Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2003, 23:35
Snakeboy
Snakeboy is offline
Ik kan het behoorlijk mis hebben, maar,
Stel er zou zuurstof zijn en water op mars (op zich niet te doen met de atmosfeer daar)
maar stel; en je leeft daar,
Dan heb je -2,66 de zwaartekracht dan die v/d aarde.
dus als je 50 kilo weegt,
weeg je daar 18,79,
Als je hier 1 meter springt, spring je daar 2.66 meter.
En hou zit het dan verder met je lichaam,
Kun je dan ook ouder worden? Of misschien alleen maar niet-ouder worden,
zoals: als je hier 90 jaar kan worden, daar 239 jaar,
Enof als je hier 90 jaar kan worden, daar 33 jaar?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2003, 01:07
Verwijderd
Volgens mij heeft de zwaartekracht helemaal niks te maken met ouder worden. Ik weet niet of zwaartekracht -2,66 is. Ik dacht nog kleiner. Maar als de zwaartekracht te klein is zouden we daar niet op dezelfde manier kunnen leven als hier. Belangrijk is natuurlijk dat er ook een dampkring is, anders hebben we niet zo veel aan Mars..
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 09:48
Weylyn
Weylyn is offline
Een atmosfeer kun je maken. Ik heb ooit iets gelezen over de Terraforming-theorie.
Je laat grote hoeveelheden koolstofdioxide los in de atmosfeer. Daardor breng je een broeikaseffect op gang, hierdoor wordt de planeet warmer en krijg je vloeibaar water. Vervolgens moet je (veel) planten op de planeet plaatsen, want die zorgen dan voor zuurstof.

De enige voorwaarde waar de planeet aan moet voldoen is dan eigenlijk de aanwezigheid van poolkappen, en bijna alle rotsachtige planeten vldoen aan die voorwaarde.
Oud 20-12-2003, 15:37
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 20-12-2003 @ 02:07:
Volgens mij heeft de zwaartekracht helemaal niks te maken met ouder worden. Ik weet niet of zwaartekracht -2,66 is. Ik dacht nog kleiner. Maar als de zwaartekracht te klein is zouden we daar niet op dezelfde manier kunnen leven als hier. Belangrijk is natuurlijk dat er ook een dampkring is, anders hebben we niet zo veel aan Mars..

volgens mij wel... als je lichaam niet onder zware krachten komt te staan houd je het langer vol. dat lijkt me vrij logisch. je verslijt dan minder snel.
Oud 20-12-2003, 15:56
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Snakeboy schreef op 20-12-2003 @ 00:35:
Stel er zou zuurstof zijn en water op mars (op zich niet te doen met de atmosfeer daar)
weeg je daar 18,79,
ik denk dat je dood gaat omdat je lichaam is ingesteld op de aardse zwaartekracht. is het niet zo dat astronauten ook ongezonde verschijnselen krijgen als ze te lang geen zwaartekracht hebben gevoeld?
Oud 20-12-2003, 17:03
Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Het is zo dat je lichaam aan de zwaartekracht gaat aanpassen die er op dat moment op je lichaam wordt uitgeoefend..
Met andere woorden je lichaam wordt slapper, want er wordt minder kracht op je uitgoefend..
Astronauten moeten ook kalk pillen slikken ofzo, om hun botten sterk en stevig te houden, zodat als ze op aarde komen , niet hun benen breken als ze weer proberen om op de aarde te staan..
(Want vroeger moesten astronauten vaak na hun landing meteen door naar het ziekenhuis, omdat hun benen waren gebroken toen ze probeerde opstaan)..

Ik denk dat als je op Mars zou wonen (indien dat mogelijk zou zijn), dat je lichaam er slechter aan toe of igg zwakker is..
Omdat er nu eenmaal minder druk op je lichaam wordt uitgeoefend..
Dat betekent dat je botten minder sterk worden, je huid zal minder sterk zijn..
Aantal generatie''s later zullen de mensen dus zwakker zijn..
Maar dat is alleen op het gebied van stevigheid van botten en huid..
Tenminste naar mijn logica en idee dan..
Oud 20-12-2003, 18:31
A Flame Of Fire
A Flame Of Fire is offline
het spijt me hoor, maar het lijkt me stug dat je botten na een ruimtemissie van 10 dagen al helemaal zijn gewend aan de zwaartekracht, lijkt me ook niet echt heel reeel, maar kan aan mij liggen.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 23:44
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
A Flame Of Fire schreef op 20-12-2003 @ 19:31:
het spijt me hoor, maar het lijkt me stug dat je botten na een ruimtemissie van 10 dagen al helemaal zijn gewend aan de zwaartekracht, lijkt me ook niet echt heel reeel, maar kan aan mij liggen.
FLOW: Botontkalking in de ruimte en op aarde

dr. J. Klein-Nulend en dr. J. P. Veldhuijzen, VU
Botten blijven sterk door gebruik. Als botten minder belast worden, bijvoorbeeld als gevolg van ouderdom, treedt botontkalking, of osteoporose, op. Dit proces speelt zich ook af bij astronauten die tijdens een ruimtevlucht in gewichtloosheid verkeren. De oorzaak van botontkalking bij astronauten zou kunnen liggen in het feit dat het skelet in gewichtloosheid uitzonderlijk weinig belast wordt. Onderzoekers van de Vrije Universiteit in Amsterdam gaan kijken hoe dit botafbraakproces zich op celniveau afspeelt in de ruimte. Dit kan een nieuw licht werpen op osteoporose bij ouderen op aarde.

bron
Oud 21-12-2003, 10:07
Upke
Upke is offline
Hoe zwaarder de zwaartekracht hoe eerder het lichaam slijt. Hoe lichter de zwaartekracht hoe minder last het lichaam krijgt dus minder slijtage. Dus gevolg, je zou iets ouder kunnen worden ja.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 11:56
Snakeboy
Snakeboy is offline
Daar twijfelde ik aan,
Maar misschien dat ze speciale fitness-huizen kunnen met daarin de zwaartekracht v.d aarde erin geïnstalleert, stel je zou op mars kunnen leven.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 16:41
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Snakeboy schreef op 21-12-2003 @ 12:56:
Daar twijfelde ik aan,
Maar misschien dat ze speciale fitness-huizen kunnen met daarin de zwaartekracht v.d aarde erin geïnstalleert, stel je zou op mars kunnen leven.
waar doel je precies op?
Oud 21-12-2003, 16:53
Miles
Miles is offline
Je zou natuurlijk ook alle wezens die op die planeet moeten gaan leven genetisch manipuleren dat ze een extra kalkaanmakingsorgaan hebben...
Oud 21-12-2003, 18:18
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Bruggo41 schreef op 21-12-2003 @ 17:53:
Je zou natuurlijk ook alle wezens die op die planeet moeten gaan leven genetisch manipuleren dat ze een extra kalkaanmakingsorgaan hebben...
maar als het dan geen kalk aan maakt helpt het niks. hoeveel organen je ook hebt. (btw kalk wordt toch gewoon aangemaakt in het bot zelf en niet in een orgaan?)
Oud 22-12-2003, 18:16
Weylyn
Weylyn is offline
Citaat:
Snakeboy schreef op 21-12-2003 @ 12:56:
Daar twijfelde ik aan,
Het probleem is niet dat je niet op mars zou kunnen leven. je botten ontkalken weel, maar dat is omdat ze minder hoeven te dragen, en het dus geen zin heeft om ze sterker te houden. Het probleem is dat de astronauten NOOIT meer terug kunnen keren naar de aarde, daar zouden hun botten namelijk te zwak zijn, en dan zou hun lichaam onder zijn eigen gewicht bezwijken.
Oud 22-12-2003, 18:50
funkypunk
funkypunk is offline
wow, oke, heb er nooit over nagedacht enzo, maar aantal dingetjes die ik meen te weten
je dna kan niet oneindig worden gereproduceerd, dus hangt het ouder worden mee samen, voor mensen met gewricht problemen zou die kleinere zwaartekracht vast fijn zijn
Oud 22-12-2003, 21:04
REIE
REIE is offline
Dit hoort toch op PW?
Oud 23-12-2003, 00:34
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
dit is PW? (of is ie verplaatst? )
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 01:55
Frondish
Frondish is offline
Ja ze zijn daar al mee bezig... men wilt een soort stad op mars bouwen.. maar daarvoor zetten ze eerst speciale bacterien neer op mars die zouden het goed kunnen maken voor ons in 100 jaar
Oud 23-12-2003, 22:24
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Of dat allemaal gaat gebeuren 'binnenkort' weet ik nog niet echt.

Het is verder ook geen technisch probleem, maar meer een sociologisch probleem. Onze huidige cultuur heeft er niet echt behoefte aan. En daarom wordt er geen geld voor vrijgemaakt. In de jaren '50-'60 van de vorige eeuw geloofde iedereen in de harde techniek. Die zou immers alles oplossen. En bovendien moesten we die "smerige communisten" verslaan. Dan accepteert elk individu dat daar een groot deel van de begroting naar toe gaat. Op dit moment is harde techniek een beetje in het verdomhoekje geplaatst: Moet dat nu wel, is dat niet vervuilend, kan je dat geld niet beter uitgeven aan onderzoek naar de zeldzame geelgevlektezeventenigemoeraskakkerlak in centraal-Maleisië?

En door deze instelling is het dus een economisch probleem geworden. Op dit moment gaat alle belangstelling naar de onderdrukking van terrorisme. Ik zie dat niet veranderen in de eerste 25 jaar.

Laatst gewijzigd op 23-12-2003 om 22:28.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 01:58
WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Zwartekracht heeft dacht ik niks met tijd te maken. Het licht verplaatst zich immers nog net zo snel. Dus je zou denk ik kunnen stellen dat je gewoon evenoud wordt
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 15:50
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
Citaat:
Snakeboy schreef op 20-12-2003 @ 00:35:
weeg je daar 18,79,
een fout, Als je hier 50 kg weegt, dan weeg je daar ook 50 kg

het is alleen de zwaarteKRACHT die anders is, op aarde is dat 50*9,81 en daar.... sorry heb geen zin om BINAS te pakken
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 16:47
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 24-12-2003 @ 16:50:
Een fout, Als je hier 50 kg weegt, dan weeg je daar ook 50 kg
En ook dat klopt niet. Wat je uiteraard bedoelt is dat de massa gelijk blijft, namelijk 50 kg.

Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 24-12-2003 @ 16:50:
Het is alleen de zwaarteKRACHT die anders is, op aarde is dat 50*9,81 en daar.... sorry heb geen zin om BINAS te pakken
Op Mars is dat 50*3,7 N tegen 50*9,81 N hier. Het gewicht is op Mars dus 9,81/3,7=2,65 maal kleiner dan op aarde.

Laatst gewijzigd op 25-12-2003 om 10:26.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 21:25
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 24-12-2003 @ 17:47:

@Snakeboy: Het is niet juist dat je op Mars bij een sprong 2,65 maal zo hoog komt als hier. Stel dat je op de aarde een sprong van hoogte h maakt, dan geldt: h=4,9*t², dus t=sqrt(h/4,9). Op Mars is de hoogte bij dit tijdstip gelijk aan 1,85*h/4,9=0,38*h, dus 1/0,38=2,65 maal zo klein. Wil je daar even hoog springen als op aarde, dan is de benodigde tijd gelijk aan sqrt(h/1,85).
Dat zegt toch helemaal niks over de maximale hoogte van een sprong op Mars.

x (t) = x (0) + v (0)×t + 1/2 a×t²

Als v gelijk is (gelijke springkracht, zeg 5 m/s), en voor a gebruik je Aardse en Martiaanse zwaartekracht, dan krijg je

x (t) = 5×t + 1/2×-9,81 ×t²

Hieruit valt af te leiden dat je landt op t = 1,02
Maximale hoogte op t = 0,51
Dus h(max) = 7,65
(onwaarschijnlijk, nou ja)...

maar op Mars

x (t) = 5×t + 1/2 × 3,7×t²
daar land je pas op t=2,7
max. h. op t= 1,35
Dus h(max) = 10,10

(correct me if I''m wrong)

Laatst gewijzigd op 24-12-2003 om 21:29.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 10:06
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 24-12-2003 @ 22:25:
Dat zegt toch helemaal niks over de maximale hoogte van een sprong op Mars.

x (t) = x (0) + v (0)×t + 1/2 a×t²

Als v gelijk is (gelijke springkracht, zeg 5 m/s), en voor a gebruik je Aardse en Martiaanse zwaartekracht, dan krijg je

x (t) = 5×t + 1/2×-9,81 ×t²

Hieruit valt af te leiden dat je landt op t = 1,02
Maximale hoogte op t = 0,51
Dus h(max) = 7,65
(onwaarschijnlijk, nou ja)...

maar op Mars

x (t) = 5×t + 1/2 × 3,7×t²
daar land je pas op t=2,7
max. h. op t= 1,35
Dus h(max) = 10,10

(correct me if I''m wrong)
Ik kom bij je laatste uitkomst uit op een waarde van 10,12. Ik realiseer me nu dat ik van een verkeerde situatie ben uitgegaan, namelijk van een valhoogte, en niet van een springhoogte, waarbij de maximale hoogte, bij dezelfde springsnelheid, op Mars inderdaad groter is dan op aarde. Ik heb mijn opmerking aan Snakeboy dan ook uit mijn vorige bericht verwijderd.

Laatst gewijzigd op 25-12-2003 om 10:30.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 10:30
Verwijderd
Er is nog geen signaal van de Beagle II waargenomen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2004, 21:36
Verwijderd
Ik las overigens in de N,T&W een interessant stukje over mars. Er waren nl al ideeën om Mars te kunnen koloniseren. Eerst zouden er broeikasgassen zoals CF4 en C2F6 in de atmosfeer van Mars worden gebracht, deze zouden de planeet verwarmen. Vervolgens zouden er planten op mars geplaats worden en deze zouden de aanwezige CO2 omzetten in zuurstof. De planten bleven in leven door het toevoegen van Stikstof. Uiteindelijk zouden er zo dus zuurstof en een ozonlaag gecreëerd kunnen worden. Vervolgens zou het na het opwarmen ongeveer nog 500 jaar duren voordat er zeeën en oceanen zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 13:58
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
darkshooter schreef op 04-01-2004 @ 22:36:
... ongeveer nog 500 jaar duren voordat er zeeën en oceanen zijn.
...En precies daarom is het een heel leuk idee maar is er niemand die daar 700 triljoen dollar voor wilt betalen.
Oud 23-01-2004, 23:59
attrib
attrib is offline
ik vind dat ze meer aandacht moeten geven aan dit project. en zoals ik het nu zie, begint dat steeds meer te komen. sinds de mars express een vorm van water heeft waargenomen staan hoofden wel ff naar mars gericht.

wat ik alleen een beetje onduidelijk vind, is van wat mankeert er nou aan de Rover Spirit? Ik heb gehoord dat contact volledig hersteld is en verder niks aan de hand... van andere bronnen (CNN) hoor ik dat er hardware stuk is van de Rover Spirit en dat het ding het zwaar te voorduren heeft.

En is de Rover Oppertunity onderweg naar mars? Wanneer komt dat ding ongeveer aan :-/

En wat zou er volgens jou onderzocht moeten worden met de twee Rovers?
Oud 24-01-2004, 19:56
funky!
funky! is offline
Het ouder worden wordt toch ook vooral bepaald door de telomeren aan het eind van je chromosomen. Ook al staat er minder kracht op je, toch blijven je cellen zich delen en brokkelen die telomeren af.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 11:18
Verwijderd
Citaat:
darkshooter schreef op 04-01-2004 @ 22:36:
Ik las overigens in de N,T&W een interessant stukje over mars. Er waren nl al ideeën om Mars te kunnen koloniseren. Eerst zouden er broeikasgassen zoals CF4 en C2F6 in de atmosfeer van Mars worden gebracht, deze zouden de planeet verwarmen. Vervolgens zouden er planten op mars geplaats worden en deze zouden de aanwezige CO2 omzetten in zuurstof. De planten bleven in leven door het toevoegen van Stikstof. Uiteindelijk zouden er zo dus zuurstof en een ozonlaag gecreëerd kunnen worden. Vervolgens zou het na het opwarmen ongeveer nog 500 jaar duren voordat er zeeën en oceanen zijn.
Ik vraag me serieus af hoe ze al die gassen daar op Mars willen houden, want met de lage zwaartekracht van Mars vervliegen meeste gassen de ruimte in.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten