Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2004, 16:07
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
tja, dat vraag ik me dus echt af: Zijn de mensen (leraren) onpersoonlijk op de Hogeschool? of zijn ze wel net zo als op de Middelbare school..

Ik heb nu namelijk echt onzettend veel aan mij mentor en coordinator..vooral die eerste maakt me echt duidelijk dat ik wel wat waard ben enz.. ze helpt me echt geweldig
Maar tja, die zal ik volgend jaar moeten missen, terwijl k het echt heel fijn vind om ff met iemand te praten als het ff niet lekker gaat. Nu was ik vorig jaar op een opendag van de Hogeschool van Utrecht.. mhja, toen dacht ik er nog niet echt zo over na.. maar wat me echt bij bleef is dat de leerlingen daar een postvakje hebben ipv de leraren..
Maar goed, wel logisch en handig maar wel onpersoonlijk..

Zijn daar wel mensen die willen weten hoe het met hun leerling gaat? Of gaat het ze allleen maar om resultaten, en willen ze je alleen spreken als je resultaten slecht zijn? ik vraag me dit echt af..

Ik ga in februari een dagje meelopen op de Hogeschool van Utrecht.. opzich had en heb k daar wel zin in.. maar pff...

twijfel

Laatst gewijzigd op 30-01-2004 om 16:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2004, 16:34
marieke_temp
marieke_temp is offline
je zal toch van je middelbare school af moeten, maar als jij dat persoonlijke zo belangrijk vindt, zoek dan een hogeschool die daarbij past. op kleine opleidingen is dat (logischerwijs) meer dan bij grote opleidingen.
bij mij op de pabo is de begeleiding te overdreven naar mijn zin. er wordt heel veel tijd (minimaal 2 u per week) ingeroosterd als spreekuur, waarin alle docenten beschikbaar zijn voor een gesprek. je hebt een tutorgroep waarin je het regelmatig zowel individueel als met de groep hebt over groeps- en leerprocessen en ook stages worden elke week uitgebreid besproken.
volgens mij heeft ook elke hogeschool een decaan/vertrouwenspersoon waar je altijd naar toe kan, dus ik zou zeggen: maak je geen zorgen!
en je kan het op de open dag natuurlijk vragen, zowel aan docenten en studenten.
Oud 30-01-2004, 16:35
Verwijderd
Je wordt op geen enkele vervolgopleiding zo bij het handje genomen als op de middelbare school, dat staat vast. Het is voornamelijk aan jezelf om je te profileren en goed op te kunnen schieten met je docenten. Als je op positieve manier opvalt krijg je vanzelf meer en beter contact met ze. Het is voor hen ook 'rewarding' om met iemand te praten die hun lessen ter harte neemt en leuk vindt.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 16:36
Masquerade
Masquerade is offline
Het is misschien iets onpersoonlijker dan je gewend bent, maar er zijn zeker wel mensen waarmee je kunt praten. Bijvoorbeeld je decaan, als je door je problemen in de knoop komt met je studie, en verder denk ik dat je ook aardig wat kwijt kan aan je Studieloopbaanbegeleider. Vergeet echter niet dat die mensen geen psychologen zijn. Je problemen kun je beter met jouw eigen hulpverlener bespreken.

En verder zie ik niet in wat er onpersoonlijk is aan postvakjes. Ze zijn hartstikke handig. Veel leraren zijn niet altijd op school, en jijzelf als student bent dat ook niet. Via de postvakjes krijg je je resultaten terug, gemaakte werkstukken en projecten etc.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 16:41
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Ik snap natuurlijk wel dat het heel anders zal zijn dan op de middelabare school, en das ook wel fijn eigenlijk!
maaruh, heb je nog wel een mentor/studiebgeleider? naja, vast wel..
Ik ben gewoon opeens een beetje aan het twijfelen..

die postvakjes zijn natuurlijk heel erg handig, maar het eerst wat ik toen dacht is"jeetje, lekker onpersoonlijk.. vaag hoor" maar ja..

uhm, ja.. het echte praten.. moet ik natuurlijk nog wel met mijn hulpverlener/en straks psycholoog...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 16:41
koelkastje
koelkastje is offline
Ik studeer aan de Hogeschool van Rotterdam (lokatie HES) en daar zijn de opleidingen verdeeld in verschillende delen, ik val onder het Financieel Management (finma), en iedere afdeling heeft een soort eigen gebied, daar zitten de leraren en zijn de postvakjes van die leraren etc. Ik zelf vind dit wel lekker, de leraren die lesgeven aan klassen van finma, geven bijna nooit les aan andere afdelingen waardoor de docenten je leren kennen. Daarnaast krijgt iedere student een coach aangewezen, wanneer je problemen hebt kan je aan hem vragen stellen e.d.
Ik heb die coach niet zo nodig, maar studiegenoten wel, en als je geen behoefte er aan hebt dan hoeft het allemaal niet. Doordat de leraren allemaal bij elkaar zin de buurt zitten en mijn lessen ook allemaal in 1 gedeelte van de school worden gegeven kennen de meeste leraren je bij naam, iig van gezicht+studiejaar.
Oud 30-01-2004, 16:44
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
koelkastje schreef op 30-01-2004 @ 17:41:
Ik studeer aan de Hogeschool van Rotterdam (lokatie HES) en daar zijn de opleidingen verdeeld in verschillende delen, ik val onder het Financieel Management (finma), en iedere afdeling heeft een soort eigen gebied, daar zitten de leraren en zijn de postvakjes van die leraren etc. Ik zelf vind dit wel lekker, de leraren die lesgeven aan klassen van finma, geven bijna nooit les aan andere afdelingen waardoor de docenten je leren kennen. Daarnaast krijgt iedere student een coach aangewezen, wanneer je problemen hebt kan je aan hem vragen stellen e.d.
Ik heb die coach niet zo nodig, maar studiegenoten wel, en als je geen behoefte er aan hebt dan hoeft het allemaal niet. Doordat de leraren allemaal bij elkaar zin de buurt zitten en mijn lessen ook allemaal in 1 gedeelte van de school worden gegeven kennen de meeste leraren je bij naam, iig van gezicht+studiejaar.
mhh, nee.. als ik dat zo lees, is het niet echt onpersoonlijk.. en dat terwijl de hogeschool van rotterdam ook wel groot zal zijn.
Ik ga naar de faculteit gezondheidszorg en daar was dat idd ook, met dat deel van de school (of hoe ik dat ook zeggen moet)
dat van die coach, dat zocht ik!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 10:39
Yolcu
Yolcu is offline
Wat hier al gezegd wordt, het verschilt heel erg per school. Ik weet niets van de hogeschool Utrecht, maar ik kan je wel vertellen over mijn school.

Ik zit op de NHTV in Breda. Ik volg een kleinschalige opleiding, waar de docenten praktisch iedereen bij naam kennen. Andersom werkt dat ook: de studenten spreken de meeste docenten ook aan bij hun voornaam. Ik vind dit wel fijn, op deze manier heb ik niet echt het idee dat ik een 'nummer' ben. In de gangen wordt er gewoon gegroet en vaak wordt er even een praatje gemaakt.

Bij ons hebben de eerstejaars geen eigen postvakjes, tweedejaars wel. Ik vind dit alleen maar handig, op deze manier kun je gemakkelijk opdrachten terugkrijgen. Als je daar behoefte aan hebt, kun je altijd nog mét de opdracht naar een docent toe om uitleg te vragen. Wij kunnen zo bij de docenten binnenlopen, maar we kunnen ook een mailtje sturen waarin we vragen om een afspraak.

Persoonlijk contact heb je vooral met je mentor/coach/studiebegeleider, hoe de hogeschool het ook noemt. Met die persoon kun je alles bespreken, zowel persoonlijk als over de studie. Verder is er inderdaad altijd een vertrouwenspersoon. Er is altijd wel een docent waar het mee klikt!

Dus maak je niet te druk en wacht gewoon af, het komt heus wel goed!
Oud 31-01-2004, 10:48
Verwijderd
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 30-01-2004 @ 17:41:

die postvakjes zijn natuurlijk heel erg handig, maar het eerst wat ik toen dacht is"jeetje, lekker onpersoonlijk.. vaag hoor" maar ja..
ik heb ook een postvakje op mn middelbare school
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 11:57
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
studiebegeleiding:
Elke student of leergroep krijgt een eigen mentor toegewezen. Deze begeleidt de studenten door alle studiejaren heen. De begeleiding speelt zich af op het gebeid van de studievoortgang en studievaardigheden, maar kan zich ook richten op meer persoonlijke problematiek. Voor algemene studentzaken is er een studentschap.

ff opgezocht in het boekje van de Hogeschool van Utrecht. (faculteit gezondheidszorg, opleiding HBO-V )

Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 12:27
Qamra
Qamra is offline
Nah, ik merk er niets van. Het kan ze erg weinig schelen of je het leuk hebt of dat je goede cijfers haalt of hoe je je voelt.

Maar dat kan overal wel anders zijn hoor.
Oud 31-01-2004, 16:03
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Scholier, niet student.

Offtopic: Geen discussie daarover.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 16:19
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 31-01-2004 @ 17:03:
Scholier, niet student.

waar heb je het over?

Offtopic: dan moet je niet reageren, of kan je dit niet lezen als ik nogsteeds op de negeerlijst sta?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 16:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
Scholier, niet student.

man, houd dan ook je mond!
word dat gezemel van jou best wel zat zo onderhand.
Oud 31-01-2004, 17:26
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Scholier, niet student.

Zorg jij nou eerst zelf maar eens dat je student wordt, voor je over anderen gaat zeiken..

Offtopic: als je geen reacties wilt, moet je niet reageren.
Oud 31-01-2004, 17:54
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
ik wil niet heel flauw doen oid.. maar ik heb dat letterlijk overgetypt uit het boekje, daar stond student, ik snap nogsteeds niet wat je nou loopt te zeiken...

ik denk dat ik jou ook maar eens op de negeerlijst moet knallen
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 17:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Op het MBO ben je tegenwoordig ook student, als je in de foldertjes kijkt.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 18:07
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 31-01-2004 @ 18:58:
goh, je kan het weer lezen..
tja.. 't kan aan mij liggen hoor, maar als het dr staat dan is het dus zo...
oke, en nu weer on topic, ja ik ook ...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 18:30
Balance
Balance is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 31-01-2004 @ 18:58:
als je zelf 'geen discussie' zegt, dan moet je ook die discussie niet opwekken en moet je ook niet reageren met bovenstaande reactie!
Oud 31-01-2004, 19:20
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Scholier, niet student.

sorry maar ik ben het met de rest eens
wil je geen discussie, zeg dat dan niet.
en ik ben het ook heel erg met je oneens, en niet langer van plan me voor die vwo'ers aan te passen door te zeggen dat ik volgend jaar naar Amsterdam naar SCHOOL ga ipv dat ik in Amsterdam ga studeren, omdat het volgens hen geen studie is. (punt)
owja, en als je het nou eens ff in het woordenboek opzoekt... zie je vanzelfd dat de HBO ook als studie wordt gezien en in Engeland wordt de HBO zelfs omschreven als een andere soort universiteit, waar het meer op de praktijk gericht is.
Oud 31-01-2004, 19:29
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Scholier, niet student.

1) zorg jij dat je maar een student wordt.
2) als je geen discussie wil, moet je die niet opwekken.

Goed, over studiebegeleiding... Ik zat op INHOLLAND Rotterdam en je krijgt per klas een mentor die je om gesprekken kan vragen ed. Niet bijzonder goed, aangezien niemand naar het mentoruur gaat
Oud 31-01-2004, 20:20
Verwijderd
HBO'ers zijn net zo goed studenten.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 21:11
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 31-01-2004 @ 21:20:
HBO'ers zijn net zo goed studenten.

Sterker nog, de Engelse vertaling voor HBO luidt nog altijd "University for Professional Education".

Maar goed, deze discussie hebben we al vaker gehad. Ik snap best waarom wo-ers en vwo-ers vinden dat hbo-ers geen studenten zijn (hbo is meer praktijkgericht en heeft geen wetenschappelijke waarde) en daar valt best iets voor te zeggen. Maar aan de andere kant: hbo-ers krijgen studiefinanciering en worden op de hbo-instellingen ook aangesproken als studenten.

Maar de manier waarop FA altijd denkt dat ie het beter weet komt m'n neus uit. Zoals ik al zei: zorg eerst zelf maar eens dat je student wordt, of je hieronder nou hbo of wo verstaat.
Oud 31-01-2004, 21:17
Verwijderd
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 31-01-2004 @ 18:54:
ik denk dat ik jou ook maar eens op de negeerlijst moet knallen
Dat ik daar nooit aan gedacht heb zeg...Goed plan!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 08:09
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 31-01-2004 @ 20:29:
Niet bijzonder goed, aangezien niemand naar het mentoruur gaat
Jullie hebben mentoruur?
Oud 01-02-2004, 08:19
Verwijderd
Het gaat hier nou eens niet om de discussie scholier/student, FA kappen met overbodige offtopic reacties te geven. (En de rest ook ajb. )

ontopic:
Ik zit ook op de Hogeschool Rotterdam (locatie Museumpark). Ik vind ze niet super onpersoonlijk. Ze hebben vaak alleen wel wat meer studenten, dus kennen ze je vaak niet zo door en door als dat op de middelbare school het geval is. Je hebt meestal wel een mentor of een begeleider, die kent je, als het goed is, iig. Je hebt ook een decaan, daar kan je met persoonlijke dingen ook altijd terecht (moet je meestal wel een afspraak maken, maar op zich logisch, die mensen hebben het vaak erg druk). Bij mij op de middelbare school hadden docenten ook postvakjes...handig juist, als hij of zij er niet is, maar je wilt wat inleveren ofzo, dan kan dat tenminste. En zeker op bv. het hbo zijn docenten er meestal niet vijf dagen in de week de hele dag.

't zal erg per opleiding en per vak verschillen, denk ik. Maar 't is idd wel zo dat je op geen enkele vervolgopleiding zo bij het handje genomen als op de middelbare school.

Zelf heb ik nooit zo'n super contact of een band met docenten, maar er zijn studenten die wel echt een band met een docent opbouwen, dat is wat jij op de middelbare school ook gedaan hebt, denk ik. En wanneer je echt een band met iemand hebt, dan zal iemand vanzelfsprekend ook meer persoonlijk met je omgaan, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 13:33
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Qamra schreef op 01-02-2004 @ 09:09:
Jullie hebben mentoruur?
Nou ja, ik hád mentoruur, maar aangezien ik gestopt ben ga ik niet meer Maar in mijn 1e jaar kwam de mentor nooit opdagen, ook al had je speciaal een afspraak gemaakt, en was het echt een enorme eikel Je had er dus niks aan. In het 2e jaar heb ik een beetje begeleiding bij het zoeken naar een stage en beroepsperspectieven gehad, maar echt veel was dat niet....

Zoveel heb je dus niet gemist
Oud 02-02-2004, 07:32
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 01-02-2004 @ 14:33:
Nou ja, ik hád mentoruur, maar aangezien ik gestopt ben ga ik niet meer

Mentoruur is mentoruur of jij nou gaat of niet

Citaat:
Zoveel heb je dus niet gemist
Nou

Maar dit is offtopic
Oud 03-02-2004, 15:22
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Qamra schreef op 02-02-2004 @ 08:32:

Mentoruur is mentoruur of jij nou gaat of niet

Nou

Maar dit is offtopic
Oeps

Maar wat ik dus wilde zeggen is dat je op INHOLLAND Rotterdam echt niet zoveel persoonlijke begeleiding krijgt... wij schenen in de 1e een studentmentor te hebben, nooit wat van gemerkt. Ook kwam onze mentor nooit opdagen als je een gesprek had gevraagd en afgesproken, hij reageerde niet op mail ed. Slecht dus Btw: ik moet nog wel een keer, voor mijn exitgesprek... ik blijf dit jaar nog ingeschreven staan vanwege een collegegeld kwestie (ben inmiddels aan nieuwe studie begonnen).

Maar je zal nergens zo begeleid worden als op de middelbare school. Als je toch graag veel begeleiding krijgt, zou ik een kleinschalige hogeschool en opleiding zoeken
Oud 03-02-2004, 15:30
Verwijderd
Ik vind de docenten van mijn opleiding vrij persoonlijk, je kan echt bij ze terecht wanneer het minder gaat en je hulp nodig hebt. Ik doe een kleine opleiding: 16 eerstejaars, 2 docenten van het hoofdvak, allebei erg betrokken bij de leerlingen, ze herkennen je, weten waarom je doet wat je doet... dat soort dingen... Ook wanneer je aangeeft dat er iets is, houden ze er rekening mee...

Ik vind het nu persoonlijker dan op de middelbare school, ze behandelen me nu meer als volwassen... op de middelbare school deden ze dat niet.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 21:01
Verwijderd
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 31-01-2004 @ 12:57:
studiebegeleiding:
Elke student of leergroep krijgt een eigen mentor toegewezen. Deze begeleidt de studenten door alle studiejaren heen. De begeleiding speelt zich af op het gebeid van de studievoortgang en studievaardigheden, maar kan zich ook richten op meer persoonlijke problematiek. Voor algemene studentzaken is er een studentschap.

ff opgezocht in het boekje van de Hogeschool van Utrecht. (faculteit gezondheidszorg, opleiding HBO-V )

Wil je HBO-V gaan doen? Cool !

Nou ik doe HBO-V in Nijmegen (HAN), en ik vind het echt super leuk. Eerlijk gezegd vind ik het juist erg persoonlijk, docenten en studenten gaan heel fijn met elkaar om. We hebben gewoon een mentor, waar je terecht kan als er iets is. Laatst heb ik nog een gesprek met hem gehad, gewoon hoe het gaat enzo, hoe ik de opleiding vind etc etc.
Maar ook andere docenten zijn aardig voor je, zo had ik een voorlopig cijfer dat een 5.2 was, maar omdat er nog wat vragen uit moesten enzo kon dat cijfer negatief uitpakken voor mij, en een 4.9 worden (en je moet minimaal een 5 hebben voor je tent, daarnaast moet je nog een opdracht maken die ook meetelt), maar goed om een lang verhaal kort te maken, ik was toen een beetje ''gestresst'' of ik het dan wel zou halen. Die middag waren de definitieve uitslagen er al, en toen heeft ze mij opgebeld om te zeggen dat ik een 5.5 had, zodat ik met een gerust hard het weekend in kon gaan

Nou ja ik weet natuurlijk niet of dit overal hetzelfde is, maar bij ons gaat het zo, en waarschijnlijk op wel meer hogescholen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten