Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2004, 13:52
ProPHeT
ProPHeT is offline
Ik ga deze vraag dan toch maar eens stellen. Ik heb volgende week herkansing voor WB1,2 van het herfst-SE. NT6 was deel van de stof en besloeg toen 3 van de 6 sommen. Het B1-gedeelte vond ik vrij simpel, maar de B2-sommen kom ik vrijwel nooit uit.

Een standaard som uit het boek gaat zo: Ik inventariseer netjes alle gegevens. Na een paar minuten denk ik "oh, zo moet het". Dan begin ik en klopt er niks van mijn aanpak en ben ik wat in het luchtledige aan het smijten met stellingen, conflictpunten en hersenspinsels. Vervolgens kijk ik in het antwoordenboek en denk ik "Jee, was dat alles" of "hoe de neuk moet iemand daar op komen?".

Kort gezegd: Hoe kan je dit boek het beste leren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2004, 14:06
Fade of Light
Fade of Light is offline
op een kladblaadje schrijven welke zaken je direct gegeven krijgt of direct kan afleiden.

Dan, als je de aanpak niet ziet, moet je wat gaan afleiden en kijken of je wel een aanpak kan vinden die naar het gewenst antwoord leidt. Je kunt vaak/soms ook de andere richting uitwerken. Als je bijvoorbeeld gezeur met de koordenvierhoek hebt, goed kijken wat die eigenschappen zijn en wat je daadwerkelijk moet bewijzen om het een koordenvierhoek te laten zijn.

Verder, om niet nutteloos te gaan zitten afleiden, maar goed af te leiden, sja daar moet je toch enigzins inzicht hebben en weten waar je mee bezig bent. Welke dingen hebben welke eigenschappen, en hoe wordt het vaak bwezen etc.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 14:21
Verwijderd
Goed de feiten kennen die in je boek staan (bijv. alle binnenhoeken van een driehoek samen is 180 graden, om het simpel te houden), de stellingen kennen (menelaos e.d.) en veel oefenen met het toepassen van dit alles.

Dan, zoals je al zei, inventariseren: wat moet je bewijzen, wat is er gegeven en vervolgens ga je zelf stap voor stap alles uitrekenen / beredeneren.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn ervaring met B1 is dat je door veel te oefenen ook meer inzicht krijgt in wat je wel en niet moet uitrekenen en ik denk dat dat ook wel voor B2 geldt. Naarmate je meer oefent ga je steeds minder zinloze dingen zitten berekenen.
Oud 11-02-2004, 15:36
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Zoals mn wiskunde leraar zegt: Oefenen, Oefenen, Oefenen.

En idd ff alle gegevens onder elkaar op een kladblaadje zetten
Oud 11-02-2004, 19:28
Verwijderd
Bij bewijzen komt heel vaak de koordendriehoek voor, dus als je een toets krijgt is de kans erg aanwezig dat die erin zit.
verder: gestructureerd werken, verbanden zoeken en stellingen kennen en kunnen toepassen
Ik weet niet meer precies waar het boek verder over ging, maar de rest was niet zo heel moeilijk, vooral dat bewijzen was lastig.
Voor de rest was het gewoon regeltjes en trucjes leren dacht ik...
maar iig succes ermee
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 19:34
puut
puut is offline
weetje hoe onwijs saai wiskunde is....geef mij maar Frans
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 17:19
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
puut schreef op 11-02-2004 @ 20:34:
weetje hoe onwijs saai wiskunde is....geef mij maar Frans
Het is waarschijnlijk niet zo zeer de wiskunde die saai is, maar de manier waarop het gepresenteerd wordt.
Oud 12-02-2004, 18:03
puut
puut is offline
allebei
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 18:16
Verwijderd
Citaat:
puut schreef op 12-02-2004 @ 19:03:
allebei
ligt eraan wat je interesseert.
ik vond frans, duits, ckv en literatuur altijd zwaar klote.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 18:25
Verwijderd
wiskunde is gaaf
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 19:21
Upior
Upior is offline
Je moest eens weten wat voor een hekel ik heb aan Frans/CKV/literatuur ed.

Geef mij maar wiskunde..
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 10:33
Verwijderd
Wiskunde is leuk (ok ik heb dan wa12) , maar ik ben er niet goed in... ik denk ook gewoon dat je gewoon moet oefenen, blijven oefenen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 12:56
maxwell 15
maxwell 15 is offline
ach joh... SCHOOl is gewoon zwaar klote!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten