Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Wil jij donor worden?
Ja, ik vind het niet erg. 98 62.42%
Nee, absoluut niet. 40 25.48%
Geen mening, ik weet het nog niet. 19 12.10%
Aantal stemmers: 157. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2004, 16:56
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Sulay R. schreef op 02-01-2004 @ 16:06:
Ik denk persoonlijk dat het nog een tijdje kan duren voordat we een waterdicht systeem hebben voor kunstorganen en in de tussentijd gaan er jaarlijks wel veel mensen dood aan de gevolgen van nalatigheid van andere mensen. En waarom zouden we eigenlijk mijoenen euro's moeten verspillen aan dingen die eigenlijk niet nodig zijn. Het systeem moet gewoon aangepast worden

Ik ben nog steeds voor automatisch donorschap. De voordelen zijn uitgebreid behandelt tijdens deze discussie.

Het enige argument dat ik hoor tegen het idee is dat mensen geen moeite willen doen voor hun eigen lichaam en dat ze alles zelf willen beslissen.
Als je echt zo gesteld ben op wat er met je lichaam gebeurd na je dood dan heb je daar 75 jaar de tijd voor om je bezwaar in te dienen. Heel simpel ,want als we moeten wachten op de mens zelf dan gaan we lang wachten en dan sterven er onnodig veel mensen.
Het systeem omdraaien lijkt me ook geen slecht idee, maar alleen donors donororganen geven vind ik niet goed.

Wel moet je bij zo'n systeem in de gaten houden wat je doet met wilsonbekwame mensen, welke leeftijd je als ondergrens houdt, en dat je zo direct mogelijk je keuze aan kan geven.

Ik denk dat het misschien ook al zal schelen als je telefonisch of via internet kunt aangeven of je donor wil zijn of niet.... dat scheelt weer een wandeling naar de brievenbus
Oud 03-01-2004, 23:22
Vice
Vice is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 23-12-2003 @ 14:16:
Opzich zou ik geen problemen hebben met dat nieuwe systeem (als het tenminste makkelijk is om jezelf uit te schrijven zeg maar), maar het lijkt me nogal moeilijk voor kinderen onder een bepaalde leeftijd (12 of 18)...misschien willen zij wel helemaal geen donor zijn, maar moeten ze toch omdat ze nog te jong zijn om zelf te beslissen. Dat vind ik dan niet goed.
Hoe los je dit dan op? Een kleuter van 4 kan er niet eens iets zinnigs over zeggen, terwijl hij als hij beter wist hij misschien wel tegen donatie zou zijn.
Ik ken ook mensen die vanwege hun geloof geen donor willen worden. Maar die willen dan ook geen andere organen van andere aannemen. Maar is het niet zo dat reincarnatie niet zo dat het alleen voorledig kan met je eigen organen en niet die van een ander. Dat heb ik iedergeval gehoord van iemand die om dezelfde rede als jij geen donor wil worden. Dus als jij echt voorledig achter je geloof staat, hoor je geen organen van andere aan te nemen.
Oud 04-01-2004, 09:21
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 03-01-2004 @ 17:56:
Het systeem omdraaien lijkt me ook geen slecht idee, maar alleen donors donororganen geven vind ik niet goed.

Wel moet je bij zo'n systeem in de gaten houden wat je doet met wilsonbekwame mensen, welke leeftijd je als ondergrens houdt, en dat je zo direct mogelijk je keuze aan kan geven.

Ik denk dat het misschien ook al zal schelen als je telefonisch of via internet kunt aangeven of je donor wil zijn of niet.... dat scheelt weer een wandeling naar de brievenbus
Een systeem waarbij je via telefoon of internet donor kan worden is te fraudegevoelig om op een dergelijke, voor sommige mensen zwaarwegende, beslissing los te laten.

Ik ben al donor.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 21:06
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 04-01-2004 @ 10:21:
Een systeem waarbij je via telefoon of internet donor kan worden is te fraudegevoelig om op een dergelijke, voor sommige mensen zwaarwegende, beslissing los te laten.

Ik ben al donor.
Das wel heel makkelijk.... kom nou, dat kun je tegenwoordig echt wel goed beveiligen (denk aan internetbankieren, Electronische patienten dossiers, betalen via internet.)

Via de post is ook fraudegevoelig, bovendien erg traag
Oud 06-01-2004, 15:31
Verwijderd
mee eens, de meeste mensen willen eigenlijk wel donor zijn, maar zijn te lui om zo'n papiertje in te vullen, als je automatisch donor wordt en je wilt het absoluut niet doe je er iets tegen maar maakt het je niet uit of wil je wel, dan laat je het zo (logisch maar goed) ik denk dat er hierdoor een heleboel meer donoren komen. ow en even over de leeftijdgrens, ik denk dat je die moet stellen op een leeftijd waarbij je echt goed bezwaar kunt maken 16 ofzo. als je er echt goed over na kunt denken. eerder stellen wel de ouders gewoon verantwoordelijk
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 11:43
lamourtoujours
lamourtoujours is offline
De mensen die niet meedoen aan orgaandonatie mogen ook geen organen ontvangen. Doe eens niet zo egoistisch , je kan alsnog je formulier opsturen en zeggen dat je niet wil!Luie mensen noemen ze dat. En niet zo zeiken dat je zelf mag weten wat je met je eigen lichaam doet. Ik word ziek van dat soort mensen die dat zeggen. Daar kan ik me echt kwaad om maken. Als je zelf een orgaan nodig hebt wil je die ook krijgen.DENK DAAR MAAR EENS OVER NA, TRIESTE LUI!!!!
Oud 20-01-2004, 11:59
Verwijderd
Citaat:
lamourtoujours schreef op 20-01-2004 @ 12:43:
De mensen die niet meedoen aan orgaandonatie mogen ook geen organen ontvangen. Doe eens niet zo egoistisch , je kan alsnog je formulier opsturen en zeggen dat je niet wil!Luie mensen noemen ze dat. En niet zo zeiken dat je zelf mag weten wat je met je eigen lichaam doet. Ik word ziek van dat soort mensen die dat zeggen. Daar kan ik me echt kwaad om maken. Als je zelf een orgaan nodig hebt wil je die ook krijgen.DENK DAAR MAAR EENS OVER NA, TRIESTE LUI!!!!
Yo!! doe eens effe relexed, mag ik zonder dat jij gaat zitten piepen ff zelf beslissen wat ik ermee doe, en als jij daar ziek van wordt, mijn organen krijg je niet
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 18:30
lamourtoujours
lamourtoujours is offline
jou organen wil ik niet eens. Ik kan me hier heel boos om maken ja, snap die mensen niet. Hebbe ze geen hersens of zo?ZIEK
Oud 22-01-2004, 18:57
Verwijderd
Citaat:
lamourtoujours schreef op 22-01-2004 @ 19:30:
jou organen wil ik niet eens. Ik kan me hier heel boos om maken ja, snap die mensen niet. Hebbe ze geen hersens of zo?ZIEK
Opgefokt?? hoezo???
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 22:08
jeroen87
jeroen87 is offline
kijk opzich is hget best simpel

ik denk dat er mensen zijn die per se geen donor willen zijn dus die zullen dan ook zorgen dat ze in alle gevallen dat verkomen

en dan heb je nog de mensen die zo sociaal zijn om graag donor te worden en die zorgen er voor

en dan heb je nog een grote groep mensen die het gewoon niet weet . en die groep mensen zijn of te lui of hebben geen mening en .
k vind dan gewoon maak deze groep maar donor dan worden er teminste levens gered het lijk me een prima systeem om iedereen gelijk donor te maken van af hun 18de
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 20:48
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Lijkt me een puik plan. De enige reden dat ik nog geen donor ben is omdat ik een lui varken ben die de moeite niet neemt om zo'n formuliertje in te vullen.
Oud 11-02-2004, 09:12
merijn
merijn is offline
Ik hoorde vanmorgen op het nieuws ergens voorbij komen dat er zo een plan lag. Het gaat er hier dus om dat je bij het afhalen van je rijbewijs of paspoort laat weten of je wel of geen donor wil zijn.

Wat vinden we hier van?

Ik vind het op zich wel een goede mogelijkheid. Zo geeft tenminste iedereen zijn voorkeur op en bestaat er geen twijfel bij overlijden.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 10:07
trasher
trasher is offline
Ik vind het wel ironisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten