Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2004, 12:42
merijn
merijn is offline
De Europese Unie vind het heel erg belangrijk dat wij kindertje ook eens een kijkje over de grens nemen. Niet alleen als toerist zijnde, maar om iets te leren van een ander land. Daarom hebben ze EVS bedacht.

EVS staat voor European Volunteers Service en is een programma dat jongeren tussen de 18 en de 25 voor 6 tot 12 maanden vrijwilligerswerk laat doen in een land naar keuze (binnen Europa)

In Nederland zijn een aantal zendingsorgansiaties die hierbij bemiddelen. Eentje hiervan is Stichting TofEnzo in Apeldoorn. Je kan je hierbij aanmelden en dan mag je op intakegesprek komen. Dit is geen selectiegesprek, maar meer een kennismaking. Er wordt een beetje besproken wat je zelf wil en wat de mogelijkheden zijn.

Op de website van stichting TofEnzo kan je meer dan 4000 projecten vinden waar je uit kan kiezen. Ze zijn opgedeeld in allerlei categorien dus er zit voor iedereen wel wat bij.

Als je er een paar hebt gevonden dat mail je die door naar de stichting, samen met een algemene motivatiebrief en je CV (engels). Zij gaan die projecten dan benaderen en als zij ook interesse in jou hebben kan de voorbereiding beginnen.

De Europese Unie betaalt dit hele project. Je reis, verzekering, onderdak en eten wordt voor je betaald en je krijgt ook nog een zakcentje.

Kan jij ook niet wachten om te gaan??

Kijk dan snel op http://www.europa-in.nl

Houd er wel rekening mee dat de voorbereidingen zo'n 6 maanden duren.

KNUF!! Merijn
Advertentie
Oud 09-02-2004, 15:35
Ninnoc
Ninnoc is offline
klinkt leuk, ik zal het eens bekijken.
Maar euhm wat wil je verder met dit topic?
Heb je het zelf trouwens ook gedaan? Zo ja wat en waar enzo
en hoe beviel het, zo niet waarom niet?
Oud 09-02-2004, 20:54
merijn
merijn is offline
(quote)
klinkt leuk, ik zal het eens bekijken.
Maar euhm wat wil je verder met dit topic?
Heb je het zelf trouwens ook gedaan? Zo ja wat en waar enzo
en hoe beviel het, zo niet waarom niet? (/quote)

Met dit topic wil ik mensen op deze mogelijkheid wijzen. Iedereen lijkt op zoek te zijn naar zoiets, en niemand kan het vinden. Verder kan iedereen z'n ervaringen hier delen over EVS en kunnen er vragen gesteld worden.

Ik ben nu zelf ook bezig om voor een jaar naar het buitenland te gaan via EVS. Mijn intakegesprek heb ik gehad en ook mijn motivatiebrief en CV zijn al opgestuurd naar een aantal projecten.

KNUF! Merijn
Oud 11-02-2004, 19:54
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Het lijkt mij heel gaaf! Vooral het wildlife protection gedeelte dan, aangezien dat ook heel goed aansluit bij mijn studie Zit er nu echt over te denken om dat misschien te gaan doen, dus bedankt!
Oud 12-02-2004, 20:07
merijn
merijn is offline
Cool! Post hier ook je ervaringen enzo en laat af en toe even weten hoe ver je al bent. Ik heb deze week een aantal reacties gehad van projecten. De meesten zoeken aan het eind van de maand iemand uit.

KNUF!
Oud 12-02-2004, 20:45
Thijs085
Thijs085 is offline
Citaat:
merijn schreef op 09-02-2004 @ 13:42:

Houd er wel rekening mee dat de voorbereidingen zo'n 6 maanden duren.

6 maanden

Dit snap ik dan weer niet, ze zitten te springen om mensen en dan duurt het regelwerk een half jaar. Wat kan nou zo lang duren? Visum, ticket, slaapplaats + eten, sterke wil en klaar...
Oud 12-02-2004, 21:47
merijn
merijn is offline
De EU wil graag weten hoe en wat en waarom je weg wil. Dan moet je eerst een project vinden dat jou ook wil hebben en dan moeten er heel veel papieren ingevuld worden.
Oud 12-02-2004, 22:41
Thijs085
Thijs085 is offline
Dat ze dat willen weten, prima. Het is gratis en wat dat betreft een prima initiatief. Neemt niet weg dat 6 mnd. onbegrijpelijk lang is en velen er helaas zal van weerhouden (zoals ik). Dit soort zaken zouden gewoon in 2/3 maanden geregeld kunnen worden. Al die bureaucratie en onzin, terwijl in bijv. Oost-Europa elke vorm van hulp meer dan welkom is...
Oud 13-02-2004, 10:10
merijn
merijn is offline
Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar het kan ook een hele poos duren voordat je een match hebt met een geschikt project. Verder zijn er door het jaar heen vier deadlines. Je aanvraag moet voor zo een deadline binnen zijn en dan kan je voor de andere deadline weg.

Stel, je hebt heel veel geluk en je begint begin januari met het zoeken van een project. Na twee weken heb je er een gevonden die jou graag wil hebben. Dan is er op 1 februari een deadline waarop alle aanvragen bij de EU binnen moeten zijn. Vanaf dat moment begint de hele papierwinkel en dan kan je na uiterlijk 3 maanden ook echt weg.

Dan duurt het dus in totaal maar vier maandjes Het ligt een klein beetje aan hoeveel geluk je hebt. Verder vind ik niet dat zes maanden een probleem hoeft te zijn. Als je rond januri begint is het wle zo goed als zeker dat je in september weg kan. Je kan er dus gewoon vanuit gaan dat je tijdens het nieuwe schooljaar iets hebt. De voorbereidingen worden verder allemaal voor je gedaan, dus je hebt ook geen stress hiervan in tijden van tentamens en examens. Het duurt dus een poos, maar dan heb je ook wat.
Oud 13-02-2004, 13:42
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
gratis nog wel!
Oud 13-02-2004, 15:54
Nuck
Nuck is offline
Ik geloof dat ik niet zo van het vrijwilligerswerk ben, in ieder geval niet voor een periode van 6 maanden
Oud 13-02-2004, 22:07
merijn
merijn is offline
Tsjah, het is maar net wat je onder vrijwilligerswerk verstaat... Je kan het ook zien als een hele lange vakantie waarbij je de kans krijgt om iets te leren van een andere cultuur door daar te werken. Er zijn allerlei projecten dus vast ook wel iets leuks voor jou.
Oud 13-02-2004, 22:46
Nanaki
Nanaki is offline
Bestaat er ook zo iets soortgelijks voor buiten Europa?
Oud 14-02-2004, 08:46
merijn
merijn is offline
Dit programma kan je ook gebruiken voor buiten Europa, maar omdat daar geen aangesloten projecten zijn zal je heel veel meer zelf moeten regelen. Kijk voor meer info eens op http://www.programmajeugd.nl

KNUF
Oud 16-02-2004, 19:18
kuik
kuik is offline
dit lijkt me echt leuk, maar eigenlijk wil ik liever vrijwilligerswerk in zuid-afrika doen in een wildlife-park, ik wou eerst een jaar naar australie maar ik denk dat ik dat toch wel een beetje te ver weg vind om daar helemaal alleen naar toe te gaan, ik wil iig wel reizen nadat ik van school af ben.. maar waar ga jij naartoe en wat ga jij doen? (of heb ik nu t topic niet goed genoeg doorgelezen )
Oud 17-02-2004, 10:19
merijn
merijn is offline
ik ben bezig met 'solliciteren' bij projecten met kinderen in Oost-Eruopa. Ben nu twee weekjes bezig dus ben heel erg benieuwd hoe het gaat aflopen. zodra ik meer weet post ik het hier.

Voor diegenen die dit niet zien zitten en op zoek zijn naar andere ideeen om een poosje naar het buitenland te gaan:
http://www.wereldwijzer.nl
Oud 20-02-2004, 15:44
merijn
merijn is offline
Vandaag heb ik een mailtje gehad van en project dat mij wil accepteren als vrijwilliger... Van alle aanmeldingen die ze hadden hebben ze mij uitgekozen

Als ik me bedenk dat ik een maand geleden nog niet eens wist van het bestaan van dit programma.... WOHOE!! Het gaat echt lekker snel.

Nu worden dus alle formulieren ingevuld.... zodra ik meer weet horen jullie het
Advertentie

Regels voor berichten