen en geen smoesjes dat je de afwas niet kan doen omdat je moet leren' en ga zo maar door...

Nu word het gelukkig al minder *zucht*
Oud 19-01-2004, 15:46
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik heb niet volgende week maar de week daarna proefwerkweek, en ik was vorige week al begonnen. Heb dan ook SE's over 7/8 hoofdstukken dus moet wel.

trouwens: alleen de dag ervoor leren is niet echt slim, je vergeet het echt ontzettend snel weer.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 15:56
Fenji
Fenji is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 19-01-2004 @ 16:46:
Ik heb niet volgende week maar de week daarna proefwerkweek, en ik was vorige week al begonnen. Heb dan ook SE's over 7/8 hoofdstukken dus moet wel.

trouwens: alleen de dag ervoor leren is niet echt slim, je vergeet het echt ontzettend snel weer.
ik heb zoiezo korte termijn geheugen, alsik een dag leer, weet ik het de volgende dag nog, maar die dag erna is alles *woesj* weg..

je lijkt op mijn moeder, ik zeg toch dat ik mijn eigen tijd kan inschatten! als je kijkt naar wat voor so's en pw's wij hebben begrijp je me!
Oud 19-01-2004, 15:58
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 19-01-2004 @ 16:46:

Nah ik doe het ook maar de proefwerken die we hebben, hebben we al de stof al eens van behandeld dus dat is gewoon herhaling. En nee idd je onthoud het niet lang maar 1 dag is voldoende om het proefwerk te maken Zit in havo/vwo 2
Oud 19-01-2004, 17:09
jeffry
jeffry is offline
ik begin altijd een dag vantevoren met alles.
Oud 19-01-2004, 17:17
alpha
alpha is offline
Ik ben deze keer ruim twee weken (nu dus, over twee weken begint 'het') vantevoren begonnen. Vooral Duits moet ik opbouwen. Dus het niet op de laatste dag laten aankomen!
Oud 19-01-2004, 17:28
Verwijderd
In mijn afgelopen tentamenweek nam ik me altijd voor ruim van te voren te beginnen, maar in de praktijk werd dat 1 dag van ter voren.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 17:29
Wawl
Wawl is offline
Leren moet je de gehele periode voorafgaand aan het tentamen. Herhalen kan je wel 2 a 3 weken mee beginnen, mijns inziens. Wel is het zeer moeilijk om daar een standaard voor te geven omdat dit afhankelijk is van vele factoren.
Oud 19-01-2004, 17:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
Fenji schreef op 19-01-2004 @ 16:56:
ik heb zoiezo korte termijn geheugen, alsik een dag leer, weet ik het de volgende dag nog, maar die dag erna is alles *woesj* weg..

je lijkt op mijn moeder, ik zeg toch dat ik mijn eigen tijd kan inschatten! als je kijkt naar wat voor so's en pw's wij hebben begrijp je me!
zij bedoelt (volgens mij):
als je dingen van te voren leert en steeds herhaalt, komt het in je lange termijn geheugen terecht. Dit heeft als resultaat, dat je ook na een aantal weken nog veel zult weten van wat je geleerd hebt.
Als je dingen slechts één dag van te voren leert, dan blijft het maar heel kort in je geheugen zitten. Precies als wat jij zegt: één dag, maar de dag erna is alles weg.

Veel dingen komen later terug in andere proefwerken. Misschien in de onderbouw nog niet zo veel, maar in de bovenbouw zeker wel. Het is niet handig als je dan steeds alles weer opnieuw moet leren. Daarom moet je dingen herhalen, zodat het vast in je geheugen blijft staan.
Of lijk ik nou teveel op je moeder
Oud 19-01-2004, 19:10
Fenji
Fenji is offline
Citaat:
Balance schreef op 19-01-2004 @ 18:32:
Of lijk ik nou teveel op je moeder
hehe nee hoor.. ja maar ik heb niet alle tijd om te leren: de week voor de proefwerkweek heb ik ook nog altijd vol staan met pw's en so's...
Oud 19-01-2004, 19:13
Dory
Dory is offline
Ik ben met de S.E's al flink van te voren begonnen met samenvattingen bijhouden, bijvoorbeeld met geschiedenis waar je 5 hoofdstukken moet leren. Met echt leren ben ik ong. een week van te voren begonnen.

Gewone proefwerken leer ik de dag ervoor.
Oud 19-01-2004, 19:51
Briseïs
Briseïs is offline
Vroeger begon ik met proefwerken altijd pas de dag ervoor met leren, en als ik het heel druk ben de dag of het weekend ervoor. Nu ik alleen nog maar tentamens heb begin ik wel veel eerder.
Oud 19-01-2004, 20:26
Breg
Breg is offline
Ik ben in de kerstvakantie begonnen met samenvattingen maken. Afgelopen weekend heb ik elk vak even snel doorgekeken, en verder leer ik 1 dag van te voren.
Oud 19-01-2004, 20:36
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Silver rain schreef op 19-01-2004 @ 16:58:
Nah ik doe het ook maar de proefwerken die we hebben, hebben we al de stof al eens van behandeld dus dat is gewoon herhaling. En nee idd je onthoud het niet lang maar 1 dag is voldoende om het proefwerk te maken Zit in havo/vwo 2
Maar als je in de vierde een proefwerk 1 dag van te voren hebt geleerd en je moet het in de 5e weer leren en in de 6e misschien ook wel (als je vwo gaat doen) en je weet er niets meer van, dan baal je.

Ach, kweet wat het is, deed dat ook altijd in de tweede Was alleen niet slim
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 20:56
Liss
Liss is offline
Meestal begin ik een dag voor ik de toets heb met de lastige dingen nog een keertje door te lezen.
Als ik gewoon oplet in de les dan weet ik de stof wel en hoef ik niet echt meer te leren.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 22:05
lucy48
lucy48 is offline
Het plan was altijd op tijd (een week van te voren) te beginnen en dan op tijd klaar te zijn, maar omdat ik dan altijd het idee had heel veel tijd te hebben, ging ik altijd veel te uitgebreid beginnen, en kwam het meeste nog aan op de dag van te voren, maar ja, uiteindelijk is het allemaal goed gekomen
Oud 20-01-2004, 20:59
Verwijderd
Het ligt eraan welk vak het is. Sommige vakken leer ik één dag van te voren, voor andere vakken begin ik enkele dagen van te voren of een week en sommige vakken houdt ik heel goed bij en daar begin ik al een maand van te voren mee.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 09:29
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
op de middelbare school altijd of 1 dag vantevoren, of helemaal niet.
nu doe ik voor moeilijke dingen 2 of 3 dagen en de rest nog gewoon 1 dag van te voren.
samenvattingen maak ik alleen als ik echt een hele lap stof moet leren die niet in een uurtje te lezen is en waar je toch letterlijke stofkennis moet hebben, maar gelukkig hoef je dat bij een beta-studie bijna niet
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 15:05
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Haast nooit eerder dan twee dagen vantevoren, dat heeft gewoon geen effect bij mij.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 15:12
Verwijderd
In de onderbouw leerde ik alles standaar 1 dag van te voren. Ik weet het een slechte instelling, maar het werkte heel goed. In de bovenbouw nam de hoeveelheid stof dusdanig toe dat ik nu wel een soort van plan. Er zijn nog steeds een aantal toetsen dat ik een dag van te voren leer, maar vakken die ik moeilijk vind en welke veel leerwerk zijn bereid ik wat ruimer van te voren voor (4 tot 3 dagen).
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 16:15
rijk_v
rijk_v is offline
wij hebben proefwerkweek over paar weken, het is handig om 2 dagen van te voren te beginnen! echt waar, kopje thee erbij en muziekje, works like a charm!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2004, 18:37
Verwijderd
In de 1-3e klas een dag van tevoren.
4-5e klas ligt aan het vak 1/3 dagen van tevoren
6e klas schoolonderzoeken een paar dagen voor elk vak
en eindexamen 4/5 dagen per vak van tevoren (behalve de moderne talen)
Uni: ongeveer 6 dagen leren per tentamen

Laatst gewijzigd op 21-01-2004 om 18:40.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 15:02
Joke01
Joke01 is offline
In de 1e en 2e had ik geen toetsweken, in de 3e begon ik altijd 1 dag van te voren. maar nu ik in de 4e zit begin ik meestal in de vakantie ervoor of anders de weekenden ervoor met samenvattingen maken, omdat het anders te veel is om in 1 dag te leren.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 19:55
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Als je tijd hebt, zou ik gewoon beginnen met samenvattingen maken en al het voorbereidende werk en dergelijke. Ook woordjes leren is wel handig. 1 of 2 dagen van tevoren dan nog ff herhalen/doorlezen. Dat is niet wat ik doe, maar wel wat ik zou willen doen. Ik kom er gewoon nooit aan toe om vooruit te werken, helaas... Vorig jaar wel overigens, maar toen zat ik in de derde en ging alles een stuk makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 20:07
Freestyler*
Freestyler* is offline
Ik leer al 6 jaar lang de proefwerken/tentamens de dag van te voren.
Als het een lastig onderwerp/vak is, dan maak ik die dag voor het tentamen een samenvatting... en dan sta ik de dag zelf vroeg op om deze nog eens door te lezen.
Misschien op lange termijn slecht, maar tot nu toe gaat het vrij goed in de zin van weinig slechte cijfers.
Dan heb je nog een waarom.-gedeelte. Tja.. omdat ik de weken ervoor wel iets beters te doen heb denk ik. Misschien ben ik te lui, misschien gaat dit me wel gewoon te goed af
Oud 26-01-2004, 14:42
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
Eigenlijk heb ik nog nooit geleerd voor de PWweek, daar wordt ik juist super gestressed van. Ik haal wel goede punten hoor, want aan het einde van het jaar let ik wel goed op
Oud 26-01-2004, 18:01
Bluesummers
Bluesummers is offline
de meeste mensen bij mij in de klas beginnen zo'n 2 weken van tevoren, k altijd 1 dag van tevoren..en dat gaat tot nu toe prima. k heb vrijwel altijd goede cijfers, en de leraren hebben nooit wat te zeuren, dus..voor het examen ga k natuurlijk wel eerder leren, maar dat is dan ook veel meer.
Reageren

Regels voor berichten