Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Wat hier al gezegd wordt, het verschilt heel erg per school. Ik weet niets van de hogeschool Utrecht, maar ik kan je wel vertellen over mijn school.
Ik zit op de NHTV in Breda. Ik volg een kleinschalige opleiding, waar de docenten praktisch iedereen bij naam kennen. Andersom werkt dat ook: de studenten spreken de meeste docenten ook aan bij hun voornaam. Ik vind dit wel fijn, op deze manier heb ik niet echt het idee dat ik een 'nummer' ben. In de gangen wordt er gewoon gegroet en vaak wordt er even een praatje gemaakt. Bij ons hebben de eerstejaars geen eigen postvakjes, tweedejaars wel. Ik vind dit alleen maar handig, op deze manier kun je gemakkelijk opdrachten terugkrijgen. Als je daar behoefte aan hebt, kun je altijd nog mét de opdracht naar een docent toe om uitleg te vragen. Wij kunnen zo bij de docenten binnenlopen, maar we kunnen ook een mailtje sturen waarin we vragen om een afspraak. Persoonlijk contact heb je vooral met je mentor/coach/studiebegeleider, hoe de hogeschool het ook noemt. Met die persoon kun je alles bespreken, zowel persoonlijk als over de studie. Verder is er inderdaad altijd een vertrouwenspersoon. Er is altijd wel een docent waar het mee klikt! Dus maak je niet te druk en wacht gewoon af, het komt heus wel goed!
|
studiebegeleiding:
Elke student of leergroep krijgt een eigen mentor toegewezen. Deze begeleidt de studenten door alle studiejaren heen. De begeleiding speelt zich af op het gebeid van de studievoortgang en studievaardigheden, maar kan zich ook richten op meer persoonlijke problematiek. Voor algemene studentzaken is er een studentschap. ff opgezocht in het boekje van de Hogeschool van Utrecht. (faculteit gezondheidszorg, opleiding HBO-V ) ![]() |
![]() |
|
Nah, ik merk er niets van. Het kan ze erg weinig schelen of je het leuk hebt of dat je goede cijfers haalt of hoe je je voelt.
Maar dat kan overal wel anders zijn hoor.
||
![]() |
Citaat:
Offtopic: als je geen reacties wilt, moet je niet reageren.
||
Citaat:
||
Citaat:
wil je geen discussie, zeg dat dan niet. en ik ben het ook heel erg met je oneens, en niet langer van plan me voor die vwo'ers aan te passen door te zeggen dat ik volgend jaar naar Amsterdam naar SCHOOL ga ipv dat ik in Amsterdam ga studeren, omdat het volgens hen geen studie is. (punt) owja, en als je het nou eens ff in het woordenboek opzoekt... zie je vanzelfd dat de HBO ook als studie wordt gezien en in Engeland wordt de HBO zelfs omschreven als een andere soort universiteit, waar het meer op de praktijk gericht is.
||
Citaat:
2) als je geen discussie wil, moet je die niet opwekken. Goed, over studiebegeleiding... Ik zat op INHOLLAND Rotterdam en je krijgt per klas een mentor die je om gesprekken kan vragen ed. Niet bijzonder goed, aangezien niemand naar het mentoruur gaat ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Sterker nog, de Engelse vertaling voor HBO luidt nog altijd "University for Professional Education". Maar goed, deze discussie hebben we al vaker gehad. Ik snap best waarom wo-ers en vwo-ers vinden dat hbo-ers geen studenten zijn (hbo is meer praktijkgericht en heeft geen wetenschappelijke waarde) en daar valt best iets voor te zeggen. Maar aan de andere kant: hbo-ers krijgen studiefinanciering en worden op de hbo-instellingen ook aangesproken als studenten. Maar de manier waarop FA altijd denkt dat ie het beter weet komt m'n neus uit. Zoals ik al zei: zorg eerst zelf maar eens dat je student wordt, of je hieronder nou hbo of wo verstaat.
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het gaat hier nou eens niet om de discussie scholier/student, FA kappen met overbodige offtopic reacties te geven. (En de rest ook ajb.
![]() ontopic: Ik zit ook op de Hogeschool Rotterdam (locatie Museumpark). Ik vind ze niet super onpersoonlijk. Ze hebben vaak alleen wel wat meer studenten, dus kennen ze je vaak niet zo door en door als dat op de middelbare school het geval is. Je hebt meestal wel een mentor of een begeleider, die kent je, als het goed is, iig. Je hebt ook een decaan, daar kan je met persoonlijke dingen ook altijd terecht (moet je meestal wel een afspraak maken, maar op zich logisch, die mensen hebben het vaak erg druk). Bij mij op de middelbare school hadden docenten ook postvakjes...handig juist, als hij of zij er niet is, maar je wilt wat inleveren ofzo, dan kan dat tenminste. En zeker op bv. het hbo zijn docenten er meestal niet vijf dagen in de week de hele dag. 't zal erg per opleiding en per vak verschillen, denk ik. Maar 't is idd wel zo dat je op geen enkele vervolgopleiding zo bij het handje genomen als op de middelbare school. Zelf heb ik nooit zo'n super contact of een band met docenten, maar er zijn studenten die wel echt een band met een docent opbouwen, dat is wat jij op de middelbare school ook gedaan hebt, denk ik. En wanneer je echt een band met iemand hebt, dan zal iemand vanzelfsprekend ook meer persoonlijk met je omgaan, denk ik. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Zoveel heb je dus niet gemist ![]()
|||
Citaat:
Mentoruur is mentoruur of jij nou gaat of niet ![]() Citaat:
![]() Maar dit is offtopic ![]()
||
Citaat:
![]() Maar wat ik dus wilde zeggen is dat je op INHOLLAND Rotterdam echt niet zoveel persoonlijke begeleiding krijgt... wij schenen in de 1e een studentmentor te hebben, nooit wat van gemerkt. Ook kwam onze mentor nooit opdagen als je een gesprek had gevraagd en afgesproken, hij reageerde niet op mail ed. Slecht dus ![]() Maar je zal nergens zo begeleid worden als op de middelbare school. Als je toch graag veel begeleiding krijgt, zou ik een kleinschalige hogeschool en opleiding zoeken ![]()
|
Verwijderd
|
Ik vind de docenten van mijn opleiding vrij persoonlijk, je kan echt bij ze terecht wanneer het minder gaat en je hulp nodig hebt. Ik doe een kleine opleiding: 16 eerstejaars, 2 docenten van het hoofdvak, allebei erg betrokken bij de leerlingen, ze herkennen je, weten waarom je doet wat je doet... dat soort dingen... Ook wanneer je aangeeft dat er iets is, houden ze er rekening mee...
Ik vind het nu persoonlijker dan op de middelbare school, ze behandelen me nu meer als volwassen... op de middelbare school deden ze dat niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Nou ik doe HBO-V in Nijmegen (HAN), en ik vind het echt super leuk. Eerlijk gezegd vind ik het juist erg persoonlijk, docenten en studenten gaan heel fijn met elkaar om. We hebben gewoon een mentor, waar je terecht kan als er iets is. Laatst heb ik nog een gesprek met hem gehad, gewoon hoe het gaat enzo, hoe ik de opleiding vind etc etc. Maar ook andere docenten zijn aardig voor je, zo had ik een voorlopig cijfer dat een 5.2 was, maar omdat er nog wat vragen uit moesten enzo kon dat cijfer negatief uitpakken voor mij, en een 4.9 worden (en je moet minimaal een 5 hebben voor je tent, daarnaast moet je nog een opdracht maken die ook meetelt), maar goed om een lang verhaal kort te maken, ik was toen een beetje ''gestresst'' of ik het dan wel zou halen. Die middag waren de definitieve uitslagen er al, en toen heeft ze mij opgebeld om te zeggen dat ik een 5.5 had, zodat ik met een gerust hard het weekend in kon gaan ![]() Nou ja ik weet natuurlijk niet of dit overal hetzelfde is, maar bij ons gaat het zo, en waarschijnlijk op wel meer hogescholen ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
ARTistiek |
Kunstacademies! C-Cee | 3 | 16-01-2009 21:10 | |
Psychologie |
ik weet het niet meer Barb4 | 7 | 30-12-2007 19:34 | |
Algemene schoolzaken |
Hogeschool van Utrecht.. Zootje ongeregeld of goede organisatie? MissAmanda | 16 | 04-04-2004 13:17 |