Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2004, 09:09
Jolt
Jolt is offline
k weet niet of het hier past, maar is het veilig en bezeiken ze je niet als je 2e hands hardware koopt bij vraag en aanbod van tweakers?
Oud 23-01-2004, 09:15
Koen
Koen is offline
Dat weet je natuurlijk nooit zeker. Alhoewel ik geen ervaring heb met hardware daar, heb ik wel eens van andere mensen 2e hands hardware gekocht. Op veel sites kun je aanbieders beoordelen en zie je op die manier of iemand enigszins te vertrouwen is of niet.

Zorg iig dat je zoveel mogelijk gegevens hebt, en koop geen dingen die mankementen kunnen hebben die je op het eerste oog niet kan zien; zoals harde schijven.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 09:17
Jolt
Jolt is offline
ik wou net een hd kopen maar anders haal ik hem me wel in de winkel
Oud 23-01-2004, 10:01
Verwijderd
Ik heb pas geleden om T.net een mobo verkocht..
Over het algemeen gaat eht wel goed enzo..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 10:02
Koen
Koen is offline
HD's vind ik te link om online te kopen. Je weet niet hoe lang ie al gedraaid heeft (evt in een té warme omgeving, ook niet erg bevorderlijk voor de levensduur) en hoe de schijf er fysiek aan toe is ivm kapotte clusters ed. HD zou ik dus gewoon nieuw kopen, zeker ook ivm de garantie.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 10:49
Verwijderd
Je kunt van afstand nooit echt ruiken of iemand betrouwbaar is of niet. Ik ben er vaak ook een beetje angstig voor, maar over het algemeen gaat het allemaal wel goed. Probeer de hardware als het ff kan zelf op te halen. Je kan dan vaak met eigen ogen zien of iets werkt en daar dan meteen voor betalen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 11:00
Verwijderd
Ik heb zowel via t.net V&A als via marktplaats.nl meermaals dingen verkocht en gekocht. Nooit problemen gehad. Je kunt vaak wel een beetje aan je theewater voelen of iemand te vertrouwen is.

Bijvoorbeeld door te kijken of zijn naam en adres kloppen met het telefoonnummer dat hij opgeeft, of het bankrekeningnummer waarnaar jij geld gaat overmaken ook daadwerkelijk op zijn naam staat, enz.enz. Dat merk je snel genoeg. Vraag ook altijd om aangetekende verzending, dan krijg je een nummer waarmee je het pakketje kunt volgen. Als die ander je dat niet wil of kan geven, ga dan niet met hem in zee.

Een hardeschijf zou ik zoals Koen terecht opmerkt niet tweedehands kopen. Het prijsverschil met een goede on-lineshop is vaak klein, en je weet niet in wat voor omstandigheden hij heeft gewerkt. Een hardeschijf is een bewegend apparaat, dat slijt sneller dan bijv. een processor of een moederbord.

Maar zoals ik al eerder zei, de keren dat ik met particulieren on-line zaken heb gedaan heb ik allemaal goede ervaringen gehad (op tijd verstuurd, geld keurig overgemaakt, netjes ingepakt enz.) Ik heb meer negatieve ervaringen met bestaande winkels, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 15:16
Verwijderd
Als je dan iets van een user wilt kopen, check dan gewoon voor info over hem op GoT. Is de user in kwestie credible? Geeft hij nuttige tips? Is zijn taalgebruik normaal? Zorg dat je, wanneer je twijfelt, een beetje een impressie hebt van de persoon waar je wat van wilt kopen. Natuurlijk ben je dan nog niet 100% zeker van een goed produkt, maar je kunt je in iedergeval baseren op iets.

Verder heb ik eigenlijk nooit 2e hands dingen gekocht, wel verkocht. Ging altijd goed. Ook een keer een HD verstuurt via de post, godezijdank kwam het geheel in tact aan (had overal "breekbaar" op gekalkt in koeienletters)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef op 23-01-2004 @ 11:02:
HD's vind ik te link om online te kopen. Je weet niet hoe lang ie al gedraaid heeft (evt in een té warme omgeving, ook niet erg bevorderlijk voor de levensduur) en hoe de schijf er fysiek aan toe is ivm kapotte clusters ed. HD zou ik dus gewoon nieuw kopen, zeker ook ivm de garantie.
IBM heeft toch garantie gebaseerd op 't serienummer van de schijf? Of was dat Western Digital.. Anyway, anders vraag je toch de bon?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 23-01-2004 @ 16:17:
IBM heeft toch garantie gebaseerd op 't serienummer van de schijf? Of was dat Western Digital.. Anyway, anders vraag je toch de bon?
Volgens mij elke fabrikant. De fabrikant van de schijf weet namelijk niet bij welke einddealer jij die schijf hebt gekocht. En IBM/WD etc. houdt echt niet een register bij van élke hardwareshop de wereld. Die garantie gaat gewoon via het serienummer, en vaak is het eerste jaar dan via de leverancier. Da's gewoon aardig, hoef je niet zelf de verzendkosten naar IBM/WD etc. te dokken.

Ik denk meer dat Koen bedoelt dat als je een schijf tweedehands koopt, er gewoon minder garantie opzit dan wanneer je 'm nieuw koopt. Maarja, da's ook nogal wiedes natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 22:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 23-01-2004 @ 19:40:
Volgens mij elke fabrikant. De fabrikant van de schijf weet namelijk niet bij welke einddealer jij die schijf hebt gekocht. En IBM/WD etc. houdt echt niet een register bij van élke hardwareshop de wereld. Die garantie gaat gewoon via het serienummer, en vaak is het eerste jaar dan via de leverancier. Da's gewoon aardig, hoef je niet zelf de verzendkosten naar IBM/WD etc. te dokken.

Ik denk meer dat Koen bedoelt dat als je een schijf tweedehands koopt, er gewoon minder garantie opzit dan wanneer je 'm nieuw koopt. Maarja, da's ook nogal wiedes natuurlijk.
Voor RMA bedoel ik; mijn punt was, zonder bon heb je altijd nog gewoon fabrieksgarantie welke bij WD/IBM vrij simpel geregeld is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten