Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2002, 20:49
wereldofanime
wereldofanime is offline
Volgens mij hoort dit in dit forum anders in hardware wil dan een forumbaas hem verplaatsen.Maar ik wil dit leren dus ik wil leren hoe je bijvoorbeeld een nieuwe pc kan maken door onderdelen te kopen en aantesluiten weet iemand een site graag nederlands.
Oud 22-05-2002, 20:56
Verwijderd
goed bedacht dat dit hardware is..

zoiets kun je eigenlijk niet leren door uit boekjes te lezen..

praktijk oefenen leer je teminste van..

ennuh, het is niet veel bijzonders...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 21:10
Verwijderd
1)
Men neme ATX kast.

2)
Men neme moederbord met processor, koeler en geheugen en zet het in de kast (zij het eerst apart of direct erin, hangt van de kast af).

3)
Plug de ATX erin.

4)
Zet een videokaart in de AGP en eventuele soundkaarten en netwerkkaarten in de PCI sloten (ISA is niet meer van toepassing).

5)
Zet floppy, CDROM en HD in de kast. Verbindt deze met ATAPI en IDE / ATA kabels met het moederbord (zie handleiding voor wat waar hoort). Geef ze ook stroom.

6)
Als laatste: zet al die connectors voor de lampjes goed op het moederbord (altijd vervelend)

7)
Test de handel

Niet zo moeilijk toch?

[edit]
Stroom pas als laatste echt erop zetten. Ik bedoel dus alleen de connectors verbinden.

Laatst gewijzigd op 22-05-2002 om 21:13.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 00:02
Verwijderd
Wel érg summier voor een leek, ******** :>
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 05:17
erhen
erhen is offline
Alleen is hij wel vergeten te vermelden dat alle moederborden ook nog dip swiches of jumpertjes hebben om de FSB goed te zetten en sommige moederborden (vooral oudere) moet je op het moederbord ook handmatig de multiplier instellen.

Als je de tweede ook moet doen raad ik aan dat te doen voor de beschreven stap 1... dan kan je overal nog makkelijk bij.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 06:58
Cybernetic Dreams
Cybernetic Dreams is offline
http://www.pcmech.com/byopc/index.htm

http://www.building-your-own-computer.com/

http://www.google.nl/search?q=buildi...&start=10&sa=N

hier staat het wel vrij up-to-date te vinden, maar er is nog veel meer te vinden op google
Oud 23-05-2002, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
Wel érg summier voor een leek, ******** :>
Ach, het moet wel spannend blijven he?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 10:01
Verwijderd
Citaat:
erhen schreef:
Alleen is hij wel vergeten te vermelden dat alle moederborden ook nog dip swiches of jumpertjes hebben om de FSB goed te zetten en sommige moederborden (vooral oudere) moet je op het moederbord ook handmatig de multiplier instellen.
Nou, dat laatste bestaat amper nog, zijn allemaal jumperless nu.

Tsja, en voor de dip switches moet 'ie maar de handleiding lezen (eigenlijk zowiezo).

Citaat:
Als je de tweede ook moet doen raad ik aan dat te doen voor de beschreven stap 1... dan kan je overal nog makkelijk bij.
Als je een beetje een goede tower hebt, kun je het deel waar het moederbord op hoort te zitten, er helemaal uithalen. Op die wijze kun je het moederbord erop zetten met processor en geheugen, en zelfs al de kaarten plaatsen nog voordat je het geheel in de tower zet

Wat wel is: ik zou de kast voorbereiden wat betreft de HD en dergelijke, want je komt nog maar moeilijk aan de ruimte voor de HD's bij de meeste kasten nadat je het mobo geplaatst hebt

Laatst gewijzigd op 23-05-2002 om 10:05.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 21:50
erhen
erhen is offline
Citaat:
******** schreef:
Nou, dat laatste bestaat amper nog, zijn allemaal jumperless nu.

Tsja, en voor de dip switches moet 'ie maar de handleiding lezen (eigenlijk zowiezo).
Meestal is het (uit ervaring) zo dat de FSB standaard staat ingesteld op 100, bij moderne processors ga je dan underclocken (je gaat langzamer werken dan waar ut ding voor bedoeld is), dit kan helpen om hem koeler te houden maar is meestal een verspilling van geld.
Dus die dip's moet je wel altijd goed zetten, meestal dus op 133 mgh
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 00:25
Verwijderd
Citaat:
erhen schreef:

Meestal is het (uit ervaring) zo dat de FSB standaard staat ingesteld op 100, bij moderne processors ga je dan underclocken (je gaat langzamer werken dan waar ut ding voor bedoeld is), dit kan helpen om hem koeler te houden maar is meestal een verspilling van geld.
Dus die dip's moet je wel altijd goed zetten, meestal dus op 133 mgh
Dips? Ik heb verschillende latere moederborden gezien, maar van dipswitches is geen sprake. Jumpers != dipswitches.

Mijn MSI K7T266-RU heeft maar liefst twéé jumpers totaal, eentje inderdaad voor de FSB, en de ander voor CMOS-reset.

De MSI K7T-TR die ik daarvoor had, had er ook maar twee. De Asus A7V266, ECS 8KHTA (oid) idem dito.

Anyway, so wie so altijd even het boekje van je moederbord doornemen. Als je leek bent, that is.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 12:09
Chakotay
Chakotay is offline
Hier heb ik weinig aan toe te voegen, al zou ik de lampjes+schakelaars van de kast direct na het plaatsen van geheugen+cpu doen. Anders heb je wel erg weinig ruimte.

En goed opletten op de montage van de koeler (bij voorkeur met warmtegeleidende pasta)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 21:04
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
wereldofanime schreef:
Volgens mij hoort dit in dit forum anders in hardware wil dan een forumbaas hem verplaatsen.Maar ik wil dit leren dus ik wil leren hoe je bijvoorbeeld een nieuwe pc kan maken door onderdelen te kopen en aantesluiten weet iemand een site graag nederlands.
Oefen eerst op een ouwe 486'er of Pentium 75 ofzo. (of stel er eentje samen van oude onderdelen) Werkt alles goed en draait Windows 95 (geinstalleerd vanaf de cd-rom speler!) er naar behoren op dan kun je aan het betere werk beginnen. Als je het aansluiten van apparatuur maar onder de knie hebt, want in feite werkt het met een moderne computer precies hetzelfde.

Heb ik ook gedaan
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 12:14
Cybernetic Dreams
Cybernetic Dreams is offline
koeler installeren is soms wel rotwerk, k moest een stukje van de heatsink afzagen met een ijzerzaagje anders kwamen er een paar condensatortjes in de weg
Oud 28-05-2002, 13:39
{-_-}
{-_-} is offline
Citaat:
Cybernetic Dreams schreef:
koeler installeren is soms wel rotwerk, k moest een stukje van de heatsink afzagen met een ijzerzaagje anders kwamen er een paar condensatortjes in de weg
dat heb ik nog nooit gehad
en ik heb er veel geinstalleerd
Oud 28-05-2002, 15:06
Verwijderd
Net wat Orion (welk nummer was het ook alweer? ) zegt, koop gewoon een oud pc'tje, op een computer beurs ofzo, waar je 2e hands hardware kan kopen. En haal dat ding dan uit elkaar, en zet het weer in elkaar Dat wil ik zelf nog eens gaan doen als ik een beetje geld heb.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 19:26
Verwijderd
Citaat:
{-_-} schreef:

dat heb ik nog nooit gehad
en ik heb er veel geinstalleerd
Een enkele koeler wil wel eens niet helemaal passen op bepaalde moederborden. Sja, shit happens. Daar had je rekening mee moeten/kunnen houden.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 23:01
bloffan
bloffan is offline
http://www.hardwareinfo.nl/artikelen.php?id=36
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 02:43
ick
ick is offline
grove fout! de PCI recht onder je AGP mag je nooit gebruiken ivm. mogelijke conflicten met je AGP

http://www.hardwareinfo.nl/images/ac.../000021-10.jpg
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 19:17
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
perseus schreef:
Net wat Orion (welk nummer was het ook alweer? ) zegt, koop gewoon een oud pc'tje, op een computer beurs ofzo, waar je 2e hands hardware kan kopen. En haal dat ding dan uit elkaar, en zet het weer in elkaar Dat wil ik zelf nog eens gaan doen als ik een beetje geld heb.
Orion16 En naar mijn weten had ik mijn Nickname hier al eerder dan Orion 84'

Tip voor jou - die dingen krijg je gewoon gratis van je buurman ofzo die met zijn 486Sx-25 of zijn Pentium 75 niets meer doet. Bij mij op school gooien ze wel eens een Pentium 133 weg met 32mb ram, 8x cd-rom, diskdrive en 2Gb harddisk, omdat zo'n kneus van een systeembeheerder er geen tijd voor heeft noch zin in heeft gehad om een flatcable te vervangen.

Ik heb 'm gewoon meegenomen, er zat werkelijk nog een prachtige kast omheen en twee uur later had ik de Pentium 133 draaidend met Windows 98' Zo zie je maar weer! En trouwens bij het oud vuil vind je ook wel n's wat maar dan moet je lef hebben én snel zijn.

Greetz
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 18:08
Verwijderd
hihiiiii ik mag lekker op de computers van school oefenen een hele dag lang
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef:

Tip voor jou - die dingen krijg je gewoon gratis van je buurman ofzo die met zijn 486Sx-25 of zijn Pentium 75 niets meer doet. Bij mij op school gooien ze wel eens een Pentium 133 weg met 32mb ram, 8x cd-rom, diskdrive en 2Gb harddisk, omdat zo'n kneus van een systeembeheerder er geen tijd voor heeft noch zin in heeft gehad om een flatcable te vervangen.

Ik heb 'm gewoon meegenomen, er zat werkelijk nog een prachtige kast omheen en twee uur later had ik de Pentium 133 draaidend met Windows 98' Zo zie je maar weer! En trouwens bij het oud vuil vind je ook wel n's wat maar dan moet je lef hebben én snel zijn.

Greetz
Op welke school zit jij!!??
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 20:52
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
perseus schreef:

Op welke school zit jij!!??
ROC de Amerlanden, Amersfoort, kom n's een keer langs
Er stopt een trein vlakbij (station Schothorst)

GreetZ
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 20:53
Orion16
Orion16 is offline
Ohja Dinsdag heb ik weer 'n hardware installatie, yessss

Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef:
Ohja Dinsdag heb ik weer 'n hardware installatie, yessss

lucky you..
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 21:22
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
perseus schreef:

lucky you..
jaja Mn buurjongen van 15 krijgt het meeste spul van me, vind-ie wel leuk, een gratis Pentium 75 of iets dergelijks, verkopen doe ik het al een tijdje niet meer, je krijgt er bijna niets voor..

Wel heel voordelig is het dat je op je kamer een kast hebt staan met een heleboel hardware rommel erin, van flatcable tot videokaart. PC's zijn heel makkelijk te maken want onderdelen vervangen betreft!

greetz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2002, 20:04
tacidvs
tacidvs is offline
********: lol, jij moet echt les gaan geven.

Maar wat te doen met de ledjes, resetknop en puls-aanknop? Volgens mij kan je de boel niet opblazen, maar mijn HDD-LED en mijn POWER-LED branden nu niet erg hard.
Reageren

Regels voor berichten