Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Het is echter niet zo dat je proc veel kouder wordt als je hem lager klokt,daarbij kan hij ook te koud worden. het is dus onzin dat een lager geklokte proc. per defenitie langer mee gaat. dit hoeft helemaal niet het geval te zijn.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laten we zeggen dat een CPU na drie jaar toch redelijk verouderd is. Je PC kan dan niet meer de nieuwste games e.d. draaien. |
![]() |
||
Citaat:
er zit namelijk een verschil tussen het afschrijven van een computer en het moment dat hij niks meer doet.
|
Volgens mij gaat een CPU zo'n 10 jaar zeker mee, en je ziet het ook wel aan zo'n ouwe IBM bak, met een 8086 CPU er in, die draaien na 20 jaar nog steeds...
En inderdaad, als je je processor nou overklokt, dan gaat hij minder lang mee, dat komt dan door de hitte, de uitzetting, de transistors die moeizamer gaan werken. Een processor is op een gegeven moment gewoon "op". Je kunt het ook zo voorstellen, als ik jouw nou elke minuut een heel harde duw geef, en dat doe ik een jaar lang, dan zul je weinig tekenen van leven meer geven, maar geef ik je nou elke minuut een tikje, zul je er niet tot nauwelijks onder lijden. Dus als je je CPU onderklokt, zal het wel helpen in de levensduur en de stabiliteit. Maar wat heb je er aan? Een CPU is gewoon gemaakt om op "die" snelheid te werken, als hij dat niet wil, dan is d'r gewoon iets aan de CPU niet goed...
||
Citaat:
met oude zeker niet. maar het draait nog altijd op de verhouding dus de combinatie tussen niet te koud en niet te warm. en de levensduur van een cpu ? heb ze gezien van 20 jaar en gezien die na 2 jaar absoluut dood waren, in principe gaan ze heel lang mee, pech/verkeerd gebruik kan natuurlijk.
|
Verwijderd
|
Ja, als je je processor lager klokt gaat hij langer mee. Daar is een heel simpele verklaring voor. Als er spanning en een oscillatie op een processor komt te staan, worden de transistoren warm. Daardoor ontstaat een proces genaamd electromigratie, het 'slijten' van de transistoren door 'wandelende' atomen. Dit proces is niet te stoppen, maar wel zoveel mogelijk te rekken. Met goede koeling en op de gespecificeerde snelheid gaan de meeste processoren zo'n 20 tot 25 jaar mee. Als je 'm hoger klokt, gaat-ie minder lang mee, en als je 'm lager klokt, gaat-ie langer mee. Simple as that.
Met crashen heeft het echter niks te maken, aangezien vrijwel alle crashes op een computer veroorzaakt worden door softwarefouten. Je computer kan wél sneller crashen door 'm te hoog te klokken. Vaak ligt dat overigens niet aan de processor zelf, maar aan de randapparatuur. De theoriëen hierover lopen uiteen, maar de algemeen aanvaarde is de theorie dat op een te hoge snelheid de CPU meer 'rotzooi' genereert, waardoor problemen (vaak timingfouten) ontstaan met oa northbridge en geheugen, wat leidt tot vastlopers. Sommige moederborden/chipsets zijn hier minder gevoelig voor (de borden van Abit bijv. hebben van oudsher de reputatie goede overklokborden te zijn, omdat ze gewoon grotere marges gebruiken op componenten - ruimer bemeten elco's en spanningsregelaars e.d.) Laatst gewijzigd op 17-05-2002 om 14:13. |
![]() |
||
Citaat:
(werk in pc winkel) wat uit jou verklaring ook wel op te maken is 20 to 25 jaar, ik bedoel klok hem 100 mhz lager en hij leeft 26 jaar, bijv. het maakt bijna niks uit. daarbij kan een computer ook vaker vastlopen als een processor niet warm genoeg is.
||
Citaat:
bij het opstarten wordt hij (zeker amd) ook meteen warm.
||
Citaat:
Het is gewoon bullshit namelijk. Hoe koeler een CPU is hoe beter 'ie werkt. Kijk ook maar naar al die diepvriesprojecten die er met verschillende CPUs zijn uitgeprobeert. |
![]() |
|
over het algemeen werken cpu's beter wanneer zijn temperatuur kouder is. Dan is de weerstand namelijk minder. Anders konden die wazige jappanners ook niet pure stikstof op hun proc's gooien om tot min 60 te komen. Ik meende dat er wel een ondergrens aan temperatuur is, maar die halen we voorlopig toch niet.
|
![]() |
|
idd, als ie door vloeibare stikstof nog nie te koud wordt dan wordt ie zekers nie te koud omdat je hem een paar honderd MHz'jes onderklokt.
volges mij is het idd onzin dat cpu's te koud kunnen worde. ok als je het absolute nulpunt berijkt waar alle materie stilstaat is elektronen stromen idd wat ingewikkeld, maar dat lukt toch niet heb ik zo het vermoeden. dusseh over TE koud zou ik het zeker in dit geval maar nie meer hebben.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
goed vrieskasten, stikstof gevallen ect..., die koelen de cpu, maar komt er dan helemaal geen warmte vanaf ? dacht het dus wel.
||
Citaat:
hoe lager de temp, hoe minder groot de weerstand hoe beter hij zijn werk doet. Dat is geen mening, dat is een feit. Ik kan 20 pagina's met bronnen opnoemen terwijl jij met alleen "meent" kennis te hebben. Dus doe ons en jezelf een plezier en geef toe dat je fout zit. |
![]() |
||
Citaat:
bron: natuur/scheikunde boek.
||
Citaat:
Bovendien: Als de CPU warm wordt, wordt de weerstand hoger, waardoor hij NOG meer warmte genereert. Dit is de reden dat CPUs boven een bepaalde temperatuur echt fouten gaan maken, en bovendien onherstelbaar beschadigd kunnen worden. Er is daarentegen absoluut geen ondergrens aan de temperatuur waarop een CPU kan opereren. Dat wordt bewezen door die mensen die hun CPUs met stikstof e.d. koelen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Trouwens, een voordeel van onderklokken is dat 'ie dus minder warm wordt, wat over het algemeen niet zo belangrijk is (tenzei 'ie op normale snelheid >60 graden ofzo word, maar dan moet je betere koeling kopen), maar wat wel kan betekenen dat je geen vetilator nodig hebt en minder stroom verbruikt. Ventilatoren maken herrie (en verbruiken nog meer stroom), dus dat kan handig zijn. Maar niet voor je thuispc ![]() |
![]() |
|
![]() |
'n ongergeklokte processor leeft LANGER... elke transistor kan 'n x aantal keren van 0- naar 1 schieten voor die dermee kapt, op 1400Mhz = 1400 bewerkingen per seconde (over 22 miljoen transistors in de bemiddelde t-bird) issie dus sneller dood als op 1000 (400 bewerkingen per seconde minder)
stabiliteit durf ik nix over te zeggen, maar met w2k los je wel 'n hoop op, als die dan nog niet lekker draait mag je 'm van mij onderklokken ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Stabiliteit mag niet eens ter sprake komen, me dunkt. Een PC is zo stabiel als de gebruiker die 'm over de kling jaagt. Ik denk ook niet dat je ervanuit mag/kunt gaan dat een PROCESSOR crashes veroorzaakt.
En zoals zovelen voor mij al hebben gezegd; hij gaat inderdaad een paar jaar langer mee. |
![]() |
||
Citaat:
maar deze discussie is tamelijk loos, want hij gaat enkel zijn procje onderklokken en de invloed van die tempverandering op het functioneren van zen procje is toch te verwaarlozen.
||
![]() |
Citaat:
![]() Als je met vloeibare stikstof gaat koelen wordt je processor vrij koud, maar die warmteoverdracht is lang niet efficient genoeg om hem zó koud te krigen. Een processor onderklokken puur omdat 'ie dan langer meegaat is idd vrij nutteloos, tenzei je hem perse meer dan zo'n 15 jaar wilt gebruiken. En Dobermann: CPU's kunnen wel degenlijk crashes veroorzaken ja. Het zal lang niet de grootste oorzaak zijn, maar daarom kun je de CPU (of andere hardwareonderdelen, trouwens) niet zomaar als perfect werkend beschouwen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() heb ik ook last van.... duron 600, een van de eerste... eerst 999, errug fijn, na tijdje vont die 't niet leuk meer, 900, 864, 850, 824, 800, 770, 750, 728, 700, 660, 630, 600, 550.... ![]() maar ik heb'm zelf versleten door 'm op 999 te knallen... vond die 'n haf jaar leuk, toen opeens niet meer..... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
versleten dan doet die nog wel wat, maar niet zoals 't hoort (like instabiel zijn) dus mijn definitie is voolledig juist enne, je kan natuurlijk ook delen vervangen voor zxe kapot zijn.... of is dat verboden? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|