Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
In deze tijd is de omgeving zo aangepast dat het niet perse een noodzaak is. Zoals ik zei zijn vele aanverwanten soorten van de mens ook afhankelijk van omgeving en zal het eetgedrag ook anders zijn. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Als je vegetarier bent omdat je het zielig vind voor de dieren, vind ik het vrij nutteloos.
Geen kip eten omdat die zo zielig zijn, maar wel haar eieren eten. Geen koe eten omdat die in gevangenschap leeft, maar je draagt wel leren schoenen/kleren. Leer groeit niet aan bomen, voor de duidelijkheid. Ben je tegen het dierenleed, en wil je daar iets aan doen, of in elk geval niet aan meewerken, dan vind ik dat er twee opties zijn: 1- Veganist. Onthoud je dan val elk dierlijk aspect, dus niet alleen het vlees, maar ook van de bijproducten. 2- Eet Biologisch voedsel. Dan hebben de dieren in elk geval nog een iets beter leven gehad. Vegetariers houden hun geweten schoon door geen vlees te eten, maar ik vind dat een beetje kortzichtig en hypocriet.
||
Citaat:
dat tweede wist ik niet, cool ![]() rechtvaardigen ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
Vroeger hadden dieren een kans om zich te verdedigen, als er een Neanderthalertje met een speertje achter hem aan ging. Toen hadden we vlees nodig, en hadden dieren een eerlijke kans.
Nu zijn er alternatieven voor het eten van vlees en ik vind dat die gebruikt moeten worden, tenzij de positie van dieren verbeterd. Maar wie ben ik?
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
Ik ben vegetarisch..
Tegenwoordig heb je zoveel andere producten waarvan je kan leven dat je vlees niet eens meer nodig hebt! Je hebt voor alles wel een vervanging. Ik ben vegetarisch uit respect voor de dieren, mijn hele familie zelf is niet vegetarisch maar zij houden wel rekening met mij. Ik ga naar Marokko en mijn ouders waarschuwden mij dat ik daar als vegetarier weinig kan eten en daarom vitaminepillen moet slikken. Nou dat heb ik er wel voor over. Ik vind niet dat iedereen vegetarisch zou moeten zijn, maar wel zou moeten minderen en beter voor de dieren moeten zorgen. Niet zo van: 'dat beest word toch geslacht; vetmesten en doden dat kreng!' Eet met mate zou ik zeggen..
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Bij planten zou je met die definitie niet kunnen spreken van gevoel. Misschien dat een mooier woord 'emotie' is. En dat hebben planten toch wel he...
||
Citaat:
op de versie van gevoel kun je planten, zoals techxp zei, wel afschrijven. en planten hebben geen, ik herhaal het even: geen emotie. (want die worden ook met je hersenen gelinkt)
||
![]() |
Citaat:
Een schilderij kan emotie uitstralen oid. Zo kan een plant ook emotie uitstralen, zoals een plant die reageert op zon. Of een insekt die zijn territorium verdedigd e.d. Dat zijn emoties.
||
Citaat:
wat ik bedoel: WIJ koppelen een emotie aan dat schilderij, en WIJ vinden een vechtende mier schattig. wederom gaat het hier om digitrackers punt van projectie door de mens op wezens
||
![]() |
Citaat:
1 hevig gevoel => aandoening, affect, gemoedsaandoening, gemoedsbeweging Ik heb het vooral over de 'gemoedsaandoening'. Dit betekent kort gezegd een reactie van iets op de omgeving. Kortom is dat niet een projectie van ons, maar gewoon een term om een bepaalde 'fase' aan te geven. Een fase 'verdedigen van territorium'. Maar wat wel zo is dat men gewoon onze eigen uitingen op andere dieren wil leggen. En dat is niet de juiste manier. Elk dier heeft zijn eigen uitingen en geen menselijke uitingen.
|||
Citaat:
Citaat:
en dan zou ik de weinige acties van een plant, zoals fotosynthese, hoe heidens ook, echt af willen doen als chemische reacties.
||||
![]() |
Citaat:
Verdedigen van een territorium is een aanduiding van een dier. Een dier wil iets niet hebben daar, dus gaat deze verdedigen/bang maken wat dan ook. Het is een aanduiding dat een dier handeld naar eigen inzicht wat eigenlijk een emotie is. Citaat:
Citaat:
Maar alles is een chemische reactie. Als je bang bent of je bent blij ofzo, dat is allemaal door chemische reacties in je hoofd enzo. Het gaat meer op hoe een plant reageert op de omgeving, dat geeft een gemoedsaanduiding. Denk aan planten die somber en slap zijn en planten die in een andere omgeving sterk zijn en energievol.
||
Citaat:
indien ja, dan neem ik alles terug, hoewel ik me af vraag of ethische wetten om geen planten te eten door zo'n vorm van emotie wel kloppen ![]() (ik heb trouwens ooit planten gezien in een vlindertuin die zijn blaadjes sloot als je er op tikte ![]()
|
![]() |
Ik vind het raar dat mensen de hele tijd komen met dingen zoals "je draagt toch ook leren schoenen, lekker hypocriet" of "je eet wel eieren, lekker nutteloos dan".
Ik vraag me echt af wat het punt is. Dat is net zo iets als "he je rijdt wel auto? Ookal is dat slecht voor het milieu. Kun je net zo goed z'n 1 op 3 amerikaanse jeep gaan rijden, anders ben je hypocriet." Of nog erger, "je slaat een vlieg dood? Dan kun je net zo goed je hele familie uitmoorden" maar dan heel veel kleiner. Om maar even de belachelijkheid ervan te laten zien. |
![]() |
||
Citaat:
iig minderen met het eten van vlees! ![]() ![]()
||
Citaat:
En als dan een oogst mislukt heb je toch weer een voedselprobleem. ![]()
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Of bedoel je dieren van de bioindustrie die niet meer geslacht worden? Er moet wel afgebouwd worden anders helpt het niet helaas.
||
![]() |
Citaat:
Denk maar aan als je hoort dat je opa is overleden, dat je dan vaak schrikt en in huilen uitbarst enzo.
||
Citaat:
![]() misschien kan...wel zijn, dat is toch geen denken meer? in principe is alles emotie, als je maar genoeg met de defenitie kliert. en dan nog, gaat het over planten met gevoel. geen idee hoeveel interresse planten in hun opa hebben, maar als bewegen in jou ogen emotie is, dan hebben sommige planten emotie.
|
Iets is een emotie als wij het als dusdanig opvatten...
Ik zou liever een plant in de fik steken die niet zijn blaadjes dichtklapte iig. Dan vat je het op als een emotionele reactie, maar het is geen bewuste emotie nee. Maar boeit dat? Dan denk je er rationeel over na, emoties zijn niet rationeel. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
een steen die valt omdat de grond onder hem weg is reageert ook, en natrium in water ook. jeez
||
![]() |
Citaat:
Planten kunnen naar hun omgeving reageren, dan lijkt me daar toch iets in te zitten. Ok, misschien dat je planten enzo, meer ziet als geen levende wezens, omdat ze niet bewegen, dat zou kunnen, maar mij lijkt het dat planten, bomen etc. ook een gemoedsaandoening kunnen uiten. De treurwilg treurt de hele tijd ![]()
||
Citaat:
zon schijnt op plantje -> plantje buigt regen valt op natrium -> natrium gaat wazig doen wat is het verschil ![]() hahahaha, met die treurwilg verraad jij je projectieneigingen lekker ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Je geeft aan dat die dingen door gebeuren door chemische reacties? Tuurlijk. Alles is wel iets met chemische dingen te maken, zoals ik eerder zei, is dat ook ons gedrag. Dat is emotie.
||
Citaat:
![]() dan is alles emotie? blaat, de zuurkast heeft emoties als dat emotie is, deugd jou woordenboek gewoon niet
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Parttime vegetarisme/Flexitarisme vs. vegetarisme & veganisme Verwijderd | 60 | 26-11-2007 16:59 | |
Eten & Drinken |
Veganisme/Vegetarisme-Topic Raakaap | 14 | 26-03-2004 18:31 | |
Eten & Drinken |
bekeren tot vegetarisme Kill me Ce soir | 146 | 13-03-2004 20:51 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
NL Betoog Dierdag/ Vegetarisme/ Veganisme/ Vermageringsdieten Passoa | 2 | 17-01-2002 18:45 | |
Lichaam & Gezondheid |
vegetarisme is eigenlijk een saddam woestijn | 13 | 02-11-2001 16:20 |