Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2004, 12:57
slender_fungus
slender_fungus is offline
gister vertelde iemand me dat het enige verschil tussen rode en witte wijn de kleurstof die ze erin deden was.

heeft er iemand hier verstand van?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2004, 13:14
lipglossnblack
lipglossnblack is offline
huh, volgens mij eerder met rode en witte druiven maargoed

rode wijn is vies
witte wijn is lekker
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 13:15
Verwijderd
Dat is bullshit. Rode wijn is van rode druiven, witte wijn van witte. De samenstelling van rode wijn verschilt nogal van die van witte, zo verkleint rode wijn de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten aanzienlijk indien je er 2 glazen per dag van drinkt.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 13:40
slender_fungus
mjah oke. maar wijn heb je ook in soorten, en met hele goeie kwaliteitswijn zal het wel zo zijn.
maar bij die nouja, te betalen supermarkt wijn vraag ik het me toch af.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 15:20
Missy Muffett
Missy Muffett is offline
Citaat:
perseus schreef op 08-02-2004 @ 14:15:
Dat is bullshit. Rode wijn is van rode druiven, witte wijn van witte. De samenstelling van rode wijn verschilt nogal van die van witte, zo verkleint rode wijn de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten aanzienlijk indien je er 2 glazen per dag van drinkt.

Kijk,...dat is nou pas bullshit,...van rode druiven kan je namelijk ook witte wijn maken, en andersom,
wat het precieze verschil is weet ik niet meer,...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 15:25
Verwijderd
Het verschil is dat ze bij rode wijn de schil er een tijdje in laten zitten....

Kleurstof in wijn
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 19:18
Divina Flor
Divina Flor is offline
Rode wijn kan alleen van rode druiven zijn: met schil.
Witte wijn kan zowel van rode (zonder schil) als van witte (met of zonder schil) druiven zijn.
Zo zat het geloof ik.

En de uitspraak dat rode wijn sowieso vies is (lipglossnblack) vind ik wel heel erg voorbarig. Leg maar eens uit.
Oud 08-02-2004, 20:13
reuffneck32
reuffneck32 is offline
witte wijn - blauwe of witte druiven (bij blauwe druiven de schil er uit, bij witte volgens mij ook) die kan je dus veel korter bewaren omdat er minder looizuur/tannine in zit (dat zit dus in de schil)

rose wijnen - blauwe druiven, de schillen 24 tot 36 uur mee laten gisten, en dan er uit halen

rode wijnen - blauwe druiven, kan je lang bewaren omdat er veel looizuur/tannine in zit.

de bereidinswijze is verder ongeveer het zelfde

leuk he?, werkstukjes over wijn maken
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 20:21
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Bij rode wijn gisten de vellentjes mee en bij witte wijn niet, witte wijn kan dus ook van rode druiven komen!

Alleen als de wijn van witte druiven is gemaakt gisten de vellentjes vaak wel mee!

Van die kleurstoffen lijkt me onzin! ookal is het nog zo goedkoop!
Oud 08-02-2004, 20:30
reuffneck32
reuffneck32 is offline
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 08-02-2004 @ 21:21:
Bij rode wijn gisten de vellentjes mee en bij witte wijn niet, witte wijn kan dus ook van rode druiven komen!

Alleen als de wijn van witte druiven is gemaakt gisten de vellentjes vaak wel mee!

blauwe druiven...geen rode...
ER BESTAAN TOCH GEEN RODE DRUIVEN?!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 21:32
Verwijderd
Citaat:
reuffneck32 schreef op 08-02-2004 @ 21:30:
blauwe druiven...geen rode...
ER BESTAAN TOCH GEEN RODE DRUIVEN?!
ZEIK NIET!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 21:42
reuffneck32
reuffneck32 is offline
Citaat:
Mushu schreef op 08-02-2004 @ 22:32:
ZEIK NIET!
owke

owja de smaak van de wijn heeft te maken met wijnsteenzuur en appelzuur
hoemeer tannine hoelanger meer je het in je keel/gehemelte voel
enzow

en als het enige verschil was de kleurstof was, dan was de smaak hetzelfde
want in kleurstof zit geen smaak
als je orange kleurstof in melk pleur, je gooi een blindoekje op, en je proef het proeft het hetzelfde
als je met je ogen open proef, smaakt het naar sinasappel
je proef dus ook met je ogen en je neus

Laatst gewijzigd op 08-02-2004 om 21:52.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 09:19
Verwijderd
ik zal wijn voor dummys eens raadplegen
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 10:06
slender_fungus
ah oke. maar hoe wilde je het "spul" wat de schillen van de blauwe/rode druiven blauw/rood maakt dan noemen?

of is die kleurverandering een soort natuurkundige reactie? (daar heb ik dus echt geen verstand van.)

en hoe ontstaat het verschil in smaak dan?

iig bedankt allemaal.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 12:57
Evil creature
Evil creature is offline
Oke stelletje herzenlozen

Witte wijn maakt men van zowel witte als blauwe druiven.
Rode wijn maakt men van blauwe druiven waarbij ze de schil en de pitten meekneuzen waardoor er kleurstof in komt.
Oud 09-02-2004, 17:28
reuffneck32
reuffneck32 is offline
Citaat:
slender_fungus schreef op 09-02-2004 @ 11:06:
ah oke. maar hoe wilde je het "spul" wat de schillen van de blauwe/rode druiven blauw/rood maakt dan noemen?

of is die kleurverandering een soort natuurkundige reactie? (daar heb ik dus echt geen verstand van.)

en hoe ontstaat het verschil in smaak dan?

iig bedankt allemaal.
grondsammenstelling, zon-uren, druivensoort, land, regen, met of zonder edele rotting, kies maar wat
als je een bit schil, komt er allemaal rood prut op je, das dus een soort kleurstof maar volgens mij bedoelde je kleurstof uit een flessie?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 17:34
slender_fungus
Citaat:
reuffneck32 schreef op 09-02-2004 @ 18:28:
grondsammenstelling, zon-uren, druivensoort, land, regen, met of zonder edele rotting, kies maar wat
als je een bit schil, komt er allemaal rood prut op je, das dus een soort kleurstof maar volgens mij bedoelde je kleurstof uit een flessie?
nee gewoon kleurstof, als in; qua samenstelling zijn witte en rode wijn hetzelfde, alleen de kleur niet.
zo vatte ik het tenminste van die persoon op.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 17:35
slender_fungus
Citaat:
reuffneck32 schreef op 09-02-2004 @ 18:28:
o, en rode en witte wijn kunnen dus precies hetzelfde smaken.
ghehe das even wennen
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 18:22
reuffneck32
reuffneck32 is offline
Citaat:
slender_fungus schreef op 09-02-2004 @ 18:35:
o, en rode en witte wijn kunnen dus precies hetzelfde smaken.
ghehe das even wennen
nee want het is alsnog een ander soort druif
als je zeg maar uh...appelsoort a heb smaakt die ook anders dan appelsoort b, dusde verschillende soorten druiven maken ook de smaak uit
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 18:37
slender_fungus
Citaat:
reuffneck32 schreef op 09-02-2004 @ 19:22:
nee want het is alsnog een ander soort druif
als je zeg maar uh...appelsoort a heb smaakt die ook anders dan appelsoort b, dusde verschillende soorten druiven maken ook de smaak uit
oke
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 10:34
Verwijderd
Citaat:
slender_fungus schreef op 08-02-2004 @ 14:40:
mjah oke. maar wijn heb je ook in soorten, en met hele goeie kwaliteitswijn zal het wel zo zijn. maar bij die nouja, te betalen supermarkt wijn vraag ik het me toch af.
Een goedkope huiswijn kan beter zijn (in alle eigenschappen) dan een duur wijntje van bijvoorbeeld 300 euro. Prijs zegt niet, lees "De wijn wordt duur gemaakt" van Douben & Douben, N. maar eens. ISBN: 906097588X

Citaat:
nathalie schreef op 08-02-2004 @ 16:20:
Kijk,...dat is nou pas bullshit,...van rode druiven kan je namelijk ook witte wijn maken, en andersom,
wat het precieze verschil is weet ik niet meer,...
Citaat:
Divina Flor schreef op 08-02-2004 @ 20:18:
Rode wijn kan alleen van rode druiven zijn: met schil.
Witte wijn kan zowel van rode (zonder schil) als van witte (met of zonder schil) druiven zijn. Zo zat het geloof ik.
Zo IS het en niet anders

Rose zou ik trouwens even niet weten. Het is iig of rood, of wit. Het is dus NIET zo dat deze 2 gemixt worden

Citaat:
koekiemonstertje schreef op 08-02-2004 @ 21:21:
Ik denk dat dat wettelijk niet mag. Ik kan un de warenwet hierver zo snel alleen geen besluit vinden.

Citaat:
maria schreef op 09-02-2004 @ 10:19:
ik zal wijn voor dummys eens raadplegen
lol. ligt hier op een plank, eergisteren binnengekregen. Alleen zijn er nog zoveel andere dingen die ik ook wil lezen...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 18:36
Verwijderd
ik zal even duidelijkheid scheppen. Rode wijn is gewoon van rode druiven, ook goedkope rode wijn. witte wijn wordt gemaakt van wittedruiven (soms rode druiven) en rosé van rode druiven. En niet zoals sommige mensen beweren dat het van witte en rode druiven wordt gemaakt.
Rode wijn heeft meer tanine (zuurtegraden) (zit in de schil en stokjes van druiven) waardoor veel niet geoefende wijndrinkers rode wijn niet lekker vinden (t zorgt voor een wrang mondgevoel)

Dus alstjeblieft laat al de fabeltjes achterwege, want het is niet waar. En mensen drink eerst eens rode wijn of beter gezegd leer het drinken voordat wordt gezegd 'ik vind het vies, ik vind het smerig'.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 23:17
Southraider
Southraider is offline
als ik goed heb opgelet tijdens de wijnlessen wordt rode wijn van blauwe druiven gemaakt, witte wijn voornamelijk van witte en soms van blauwe druiven en rosé wijn van blauwe druiven waarbij de schil van de druif eerder wordt verwijderd en daardoor een licht rode / rosé kleur afgeeft.

Tanine is een zuurtegraad die veel voorkomt in onrijpe wijnen, door deze een tijd te laten liggen (maanden/jaren) verdwijnt deze grotendeels. Dit wordt erbij toegevoegd om de alcoholgisting te stoppen.

Bij wijnen komen zeker geen kleurstoffen, de wijn wordt beoordeeld op kleur (licht of donker), smaak, geur dus de kwaliteit van de druiven hebben hierbij een zeer grote invloed.
Oud 16-02-2004, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Southraider schreef op 16-02-2004 @ 00:17:
als ik goed heb opgelet tijdens de wijnlessen wordt rode wijn van blauwe druiven gemaakt, witte wijn voornamelijk van witte en soms van blauwe druiven en rosé wijn van blauwe druiven waarbij de schil van de druif eerder wordt verwijderd en daardoor een licht rode / rosé kleur afgeeft.

Tanine is een zuurtegraad die veel voorkomt in onrijpe wijnen, door deze een tijd te laten liggen (maanden/jaren) verdwijnt deze grotendeels. Dit wordt erbij toegevoegd om de alcoholgisting te stoppen.

Bij wijnen komen zeker geen kleurstoffen, de wijn wordt beoordeeld op kleur (licht of donker), smaak, geur dus de kwaliteit van de druiven hebben hierbij een zeer grote invloed.
tannine wordt niet toegevoed. dat zit in de schiletjes en stokjes van druiven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten