Advertentie | |
|
02-02-2004, 14:49 | ||
Citaat:
ik heb de film (nog) niet gezien
02-02-2004, 15:04 | ||
Citaat:
|
02-02-2004, 15:33 | ||
Citaat:
Shouf Shouf Habibi ! door Sylvain Ephimenco Raar eigenlijk, dat je ze nog niet hebt gehoord, de beroepswauwelaars van de anti-stigmatiseringsindustrie. Zo is er nog steeds geen enkele protestdemonstratie op de Dam in zicht, met in de voorste linies de hoofddoekbrigade van de AEL. Ook geen nieuwe petitie gesignaleerd op de doodgebloede site van de jongens en meisjes van Koerswijziging, om tegen dit nieuwe staaltje van negatieve beeldvorming over Marokkaanse Nederlanders te fulmineren. Het lijkt er zelfs op dat hysterica Samira Abbos haar luidruchtige tongetje heeft ingeslikt en dat paranoïde broeder Benzakour ergens in de Zwijndrechtse Turkstraat is ondergedoken. Jammer is het wel, want de deze week uitgebrachte Nederlandse Marokkaanse film 'Shouf Shouf Habibi!' is ongeveer het ergste dat tot nu in Nederland is gemaakt op het gebied van wilde stigmatisering en bevestiging van vooroordelen jegens Marokkanen. Op sommige internetsites als Marokko.nl wordt nu al tandenknarsend gediscussieerd over de negatieve impact van 'Shouf Shouf' op al die vooringenomen kaaskopen. In de film worden op komische wijze Nederlandse Marokkanen als crimineel, leugenaars en dombo's neergezet. Meisjes die stiekem hun hoofddoekjes afdoen worden gechanteerd en de jonge vrouw die op een kaaskop valt wordt door haar broer in elkaar geslagen. Dat nog niemand bij het Meldpunt Discriminatie heeft aangeklopt komt door het feit dat 'Shouf Shouf' grotendeels een Marokkaans initiatief is. Hoofdrolspeler en mede-scenarioschrijver Mimoun Oaïssa laat er in Nieuwe Revu geen twijfel over bestaan: 'Je kunt vooroordelen ontkennen, bevestigen of ermee spelen. Wij doen dat laatste.' Ja, dat krijg je met speelse nestbevuilers die zeggen dat ze bij het horen van de woorden 'multiculturele samenleving' meteen 'beginnen te gapen'. Ach, die vooroordelen moet je in een film ook nooit bevestigen, daar heb je het publiek voor. Volgens het Algemeen Dagblad dat in een Haagse zaal vol Marokkaanse jongeren naar 'Shouf Shouf' ging kijken was het nogal luidruchtig tijdens de voorstelling. Vooral toen de Marokkaanse jonge vrouw door haar broer in elkaar werd getrimd, ging het publiek instemmend en joelend uit zijn dak. 'Ze had het verdiend, ze vroeg erom' zei een toeschouwer tegen het AD. Enfin, zo letterlijk hoef je het ook niet te nemen. Het feit dat Marokkanen kritisch of spottend in een eigen film naar zichzelf gaan kijken is een hoopvol teken van geslaagde integratie. Daar moeten de zure dadels van de stigma-industrie het voorlopig meedoen. Trouw |
02-02-2004, 15:34 | ||
Citaat:
|
02-02-2004, 17:33 | ||
Citaat:
En tijdens LOTR zat ik in de buurt van een stelletje kletswijven waar je niet goed van werd. Gelukkig hielp daar 1 SSSSSSHHHHTTT wel redelijk tegen. Waarschijnlijk scheelde het dat ik bijna 10 jaar ouder was dan hen
02-02-2004, 17:42 | |
Ik heb overigens 1 vechtpartij meegemaakt in de bioscoop. Dat was omdat iemand een opmerking zei tegen een Amerikaan die continu anti-joden dingen aan het roepen was en de film belachelijk aan het maken was - en toen kreeg diegene die daar wat van gezegd had een fles in zijn gezicht.
en toen rende ie weg. En die andere jongen erachter aan. Toen vloog er opeens een barkruk de zaal in en toen ging ik er ook maar achteraan. Maarja. Dat komt niet in de krant
02-02-2004, 18:03 | ||
Citaat:
Offtopic: Jeroen kijk ff in je pm box je hebt een scoop.
|
02-02-2004, 18:37 | |
Harder optreden tegen diegene die WEL aan het kutten zijn. Ik zie het verband met religie niet echt? Er zijn 'altijd' irriterende snotjong in de biosscoop.
Van mij mag zowel bij deze jongerne in de biosscoop als sowieso in het uitgaansleven veel harder lichamelijk opgetreden worden door politie ala ME stijl. |
02-02-2004, 18:38 | ||
Citaat:
Ff serieus. Zijn daar wel de capaciteiten voor? Of zou je moeten denken aan extra privileges geven aan stadswachten bv.? Dat zij dus ook kunnen gaan optreden en niet alleen de politie?
02-02-2004, 18:40 | |
achja...
Marokkanen moeten gewoon naar de bioscoop gaan, of het nou offerfeest is, sinterklaas of gewoon helemaal niets. Je kan mensen niet verbieden ergens naar binnen te gaan. (weten we nog: "Nicht fur Juden" en "Only whites" (USA)) Nee daar moeten we niet aan beginnen. Wel moet er gewoon een duidelijk beleid komen, kijk als er vantevoren al duidelijk is dat er misschien oproer komt (net zoals bij een voetbalwedstrijd of demonstratie) moet de politie gewoon klaarstaan om flink hard en effectief in te grijpen. Eerlijk is eerlijk. Wat het verstoren van de film betreft moeten bioscopen gewoon regels instellen, twee keer waarschuwen, daarna gewoon de bioscoop verlaten. |
02-02-2004, 18:48 | ||
Citaat:
Stadswachters moeten beter opgeleid worden (tot eigenlijk poltiieagenten ) en de politie moet leren harder op te treden (en ook de middelen en permissie ervoor krijgen. Maar ik snap nog steeds de verband met het suikerfeest of allochtonen niet, want veel van zulke ongeregeldheden komen 'altijd' voor en ik denk eerder dat het aan de film ligt dat het nou zo massaal gebeurde. |
02-02-2004, 18:50 | |||
Citaat:
Dat bioscoopverbod waar ik het over had, geldt voor mensen die zich misdragen. Maakt geen bal uit waar je vandaan komt. Als je je niet kunt gedragen dan kom je er gewoon de volgende keer niet in. Lijkt me een prima regel. Citaat:
02-02-2004, 18:51 | ||
Citaat:
Maar ik zie ook niet t nut van die vermelding in. Het is op zich wel te verwachten dat deze film door veel mensen van Marokkaanse komaf bekeken zou worden aangezien het over Marokkaanse Nederlanders gaat.
02-02-2004, 19:07 | |
Verwijderd
|
Het zijn niet alleen kutmarokkaantjes die bioscoopvoorstellingen verstoren. Het is ook Nederlands tuig. Gewoon aanpakken door het geven van een bioscoopverbod zoals McCaine zegt. Dat is al eerder gedaan bij zwembaden in Amsterdam (enkele jaren geleden enorm veel in het nieuws geweest, Marokkaanse jongens die zich gruwelijk misdroegen in openbare zwembaden) en daar was het een succes. Ik zie niet in waarom dat hier niet zou werken.
Je zou kunnen denken aan een systeem van lidmaatschap. Iemand kan zich inschrijven als lid van een bioscoop, tegen een gering bedrag of misschien zelfs gratis. Dat gebeurt natuurlijk met legitimatie. Toegang tot de bios krijg je dan alleen nog maar als je een ledenpas hebt. Misdraagt iemand zich, dan wordt zijn ledenpas ingenomen en komt hij gewoon niet meer binnen. Dat moet dan natuurlijk wel geëffectueerd worden door een aantal grote, brede portiers bij de ingang, maar dat moet geen probleem zijn. |
02-02-2004, 19:11 | ||
Citaat:
02-02-2004, 20:15 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
02-02-2004, 20:21 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Trouwens is er niets mis met turkse vrouwen |