Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2004, 11:15
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
NERD schreef op 02-03-2004 @ 11:26:
Het is wel jazzy maar geen jazz. En ondanks deze definitiekwestie blijft het saai en slaapverwekkend.
Ik wil best iedereen geloven die zegt dat het geen jazz is, maar waarom zou het geen jazz zijn? Argumenten aub.
Wel jazzy, maar geen jazz??? Dus volgens jou gewoon een beetje jazz? Brrrr... Voor zover het over muziekstromingen gaat: 'jazzy' er alles behalve één.

Louis Armstrong, Sarah Vaughan, Billie Holiday, Ella Fitzgerald...
voorbeelden van jaren geleden, uit dezelfde stroming, daar hebben ze de mooie naam Vocal jazz voor uitgevonden.

"vocal jazz artists instead chose to interpret standards in much the same way as the great jazz instrumentalists, so their reading of the great American songbook required talents related to improvisation, musicianship, harmony, even personalizing a song to bring a new meaning to the lyric." Definitie komt van allmusic.com
Dit is exact wat er bij Norah Jones gebeurt. Met eigen nummers. Met nummers van Hank Williams (noem je dit misschien ook gospel of zoiets?) en Nick Drake. Met nummers van nog anderen.

Origineel is het misschien niet, maar daar worden in deze stroming geen prijzen mee verdiend. Vocal Jazz, of Jazz wil niet per se proberen origineel te zijn. Het gaat ook vaak over ballads. Voor popliefhebbers kan dit saai of slaapverwekkend zijn. Ok, geen probleem, maar dan valt Norah Jones gewoon buiten je scoop. Ik krijg dan weer grijs haar van Tiesto, rammstein en Linkin Park, maar ook dat is een ander verhaal.
Nogmaals, het gaat niet om een originaliteitsprijs. Die verdient Cassandra Wilson of zelfs Alicia Keys ook niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2004, 12:00
Tricks'
Tricks' is offline
Citaat:
Armadillo1429 schreef op 02-03-2004 @ 12:15:
Ik wil best iedereen geloven die zegt dat het geen jazz is, maar waarom zou het geen jazz zijn? Argumenten aub.
Wel jazzy, maar geen jazz??? Dus volgens jou gewoon een beetje jazz? Brrrr... Voor zover het over muziekstromingen gaat: 'jazzy' er alles behalve één.

Louis Armstrong, Sarah Vaughan, Billie Holiday, Ella Fitzgerald...
voorbeelden van jaren geleden, uit dezelfde stroming, daar hebben ze de mooie naam Vocal jazz voor uitgevonden.

"vocal jazz artists instead chose to interpret standards in much the same way as the great jazz instrumentalists, so their reading of the great American songbook required talents related to improvisation, musicianship, harmony, even personalizing a song to bring a new meaning to the lyric." Definitie komt van allmusic.com
Dit is exact wat er bij Norah Jones gebeurt. Met eigen nummers. Met nummers van Hank Williams (noem je dit misschien ook gospel of zoiets?) en Nick Drake. Met nummers van nog anderen.

Origineel is het misschien niet, maar daar worden in deze stroming geen prijzen mee verdiend. Vocal Jazz, of Jazz wil niet per se proberen origineel te zijn. Het gaat ook vaak over ballads. Voor popliefhebbers kan dit saai of slaapverwekkend zijn. Ok, geen probleem, maar dan valt Norah Jones gewoon buiten je scoop. Ik krijg dan weer grijs haar van Tiesto, rammstein en Linkin Park, maar ook dat is een ander verhaal.
Nogmaals, het gaat niet om een originaliteitsprijs. Die verdient Cassandra Wilson of zelfs Alicia Keys ook niet.
daar valt weinig meer aan toe te voegen

ik was van plan een heel stuk te gaan schrijven, maar je zegt eigenlijk alles al wat ik wilde zeggen.
Oud 02-03-2004, 12:02
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
dat zál wel
Oud 02-03-2004, 12:04
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
muziekvlinder schreef op 02-03-2004 @ 13:02:
dat zál wel
kom je uit limburg ofzo?
Oud 02-03-2004, 12:52
Verwijderd
het zal me echt een dikke hema worst wezen of het nou jazz is of niet. het is gewoon lekkere muziek hallee
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 13:07
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
henri de penri schreef op 02-03-2004 @ 13:52:
het zal me echt een dikke hema worst wezen of het nou jazz is of niet. het is gewoon lekkere muziek hallee

onmiskenbaar hema worst, een eind aan alle pijn
supervette hema worst, laat het zo maar zijn.

revolt - hema worst
Oud 02-03-2004, 13:20
Verwijderd
uh.. het ging het toch over of ze nou jazz was of niet..
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 15:30
.boris
.boris is offline
Citaat:
muziekvlinder schreef op 02-03-2004 @ 13:02:
dat zál wel
*checkt fotoboek*
jij bent cool

Citaat:
Armadillo1429 schreef op 02-03-2004 @ 12:15:
*lang stukje*
maare Norah Jones is Pop, geen Jazz...dus
Oud 02-03-2004, 15:46
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
startrak schreef op 02-03-2004 @ 16:30:
maare Norah Jones is Pop, geen Jazz...dus
Pop is een afkorting voor populaire muziek. Norah Jones heeft in de USA alleen al, in de eerste week dat feels Like Home uit is gekomen, iets meer dan een miljoen albums verkocht. In zowat 16 landen voert ze de top van de charts aan. Haar debuutalbum is tot nu toe meer dan 23 miljoen keer over de toonbank gegaan. Tuurlijk kun je dit dan pop noemen.

Maar pop is geen term voor een bepaald genre muziek. Is iets populair, dan is het pop. Eminem is pop. Linkin Park is pop. Avril lavigne is pop. Frans bauer en Queens of the Stone Ages zijn dat ook. Overtuig me maar met een betere definitie van pop, dan ga ik daar misschien wel in mee.

Waarom ik vind dat Norah Jones wel (Vocal) jazz is, hoef ik niet te herhalen. waarom denk jij dat het dat niet is?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 18:14
Verwijderd
Dat hoor je gewoon, jazz is een stijl en Norah maakt het niet. Ze is beďnvloed door jazz, maar in gelijke mate door bijv. country.
Wat maakt jazz jazz? En die voorbeelden die jij noemde vind ik dan weer wel jazz, ja...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 18:35
Verwijderd
lekkâh zinnűg
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Wim Wok schreef op 02-03-2004 @ 19:35:
lekkâh zinnűg
met u eens
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 19:52
Lizzle_806
Lizzle_806 is offline
slappe semi-jazz waar je na 1 minuut al van in slaap valt
typische doorzon-woning-in-almere-buiten-muziek
Oud 02-03-2004, 19:54
TommytheCat
TommytheCat is offline
die omschrijving had ik nog niet eerder gehoord
Oud 02-03-2004, 20:09
Verwijderd
Ik vind Norah Jones echt super!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 20:30
maf fluitketeltje
maf fluitketeltje is offline
Ik ga niet alles lezen maar er was iemand die zei dat als Billie Holliday/Diana Krall enz jazz is zij het ook is maar dat is het niet wat ze maakt.

Zo lekker onderbouwd, sorry maar hmm ga dingen geen naam geven als je niet weet wat die naam precies inhoudt.
Oud 02-03-2004, 20:35
Verwijderd
ik vind het zowiezo een beetje onzinnig om te gaan discussieren of iemand nou in een bepaalde genre thuishoort of juist niet.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 20:43
maf fluitketeltje
Ik vind het onzinnig om het als een feit neer te zetten als je niet weet waar je het over hebt .

Maar goed, het doet er verder ook niet heel erg toe.
Oud 02-03-2004, 20:45
Verwijderd
daar heb je dan ook weer helemaal gelijk in
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 20:55
Tricks'
Tricks' is offline
Het is gewoon erg vreemd als mensen zeggen dat het geen jazz is omdat ze in een paar nummertjes wat andere invloeden heeft. Als Billy Holiday nummers met Soul-artiesten maakte, was ze dus opeens ook geen echte jazz artieste meer?
Vaag. Of je het goed vindt is natuurlijk persoonlijk, maar het is gewoon jazz. Lees nou gewoon maar de stukjes van Armadillo1429 en als je er iets tegen in te brengen hebt en het kan onderbouwen, leef je uit.. tot nu toe heeft nog niemand dat gedaan.

"het is zo" is niet bepaald een overtuigend argument...

Luister eens naar Peace van Norah Jones.. en zeg me dan wat dat is als het geen jazz is...

Laatst gewijzigd op 02-03-2004 om 20:59.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 21:10
maf fluitketeltje
Ok een kenmerk van een jazznummer is dat het op accoorden (en puur op accoorden) gebaseerd is, niet op een melodielijn. Als iemand alleen de accoorden van een jazznummer speelt, dan kun je het nummer (ende melodie) daar uit herkennen. Met een gewoon nummer, uit een ander genre, heb je geen flauw idee welk nummer het is wanneer je enkel de accoorden hoort.
Oud 02-03-2004, 21:16
Tricks'
Tricks' is offline
Citaat:
maf fluitketeltje schreef op 02-03-2004 @ 22:10:
Ok een kenmerk van een jazznummer is dat het op accoorden (en puur op accoorden) gebaseerd is, niet op een melodielijn. Als iemand alleen de accoorden van een jazznummer speelt, dan kun je het nummer (ende melodie) daar uit herkennen. Met een gewoon nummer, uit een ander genre, heb je geen flauw idee welk nummer het is wanneer je enkel de accoorden hoort.
wat een volledige onzin. een jazznummer heeft idd ook een accoordenschema waar live vooral lange stuken op worden geimproviseerd, gevolgd door een thema. Over het algemeen that is.

http://www.apassion4jazz.net/jazz.html

als je daar even leest zie je dat het om geluidskleur gaat, ritme, improvisatie en daarmee het evolueren van een nummer per optreden. Aangezien norah jones met gerenomeerde jazzartiesten optreedt gebeurt dat ook.
Oud 02-03-2004, 21:18
maf fluitketeltje
En een standaardkenmerk van een jazznummer is dat het aande accoorden te herkennen is . Kun je gaan zeggen dat het niet zo is, maar het is wel zo.

En die improv. valt ook heel erg mee, wanneer hoor jij improv van haar haar band? Wanneer hoor jij echt improv van haar? ok beetje backfrazing soms... misschien zelfs ooit frontfrazing maar dat valt ook heel erg mee... het klinkt jazzy, de stijl is wel jazzy. Het is geen jazzmuziek.
Oud 02-03-2004, 21:19
maf fluitketeltje
En dat ze met jazzartiesten optreedt, maakkt haar nog geen jazz-zangeres .
Oud 02-03-2004, 21:23
Tricks'
Tricks' is offline
Citaat:
maf fluitketeltje schreef op 02-03-2004 @ 22:18:
En een standaardkenmerk van een jazznummer is dat het aande accoorden te herkennen is . Kun je gaan zeggen dat het niet zo is, maar het is wel zo.

En die improv. valt ook heel erg mee, wanneer hoor jij improv van haar haar band? Wanneer hoor jij echt improv van haar? ok beetje backfrazing soms... misschien zelfs ooit frontfrazing maar dat valt ook heel erg mee... het klinkt jazzy, de stijl is wel jazzy. Het is geen jazzmuziek.
Ze zingt jazznummers met haar jazzstem.. en die improvisaties heb ik hier staan op een bootleg.
Je kan heel fijn met technische termen gooien, ik heb massa's aan jazz, luister het al sinds mn 8e ofzo (mn pa was er verslaafd aan, ik heb al zn platen, bergen mp3's).. jazz is voornamelijk een gevoel, de warmte.. en ja, ze heeft wat nummers die geen pure jazz zijn, maar over het algemeen is het dat wel. Als ik met jazzartiesten jazz maak, maar ik heb ook wel eens iets anders gedaan, maakt dat het minder jazz?
Oud 02-03-2004, 21:26
maf fluitketeltje
Nee maar haar album kun je niet gewoon jazz noemen. Gewoon omdat het geen pure jazz is,het heeft er veel van maar ik denk niet dat je het zo in een hokje kunt proppen. En dat jij het al heel lang luistert doet er verder niet toe maar goed het maakt ook echt verder niet uit ik vind het alleen irritant als mensen iets als een feit neerschrijven terwijl het geen feit is. Als jij het als jazz wil zien, dan zie jij het lekker als jazz. Als je ervan kunt genieten, mooi zo. Doe ik ook .
Oud 02-03-2004, 21:27
maf fluitketeltje
En nog even zeiken, een stem is een stem, je hebt niet een bepaald genre stem .

Goed nu houd ik op met dit topic bezoedelen met mijn gemierenneuk.
Oud 02-03-2004, 21:29
Tricks'
Tricks' is offline
Citaat:
maf fluitketeltje schreef op 02-03-2004 @ 22:26:
Nee maar haar album kun je niet gewoon jazz noemen. Gewoon omdat het geen pure jazz is,het heeft er veel van maar ik denk niet dat je het zo in een hokje kunt proppen. En dat jij het al heel lang luistert doet er verder niet toe maar goed het maakt ook echt verder niet uit ik vind het alleen irritant als mensen iets als een feit neerschrijven terwijl het geen feit is. Als jij het als jazz wil zien, dan zie jij het lekker als jazz. Als je ervan kunt genieten, mooi zo. Doe ik ook .
wat jij zegt is juist hetgene waar ik me zo aan stoor bij iedereen hier.. er is met mij zo'n beetje nog 1 iemand die het raar vindt dat mensen zeggen dat het geen jazz is, terwijl die persoon de enige is, nu naast jou, die zijn mening onderbouwt. Ik snap dus niet zo goed waar jij je dan aan kan storen, want hij brengt het niet als een gewoon een feit, hij legt uit waarom.

Niet ieder nummer is jazz nee.. maar pure jazz, dat is helemaal een lastige discussie.. zoek het maar op, officieel moet je voor pure jazz een behoorlijk grote band hebben.. terwijl ik dat ook onzin vind.
Ik vind haar album, op 1 nummer na, jazz.. incl. de onderbouwing die ik net al gaf..
Oud 02-03-2004, 21:30
Tricks'
Tricks' is offline
Citaat:
maf fluitketeltje schreef op 02-03-2004 @ 22:27:
En nog even zeiken, een stem is een stem, je hebt niet een bepaald genre stem .

Goed nu houd ik op met dit topic bezoedelen met mijn gemierenneuk.
dat is niet waar.. met bepaalde stemmen kan je gewoon geen jazz zingen..
daarvoor is warmte nodig.
Oud 02-03-2004, 21:32
maf fluitketeltje
mijn reactie was gebaseerd op dit stukje: Jazz? Als Billie Holiday Jazz is, of Silje nergaard, of Diane Reeves, of Cassandra Wilson, of Diana Krall... dan is Norah Jones dat ook.

Dat vind ik onzin. Bovendien kun je die artiesten ook niet vergelijken vind ik maar goed, dat is weer iets anders.
Maar goed, het maakt verder ook niet echt uit ofzo, was ook niet naar bedoeld oid, vond het alleen onzin.
Oud 02-03-2004, 21:36
maf fluitketeltje
Citaat:
Tricks' schreef op 02-03-2004 @ 22:30:
dat is niet waar.. met bepaalde stemmen kan je gewoon geen jazz zingen..
daarvoor is warmte nodig.
Ja dat gaat om de kleur maar je hebt niet zoiets als een jazzstem ofzo, dat is dan gewoon een stem met de goede kleur om jazz te zingen. op zich kun je natuurlijk met elke stem technisch Jazz zingen. Je hebt ook geen klassieke stem oid, klassiek geschoold dan weer wel enz enz.
Oud 02-03-2004, 21:48
lipglossnblack
lipglossnblack is offline
norah jones!!!

echt fijne muziek om te luisteren vind ik. Sunrise is zoo mooi
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 21:51
Verwijderd
zal ik norah ff bellen en vragen of ze jazz is ?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 23:26
Verwijderd
Citaat:
henri de penri schreef op 02-03-2004 @ 22:51:
zal ik norah ff bellen en vragen of ze jazz is ?
Vraag meteen of ze zin heeft in een date.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 12:37
Verwijderd
Ik heb twee cd's gedownload, en ik vind het heerlijk om naar te luisteren
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 13:12
the tourist
the tourist is offline
Als ik ervoor in de stemming ben vind ik het wel leuke muziek, maar het verveelt snel.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 13:14
Auntie M
Auntie M is offline
Ik vind Norah Jones niks tot saai.
Oud 07-03-2004, 13:34
mainsupreme
mainsupreme is offline
pfff ben ik een discussie begonnen of norah wel true'e jazzmuziek was???
wilde gewoon weten of in dit alternatieve muziekhol (in de allerbeste betekenis van het woord) ook dit soort muziek werd gewaardeerd
Oud 07-03-2004, 13:35
Verwijderd
nee, ik kan norah jones niet waarderen, vind het zeikerige saaie muziek, sorry
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 13:50
Cruz
Cruz is offline
Ik vind het heerlijke muziek! Het is echt ontspan-muziek.. Ik vind haar stem heel mooi.. Ik ga CD 2 binnenkort kopen.. Maar CD 1 is sowieso de moeite waard!
Oud 07-03-2004, 14:13
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
mainsupreme schreef op 07-03-2004 @ 14:34:
pfff ben ik een discussie begonnen of norah wel true'e jazzmuziek was???
wilde gewoon weten of in dit alternatieve muziekhol (in de allerbeste betekenis van het woord) ook dit soort muziek werd gewaardeerd

Ik vind haar ook geen jazz-zangeres...iemand voor me zei het al...ze mist iets in haar stem om een 'true'e jazz-zangeres te zijn.
Tis meer een categorie Karen Carpenter of Carly Simon of zo.
Oud 07-03-2004, 18:13
Verwijderd
Goed puntje: ze vindt zichzelf geen jazz.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 18:23
lana
lana is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 07-03-2004 @ 15:13:

Tis meer een categorie Karen Carpenter of Carly Simon of zo.
met een jazzy edge
Oud 07-03-2004, 22:45
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Ik kreeg laatst ineens de neiging om wat van haar tracks te downloaden. Heerlijke muziek om bij te relaxen met een kop koffie in t ochtendzonnetje (indien van toepassing).

Ik zou het alleen niet te vaak draaien, nee..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 12:33
Sto
Sto is offline
heerlijke muziek om huiswerk mee te makenen om mee in slaap te vallen. Kijk uit naar de zomer: s avonds in de tuin zitten met mn pa, boekje lezen, vuurkorfje aan, glaasje wijn er bij en norah jones op de achtergrond...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten