Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2004, 14:39
aapje
aapje is offline
mn rat niest steeds...en dr komt een soort bloederig slijm uit zn neus!!!help ik ben in paniek...nou vertelde iemand me dattie dan verkouden is...is dat zo?
Ik zit nu echt een beetje met een probleem..
Ik heb deze rat genomen omdattie anders aan een slang gevoerd zou worden mn moeder is het er niet echt meej eens..en wil ook echt geen geld aan het beestje uitgeven..zelf heb ik geen werk en dus geen geld..dus alstie naar de dierenarts zou moeten zit ik
Wat nu?
Oud 02-03-2004, 15:03
AngelLena
AngelLena is offline
Als je het geld er niet voor hebt om het beestje gezond en gelukkig te houden was ie misschien beter af geweest als slangenvoer, een iets korter leven, maar wel gelukkig tot zijn dood. Komt beetje bot over, dat weet ik, maar zo denk ik erover.
Met een verkouden rat kan je eerst eens langs een goede dierenspeciaalzaak gaan, die kunnen je adviezeren over wat je kunt doen. Je komt er niet onderuit om er geld aan te besteden, verkoudheid gaat niet zomaar even over.
En de kans is groot dat zij je toch doorsturen naar een dierenarts.

Dus aan jou de keus.
Oud 02-03-2004, 15:26
aapje
aapje is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 02-03-2004 @ 16:03:
Als je het geld er niet voor hebt om het beestje gezond en gelukkig te houden was ie misschien beter af geweest als slangenvoer, een iets korter leven, maar wel gelukkig tot zijn dood. Komt beetje bot over, dat weet ik, maar zo denk ik erover.
Met een verkouden rat kan je eerst eens langs een goede dierenspeciaalzaak gaan, die kunnen je adviezeren over wat je kunt doen. Je komt er niet onderuit om er geld aan te besteden, verkoudheid gaat niet zomaar even over.
En de kans is groot dat zij je toch doorsturen naar een dierenarts.

Dus aan jou de keus.
Heb ik net gedaan, ze hebben me geadviseerd eerst thee te maken van thijm en dat in zn flesje te doen, dat schijnt te helpen, en als het niet snel gaat werken naar de dierenarts.
Het is niet zo dat ik het niet voor het beestje over heb hoor om naar de dierenarts te gaan, ik ga gewoon heel erg goed mn best doen om geld te krijgen om naar de dierenarts te krijgen, want de gezondheid van mn ratje vind ik gewoon superbelangrijk!!
Oud 02-03-2004, 15:32
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
streepje schreef op 02-03-2004 @ 16:26:
Heb ik net gedaan, ze hebben me geadviseerd eerst thee te maken van thijm en dat in zn flesje te doen, dat schijnt te helpen, en als het niet snel gaat werken naar de dierenarts.
Het is niet zo dat ik het niet voor het beestje over heb hoor om naar de dierenarts te gaan, ik ga gewoon heel erg goed mn best doen om geld te krijgen om naar de dierenarts te krijgen, want de gezondheid van mn ratje vind ik gewoon superbelangrijk!!
Dan denk ik op mijn beurt weer dat je je dat ook had moeten bedenken toen je em nam. Ik wil zoveel beesten, aanschaf kan ik wel betalen, maar er hoeft maar iets te gebeuren of ik zit. Daarom neem ik ze niet.
Maar sprokkel ze voor het geld, hoop dat het goedkomt.
Oud 02-03-2004, 15:36
aapje
aapje is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 02-03-2004 @ 16:32:
Dan denk ik op mijn beurt weer dat je je dat ook had moeten bedenken toen je em nam. Ik wil zoveel beesten, aanschaf kan ik wel betalen, maar er hoeft maar iets te gebeuren of ik zit. Daarom neem ik ze niet.
Maar sprokkel ze voor het geld, hoop dat het goedkomt.
als ik iets wil gebeurt het en nu wil ik geld voor de dierenarts en ik zorg dat ik het krijg misschien heb ik idd niet goed nagedacht toen ik hem nam en dat is stom van me maar ik ga gewoon zorgen dattie een goed leventje krijgt
Oud 02-03-2004, 15:39
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
streepje schreef op 02-03-2004 @ 16:36:
als ik iets wil gebeurt het en nu wil ik geld voor de dierenarts en ik zorg dat ik het krijg misschien heb ik idd niet goed nagedacht toen ik hem nam en dat is stom van me maar ik ga gewoon zorgen dattie een goed leventje krijgt
Krantenwijk dan maar? Niet al het goede komt vanzelf.
Oud 02-03-2004, 15:41
aapje
aapje is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 02-03-2004 @ 16:39:
Krantenwijk dan maar? Niet al het goede komt vanzelf.
het wordt waarschijnlijk geld lenen maar dat moet dan maar even, alleen kan ik dan weer geen geld lenen voor een nieuwe kooi die ik wou kopen maarja zn gezondheid is het belangrijkst
Oud 02-03-2004, 15:45
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
streepje schreef op 02-03-2004 @ 16:41:
het wordt waarschijnlijk geld lenen maar dat moet dan maar even, alleen kan ik dan weer geen geld lenen voor een nieuwe kooi die ik wou kopen maarja zn gezondheid is het belangrijkst
Als je nou gewoon een baan zoekt, dan ben je ook van die leen ellende af.
Oud 02-03-2004, 16:43
duifeltje
duifeltje is offline
Mijn ratjes waren ook verkouden maar met een half tabletje euchinaforce (dat is homeopatisch, ik weet niet of jullie dat in huis hebben) waren ze er zo vanaf. (ik heb gelezen dat een beetje weegbree ook helpt).
Oud 02-03-2004, 16:57
Bast
Bast is offline
even en vraagje: wat gebruik je als ondergrond voor de kooi? Dat is toch wel stofvrij neem ik aan?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 17:54
extinction
extinction is offline
ik heb mijn cavia toen ie verkouden was whiskey gegeven, dat hielp wel een beetje, hij vond et lekker iig.
Op aanraden van een dierenarts btw. Geen liters, maar een likje. Werd ie lekker warm van.
Oud 02-03-2004, 21:02
aapje
aapje is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 02-03-2004 @ 17:43:
Mijn ratjes waren ook verkouden maar met een half tabletje euchinaforce (dat is homeopatisch, ik weet niet of jullie dat in huis hebben) waren ze er zo vanaf. (ik heb gelezen dat een beetje weegbree ook helpt).
Bedankt dat hebben we in huis, ik ga het proberen, maar los je het op in het drinkwater ofzow?
Oud 02-03-2004, 21:27
duifeltje
duifeltje is offline
nouja, mijn ratjes aten het gewoon op, maar het is eigenlijk heel vies dus als je een kieskeurig ratje hebt moet je wel een beetje oplossen.
Oud 03-03-2004, 10:53
New Born
New Born is offline
Mijn ratje had precies hetzelfde wat die van jou heeft. Je moet zo snel mogelijk naar de dierenarts. Het kan namelijk goed zijn dat ze een infectie aan haar luchtwegen heeft. Dat rode spul uit zijn neus is porifyrine en dat duid op een infectie aan haar luchtwegen of iets aan haar bijholtes.
De dierenarts zal haar waarschijnlijk een antibioticakuur geven.
Ga alsjeblieft zo snel mogelijk naar de dierenarts voordat het te laat is, als je niet gaat zal hij waarschijnlijk dood gaan!

veel succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 13:40
Belle
Belle is offline
Citaat:
New Born schreef op 03-03-2004 @ 11:53:
Mijn ratje had precies hetzelfde wat die van jou heeft. Je moet zo snel mogelijk naar de dierenarts. Het kan namelijk goed zijn dat ze een infectie aan haar luchtwegen heeft. Dat rode spul uit zijn neus is porifyrine en dat duid op een infectie aan haar luchtwegen of iets aan haar bijholtes.
De dierenarts zal haar waarschijnlijk een antibioticakuur geven.
Ga alsjeblieft zo snel mogelijk naar de dierenarts voordat het te laat is, als je niet gaat zal hij waarschijnlijk dood gaan!

veel succes ermee!
hehe eindelijk iemand met een goed antwoord. Natuurlijk ga je direct naar de dierenarts, en laat je geen baytrill of enrofloxaral aansmeren, dat is voor veel dierenartsen een wondermiddel, maar helaas werkt het niet altijd en is de kans op resistentie erg groot.

http://www.xs4all.nl/~ratsewer kijk daar eens, Francina weet wat ze doet en is geweldig met ratten, je kunt haar bellen tijdens het spreekuur en dan wil ze je met alle liefde helpen. Ze zal je waarschijnlijk een lijstje van geneesmiddelen geven die je aan je dierenarts moet vragen.
Oud 03-03-2004, 16:10
amor
amor is offline
Gelijk naar de dierenarts met dat arme beestje, het is zielig om hem onnodig te laten lijden en als je niets doet gaat ie waarschijnlijk dood. Mijn ratjes kregen een antibiotica kuur toen ze verkouden waren, na een paar dagen waren ze er weer bovenop.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 16:13
Belle
Belle is offline
Nog iets: als je geen geld uit kan of wil geven moet je niet aan dieren beginnen.. het arme diertje lijdt nu behoorlijk omdat jij niet naar de dierenarts gaat.
Breng hem dan naar de opvang, die kunnen er wel voor zorgen
Oud 03-03-2004, 20:36
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Belle schreef op 03-03-2004 @ 17:13:
Nog iets: als je geen geld uit kan of wil geven moet je niet aan dieren beginnen.. het arme diertje lijdt nu behoorlijk omdat jij niet naar de dierenarts gaat.
Breng hem dan naar de opvang, die kunnen er wel voor zorgen
Wat ik ook al zei, maar goed, ze heeft goede bedoelingen en als het goed is heeft ze inmiddels het geld... Zo niet: toch naar dierenarts en naar opvang brengen zodra het beestje genezen is. Ik blijf het sneu vinden voor het beestje.
Oud 06-03-2004, 08:44
aapje
aapje is offline
Ok Thnx allemaal, ik heb jullie advies opgevolgt en hij is alweer beter!!!
Oud 06-03-2004, 17:30
Belle
Belle is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 03-03-2004 @ 21:36:
Wat ik ook al zei, maar goed, ze heeft goede bedoelingen en als het goed is heeft ze inmiddels het geld... Zo niet: toch naar dierenarts en naar opvang brengen zodra het beestje genezen is. Ik blijf het sneu vinden voor het beestje.
klopt, maar wij als opvang nemen ook zieke diertjes op, wel tegen een hoger tarief, maar dan weten we tenminste zeker dat ze niet met antibioticum uit de dierenwinkel behandelt zijn, en dat alles juist is verlopen.

Nog even wat, heb je maar 1 rat? Want zo ja, haal er dan in godsnaam eentje bij, ratten horen niet alleen. Wil of kun je dit niet, denk dan aan het beestje, en zoek een ander huisje voor hem of haar.
Oud 09-03-2004, 16:33
ieniemienie
ieniemienie is offline
Ratten kunnen best alleen, maar dan moet je ze echt ontzettend veel aandacht geven. Niet heel de dag in zijn/haar hok laten. Maar bijv. tijdens het huiswerk maken op je schouder zetten en bij het tv kijken knuffelen enzo.
Als je een tweede neemt moet je wel oppassen voor ruzie. Dan kan je beter, als deze dood is, twee jonkies (uit het zelfde nest) nemen. Die kennen elkaar en gaan dan niet vechten.

Mijn ratten waren ook vaak verkouden, kan komen door tocht of te koud hok. Zorg dat het hok dus niet op de tocht staat en dat de temperatuur gelijk is. Meestal gaat verkoudheid vanzelf over. In jou geval is je ratje weer beter geworden, gelukkig maar!
Oud 09-03-2004, 19:24
Belle
Belle is offline
Citaat:
ieniemienie schreef op 09-03-2004 @ 17:33:
Ratten kunnen best alleen, maar dan moet je ze echt ontzettend veel aandacht geven. Niet heel de dag in zijn/haar hok laten. Maar bijv. tijdens het huiswerk maken op je schouder zetten en bij het tv kijken knuffelen enzo.
Als je een tweede neemt moet je wel oppassen voor ruzie. Dan kan je beter, als deze dood is, twee jonkies (uit het zelfde nest) nemen. Die kennen elkaar en gaan dan niet vechten.

Mijn ratten waren ook vaak verkouden, kan komen door tocht of te koud hok. Zorg dat het hok dus niet op de tocht staat en dat de temperatuur gelijk is. Meestal gaat verkoudheid vanzelf over. In jou geval is je ratje weer beter geworden, gelukkig maar!
Ja tuurlijk ratten kunnen best alleen? was jij ze? lig jij tegen ze aan als ze slapen? ben jij s nachts wakker als ze het meest actief zijn? NEE dus ratten kun je nooit alleen houden.

Wahahahha 2 ratten uit het zelfde nest, dacht je dat al mijn ratten uit hetzelfde nest kwamen, moet een zware bevalling voor het vrouwtje zijn geweest 70 rittens
Nee als er iets makkelijk is is het wel ratten aan elkaar laten wennen. Okay je moet er in de meeste gevallen even de tijd voor nemen, maar hier is het kooi open, rat erbij, kooi dicht en tis prima. En geloof me, een rat is veel gelukkiger als ze een speelmaatje hebben. Ik heb hier 1 man zitten die kan absoluut niet met anderen en hoeveel aandacht ik m ook geef, hij is lang niet zo gelukkig als de rest.
Oud 09-03-2004, 23:43
ieniemienie
ieniemienie is offline
Het is natuurlijk niet altijd nodig dat de ratjes uit het zelfde nestje komen. Maar mijn eerste rat die wilde niks van een tweede vrouwtje weten. Ze waren heel de tijd aan het vechten. Niet het stoeien zoals jonkies doen, maar elkaar echt bijten enzo. Vandaar dat ik verder alleen maar uit het zelfde nest heb genomen, verder nooit meer problemen gehad met vechten.

Voel nu ook niet zo de behoefte om het nog een keer te proberen met aan elkaar wennen enzo, nu gaat het ook goed
Oud 10-03-2004, 14:23
amor
amor is offline
Citaat:
ieniemienie schreef op 10-03-2004 @ 00:43:
Het is natuurlijk niet altijd nodig dat de ratjes uit het zelfde nestje komen. Maar mijn eerste rat die wilde niks van een tweede vrouwtje weten. Ze waren heel de tijd aan het vechten. Niet het stoeien zoals jonkies doen, maar elkaar echt bijten enzo. Vandaar dat ik verder alleen maar uit het zelfde nest heb genomen, verder nooit meer problemen gehad met vechten.

Voel nu ook niet zo de behoefte om het nog een keer te proberen met aan elkaar wennen enzo, nu gaat het ook goed
Het gaat bijna altijd goed als je een nieuwe rat neemt en hem/haar bij de rest zet. Mijn ratten komen ook niet uit hetzelfde nest en ze kunnen absoluut niet zonder elkaar.
Het is heel slecht voor een rat om hem alleen te houden. Dan moet je hem op zn minst 5/6 uur per dag aandacht geven, en zeg nu zelf wie heeft er nu tijd om dat te doen. Een rat is geen rat.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 14:27
Belle
Belle is offline
Citaat:
amor schreef op 10-03-2004 @ 15:23:
Het gaat bijna altijd goed als je een nieuwe rat neemt en hem/haar bij de rest zet. Mijn ratten komen ook niet uit hetzelfde nest en ze kunnen absoluut niet zonder elkaar.
Het is heel slecht voor een rat om hem alleen te houden. Dan moet je hem op zn minst 5/6 uur per dag aandacht geven, en zeg nu zelf wie heeft er nu tijd om dat te doen. Een rat is geen rat.
een rat is wel een rat

zelfs 5 tot 6 uur is niet genoeg om een rat alleen te houden, dan moet je 24 uur per dag aandacht aan hem besteden, OOK als je slaapt..
Oud 24-03-2004, 08:27
TiM
TiM is offline
Dat rode bloederige slijm, waar je het over had, is poryfine, een soort kleurstof, in het 'snot' en speeksel van ratjes. Dat duid niet altijd op een luchtweginfectie, maar je zou altijd naar de DA kunnn gaan natuurlijk. Heel veel ratten niesen, en dat kan liggen aan verkeerde bodembedekker (zoald zaagsel, dat mag absoluut niet) of dat ze in de tocht staan. Ratjes hebben namelijk heel zwakke longen. Als ze 'pruttelen' dat is een geluid maken als een oud koffiezet apparaat, moet je wel ff a.s.a.p naar de DA vliegen, want dat heb je wel kans op een luchtweginfectie.
voor meer info:
www.timsratten.tk
www.ratjes.nl
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 14:29
Janneke-ratjes
Janneke-ratjes is offline
ahum ahum....
Een ratje alleen houden is echt héél erg zielig! Het kan best zijn dat het beestje door de stress van het alleen zitten porfyrine (het rode spul) uitscheidt. De porfyrine is namelijk het teken dat een ratje zich niet helemaal lekker voelt, iets wat ik me kan voorstellen als het beestje helemaal alleen zit.
Ten eerste er dus nog een ratje bij nemen. Op het moment stroomt de opvang over van de rittens! Kijk op www.vvrv.be voor een opvang bij jou in de buurt. Vervoer kan altijd worden geregeld

En... heel lief dat je het beestje hebt willen "redden" van de slangendood, maar nu is er in zijn plaats, een ander ratje naar de slangen gegaan, want die slangen eten toch echt wel.
In dierenwinkels zitten ratjes die van zogenaamde broodfokkers vandaan komen. Het doel van deze fokkers is vooral veel ratjes te fokken die goed verkopen. Er wordt hierbij vooral gelet op kleur, oorstand, etc, niet op gezondheid of karakter.
Zo lang er mensen zij die ratjes bij de dierenwinkel kopen, wordt er steeds bij gefokt, en niet op een diervriendelijke manier!!
Mama ratten die levende ritten-machines zijn, de rittens worden veel te vroeg bij hun mama weggehaald, niet handtam gemaakt, vaak op zaagsel of hooi gehouden, en krijgen vaak knaagdiervoer in plaats van rattenvoer. (iets wat dus niet kan, ivm de behoefte aan dierlijke eiwitten)
Reageren

Regels voor berichten