Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|||||
![]() |
Citaat:
Nogmaals dat wordt per geval bekeken dus daar kan ik persoonlijk weinig over zeggen, enkel dat als het maar erg genoeg is en er geen geld is om bijv stervende familie te bezoeken dat dat een extra diepgang aan de bijzondere omstandheid geeft en de kans dus groter is dat men dat geld krijgt. Citaat:
Citaat:
De toewijzing geschiedt per gemeente, dus hebben sommige gemeenten andere criteria. vandaar dus. Citaat:
![]() Maar als Amsterdammers familie hadden daar hadden ze er net zoveel recht op gehad. Het wordt gewoon per geval bekeken hoe erg de nood is...dus elk geval kan verschillend zijn, maar dat lijkt me toch niet zo erg. De een die mag een koelkast aanschaffen, de ander een vliegticket...dan zou ik eerlijk gezegd liever diegene zijn die dat vliegticket niet nodig heeft, maar die waarbij de koelkast bovenaan de lijst van bijzondere uitgaven staat. Losstaand van het feit dat ook mijn familie (stel ze zijn geemigreerd) kan omkomen aan de andere kant van de evenaar bij een aardbeving en ik dus als volkomen hollander (en als ik geen geld bij elkaar kan krijgen) daar wel degelijk aanspraak op kan maken... Zo dan ![]()
Laatst gewijzigd op 08-03-2004 om 12:07. |
![]() |
|||||
Citaat:
Dat jij dat zegt, hoeft niet te betekenen dat het ook waar is ![]() Heb je concrete bewijzen hiervoor? En waarom komt het nu in het nieuws? Omdat het Marokkanen betreft, of omdat de gemeentes Rotterdam en Den Haag van Amsterdam verschillen? En had Amsterdam dan wel de Turken betaald voor hun vliegticket? Citaat:
Ok. Citaat:
Ja, dat blijkt. Citaat:
Eeer.. die bedoelde ik ook? ![]() Amsterdammer = iemand die als Amsterdammer geregistreerd staat bij de gemeente Amsterdam ![]()
||
Citaat:
Leiden betaalt niet mee aan vliegticket naar Marokko LEIDEN - Leidse Marokkanen in de bijstand die het rampgebied in hun geboorteland willen bezoeken, krijgen daarvoor geen geld van de gemeente. Den Haag en Rotterdam betalen mee aan een reis van hun inwoners en dat veroorzaakte de nodige ophef. Leiden komt Marokkanen met een uitkering overigens wél tegemoet: met behoud van hun uitkering mogen ze maximaal twee weken naar Marokko. De gemeente vindt het niet gepast om uit de bijzondere bijstand vliegtickets te betalen, laat ze weten. Door het rijk wordt al fors gekort op de bijstand. Bovendien moet Leiden zelf flink bezuinigen. Reizen van inwoners - hoe noodzakelijk op dat moment ook - (mede)financieren kan de stad zich niet permitteren, aldus een woordvoerder. Mensen in de bijstand hebben recht op vier weken vakantie per jaar. Gaan ze langer weg, dan volgt een strafkorting of verliezen ze hun uitkering. De regel is ingevoerd om misbruik tegen te gaan. Inwoners die goede redenen hebben om langer dan vier weken per jaar weg te zijn, wil de gemeente echter niet dwarszitten. Daarom heeft ze bepaald dat de sociale dienst voor bijvoorbeeld nabestaanden van slachtoffers van de aardbeving een uitzondering mag maken. Overigens heeft tot nu toe niemand nog een beroep gedaan op deze regeling. Dezelfde mogelijkheid bood Leiden ook ten tijde van de aardbeving in Turkije. Toen is daar wel gebruik van gemaakt. In Leiden gaan stemmen op om toch ook een financiële regeling te treffen. Op de website van de PvdA kan uit een bijdrage van raadslid Liesbeth Hesselink worden opgemaakt dat ze wil dat ook Leiden vliegtickets uit de bijzondere bijstand betaalt. Hesselink neemt het namelijk op voor Den Haag: ,,Een CDA-lid van de Tweede Kamer - zijn naam is me helaas ontschoten - was hiertegen: de bijzondere bijstand was bedoeld voor onvoorziene uitgaven zoals een koelkast die het plots begeeft en niet voor een gratis vliegticket.'' Een nogal kil standpunt, vindt de politica, zeker voor een 'familiepartij' als het CDA. ,,Wethouder Heijnen (een partijgenoot van Hesselink - red.) verdedigde zijn beleid door erop te wijzen dat een familiebezoek aan het getroffen gebied nu precies onder de categorie onvoorziene uitgaven viel en dat hij alle commotie niet begreep: twee jaar geleden had Den Haag eenzelfde beleid gevoerd voor Turkije en toen was er geen rimpel in de hofvijver te bekennen geweest .'' De commentaren op Hesselinks bijdrage zijn wisselend. CDA-raadslid Jan-Jaap de Haan: ,,Natuurlijk is het een tragedie wat er in Marokko is gebeurd, maar verdriet is geen grond voor een bijzondere uitkering. De slachtoffers zijn inmiddels begraven, binnen één dag, en ik heb begrepen dat het dus veel vaker voorkomt dat familieleden begrafenissen missen. Natuurlijk wil je in zo'n situatie familie bezoeken, maar de vraag of de overheid dáárvoor bedoeld is, is niet raar.'' Robbert Minkhorst leidsch dagblad zaterdag 06 maart 2004
|
Bijstandshulp Marokkanen zaak van gemeenten
Gepubliceerd op maandag 01 maart 2004 DEN HAAG (ANP) - Het is aan de gemeenten om te beslissen of zij via de bijzondere bijstand vliegtickets vergoeden aan Marokkanen die hun door aardbeving getroffen familie willen bezoeken. Een woordvoerster van het ministerie van Sociale Zaken heeft dat maandag gezegd. De nieuwe bijstandswet bepaalt dat bijzondere bijstand alleen verstrekt mag worden binnen Nederland. Maar van die regel kunnen de gemeenten in dringende gevallen afwijken, aldus de woordvoerster. De gemeente Den Haag liet maandag weten dat de regeling ook al is toegepast toen Turkije in 1999 werd getroffen door een zeer zware aardbeving waarbij 18.000 mensen omkwamen. De gemeente vergoedde destijds voor een aantal Haagse Turken een vliegticket. Tot nu toe hebben 35 Marokkanen in Den Haag een verzoek om bijzondere bijstand ingediend. Ook staat in de bijstandswet dat bijzondere bijstand in beginsel alleen individueel verleend mag worden. Het uitdelen van geld voor vliegtickets aan hele groepen is dus niet toegestaan. Het departement heeft vooralsnog geen aanwijzingen dat gemeenten de bepalingen uit de wet niet goed toepassen. Een Kamermeerderheid van CDA, VVD en LPF heeft forse kritiek op de manier waarop de gemeenten Rotterdam en Den Haag vliegtickets vergoeden aan Marokkanen die hun familie wilen bezoeken. Volgens VVD'er Aptroot staat Den Haag ,,met vliegtickets te wapperen'', zonder te beoordelen of er sprake is van schrijnende gevallen. Aptroot heeft schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken.
|||
![]() |
Citaat:
![]() Daarnaast lijkt t net alsof je denkt dat het alleen voor Marokkanen geldt, maar het gaat niet om de aarbeving maar om de bijzondere omstandigheid van het geval op zich...daar gaat de bijzondere bijstand over, dat er nu rechtsongelijkheid optreedt vanwege de verschillende criteria die gemeenten hanteren dat zorgt voor alle commotie aangezien we nu ineens weten in welk gebied het wel als bijzonder wordt gerekend en waar niet. [Edit] Ik zie dat anderen dat al voor mij gedaan hebben ![]() Citaat:
Volges mij weet die man niet eens wat criteria zijn, laat staan voor schrijnende gevallen. ![]()
Laatst gewijzigd op 08-03-2004 om 14:08. |
![]() |
||||
Citaat:
LaResistance heeft al wat bewijzen opgerakeld ![]() Citaat:
Ik zei Marokkanen omdat het om die aardbeving daar gaat. Lijkt me niet dat ik dan Chinezen zeg ![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Dat is absoluut niet duidelijk genoeg, maar helaas heeft het rijk de toekenning van BB uitbesteed aan de gemeente en los je dat dus niet zo snel op. ![]()
|||
Citaat:
In eerste instantie dacht ik dat het een speciale geste was, ja. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ze gebruiken alleen dat wat sensationeel zou kunnen zijn, als de dag daarna breed hadden vermeld dat de turken etc het ook al hadden gekregen was het ineens veel minder interessant geweest ![]()
||
Citaat:
![]() Ja, jammer :/
||
Het is en blijft grote onzin. De willekeur is veel te groot en het valt niet uit te leggen aan de mensen die geen tickets krijgen, terwijl hun families er misschien nog wel slechter aan toe zijn.
Citaat:
En waar ligt die lijn dan? Dat staat er niet bij. ![]()
|
|