Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2002, 14:51
Verwijderd
Wanneer is iets beinvoelding, en wanneer manipulatie?
Worden wij beinvloed/gemanipuleerd door de media? Waarom?
Is massahysterie beinvloeding of manipulatie (denk aan de dood van Pim Fortuyn, waar overigens ook de media een grote rol in heeft gespeelt)?
Waarom zou je iemand manipuleren/beinvloeden? Wat is het nut ervan?
Kan iemand niet beinvloedbaar/manipuleerbaar zijn?

Nou... komt u maar!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2002, 15:24
Zazaa
Zazaa is offline
iets is manipulatie als er feiten en dus argumenten worden weggelaten, zodat je geen eerlijk beeld kunt vormen.

Als je ergens een mening over aan het vormen bent, en je leest wat andere mensen vinden, (bijvoorbeeld hier op het forum) en je bent het met iemand zijn mening eens, ben je dan beinvoed? ik vind van niet, tenminste niet als je ook andere meningen hebt gelezen, en er zelf serieus over hebt nagedacht.

intelligentere mensen zijn minder beinvloedbaar en manipuleerbaar, omdat ze (over het algemeen) nadenken over wat ze vinden, en dus hun eigen meningen vormen.

ik denk zeker dat sommige mensen worden beinvloed door de media, ook ivm de dood van pim.

ik denk dat het heel moeilijk is om helemaal niet beinvloedbaar te zijn, want mensen hebben gevoelens, medelijden, en geweten. Maar als je niet te snel een mening vormt, open staat voor nieuwe argumenten en ideeen, en eerlijk bent dan denk ik dat je toch een heel eind komt, en dan ben je ook niet manipuleerbaar.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Zazaa schreef:

Als je ergens een mening over aan het vormen bent, en je leest wat andere mensen vinden, (bijvoorbeeld hier op het forum) en je bent het met iemand zijn mening eens, ben je dan beinvoed? ik vind van niet, tenminste niet als je ook andere meningen hebt gelezen, en er zelf serieus over hebt nagedacht.
Kun je zelf een goede mening hebben, zonder te zijn beinvloed?
Citaat:
Zazaa schreef:

intelligentere mensen zijn minder beinvloedbaar en manipuleerbaar, omdat ze (over het algemeen) nadenken over wat ze vinden, en dus hun eigen meningen vormen.
Is een mening van jezelf niet gebaseerd op andere meningen, die kunnen zijn beinvloed/gemanipuleerd?

Een mening is iets wat jij ervan vindt, maar volgens mij wordt je mening voortdurend bijgesteld door meningen van andere personen en wordt je dus beinvloed. Toch?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 11:47
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
eddie schreef:

Een mening is iets wat jij ervan vindt, maar volgens mij wordt je mening voortdurend bijgesteld door meningen van andere personen en wordt je dus beinvloed. Toch?
Als je niet beinvloed wordt is er sprake van dogmatisme. Meningsveranderingen komen tot stand door invloed van andere meningen, het verkrijgen van gegevens, enz. Dit lijkt me helemaal niet kwadelijk, zolang er maar sprake blijft van rationele afwegingen. Manipulatie is mensen een mening opdringen door macht, het opzettelijk weghouden van feiten/gegevens, enz.

IMHO that is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten