Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2004, 15:09
nienie
nienie is offline
Ik ga volgend jaar studeren in Leiden en omdat ik 2,5 uur moet reizen, wil ik daar ook graag een kamer. Het vervelende is dat de meeste studentenhuizen in handen zijn van de SLS, die geen wachtlijstensysteem hanteren, maar een hospiteersysteem: op bepaalde avonden kan je een uurtje op bezoek komen, waarbij je wordt gekeurd door de huidige bewoners of je bij hen in huis 'mag'.

Ik word echt steeds geďrriteerder door dit systeem: tuurlijk is het leuk als je het goed kan vinden met je huisgenoten, maar ik wil in de allereerste plaats een plek om te wonen, desnoods met mensen die een hekel aan me hebben!

Ten eerste het hospiteren zelf: ik moet 2,5 uur reizen om een uurtje 'gekeurd' te worden en dan weer 2,5 uur terug; tuurlijk, ik heb zeker niets beters te doen in m'n examenjaar! En dan is het heel goed mogelijk dat je nóg 5 keer op en neer moet.
Ten tweede het vrijstaan van de kamers: studenten zeggen meestal een maand van te voren hun kamer op, dus als je in april hospiteert, heb je (misschien) een kamer al in mei, zodat je terwijl je er niet woont wél huur moet betalen en de kamer gewoon maandenlang leeg staat! Je kan ook wachten tot juli, maar dan heb je weer kans dat je te laat bent!
Er is weliswaar ook een kameraanbod, maar ook daarvoor geldt dat je pas vlak van tevoren weet wanneer een kamer beschikbaar is.

Zo heb ik het tenminste begrepen. Als er hier iemand is uit Leiden die enig lichtpuntje kan geven van wat ik verkeerd begrepen heb of van dingen waar ik nog niet aan gedacht had, zou je het me alsjeblieft willen vertellen? Ik ben behoorlijk radeloos op dit moment...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2004, 15:23
Balance
Balance is offline
Ik snap niet waarom je dan ook al in april gaat hospiteren.
Van 1 juli tot en met 1 november is het hospiteren voor 1e jaars en bovendien is er dan reistijdvoorrang. Dat betekent dat als je meer dan 1,5 uur moet reizen dat je dan kan hospiteren op gebouwen waar anderen niet mogen hospiteren. Dan heb je dus veel meer kans dat jíj de kamer krijgt en bovendien heb je 1 juli (als het goed is) net je diploma, dus ook geen last van je examens enzo.
kijk op www.sls.nl voor de informatie
Oud 03-03-2004, 16:57
nienie
nienie is offline
Omdat ik de garantie wil hebben dat ik een kamer heb en daarom ook niet te laat wil beginnen. Goed, misschien gaat het alleen maar om het idee; maar al m'n klasgenoten hebben zich al ingeschreven voor een kamer en ik KAN gewoon helemaal niets doen terwijl ik wel absoluut een kamer wil. En de informatie op www.sls.nl ken ik zo onderhand uit m'n hoofd, daar ben ik al maanden en maanden geleden voor het eerst geweest en sindsdien regelmatig gekeken...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 17:00
Balance
Balance is offline
Maar die garantie kost dus wel wat. Je moet dan al betalen vanaf mei, zoals je zelf al zegt.
Je zult dus moeten kiezen: nu al hospiteren, maar extra moeten betalen. Daarvoor in de plaats wel extra zekerheid.
Óf pas later hospiteren, niet extra hoeven te betalen, maar ook minder zekerheid.
Oud 03-03-2004, 17:01
Verwijderd
Mij werd aangeraden om in april met hospiteren te beginnen, maar goed, daar schiet je dus niet echt iets mee op. Begin na je examens, omdat je die reistijdvoorrang hebt (ik ook) kan je dan nog wel een kamer vinden. Probeer ook zoveel mogelijk te hospiteren, dan ben je er het snelst vanaf.
Ik begin zelf in juni, en ja, ook in Leiden dus.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 01:15
cannonball
cannonball is offline
Er zijn ook commerciële kamerbureaus, maar het is eigenlijk belachelijk dat je een plek moet "kopen". En bij het hospiteren in studentenhuizen komen gewoon altijd 15 mensen ofzo....

....sls is hopeloos...

Voor de rest komt het op connecties aan...
Oud 04-03-2004, 08:58
nienie
nienie is offline
Citaat:
cannonball schreef op 04-03-2004 @ 02:15:
Er zijn ook commerciële kamerbureaus, maar het is eigenlijk belachelijk dat je een plek moet "kopen".
Kan je me wat namen geven? Ik weet dat SLS niet alle studentenhuizen in beheer heeft (70% dacht ik), maar ik kan op Internet niets vinden over de andere studentenhuizen...
Citaat:
En bij het hospiteren in studentenhuizen komen gewoon altijd 15 mensen ofzo....
Dat vind ik inderdaad zo vervelend. Ik ben bang snel afgewezen te worden. Ik ben namelijk best spontaan en vrolijk, maar bij onbekenden kijk ik liever eerst de kat uit de boom en dan kom je al snel als saai en verlegen over..

Citaat:
....sls is hopeloos...
Vertel mij wat

Citaat:
Voor de rest komt het op connecties aan...
Helaas, die heb ik niet. Of ben jij een connectie?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 10:40
Verwijderd
Citaat:
nienie schreef op 04-03-2004 @ 09:58:
Dat vind ik inderdaad zo vervelend. Ik ben bang snel afgewezen te worden. Ik ben namelijk best spontaan en vrolijk, maar bij onbekenden kijk ik liever eerst de kat uit de boom en dan kom je al snel als saai en verlegen over..
Een vriendin van me had dus het geluk dat ze zo rustig overkwam; iedereen was zich aan het uitsloven om spontaan en gezellig over te komen, zij deed gewoon zoals ze normaal ook doet. En juist daardoor kreeg ze de kamer; ze zochten een rustig iemand.

Mja, wees gewoon jezelf zou ik zo zeggen, en ga bij zoveel mogelijk huizen langs. Je komt er echt wel
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 13:25
sublime
sublime is offline
wat een gezeur. ok hospiteren is niet het leukste wat er is en het gebeurd ind dat je uren in de trein zit voor niks. maar hee je moet er wat voor over hebben en ik vind dat mensen absoluut het recht hebben zelf een geschikte huisgenoot uit te zoeken.

jij wilt een kamer, dus moet jij er wat voor doen. je kunt niet gaan verwachten dat er een aangename kamer naar je toe komt wandelen 'heej ik ben een kamer van 20m2, wil jij in mijn wonen?' zo werkt het niet, voor jou 10 anderen.

dus ok, tis zuur dat je nu op en neer moet etc etc, maar als je er op staat in september een kamer te hebben is dat gewoon de situatie.

lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 14:26
nienie
nienie is offline
@sublime
Wil je ruilen soms? Kijken of je het dan nog steeds gezeur vindt...

Andijvie, bedankt voor de tip!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 14:29
Elysium
Elysium is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 03-03-2004 @ 18:01:
Mij werd aangeraden om in april met hospiteren te beginnen, maar goed, daar schiet je dus niet echt iets mee op. Begin na je examens, omdat je die reistijdvoorrang hebt (ik ook) kan je dan nog wel een kamer vinden. Probeer ook zoveel mogelijk te hospiteren, dan ben je er het snelst vanaf.
Ik begin zelf in juni, en ja, ook in Leiden dus.
Ga je weg uit Maastricht dan?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 14:29
sublime
sublime is offline
Citaat:
nienie schreef op 04-03-2004 @ 15:26:
@sublime
Wil je ruilen soms? Kijken of je het dan nog steeds gezeur vindt...

ik moet óók hospiteren en ik zit er óók lang voor in de trein
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Elysium schreef op 04-03-2004 @ 15:29:
Ga je weg uit Maastricht dan?
Als de opleiding me daar aanspreekt - binnenkort naar een opendag - dan wel, anders blijf ik hier. (Ik doe hier Japans op HBO niveau, in Leiden is het op WO niveau... en ik heb dat toch liever, denk ik...)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 14:46
Verwijderd
Citaat:
sublime schreef op 04-03-2004 @ 15:29:
ik moet óók hospiteren en ik zit er óók lang voor in de trein
Sommige mensen voelen zich gewoon vervelend wanneer ze 'gekeurd' worden.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 15:14
sublime
sublime is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 04-03-2004 @ 15:46:
Sommige mensen voelen zich gewoon vervelend wanneer ze 'gekeurd' worden.
dat begrijp ik ook wel - dat is voor iedereen vervelend, lijkt me - maar het is nu eenmaal in de meeste studenthuizen de gang van zaken en bovendien - zoals ik al zei - vind ik het vrij logisch dat men wil weten wie er bij hun in huis komt te wonen... vaak is er toch ook wel sprake van samen eten enzo en daarnaast, je leeft met elkaar, dan is een beetje overeenkomst wel welkom, lijkt me.

(btw ik vind dat jij echt een hippe studie doet )
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 15:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
sublime schreef op 04-03-2004 @ 16:14:
dat begrijp ik ook wel - dat is voor iedereen vervelend, lijkt me - maar het is nu eenmaal in de meeste studenthuizen de gang van zaken en bovendien - zoals ik al zei - vind ik het vrij logisch dat men wil weten wie er bij hun in huis komt te wonen... vaak is er toch ook wel sprake van samen eten enzo en daarnaast, je leeft met elkaar, dan is een beetje overeenkomst wel welkom, lijkt me.

(btw ik vind dat jij echt een hippe studie doet )
ben ik het wel mee eens.

de opmerking van TS:
Citaat:
Ik word echt steeds geďrriteerder door dit systeem: tuurlijk is het leuk als je het goed kan vinden met je huisgenoten, maar ik wil in de allereerste plaats een plek om te wonen, desnoods met mensen die een hekel aan me hebben!
doet vermoeden dat het er om gaat wat zij wil. Misschien moet ze van dat idee afstappen, want bij hospiteren gaat het er niet om wat jíj wil, maar wat de mensen die al in dat huis wonen willen.
Als ZIJ met je willen wonen, dan krijg je die kamer. Dan kan je wel de instelling hebben 'desnoods met mensen die een hekel aan me hebben', maar daar hebben zij weinig zin in. En idd, voor jou 10 anderen, dus dan zoeken ze wel een ander.
Oud 04-03-2004, 17:00
Litmanen
Litmanen is offline
Ik woon zelf in Leiden, maar ik zou aanraden om niet op die ballenuniversiteit te gaan studeren (tenzij je zelf ook een bal bent). Ga gewoon naar Amsterdam, Rotterdam of Utrecht. Da's veel beter. En daar heb je ook niet dat gedoe met hospiteren. Ik moet van het woord alleen al bijna kotsen!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 17:17
sublime
sublime is offline
Citaat:
Litmanen schreef op 04-03-2004 @ 18:00:
Ik woon zelf in Leiden, maar ik zou aanraden om niet op die ballenuniversiteit te gaan studeren (tenzij je zelf ook een bal bent). Ga gewoon naar Amsterdam, Rotterdam of Utrecht. Da's veel beter. En daar heb je ook niet dat gedoe met hospiteren. Ik moet van het woord alleen al bijna kotsen!
hospiteren moet je overal en dat leiden voor ballen is, wellicht is het daar extremer, maar ook ballen vindt je overal en ik vind het quite kortzichtig om dat automatisch iets negatiefs te vinden (ondanks ervaringen) > lekker generaliserend...
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 17:29
Verwijderd
Offtopic:
Citaat:
sublime schreef op 04-03-2004 @ 18:17:
hospiteren moet je overal en dat leiden voor ballen is, wellicht is het daar extremer, maar ook ballen vindt je overal en ik vind het quite kortzichtig om dat automatisch iets negatiefs te vinden (ondanks ervaringen) > lekker generaliserend...
Sorry hoor, maar ballen ís iets negatiefs... zo noem je suffe, kakkerige, lallende studenten (die vaak denken intelligent te zijn en dat in de trein graag willen laten horen en dus erg hard praten en telefoneren... maar zo dom zijn eigenlijk...). Je hebt overal studenten, maar in Leiden zijn idd wel akelig veel van die types die ik ballen zou noemen of bijna-ballen...
(Maar natuurlijk zijn er ook studenten die heel normaal zijn in Leiden.)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 04-03-2004 @ 11:40:
Een vriendin van me had dus het geluk dat ze zo rustig overkwam; iedereen was zich aan het uitsloven om spontaan en gezellig over te komen, zij deed gewoon zoals ze normaal ook doet. En juist daardoor kreeg ze de kamer; ze zochten een rustig iemand.

Mja, wees gewoon jezelf zou ik zo zeggen, en ga bij zoveel mogelijk huizen langs. Je komt er echt wel
Had ik ook, juist omdat ik mezelf was 'je leek haast wel chagrijnig' wisten ze waar ze aan toe waren en mocht ik hier komen wonen. Dat geforceerde, zogenaamd spontane gedoe.. daar hebben ze ook wel genoeg van na 10 potentiele huisgenoten.
Ken je mensen in Leiden? Dan hoef je niet heen en weer maar kan je daar een tijdje logeren om elke dag zoveel mogelijk kamers te bekijken. En als Andijvie nu eerder een kamer heeft mag je vast wel even via haar zoeken of andersom
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 17:59
nienie
nienie is offline
Even voor de goede orde: ik heb me al ingeschreven voor Universiteit Leiden, dus ik ga echt niet ineens naar een andere stad omdat je zogenaamd een bal bent als je in Leiden woont. Ik woon al m'n hele leven in Brabant en zal echt niet ineens compleet anders zijn als ik in een andere stad woon.
Als deze opmerking een grapje was, vond ik het niet zo humoristisch.

Overigens, van wat ik van anderen heb gehoord, zijn er in de meeste andere steden wachtlijsten, dus niet hospiteren, toch?

En ook nog voor de goede orde: ik heb me er heus al wel bij neergelegd (ik heb weinig keus), maar dan kan ik het nog wel vervelend vinden! Bovendien was de belangrijkste vraag of iemand nog alternatieven wist.

En voor sublime en Balance: zoals ik al eerder zei, wil ik gewoon ergens wonen, maakt niet uit hoe en met wie. Als ik er eenmaal woon, kan ik altijd nog proberen een leukere plek te vinden, maar dat kan ik van hieruit (huidige woonplaats) niet. Dat was wat m'n ouders me eerst vertelden over hoe het zoeken van een kamer zou gaan. Nu blijkt dat dat niet zo is, baal ik daar van, ok?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 18:07
Verwijderd
Citaat:
nienie schreef op 04-03-2004 @ 18:59:
Even voor de goede orde: ik heb me al ingeschreven voor Universiteit Leiden, dus ik ga echt niet ineens naar een andere stad omdat je zogenaamd een bal bent als je in Leiden woont. Ik woon al m'n hele leven in Brabant en zal echt niet ineens compleet anders zijn als ik in een andere stad woon.
Als deze opmerking een grapje was, vond ik het niet zo humoristisch.
ik bedoelde niet dat mensen die naar Leiden gaan ballen zijn, ik ga waarschijnlijk ook naar Leiden.. en ik ben geen bal! maar er zijn wel veel ballen... (ook in andere steden hoor, maar daar gewoon veel...)
Wij worden non-ballen in Leiden.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 18:11
Balance
Balance is offline
Citaat:
nienie schreef op 04-03-2004 @ 18:59:
En voor sublime en Balance: zoals ik al eerder zei, wil ik gewoon ergens wonen, maakt niet uit hoe en met wie. Als ik er eenmaal woon, kan ik altijd nog proberen een leukere plek te vinden, maar dat kan ik van hieruit (huidige woonplaats) niet. Dat was wat m'n ouders me eerst vertelden over hoe het zoeken van een kamer zou gaan. Nu blijkt dat dat niet zo is, baal ik daar van, ok?
Tuurlijk snap ik dat wel, maar ik probeer aan te geven dat je toch je instelling iets moet veranderen. Je moet ervoor zorgen dat ze jóu mogen bij het hospiteren, want dat is waar het om gaat. Ik snap wel dat jij elke kamer die er is wel goed vind, omdat je dan iig íets hebt, maar zo denken de studenten daar niet.

En ik ga volgend jaar waarschijnlijk ook naar Leiden, dus ik zal ook nog wel schelden over dat hospiteersysteem hoor (hoewel ik dichtbij genoeg woon om ook thuis te blijven wonen), maar ik probeer gewoon aan te geven dat het niet werkt zoals jij wil. Overtuig hen dus van hoe leuk jij bent!
Oud 04-03-2004, 18:23
nienie
nienie is offline
Andijvie: afgesproken

Balance: Tuurlijk, ik weet wel dat ik van bovenstaande niets moet laten blijken bij het hospiteren zelf, maar ik mag hier wel even m'n gal spuwen he.
Ik moet mezelf echter ook niet leuker gaan presenteren dan ik ben, heb ik intussen wel begrepen...
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 20:06
rianne_tje
rianne_tje is offline
heej !

Ik studeer zelf in Leiden en heb eerst een kamer gevonden via een kamerbureau (www.kamerraad.nl) maar de kamer beviel niet (geen leuke huisgenoten..) .Daarna heb ik gehospiteerd en was t gelijk raak!! Mijn tip: ga hospiteren op klikspaanweg, flanorpad of pelikaanhof, daar zoeken ze vaak rustigere mensen en hospiteer je met maximaal 5 ofso. Een kamerbureau kost je ongeveer 130 euro comissie (bij mij dan) tot wel 350 eur comissie (www.burohogeland.nl). kamers van die bureaus zijn vaak aan de dure kant en niet in erg gezellige studentenhuizen...

nou iig succes ermee!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2004, 21:07
Verwijderd
Nou, ik ben dus ook zo'n student uit Leiden. Ik heb een kamer gekregen via het hospiteersysteem, maar wel met een beetje geluk. Ik zocht dan ook niet in het 'hoogseizoen'een kamer.
Inmiddels heb ik zelf al aardig wat ervaring met het hospiteren als bewoner zelf.
Afgelopen jaar hebben wij toevallig al in april een aankomend eerstejaars, de enige die aanwezig was rest alleen ouderejaars, ingestemd, gewoon omdat hij de meest relaxte persoon was. Dus je hebt wel kans als je straks al komt. Het kost je wat, maar dan heb je ook wat. In de zomer hadden we dus alleen de keus uit aankomend eerstejaars en dat was een stuk drukker: 20 mensen op 1 avond. Het is lastig om dan een goede indruk van mensen te krijgen. Als hospitant moet je dan ook niet al te gek doen, gewoon jezelf zijn en interesse in het huis en de kamer tonen. Meer kan je niet doen.
Ik snap dat het niet leuk is om op en neer te moeten reizen. Zoek iemand die je kent die daar woont of anders heeft de SLS goedkoop in de zomer een soort 'hotel'. Dat zijn normaal kamers voor buitenlandse studenten, maar die zijn er dan niet, dus kunnen hospiteerders daar goedkoop overnachten.
Een oplossing is natuurlijk ook lid worden van een studentenvereniging. De grootsten hebben huizen in hun bezit of sls huizen waar alleen leden wonen, daar maak je dus grotere kans. Helaas zijn dit wel de meer ballerige verenigingen.
Verder is er ook nog een soort kameraanbod van de sls. Hiervoor geld dat je je op de website moet opgeven dat je een kamer wilt die daar aangeboden wordt. Hier geldt wie het eerst komt wie het eerst maalt. Als je geluk hebt, zit daar ook een klein kamertje bij, wat niemand wil hebben en kan jij daar op bieden. Dan komt je plannetje alsnog uit. verder hebben je ouders wel gelijk, als je eerste kamer je niet bevalt, heb je daarna alle ruimte om verder te zoeken.

Als laatste: trek er niet te zwaar aan, van juni tot eind oktober mogen alleen mensen met reistijdvoorrang hospiteren en eigenlijk iedereen daarvan heeft een kamer voor zijn studie daadwerkelijk begint.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 21:33
Verwijderd
Citaat:
*E.T.* schreef op 04-03-2004 @ 22:07:
Als laatste: trek er niet te zwaar aan, van juni tot eind oktober mogen alleen mensen met reistijdvoorrang hospiteren en eigenlijk iedereen daarvan heeft een kamer voor zijn studie daadwerkelijk begint.
Ah, dat is echt heel fijn Dan begin ik dus zeker in juni, als ik m'n P haal, en ga ik flink hospiteren...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 19:23
Balance
Balance is offline
Trouwens, uit het boekje van SLS:

Citaat:
Super hospiteerarrangement

Kom je van ver, dan is het lastig om voor één hospiteerronde helemaal naar Leiden te reizen. Exclusief voor aankomend eerstejaars met reistijdvoorrant uit de privincies Groningen, Friesland, Drenthe, Limburg, de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden en Texel heeft SLS Wonen kamers beschikbaar zodat je wat meer tijd hebt om te zoeken naar een kamer. Van dit hospiteerarrangement kun j in de maanden juni en juli gebruik maken. Je huurt de kamer minimaal drie nachten en maximaal zeven nachten.

Voor meer informatie of een reservering kun je mailen naar ssf@slswonen.nl
Binnen twee werkdagen krijg je van ons een reactie terug.
Limburg staat er dus bij (voor Andijvie) en over Brabant (nienie) zou je misschien kunnen mailen. Daar kwamen jullie toch vandaan?
In ieder geval iets makkelijker dus met het hospiteren.
Oud 07-03-2004, 07:53
nienie
nienie is offline
@Balance
Dat vertelden ze gisteren op het studiefestival ook. Maar het stond toen (volgens die man) nog niet op de website. Ik had het ook niet gezien vorige week, dus dan zal het wel gisteravond er op zijn gezet.
Ik ben er in elk geval wel heel blij mee En ja, ik kom uit Brabant (omgeving Eindhoven).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 11:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
nienie schreef op 07-03-2004 @ 08:53:
@Balance
Dat vertelden ze gisteren op het studiefestival ook. Maar het stond toen (volgens die man) nog niet op de website. Ik had het ook niet gezien vorige week, dus dan zal het wel gisteravond er op zijn gezet.
Ik ben er in elk geval wel heel blij mee En ja, ik kom uit Brabant (omgeving Eindhoven).
Ik was gister ook op het studiefestival en daar heb ik een boekje meegenomen (zo'n foldertje van het SLS).
En het stond dus in dat foldertje; die zat ik gisteravond door te lezen en toen kwam ik het tegen.

Wat ga je eigenlijk studeren?
Oud 07-03-2004, 11:43
SpiritX
SpiritX is offline
Hospiteren voor een kamer vind ik de normaalste zaak van de wereld. Hoe zou je anders aan een kamer willen komen? Dat hoort er nou eenmaal gewoon bij.

Met een beetje geluk heb je binnen een aantal bezoekjes een kamer, waarbij je ook nog eens huisgenoten hebt die jou aanspreken en die jij ook aanspreekt...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:10
nienie
nienie is offline
Citaat:
Balance schreef op 07-03-2004 @ 12:41:
Ik was gister ook op het studiefestival en daar heb ik een boekje meegenomen (zo'n foldertje van het SLS).
En het stond dus in dat foldertje; die zat ik gisteravond door te lezen en toen kwam ik het tegen.

Wat ga je eigenlijk studeren?
Oh, was jij dat?

Ik ga sterrenkunde studeren, en misschien als keuzevak muziek (als het te regelen is). En jij?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:28
Verwijderd
Citaat:
SpiritX schreef op 07-03-2004 @ 12:43:
Hospiteren voor een kamer vind ik de normaalste zaak van de wereld. Hoe zou je anders aan een kamer willen komen? Dat hoort er nou eenmaal gewoon bij.

Met een beetje geluk heb je binnen een aantal bezoekjes een kamer, waarbij je ook nog eens huisgenoten hebt die jou aanspreken en die jij ook aanspreekt...
Precies. Je hebt er ook niets aan in een huis te zitten met mensen die je niet mag en waar je geen contact mee hebt, en daar hebben zij ook geen behoefte aan. Studeren is ook voor een (groot) gedeelte gezelligheid. Dat bereik je veel efficiënter door te hospiteren.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 15:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
nienie schreef op 08-03-2004 @ 15:10:
Oh, was jij dat?

Ik ga sterrenkunde studeren, en misschien als keuzevak muziek (als het te regelen is). En jij?
jep, was ik
ik ga (als de open dag me bevalt) pedagogische wetenschappen doen.
Oud 08-03-2004, 16:45
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-03-2004 @ 15:28:
Precies. Je hebt er ook niets aan in een huis te zitten met mensen die je niet mag en waar je geen contact mee hebt, en daar hebben zij ook geen behoefte aan. Studeren is ook voor een (groot) gedeelte gezelligheid. Dat bereik je veel efficiënter door te hospiteren.
Mja, ik wil zelf vooral op mezelf wonen. Ik hoor soms verhalen van mensen die ook in een huis zitten waar je super veel samen doet, en dat trekt me helemaal niet (Een paar mensen moesten bv. bellen wanneer ze niet mee aten en waarom niet, vooral dat laatste staat me nogal tegen... ) Dus ik hoop dat ik een huis kan vinden met mensen die er net zo over denken, lekker alles zelf doen en zo af en toe iets samen (dus bv. het eten)... 't Is niet zo dat ik een kluizenaar ben ofzo, ik wil best gezellige dingen doen in het huis enzo... maar samen eten hoeft echt niet van mij
(dus zoveel contact hoef ik nu ook weer niet...)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 16:59
Verwijderd
Tsja. Dan moet je gewoon accepteren dat je je kansen om een kamer te vinden gigantisch verkleint. Vrijwel alle studentenwoningen zijn gedeelde woonkamer- en gedeelte keuken-huizen, zodat je dus met elkaar samen moet leven. Kun je dat niet, dan ben je dus aangewezen op appartementen. Nu hebben de meeste stichtingen studentenhuisvesting ook wel een zootje appartementen achter de hand voor starters enz. maar de kan dat je daar als niet-woningnood-hebbende-eerstejaars-student in mag, lijkt me nihil.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 17:18
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-03-2004 @ 17:59:
Tsja. Dan moet je gewoon accepteren dat je je kansen om een kamer te vinden gigantisch verkleint. Vrijwel alle studentenwoningen zijn gedeelde woonkamer- en gedeelte keuken-huizen, zodat je dus met elkaar samen moet leven. Kun je dat niet, dan ben je dus aangewezen op appartementen. Nu hebben de meeste stichtingen studentenhuisvesting ook wel een zootje appartementen achter de hand voor starters enz. maar de kan dat je daar als niet-woningnood-hebbende-eerstejaars-student in mag, lijkt me nihil.
Oh, kamer en keuken delen is geen probleem, dat wil ik best. Zolang ik maar niet elke avond om zes uur thuis moet zijn voor het eten etc, ik kook liever zelf. (Mijn zus woont met 12 mensen samen, deelt 1 keuken met al die mensen en kookt ook altijd alleen voor zichzelf, dus het kan wel.)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 17:21
Verwijderd
Dat is overigens ook wel vrij drukkend. Ik heb genoeg huizen gezien waar inderdaad verwacht werd dat er samen gegeten werd en dat afmelden nodig was, maar dat waren verenigingshuizen. Lekker geforceerd gezellig tegen elkaar doen. Bij alle normale huizen die ik ken wordt er niet moeilijk gedaan als je ergens anders wilt eten, sterker nog, er hangt gewoon een lijst op de deur waarop je kunt intekenen. Da's wel zo handig.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:16
nienie
nienie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 08-03-2004 @ 17:45:
Mja, ik wil zelf vooral op mezelf wonen. Ik hoor soms verhalen van mensen die ook in een huis zitten waar je super veel samen doet, en dat trekt me helemaal niet (Een paar mensen moesten bv. bellen wanneer ze niet mee aten en waarom niet, vooral dat laatste staat me nogal tegen... ) Dus ik hoop dat ik een huis kan vinden met mensen die er net zo over denken, lekker alles zelf doen en zo af en toe iets samen (dus bv. het eten)... 't Is niet zo dat ik een kluizenaar ben ofzo, ik wil best gezellige dingen doen in het huis enzo... maar samen eten hoeft echt niet van mij
(dus zoveel contact hoef ik nu ook weer niet...)
Laten wij in elk geval in hetzelfde huis gaan wonen, want ik ben het wel met je eens. Ik zal me heus wel aan de regels houden wanneer die er zijn, maar ik heb wel een ideale kamer stiekem in gedachten...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:57
Verwijderd
Citaat:
nienie schreef op 08-03-2004 @ 21:16:
Laten wij in elk geval in hetzelfde huis gaan wonen, want ik ben het wel met je eens. Ik zal me heus wel aan de regels houden wanneer die er zijn, maar ik heb wel een ideale kamer stiekem in gedachten...

Fijn dat er meer mensen zijn die zo denken, dan vind ik vast wel iets
(Maar eerst m'n propedeuse halen, anders heeft het weinig zin... )
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 04-03-2004 @ 22:33:
Ah, dat is echt heel fijn Dan begin ik dus zeker in juni, als ik m'n P haal, en ga ik flink hospiteren...
Oepsie, deze regel geldt dus wel alleen voor eerstejaars. dat was ik even vergeten te vermelden (omdat ik dcaht dat het niet belangrijk was) Dus als je geen aankomend 1e jaars aan de UL bent zou ik voor die tijd maar even hard gaan zoeken.

En, nienie, goede keus!!! Sterrenkunde dan, he? (ik studeer het dus zelf ook) Bovendien klinkt het wel heel erg interessant bij hospiteren, beter dan natuurkunde, dan word je vrij snel in het nerdvakje gestopt. (mensen hebben geen idee dat het bijna hetzelfde is)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 13:32
Verwijderd
Citaat:
*E.T.* schreef op 14-03-2004 @ 14:30:
Oepsie, deze regel geldt dus wel alleen voor eerstejaars. dat was ik even vergeten te vermelden (omdat ik dcaht dat het niet belangrijk was) Dus als je geen aankomend 1e jaars aan de UL bent zou ik voor die tijd maar even hard gaan zoeken.
Ik ben daar dan aankomend eerstejaars hoor Maar nog even zien wat ik doe, vooral omdat ik de opleiding die ik nu doe ook heel leuk vind én ik heel goed woon etc...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 14-03-2004 @ 14:32:
Ik ben daar dan aankomend eerstejaars hoor Maar nog even zien wat ik doe, vooral omdat ik de opleiding die ik nu doe ook heel leuk vind én ik heel goed woon etc...

Gelukkig, ik was al schuldgevoelens aan het ontwikkelen...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 14:27
Balance
Balance is offline
Wat ik me eigenlijk afvraag. Als je gaat hospiteren heb jij eigenlijk ook slechts de basisgegevens gezien, toch?
Puur het bedrag van de huur, de grootte van de kamer, het adres en een paar dingetjes als rokers/niet-rokers en mannen/vrouwen. Maar meer weet je toch niet?
Wat nou als de kamer je tegenvalt?
Is hospiteren puur bedoeld voor hen om te kijken of ze jou willen of is het ook normaal als jij aan het einde zegt dat je de kamer niet wil?
Oud 14-03-2004, 14:38
SuperSanne
SuperSanne is offline
je moet 2,5 (*krijgt koude rillingen bij de gedachte hoe laat je dan je wekker moet zetten als je het eerste uur moet beginnen*) reizen dus je hebt zoieso recht op een soort urgentieregeling, dat is zeker. Maar heb er er nog nooit aan gedacht om ergens anders te zoeken? zelfs al zou je dan nog steeds bijvoorbeeld 1,5 uur moeten reizen, dan scheelt het toch nog behoorlijk (een uur korter heen én een uur korter terug!). En vanuit die stad kun je eventueel nog zoeken naar kamers die nog dichterbij zijn. Hoe dan ook: maak in ieder geval gebruik van die regeling!
Oud 14-03-2004, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 14-03-2004 @ 15:27:

Is hospiteren puur bedoeld voor hen om te kijken of ze jou willen of is het ook normaal als jij aan het einde zegt dat je de kamer niet wil?
Wij vragen altijd eerst iedereen naar de standaarddingen die wij willen weten, dan wordt er gevraagd of de hospiteerders nog vragen hebben over de kamer, het huis of ons en dan laten we de kamer zien (of een vergelijkbare, ze zijn hier toevallig allemaal hetzelfde). Voor iedereen weggaat wordt er gevraagd of iemand al besloten heeft dat hij de kmaer niet wil. Scheelt ons ook werk, hoeven we die persoon ten minste niet meer in overweging te nemen.

Maar toch denk ik dat je als je van ver komt, je niet kieskeurig zal zijn. Zoals Nienies ouders al zeiden: als je daar eenmaal zit, kan je veeel makkelijker weer verder zoeken. Maar ja, als het er bijv echt ranzig is...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 14:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
*E.T.* schreef op 14-03-2004 @ 15:39:
Wij vragen altijd eerst iedereen naar de standaarddingen die wij willen weten, dan wordt er gevraagd of de hospiteerders nog vragen hebben over de kamer, het huis of ons en dan laten we de kamer zien (of een vergelijkbare, ze zijn hier toevallig allemaal hetzelfde). Voor iedereen weggaat wordt er gevraagd of iemand al besloten heeft dat hij de kmaer niet wil. Scheelt ons ook werk, hoeven we die persoon ten minste niet meer in overweging te nemen.

Maar toch denk ik dat je als je van ver komt, je niet kieskeurig zal zijn. Zoals Nienies ouders al zeiden: als je daar eenmaal zit, kan je veeel makkelijker weer verder zoeken. Maar ja, als het er bijv echt ranzig is...
oke handig om te weten
ik wil zelf ook een kamer gaan zoeken (pas over een half jaar ofzo), maar ik woon best dicht bij Leiden, dus bij mij is de nood niet hoog. Ik zal dus geen kamer gaan zoeken om van daaruit verder te zoeken. Dan kan ik net zo goed thuis blijven wonen.
Vandaar dat ik het vroeg. Ik snap dat als je een lange reistijd hebt, dat de situatie dan heel anders is.
Oud 14-03-2004, 16:01
nienie
nienie is offline
ET, bedankt voor je berichtjes! In welk studentenhuis zit jij? Mag ik vast pogingen doen om te slijmen?

Even serieus: wat zijn die 'standaard dingen' die jullie vragen?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:50
Verwijderd
Citaat:
nienie schreef op 14-03-2004 @ 17:01:
ET, bedankt voor je berichtjes! In welk studentenhuis zit jij? Mag ik vast pogingen doen om te slijmen?

Even serieus: wat zijn die 'standaard dingen' die jullie vragen?
Ik woon aan de Vrijheidslaan. Studentenflat net buiten de singels, waar 2 maal in de week wordt schoongemaakt, dus schoon. ook is het een nieuw complex, dus stevig, maar ja, een flat heeft niet echt veel sfeer.

En ik hoop dat ik je ooit in mag stemmen, dat betekent dat het enige meisje waar iedereen hier een hekel aan heeft eindelijk weg is!

En de standaarddingen zijn: naam, woonplaats+reistijd, studie, hobbies, interesses, muziekfavorieten en wat je nog meer over jezelf kwijt wilt. Niet van die stomme vragen als 'als je een fruit/dier was welke zou je dan willen zijn?'
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 21:15
nienie
nienie is offline
Citaat:
*E.T.* schreef op 14-03-2004 @ 19:50:
Ik woon aan de Vrijheidslaan. Studentenflat net buiten de singels, waar 2 maal in de week wordt schoongemaakt, dus schoon. ook is het een nieuw complex, dus stevig, maar ja, een flat heeft niet echt veel sfeer.

En ik hoop dat ik je ooit in mag stemmen, dat betekent dat het enige meisje waar iedereen hier een hekel aan heeft eindelijk weg is!
Aha, concurrentie

*mijn humor*

Citaat:
En de standaarddingen zijn: naam, woonplaats+reistijd, studie, hobbies, interesses, muziekfavorieten en wat je nog meer over jezelf kwijt wilt. Niet van die stomme vragen als 'als je een fruit/dier was welke zou je dan willen zijn?'
Dat is mooi, juist van die stomme vragen, daar heb ik niet zoveel zin in bij een kamerbezoek, melig zijn doe ik wel wanneer ik de mensen echt ken. (niet na een half uurtje...)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten