Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2004, 14:16
AlCoHoLLiC
AlCoHoLLiC is offline
dag mensen normaal post ik hier niet zoveel maar ik wil ergens even alles van mij afschrijven...

het begon in VWO 3, eind VWO3 kwam de 2e fase eraan nooit last gehad van spanningen altijd mooie cijfers gehaald en weinig huiswerk gedaan... Ik werd opeens angstig, bang dat ik dingen nie kon halen etc, paar gesprekken gehad met een hele aardige sociaal pedagogisch werkster, en einde van het jaar makkelijk gehaald, met hele goede cijfers...

Toen VWO 4, niks aan de hand geen toren hoge cijfers maar ik deed wat ik zo ongeveer moest doen en ik ging over naar VWO 5.

VWO 5, 1e keer: 2 periodes gedaan, het wilde allemaal niet echt en ik kreeg het er nie meer in, heel nonchalant mezelf voorgehouden dat het de 2e keer wel zou lukken en dus begin dit jaar met frisse moed aan het schooljaar begonnen.
Mijn cijfers begonnen goed, ze werden iets minder maar het gaf hoop, ik werkte me te pletter en kreeg nergens meer zin in, niet in eten, slapen lukte niet, zelfs het gezellige stappen in het weekend wilde ik niet meer, maar ik was ervan overtuigd dat met me kapot werken de betere cijfers zouden komen.
Nu heb ik dus mn derde periode vorige week afgesloten met een toetsweek, het ging totaal niet goed ik nam niks op, dus er kwam ook weinig uit, continu angst dat ik een mislukkeling zou worden en ook weinig snappen van wat ik gedaan had.
Nu kreeg ik dus mn cijfers terug en sta er ongelofelijk slecht voor, overal bijna een 4, en ik moet nog 2 toetsen maken.

Mijn ouders zagen dit en zijn er ook niet echt helemaal blij mee dat ik aan mijn eigen druk en de werkdruk van school "ten onder" ga.
Ik zit er nu aan te denken om van het VWO naar het MBO volgend jaar over te stappen in het eerste jaar, mn motivatie hiervoor is dat de werkdruk hopelijk wat lager zal liggen zodat ik elke dag een uur mischien 2 uur aan huiswerk kwijt ben en mezelf "happy" kan voelen bij hetgeen wat ik doe.

Heeft iemand ervaringen met gevallen zoals IK, en nuttige tips wat ik moet gaan doen etc?
Oud 28-01-2004, 14:18
Verwijderd
Kijk, je moet gewoon geen schooltype doet dat te moeilijk voor je is. Als je op het VWO keihard blokt, maar toch nog onvoldoendes haalt en bang bent voor mislukkeling aangezien te worden, dan moet je geen VWO doen. In éen keer naar het MBO overstappen is dan wel weer een redelijk drastische maatregel. Kun je niet een keer proberen HAVO-examen te doen? Naar MBO kun je altijd nog.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 14:27
AlCoHoLLiC
AlCoHoLLiC is offline
als ik havo moet gaan doen ben ik nog weer in principe 2 jaar kwijt, want 2 jaar in 1 is mij teveel omdat ik doodgewoon niet tegen een te hoge werk/prestatie druk kan. Ik ben mischien wel toe aan een nieuwe uitdaging, het klinkt een btje cliche voor iemand die vrijdag pas 18 wordt, maar school intereseert me niet meer zoals vroeger, ik ben aan het leren voor een VWO papiertje maar daarna heb ik er eigenlijk ook weinig aan.
Maar ik vraag me af hoe het gaat op een MBO, praktisch al mn vrienden doen het MBO maar van hun kan ik geen duidelijk beeld krijgen.

ik zit nu heel erg te piekeren, wat als het op het MBO ook weer aankomt op veel huiswerk weinig resultaten?

ik voel mezelf dom op het VWO, dom dat ik eind 3e klas gewoon niet ben overgestap dom dat ik vorig jaar deze aankomende keuze niet heb gemaakt.
Oud 28-01-2004, 14:38
Balance
Balance is offline
Citaat:
AlCoHoLLiC schreef op 28-01-2004 @ 15:27:
als ik havo moet gaan doen ben ik nog weer in principe 2 jaar kwijt, want 2 jaar in 1 is mij teveel omdat ik doodgewoon niet tegen een te hoge werk/prestatie druk kan. Ik ben mischien wel toe aan een nieuwe uitdaging, het klinkt een btje cliche voor iemand die vrijdag pas 18 wordt, maar school intereseert me niet meer zoals vroeger, ik ben aan het leren voor een VWO papiertje maar daarna heb ik er eigenlijk ook weinig aan.
Maar ik vraag me af hoe het gaat op een MBO, praktisch al mn vrienden doen het MBO maar van hun kan ik geen duidelijk beeld krijgen.

ik zit nu heel erg te piekeren, wat als het op het MBO ook weer aankomt op veel huiswerk weinig resultaten?

ik voel mezelf dom op het VWO, dom dat ik eind 3e klas gewoon niet ben overgestap dom dat ik vorig jaar deze aankomende keuze niet heb gemaakt.
als je de havo doet kost het je 2 jaar, maar als je mbo gaat doen kost het je nog meer tijd om op dat zelfde niveau te komen!

ik heb alleen het idee dat het bij jou helemaal niet aan de moeilijkheid van het niveau ligt, maar aan je eigen instelling. Ik krijg het idee dat je bang bent dat je het verknalt en dat je het júist daardoor verknalt, zoals bijvoorbeeld met die toetsweek.
Dat lijkt mij faalangst en misschien kun je daar beter eerst aan werken, voordat je kijkt hoe je verder wil.
Maar ik kan het ook fout liggen, omdat ik jou verder niet ken, dus misschien moet je eens kijken of het daaraan kan liggen?
Oud 28-01-2004, 15:06
AlCoHoLLiC
AlCoHoLLiC is offline
ik heb wat faalangst training gehad, conclusie was dat je netjes je zaakjes voorelkaar moet hebben...
Probleem is dat ik dat heb gedaan maar alleen nog geen zak vooruitkomt voor mijn gevoel.

Trouwens iemand ervaring met het Technish College in Ede?
Oud 28-01-2004, 23:30
Verwijderd
HAVO doen lijkt me een stuk slimmer dan afzakken naar MBO. Er zijn veel mensen die dat doen, jij bent niet de enige. Als je het makkelijker op school hebt dan is de druk die op je schouders rust minder groot, en zul je het waarschijnlijk een stuk relaxter voelen op school waardoor naar school gaan niet meer zo erg wordt. Na de Havo kan je naar het HBO waardoor je veel betere beroepsperspectieven hebt dan bij het MBO. Ik denk dat Havo dan goed bij je past want je bent erg gemotiveerd zie ik om goede cijfers te halen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 08:09
#6 is offline
ik zou idd eerst havo proberen, als ik het zo lees denk ik dat je dat wel kan. Op het MBO heb je kans dat het veel te makkelijk voor je is. Een vriend van mij is van 4 havo naar het mbo gegaan, en die heeft het zo makkelijk dat hij met weinig doen negens haalt, maar hierdoor gaat hij dus helemaal niks meer doen voor school zodat je weer kans hebt slechte cijfers te halen...maar het ligt er natuurlijk maar net aan hoe jij bent en hoe je instelling is.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 15:59
Philemon
Philemon is offline
Ik denk ook dat je beter naar de havo kan gaan. Naar wat ik heb gehoord, en zelf ook wel zie, is de werkdruk op de havo veel lager. (Je hebt tenslotte maar 2 jaar de tijd voor je examen, dus kan je niet overal zo diep op in als bij het VWO).

Verder denk ik dat het ook verstandig is, omdat je op deze manier niet zo'n grote overstap maakt. Realiseer je wel dat het MBO een totaal andere richting is dan het VWO.
Ik weet niet of je praktisch bent ingesteld, maar voor het MBO is dit wel handig.

Mijn advies dus, ga gewoon naar havo.
Oud 29-01-2004, 19:50
AlCoHoLLiC
AlCoHoLLiC is offline
Nou mensen ben vandaag naar de open campus in Ede geweest. De argumenten dat mbo geen goede beroepsperspectieven heeft kan ik zowieso niet helemaal begrijpen, je begrijpt natuurlijk wel dat iemand die op de vwo heeft gezeten het na de mbo te hebben gedaan zowieso doorleert naar de hbo toe..

Ben op een zeer leuke opleiding uitgekomen die totaal wat voor mij is.. : architectuur, 4 jaar BOl opleiding in Ede, en daarna gemakkelijk doorstromen naar de HBO variant..
Oud 29-01-2004, 21:21
Janneke1
Janneke1 is offline
Ik ben na 3 vwo naar het mbo gegaan, dat is natuurlijk wel even anders.
Als ik klaar ben met hbo, ben ik even oud als dat ik via de havo was gegaan.
Ik zit nu in het 2e jaar Spw.

Aangezien je toch nog 2 jaar Havo moet doen, kun je misschien net zo goed mbo gaan doen.
(Is die 4 jarige opleiding niet in 3 jaar te doen?)
Sommige scholen gaan beginnen met mbo helemaal zoals je het zelf wilt..dan kun je kiezen of je het in 1,2,3 of 4 jaar wil doen.
Alleen zover is het denk ik nog niet, dus heb je weinig aan.

Goed, mijn ervaring op het mbo. Ik had de verkeerde school gekozen, maar gelukkig kon ik verdergaan met de opleiding op een andere school. Informeer je dus heel goed!

Qua stof is het gewoon heel anders, meer praktijk-opdrachten en minder theorie, het wordt ook anders aangeleerd.
Veel klassikaal, dus als je snel leert hoef je verder niet te leren.
Het is wel moeilijk om toe te geven (voor mij dan) dat ik sommige dingen wel gewoon moet leren, zoals dingen van Nederlands. Ik moet zelf oppassen dat ik me niet te hoog inschat.
Ik haal bijvoorbeeld 1 keer een 9 voor Nederlands zonder te leren, volgende keer leer ik weer niet, ik kijk niet eens naar de stof en ik heb net een voldoende.
Het is ook veel verslagen inleveren, maar ik weet niet hoe dat in de 2e fase is.
En stage natuurlijk en dat is echt geweldig. Ik leer ontzettend veel van mijn stages. Je doet dan ontzettend veel praktijkervaring op.

Dat je praktisch moet zijn ingesteld is volgens mij verschillend per opleiding. En vaak kun je heel goed doorstromen naar HBO, meestal zelfs de hbo verkort doen.

Verder kan het nadeel je klasgenoten zijn, zit toch op een andere lijn en ik voelde me het eerste jaar wel een beetje onbegrepen en ik was bij voorbaat al een buitenbeentje. Je moet heel veel samenwerken en samen doen.
Alleen dat zal per school wel weer verschillend zijn.

Heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt
Zorg gewoon eerst dat je alles van de opleidingen in de buurt weet !

Ennem er is vast ook wel wat voor te zeggen om Havo te gaan doen, maar ik zie zelf het nut er nogsteeds niet zo van in. Denk aan stages, denk aan een goede basis voor je hbo-opleiding...ennem je kan rustig aan doen
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 21:32
Liss
Liss is offline
Als je bij ons op school in 5 vwo blijft zitten is er een mogelijkheid naar 5 havo te gaan, zodat je in 1 jaar je diploma hebt.
Er zitten bij mij 2 mensen in de klas die in 5 vwo zijn blijven zitten en halen op de havo goede cijfers en dat gaat hun met gemak af.
Als je na het mbo uiteindelijk toch op het hbo uit wilt komen, waarom zou je dan een paar jaar 'verspillen'.
Maar goed, dat is iets wat je zelf moet weten.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 08:13
AlCoHoLLiC
AlCoHoLLiC is offline
hier is het dus niet mogelijk om van vwo 5 naar havo 5 te gaan, met gesprekken met mijn decaan heeft hij wel aangegeven dat ik moest zoeken naar een school die nie al te groot was omdat ik nu op een kleine school zit.

Ik ben eerst een beroepentest gaan doen en daar kwam ong de bouw wel uit.. ik heb daarna gekeken naar diverse opleidingen.. Er kwam de opleiding Architectuur uitrollen..
Btje nadeel was dat die opleiding alleen te volgen was in Ede dus ik had niet zoveel keus.
Ben dus gister daar wezen kijken en er hangt een tamelijk rustige sfeer en mn indruk was dat het een niet al te grote school was..

Dus ik denk dat ik nu via een ander "opleidingstraject" dan gewoonlijk er uiteindelijk nog wel kom..

Greetings..
Reageren

Regels voor berichten