Advertentie | |
|
![]() |
|
Kabinet gaat extra bezuinigen
Uitgegeven: 27 februari 2004 16:08 DEN HAAG - Het kabinet gaat dit jaar extra maatregelen nemen om te voorkomen dat het overheidstekort te hoog oploopt. Vice-premier en minister van Financiën Zalm heeft dat vrijdag gezegd na afloop van de ministerraad. Het kabinet heeft besloten dat het tekort dit jaar niet hoger mag worden dan 2,9 procent van het bruto binnenlands product. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) komt het tekort dit jaar zonder nadere ingrepen op 3,3 procent uit. Hoewel zijn ministerie zich nog buigt over de CPB-cijfers, gaat Zalm ervan uit dat het CPB er niet ver naast zit. "Dat is geen rare raming. We hebben geen indicaties dat ze er ver naast zitten." Dus moeten er volgens Zalm extra maatregelen komen. Over de aard daarvan wilde hij nog niets zeggen. Het kabinet kan zowel besluiten tot bezuinigingen als tot lastenverhogingen. Ook het uitstellen van investeringen is een mogelijkheid. Bij het terugbrengen van een tekort van 0,4 procent gaat het om een bedrag van ongeveer 2 miljard euro. Begrotingstekort Het kabinet meldt dezer dagen aan Brussel dat het er dit jaar naar streeft het begrotingstekort naar 2,9 procent terug te brengen. Volgens de Europese begrotingsafspraken mag een tekort niet boven de 3 procent uitstijgen. Een ruimere marge vond Zalm desondanks niet verstandig. "We kunnen niet meer beloven, dan dat we zeker weten waar te kunnen maken", zei Zalm. De komende weken zal hij al zijn collega's bij zich roepen om te praten over extra maatregelen. Zalm voorspelde "ernstige gesprekken". Eind april verwacht Zalm dat het kabinet de besprekingen over de nieuwe maatregelen heeft afgerond. Over het afgelopen jaar kon Zalm vrijdag ook weinig goeds melden. Waar hij eerder nog rekende op een tekort van 2,7 procent, komt het uiteindelijk toch 0,3 procent hoger uit. Dat komt vooral door hogere uitgaven in de zorg en grotere tekorten bij lagere overheden. Ook de economische groei vorig jaar is flink tegengevallen. Bij prinsjesdag vorig jaar ging het kabinet uit van een groei van 0 procent, nu blijkt er sprake van een krimp van 0,8 procent. http://nu.nl/news.jsp?n=283056&c=11 ------------ Nu worden de Nederlanders helemaaaaaal pessimistisch en zal er sowieso geen economische groei zijn ![]()
|
Gatara ik wil niet vervelend zijn hoor... maare... http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=760263
Die was er eerst ![]()
||
Citaat:
Ik voeg ze samen. Die van mij had een bron namelijk ![]() [edit: done]
||
Citaat:
Hoe minder schulden we nu maken hoe makkelijker we de draad weer oppakken als het overal wat beter gaat. NL moet dan wel mee kunnen.
||
![]() |
Citaat:
Persoonlijk kies ik voor de mens en niet voor het kapitaal, dus vind ik inkorten op het sociale systeem niet kunnen. Misschien moeten we gerrit ook maar eens met pensioen sturen, ik denk dat dat ook wel eens heel positief kan werken ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het gaat inderdaad niet goed als nederland in de schulden gaat zitten, maar op de sociale voorzieningen bezuinigen is ook niet goed. Je moet afwegen wat belangrijker is voor de mensen. Verder besparen absoluut niet goed, mensen krijgen het idee dat het slecht gaat wat doorwerkt op de economie en ervoor zorgt dat het veel langer zal duren voordat deze zich weer herstelt. Ik persoonlijk hang meer de gedachte aan dat de overeid moet investeren wanneer het slecht gaat, en beter wat kan besparen wanneer het goed gaat ![]() |
![]() |
|
Denken ze nou echt dat bezuinigen goed voor de economie en de toekomst is? Je moet geen miljarden over de balk gaan smijten, dat ben ik met hem eens, maar dit gaat de verkeerde kant op.
Nederland wordt nog eens een 3e wereldland als Zalm echt die staatsschuld wil aflossen.
||
![]() |
Ik zit deze thread echt weer met stomme verbazing te lezen. Zalm zou meer gaan bezuinigen? Waar staat dat?! Dat staat helemaal nergens in het artikel. Sterker nog:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Bijvoorbeeld bčtastudies, mensen die technische natuurkunde of werktuigbouwkunde studeren. Nederland gaat gigantisch achterlopen op internationaal vlak, omdat wij onze scholing zo verwaarlozen. Daar plukken we later echt nog de zure vruchten van, mark my words. Citaat:
![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Verder gaat dit alleen maar om de eer van Zalm, eerst andere europese landen aanvallen en willen aanpakken, terwijl je het zelf niet beter doet en kan. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
3% vind ik wel netjes, dan hoeven we in de toekomst minder terug betalen.
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Als we de ontwikkelingshulp schrappen zitten we er wel weer ruim onder. En dat "schaadt" onze economie geenszins, en is op termijn ook beter voor de ontwikkelingslanden.
En nare man, vreemde argumentatie heb jij. Het snijden in de sociale zekerheid is juist goed. Indien de premies omlaag gaan, dalen de arbeidskosten en dat is goed voor zowel bedrijven als werkgelegenheid. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Als ontwikkelingshulp echt zou werken dan had Afrika nu behoorlijk welvarend moeten zijn gezien het geld dat er in gestopt is in de loop der jaren. Lees even de beginpagina van de opiniebijlage van het NRC van vandaag. Maar on-topic, tuurlijk moeten we niet de belasting verhogen, die is al schandalig hoog. Uitgaven verminderen is veel nuttiger. Er kan nog zat af. Om te beginnen alle subsidies en de hypotheekrente-aftrek. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Snijden is de sociale zekerheid is niet wenselijk, en het is ook maar een oplossing die niet als te vaak herhaald kan worden want dan is er geen sociale zekerheid meer, en de economische problemen komen altijd wel weer terug, met of zonder sociale zekerheid. Dus we kunnen die beter in stand houden, want die is nuttig voor iedere burger. Ben je trouwens econoom, je naam en je ontwikkelingshulp stelling wijzen in die richting |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Waarom zouden we de belasting niet verhogen, dat kan best, 10 jaar geleden lag het peil ook hoger en toen was het ook geen probleem. Verder ben ik het wel met je eens dat bepaalde subsidies kunnen worden afgeschaft. Maar ik denk dat de mensen wel wat extra belasting willen betalen, ipv dat het kabinet straks gaat bezuinigen op sociale voorzieningen ![]() |
![]() |
|
![]() |
Volgens bepaalde Europese regels HOEFT het kabinet helemaal NIET te bezuinigen/extra maatregelen te nemen, want van de EU mag een land, als de economie meer dan 0.75% gekrompen is (voor NL 0.8%), het land tijdelijk een hoger tekort dan de 3% hebben!
Het is gewoon een smoes om de kapitalistische plannen van het kabinet erdoorheen te jagen. |
![]() |
||
![]() |
hahaha, welke kapitalistische plannen?
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
En wéér wordt die tering-JSF niet geschrapt
![]() ![]() Ik snap die obsessie omtrent die 3% niet zo. Als er niet extra wordt bezuinigd zou het begrotingstekort wel eens op kunnen lopen tot, hou je vast, 3,3%! Zo hee, da's erg! ![]() ![]() En over die ontwikkelingshulp: die helemaal schrappen lijkt me inhumaan. Ik ben wel van mening dat deze anders van vorm moet worden. Dus geen geld naar de Derde Wereld, maar mensen die dingen als scholen en ziekenhuizen op kunnen bouwen daar. Dan komt er daar iets duurzaams van de grond, in plaats van de huidige situatie, waarin handen vol geld in de zakken van corrupte regeringsleiders ter plaatse terechtkomen.
||
![]() |
Citaat:
Die regel is opzich wel een belangrijke richtlijn, maar het is onvermijdelijk dat landen er soms overheen gaan, en dat is geen ramp als het binnen bepaalde perken blijft. Alleen voor gerrit met zn grote mond zal het een grote vernedering zijn voor hem als persoon ![]() |
![]() |
|
![]() |
We weten nog niet eens waar er op bezuinigd word. Dus vind ik het te vroeg voor kritiek. Als ze de waardeloze onderzeeërs van defensie verkopen om te bezuinigen, heb ik daar echt geen problemen mee. Ik juich het zelfs toe, hoe lager het tekort hoe beter. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik voor nog meer bezuinigingen op de minima ben.
|
Verwijderd
|
Hehehe als Gerritje nu alsnog boven de 3% aankomt zullen onze Franse en Duitse vrienden wel in hun vuistje lachen.
![]() Ik heb trouwens het idee dat voor een land als Nederland bezuinigen weinig effect heeft op de economie an sich, behalve dat de overheidsuitgaven dalen. Uiteindelijk is Nederland economisch grotendeels afhankelijk van de exportsector. Of zie ik dit als economische n00b volkomen verkeerd? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Andersom geredeneerd voorkomen bezuiningen stijging van de rentelast, waardoor de prijzen t.o.v. het buitenland igg. niet door de rente stijgen. Door te snijden in de sociale zekerheid wordt voorkomen dat de loonkosten te sterk stijgen, waardoor de prijzen zullen stijgen en de Nederlandse concurrentiepositie verslechterd. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Mja, was iig iemand uit de politiek, die had het over bepaalde Europese afspraken die gemaakt zijn, dus het klopte wel gewoon. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kabinet: eigen zorgrisico van 150 euro ijscoman | 111 | 30-04-2007 04:28 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde ŕ la 'Tiswah' T_ID | 500 | 20-03-2007 12:05 | |
Bezuinigingen: OV-jaarkaart? Verwijderd | 155 | 16-07-2004 18:30 | |
Kwaliteit zorg achteruit door bezuinigingen? Gatara | 16 | 02-11-2003 23:41 | |
Bezuinigingen Mister Nygaard | 112 | 19-09-2003 09:10 | |
4 mld aan bezuinigingen in 2004; 1,5 mld in de zorg Atje85 | 33 | 23-08-2003 20:15 |