Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2004, 09:10
lief mutsje
lief mutsje is offline
We hadden hie rin huis net een discussie.... Als je koorts hebt.. is het dan beter om lekker onder de dekens te gaan liggen en de boel er gewoon uit te zweten? Of kun je dat beter niet doen, want als je onder de deken ligt stijgt je temperatuur nog meer?

Klinkt beetje ingewikkeld, maar hoop dat jullie hem begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 09:27
elanor
elanor is offline
Nou, op het moment heb ik ook koorts, en voel me hier achter de pc toch wel wat prettiger dan in bed, binnen een kwartier drijf je daarin namelijk weg. Heb net eigenlijk met alleen een shirtje hier gezeten, maar toen begon ik te hoesten. Oplossing: lekker non- actief buiten bed zijn, maar wel redelijk aankleden, ook niet té warm. Oja, en paracetamol helpt ook wel goed! Geen ibuprofen nemen dan, dan voel je je wel erg gedrogeerd
Oud 17-02-2004, 09:28
Raven
Raven is offline
.. als je koorts hebt is koffie wel dadig ..
wordt je lekker warm van .. en je rilt niet meer zo
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 09:30
elanor
elanor is offline
En aan de andere kant is koffie natuurlijk ook altijd handig als je keelpijn hebt. Ik drink op het moment heerlijk hete vanille cappucino, en dat is echt heaven on earth op het moment!
Oud 17-02-2004, 09:33
lief mutsje
lief mutsje is offline
koffie als je ziek bent

Wordt je daar nie ongelooflijk hyper van, omdta je lichaam zo zwak is???
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 09:35
Raven
Raven is offline
Citaat:
lief mutsje schreef op 17-02-2004 @ 10:33:
koffie als je ziek bent

Wordt je daar nie ongelooflijk hyper van, omdta je lichaam zo zwak is???
hmmnee je lichaam kan die oppepper dan zelfs goed gebruiken ..

tip .. sterke koffie .. en dan geen suiker maar 'n flinke lepel honing erin ..

er zijn trouwens ook paracetamol tabletten met caffeine ..
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 09:38
lief mutsje
lief mutsje is offline
tis toch paracetamol met codeine? of vergis ik me?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 09:41
Raven
Raven is offline
Citaat:
lief mutsje schreef op 17-02-2004 @ 10:38:
tis toch paracetamol met codeine? of vergis ik me?
coffeine .. stat er .. maar da's alleen maar om intressant te doen ..
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 09:45
elanor
elanor is offline
Het is paracetamol met coffeďne, heb het doosje nu in mn handen. En die koffie helpt zeker wel, voel je je niet meer zo suffig. Red Bull wil ook nog wel eens helpen, ik kan het zelf heel goed binnenhouden, maar toen ik het een keer aan een vriendin voerde, ging het mis. Op eigen risico!
Oud 17-02-2004, 09:46
Raven
Raven is offline
Citaat:
elanor schreef op 17-02-2004 @ 10:45:
Het is paracetamol met coffeďne, heb het doosje nu in mn handen. En die koffie helpt zeker wel, voel je je niet meer zo suffig. Red Bull wil ook nog wel eens helpen, ik kan het zelf heel goed binnenhouden, maar toen ik het een keer aan een vriendin voerde, ging het mis. Op eigen risico!
maar koffie is beter dan red bull .. koffie is warm .. en dat doet je goed als je ziek bent ..
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 09:48
lief mutsje
lief mutsje is offline
klopt.. maar durf et eik nie te proberen.... Hoe er niet van als ik het er weer uitmoet gooien... hou het maar lekker bij een kopje thee
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 10:19
Balance
Balance is offline
het is beter om in bed te gaan liggen.
Oud 17-02-2004, 10:35
ranonkel
ranonkel is offline
Je kunt het beste gewoon naar je lichaam luisteren.Is de koorts aan het stijgen dan heb je het koud en ben je rillerig,kruip dan onder een dik pak dekens. Als de koorts gaat zakken,krijg je het heel warm en ga je transpireren.Dan is het fijner om niet te warm ingepakt te zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 12:11
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
lief mutsje schreef op 17-02-2004 @ 09:10:
We hadden hie rin huis net een discussie.... Als je koorts hebt.. is het dan beter om lekker onder de dekens te gaan liggen en de boel er gewoon uit te zweten? Of kun je dat beter niet doen, want als je onder de deken ligt stijgt je temperatuur nog meer?

Je moet koorts het liefts lekker laten gaan. Probeer het niet te onderdrukken. Je eigen lichaam maakt de koorts om het virus wat in je lichaam zit te verdrijven. Dus waarom zou je je lichaam tegenwerken?

[edit] er is paracetamol met codeine (tegen kriebelhoest) en met coffeine (is wat sterker)
Oud 17-02-2004, 16:41
Verwijderd
Normaal gesproken doet je lichaam haar/zijn uiterste best om 37 graden te zijn, maar als je koorst hebt dan doet je lichaam zijn/haar uiterste best om bijvoorbeeld 39 graden te zijn; en omdat je lichaam best een hoop zelf kan op dat gebied, bén je dan ook 39 graden. Koel gaan lopen doen om af te koelen heeft dan geen zin, want je lichaam zal dan alleen maar harder proberen om die koortstemperatuur te handhaven (dit doet je lichaam trouwens zodat celprocessen sneller gaan).
Onder drie dekens gaan liggen is óók nergens voor nodig, maar het kan geen kwaad ofzo. Als jij je fijner voelt onder drie dekens, moet je dat vooral doen. De koorts 'eruit zweten' is een fabeltje, koorts is niet iets dat 'eruit gezweet' kan worden.
Het makkelijkst is denk ik om gewone kleding aan te doen, en dan niet te zomers natuurlijk want het blijft februari.

In bed gaan liggen hoeft trouwens ook niet per se. Als je ziek bent is het wel belangrijk om je niet in te spannen (omdat je lichaam toch al zo weinig energie heeft dan), maar als je voor de tv zit ofzo dan span je je toch niet in, meestal; als je zit te computeren meestal ook niet (tenzij je een of ander druk spelletje speelt). Ga gewoon iets doen waar je zowel lichamelijk als geestelijk niet moe van wordt
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 17:55
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 17-02-2004 @ 17:41:
Onder drie dekens gaan liggen is óók nergens voor nodig, maar het kan geen kwaad ofzo.
.. zolang je maar oppast dat daardoor je temperatuur niet nog meer stijgt. Onder 3 dekens krijg je het sowieso warm, dat is fijn als je het koud hebt, maar niet als je 39 graden koorts hebt.
Oud 17-02-2004, 21:22
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
lief mutsje schreef op 17-02-2004 @ 10:10:

Vroegah dacht men dat je met febris onder de deken moést kruipen om alles 'uit te zweten'. Heden ten dagen denkt men daar anders over. Nu wordt er geadviseert te zorgen voor een niet te warme omgeving en luchtige kleding en beddengoed. Verder kun je het herstel bevorderen door veel (KOEL) drinken en voldoende rust.

Bij ferbis is het belangrijk niet teveel dekens over je heen te hebben want je moet je lichaamtemperatuur wel kwijt kunnen raken. Je hoeft trouwens niet per se op bed te liggen, maar overmatig bewegen daarentegen wordt ontraden.
Door het vele transpireren houdt je minder vocht vast en verdwijnen er zouten uit je lichaam. Een kopje bouilion is wel gezond zodat je wat zouten aanvuld...

Overigens, het is belangrijk dat je met koorts niet op de tocht ligt..

Mijn omschrijving is gebazeert op koorts (symtoom) bij griep.

37,5 gr -> subprefiel (in volksmond ook wel verhoging genoemd)
38 gr -> febris (" " " koorts)
41 + gr -> Hyperthermie (geen idee hoe ze dat in de volksmond noemen)
Oud 18-02-2004, 09:39
Qimm
Qimm is offline
hoger dan 41 graden kán niet

[edit] behhalve als je verbrabnd bent door vuur ofzo. Het lichaam maakt zelf de koorts en is nmiet in staat de temp boven 41 te krijgen [/edit]
Oud 18-02-2004, 09:56
Stefanie
Stefanie is offline
Het is belangrijk om goed warm te blijven en zo weinig mogelijk inspanning te hebben, want daar word je allemaal maar nog warmer van. Zolang het thuis maar lekker warm is, hoef je niet in je bed te liggen volgens mij. En warm aankleden natuurlijk!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten