Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2004, 13:32
Verwijderd
Sommigen van jullie zullen zich misschien nog kunnen herinneren hoe wij in het verre, grijze verleden eens collectief een bepaald boek gelezen hebben om er vervolgens het één ander over te zeggen. Met goed gevoel voor betekenis noemden wij dit dat een 'boekbespreking'.

Ik ben van plan om dit gegeven nieuw leven in te blazen en ik kan jullie hulp daar goed bij gebruiken. Allereerst heb ik namelijk het idee opgevat om het iets te veranderen. Want we kunnen gezellig met ons allen een boek lezen en het vervolgens 'bespreken', maar daar schieten we niets mee op. Een boek is te veel om goed te kunnen bespreken. Als je echt iets nuttigs wilt hebben om over te praten, moet je van te voren afspreken over welk onderwerp je het gaat hebben. Bijvoorbeeld de relatie tussen bepaalde personages bij een boek van Hermans, of het thema van de eenling tegen het alles bij Kafka. Op die manier kunnen we een gebied afbakenen en een gesprek gaan voeren met echt een inhoud, waar we iets van leren (al was het niet over het boek, dan leren we toch kritisch en analytisch lezen, wat altijd fijn is).

Nu mogen jullie nog even wachten om stapels boeken aan te dragen, want dat is een ander probleem waar we het nog over moeten hebben. Terugkijkend heb ik het idee dat de vorige boekbesprekingen min of meer stukliepen of anders flink vertraagd werden door de eindeloze polls over welk boek wel en welk boek niet.

Voor nu wil ik van jullie weten wat jullie mening is over het bovenstaande. Lijkt het jullie leuk om op die manier bezig te gaan met boeken, elkaars leeswijze aan te horen en over interpretaties te discussiëren? Of vinden jullie dat onzin en lezen jullie liever het boek algemeen en totaal om er daarna over te praten. Het woord is aan jullie, het is immers jullie forum.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2004, 19:25
Reynaert
Reynaert is offline
Het idee lijkt me prima, het vorige systeem heeft blijkbaar gefaald en het is dus meer dan logisch dat er het een en ander aan gesleuteld wordt.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 21:17
Freule
Freule is offline
Lijkt me leuk.
Wel Nederlandse literatuur dan... dan kun je het ook nog voor school gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 21:45
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Freule schreef op 11-01-2004 @ 22:17:
Lijkt me leuk.
Wel Nederlandse literatuur dan... dan kun je het ook nog voor school gebruiken.
Ik vind dat echt weer zo'n beperking. Er zijn zoveel mooie boeken en lezen doen de meesten hier vooral voor hun plezier. Ik zou ook graag iets uit een andere cultuur (chinees, russisch) lezen.
Oud 11-01-2004, 22:35
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Ieke schreef op 11-01-2004 @ 22:45:
Ik vind dat echt weer zo'n beperking. Er zijn zoveel mooie boeken en lezen doen de meesten hier vooral voor hun plezier. Ik zou ook graag iets uit een andere cultuur (chinees, russisch) lezen.
Russisch! Dostojevski! Nabokov! *is enthousiast*
Oud 11-01-2004, 22:41
Verwijderd
Ik zou zelf ook liever internationaal gaan. Op school krijgt men al genoeg van de Nederlandse en Engelse schrijvers. Het kan geen kwaad om eens iets anders te lezen. Niet alles hoeft gebruikt te worden voor school, toch?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 22:48
juliettebinoche
Citaat:
LUH-3417 schreef op 11-01-2004 @ 23:41:
Ik zou zelf ook liever internationaal gaan. Op school krijgt men al genoeg van de Nederlandse en Engelse schrijvers. Het kan geen kwaad om eens iets anders te lezen. Niet alles hoeft gebruikt te worden voor school, toch?

LUH-3417
Het gaat denk ik puur om waar je interesses liggen. Dus niet alleen buitenlands of alleen Nederlands, maar gewoon 'iets' wat men leuk vind.
Oud 11-01-2004, 23:00
Flshman
Flshman is offline
Ik vind alles best, zolang we maar niet een een of ander boek van een Russchische schrijver nemen die de rechter pink van Lenin gaat zitten analyseren.. Want dat zal me, met alle respect voor de geïntresseerden, worst wezen
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 23:15
juliettebinoche
Citaat:
Flashman schreef op 12-01-2004 @ 00:00:
Ik vind alles best, zolang we maar niet een een of ander boek van een Russchische schrijver nemen die de rechter pink van Lenin gaat zitten analyseren.. Want dat zal me, met alle respect voor de geïntresseerden, worst wezen
Mij lijkt het nou juist wel heel interessant.

Maar niet alle Russen schrijven alleen maar over Lenin ofzo, hoor.

En ik wil Lolita van Vladimir Nabokov voordragen, buitengewoon mooi geschreven, over een man van middelbare leeftijd die op 'nymphets' valt. (Maw: het handelt over pedofilie.) Ik vind het heel mooi.
Moet eigenlijk wel in het Engels gelezen worden...
Oud 11-01-2004, 23:52
Verwijderd
Hoho, dat voordragen kunnen we altijd nog doen (hoewel ik het er wel mee eens ben. Een interessante invalshoek zou kunnen zijn hoe toch kan dat de lezer waarschijnlijk wel sympathiseert met die persoon, terwijl hij eigenlijk verachtelijk is.). Maar eerst moeten we nog wat meer reacties over het idee hebben. Voorlopig ben ik blij door de positieve geluiden.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 00:16
juliettebinoche
Citaat:
LUH-3417 schreef op 12-01-2004 @ 00:52:
Hoho, dat voordragen kunnen we altijd nog doen (hoewel ik het er wel mee eens ben. Een interessante invalshoek zou kunnen zijn hoe toch kan dat de lezer waarschijnlijk wel sympathiseert met die persoon, terwijl hij eigenlijk verachtelijk is.). Maar eerst moeten we nog wat meer reacties over het idee hebben. Voorlopig ben ik blij door de positieve geluiden.

LUH-3417
Ik deed het ook heel sneaky, het voordragen. (Wat ben ik toch een rebel. )
Oud 13-01-2004, 17:45
Ndimension
Ndimension is offline
Lijkt me een goed idee, zo kunnen we zien hoe mensen boeken ervaren en kunnen we onze eigen visie hier posten. En er over discussieren is natuurlijk goed, misschien is onze visie wel te bekrompen.
Oud 14-01-2004, 16:32
Masquerade
Masquerade is offline
Wat is de bedoeling ervan? Wordt het boek dan op het forum zelf besproken of gebeurd het op een meeting of zo?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:58
Verwijderd
We hebben tot nu toe twee keer zoiets gedaan en de eerste keer werd er met mild enthousiasme over A Clockwork Orange gesproken in een thread. De tweede keer ging het over De Tweeling en zijn een aantal die-hard mensen met elkaar naar de bioscoop geweest. Maar dat was meer onder het mom van een meeting dan een boekbespreking dacht ik.

Voorlopig had ik zelf het idee om het op het forum te houden. Een meeting kunnen we altijd nog los daarvan houden.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 18:06
Flshman
Flshman is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 14-01-2004 @ 17:32:
Wat is de bedoeling ervan? Wordt het boek dan op het forum zelf besproken of gebeurd het op een meeting of zo?
Een meeting? Weet je dat zeker? Ik ben heel eng hoor!
Ontopic: Lijkt me jofeler om het gewoon hier te doen. Ook wat makkelijker, want man, mijn opleiding begint tijd te vreten!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 18:07
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 14-01-2004 @ 18:58:
We hebben tot nu toe twee keer zoiets gedaan en de eerste keer werd er met mild enthousiasme over A Clockwork Orange gesproken in een thread. De tweede keer ging het over De Tweeling en zijn een aantal die-hard mensen met elkaar naar de bioscoop geweest. Maar dat was meer onder het mom van een meeting dan een boekbespreking dacht ik.

Voorlopig had ik zelf het idee om het op het forum te houden. Een meeting kunnen we altijd nog los daarvan houden.

LUH-3417
Je vergeet de heftige discussie over de buitenstaanders van Dorrestein
De tweeling was vooral leuk omdat die film toen net in de bios draaide, dat heeft een leuke combinatie. Was verder ook nog erg gezellig
Oud 14-01-2004, 22:32
Verwijderd
Ah, crap... die was ik vergeten... terwijl ik daar nog best wat tijd in gestoken had (ik hield aantekeningen bij, omdat ik hem al voor de tweede keer las). Hoe kan ik dat vergeten... I am not worthy!

LUH-3417 - Die engheid van je, Flashman, daar hebben we het nog wel over.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 13:03
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Flashman schreef op 14-01-2004 @ 19:06:
Een meeting? Weet je dat zeker? Ik ben heel eng hoor!
Ontopic: Lijkt me jofeler om het gewoon hier te doen. Ook wat makkelijker, want man, mijn opleiding begint tijd te vreten!
Ik vroeg het me gewoon af
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 13:03
Charlottetje
Charlottetje is offline
Een leuk idee, maar ik ben toch wel van de Nederlandse Literatuur (aangezien ik voorgaande jaren nogal wat vertaalde werken heb gelezen en ik een inhaalpoging tracht te doen)

Maar ja, een soort van thema er aan verbinden, over een bepaald deel van het boek spreken, lijkt me opzich oke. Je kunt dan altijd nog uitwijden naar andere aspecten (want ik vind wel dat dat dan moet mogen)

En dan natuurlijk ook wel een boek nemen dat nog niet iedereen gelzen heeft, maar dat spreekt voor zich lijkt mij.
Oud 21-01-2004, 16:33
Hyphen
Hyphen is offline
hmm, naarmate ik meer reacties lees, hoe meer ik ervoor voel.. ik ben namelijk best wel geneigd om een beetje dezelfde soort boeken te lezen, misschien kom ik daar door jullie wel vanaf..
en ik denk niet dat we heel moeilijk moeten gaan doen over welk boek we gaan bespreken; als iedereen het boek leuk vindt wordt de discussie minder interessant.
als je hieraan mee wil doen moet je denk ik open staan voor alle soorten boeken.
Oud 21-01-2004, 17:35
Verwijderd
Precies. Ik denk dan ook dat we vrij rap door het hele boeken-kies gebeuren heen kunnen jassen, aangezien de vorige boekbesprekingen daar gewoon veel te lang bij stil blijven staan. Wees blij als we niet een boek lezen dat jij wilde lezen, want dan lees je tenminste ook weer wat nieuws.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 18:06
Charlottetje
Charlottetje is offline
oke-oke, maar ik ga ook echt geen boeken lezen waar ik eigenlijk een soort van anti tegen heb.
Genoeg boeken die ik nog niet ken, maar thrillers of detectives en dat soort 'bull-shit'' doe ik niet aan...
maar goed, dan is dat natuurlijk gewoon mijn eigen keuze om dan wel of niet mee te doen met de bespreking
Oud 21-01-2004, 22:11
sublime
sublime is offline
ik lees sinds kort met een groep medestudenten onder begeleiding van een docent ook boeken die vervolgens besproken worden... een week terug was ik voor het eerst bij zo'n bespreking en daar is de opzet dat het boek eerst gelezen wordt en dat iedere deelnemer dan aanvoert wat hem/haar opgevallen was. aan de hand van die opmerkingen wordt dan de discussie geleid. dat is wellicht ook een idee...

in ieder geval ben ik wel voor een iets meer gestructureerde aanpak, want tot nu toe vond ik het altijd maar een vaag gebeuren..

wat het soort boeken betreft, ik denk niet dat je een regel moet stellen nls of internationaal of swahilisch... gewoon zien waar de interesses liggen op het moment dat je gaat bepalen welk boek er gelezen gaat worden.

en het al dan niet bespreken tijdens een meeting... denk dat het in eerste instantie op het forum moet blijven, om te zien hoe het werkt... meetings kunnen altijd nog georganiseerd worden voor en door de mensen die er écht geen genoeg van kunnen krijgen
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 22:33
Verwijderd
Als je het echt een kloteboek vindt dat gekozen wordt, dan moet je juist meedoen en bepleiten waarom je er geen zak aanvond.

Het enige probleem dat wij nu nog hebben is dat we voor twee keuzen staan. Allereerst het boek en vervolgens de invalshoek. Heeft iemand ideeën of sterke gevoelens over hoe we dat aan zouden moeten pakken, of zijn jullie ervoor om gewoon met ons allen tegelijk een paar namen en invalshoeken te schreeuwen, waarna we er één kiezen die vaak genoemd wordt?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 19:50
Snoezeke
Snoezeke is offline
Ik kreeg de opdracht om in de huid te kruipen van een personage nl Louis Tinner, uit het boek van Herman Brusselmans ' Nog drie ekr slapen en ik word wakkker ', dit is echter geen gemakkelijke klus, ik weet nie hoe ik eraan moet beginne, dit boek boeit me tevens ook niet, wat het me dus nie makkelijker maakt... Dit moet ik samenstellen ine en soort interview waarbij ik dan dat personage ben, interessante vragen zijn altijd welkom !
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2004, 15:00
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
*Voor het eerst op letteren komt* hai

Het lijkt mij een erg leuk idee, ik houd heel veel van lezen en het is leuk om te kijken wat andere mensen van een boek vinden en om door het bespreken een andere kijk op het boek te krijgen
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 15:04
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 21-01-2004 @ 23:33:
Als je het echt een kloteboek vindt dat gekozen wordt, dan moet je juist meedoen en bepleiten waarom je er geen zak aanvond.

Het enige probleem dat wij nu nog hebben is dat we voor twee keuzen staan. Allereerst het boek en vervolgens de invalshoek. Heeft iemand ideeën of sterke gevoelens over hoe we dat aan zouden moeten pakken, of zijn jullie ervoor om gewoon met ons allen tegelijk een paar namen en invalshoeken te schreeuwen, waarna we er één kiezen die vaak genoemd wordt?

LUH-3417
We kunnen kijken wat voor thema men wil lezen (laten we inderdaad geen literatuur nemen trouwens, daar moeten de meesten hier al genoeg (lees: veel te veel, ik kan niet zeggen dat ik er veel aan vind ) van lezen ). Het is handig om een thema te nemen dat iedereen aanspreekt. En als we het thema dan hebben vastgesteld, mag iedereen suggesties doen (met vermelding waar het boek ongeveer over gaat). En dan stemmen op welk boek. Lijkt mij een handige methode in ieder geval (misschien lijkt het omslachtig, maar het is wel zo handig als het merendeel het leuk vindt om te lezen).
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 10:58
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Hoipiepeloi schreef op 28-01-2004 @ 16:04:
We kunnen kijken wat voor thema men wil lezen (laten we inderdaad geen literatuur nemen trouwens, daar moeten de meesten hier al genoeg (lees: veel te veel, ik kan niet zeggen dat ik er veel aan vind ) van lezen ). Het is handig om een thema te nemen dat iedereen aanspreekt. En als we het thema dan hebben vastgesteld, mag iedereen suggesties doen (met vermelding waar het boek ongeveer over gaat). En dan stemmen op welk boek. Lijkt mij een handige methode in ieder geval (misschien lijkt het omslachtig, maar het is wel zo handig als het merendeel het leuk vindt om te lezen).
We hebben al verschillende boekbesprekingen gehad hoor, het is geen nieuw idee. Wat je zegt hebben we zo ongeveer al geprobeert, maar dat ging niet echt lekker.
Is literatuur alleen maar boeken die niet te lezen of vreselijk saai zijn? Volgens mij is dat wel jou idee ervan. Het is jammer dat door die verplichte leesopdrachten voor school er zo'n negatieve kijk ontstaat.
Oud 29-01-2004, 14:37
Verwijderd
Ik heb al een enorm plan uitgedacht, ik zal het zo even plaatsen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 14:55
Flshman
Flshman is offline
Jottem
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten