Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Is de emancipatie voltooid?
Ja 11 26.19%
Nee 25 59.52%
Weet niet/geen mening 6 14.29%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2004, 12:31
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Het is vandaag Internationale Vrouwendag. En daarbij gaat het vooral over de vraag hoe het gesteld is met de gelijkheid tussen man en vrouw. Minister De Geus van Sociale Zaken gaf eind vorig jaar een voorzetje toen hij tijdens de viering van 25 jaar Emancipatiebeleid in Nederland zei dat "de emancipatie van de witte vrouwen voltooid is".

Vanochtend trok hij die woorden weer gedeeltelijk terug, hij vindt dat er "nog een hoop werk te doen is, vooral voor allochtone vrouwen". Hoe staat het nu eigenlijk met de emancipatie in Nederland, is die inderdaad voltooid of is de strijd voor vrouwenrechten nog lang niet gestreden?
Oud 08-03-2004, 12:46
professor2
professor2 is offline
ik vind van wel in nederland dan
mannen en vrouwen hebben gelijke kansen en hebben allebei een keuze wat te doen
dat er minder vrouwen in de top zitten doet neit terzake vrouwen kunnen best andere keuzes maken dan mannen omdat dat hoort bij het rolgedtrag in onze cultuur daar is niets mis mee zolang er maar een mogelijkheid is om ook iets anders te doen

btw er is hier al een zeer uitgebreid topic vber inde kantine dus misshcoen komt hier een slot op
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 12:48
naam onbekend
naam onbekend is offline
Volgens een onderzoek laatst naar vrouwen in topfuncties in verschillende landen neemt Nederland samen met Pakistan een plaats ergens in de onderste regionen in (als ze niet de laatste zijn). En er zijn nog steeds gevallen te melden dat vrouwen in eenzelfde functie minder verdienen dan mannen.

Het lijkt mij dus duidelijk dat de emancipatie nog verre van voltooid is. Vrouwen worden sociaal wel als gelijk gezien (iig door autochtonen, bij allochtonen is het nog een heel ander verhaal), maar de economische gelijkheid is nog ver te zoeken.

Nu krijg ik waarschijnlijk allerlei mannelijke forummers over mij heen, omdat ik 'meeslijm' met de vrouwen...
Oud 08-03-2004, 12:53
professor2
professor2 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 08-03-2004 @ 13:48:
Volgens een onderzoek laatst naar vrouwen in topfuncties in verschillende landen neemt Nederland samen met Pakistan een plaats ergens in de onderste regionen in (als ze niet de laatste zijn). En er zijn nog steeds gevallen te melden dat vrouwen in eenzelfde functie minder verdienen dan mannen.

Het lijkt mij dus duidelijk dat de emancipatie nog verre van voltooid is. Vrouwen worden sociaal wel als gelijk gezien (iig door autochtonen, bij allochtonen is het nog een heel ander verhaal), maar de economische gelijkheid is nog ver te zoeken.

Nu krijg ik waarschijnlijk allerlei mannelijke forummers over mij heen, omdat ik 'meeslijm' met de vrouwen...
ik ben eht niet met je eens (en nee neit omdat je meeslijmt)
de keuze is er dat er minder vrouwen inde top zitten zegt wat over de vrouwen die die keuze maken dat vrouwen nogsteeds minder verdienen voor het zelfde is erg zeldzaam geworden maar het blijft natuurlijk wel heel erg gelukkig kan je altijd naar de comissie gelijke behandeling stappen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Nee, de emancipatie is niet voltooid.

Vrouwen worden in Nederland op grote schaal gediscrimineerd; mannen en vrouwen zijn hier absoluut niet gelijk.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 15:03
Verwijderd
is nog niet voltooid... vrouwen worden altijd nog anders aangekeken op sommige banen dan mannen.
en het huishouden doen vaak de vrouwen ook nog.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 15:17
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 08-03-2004 @ 13:48:
Dat er weinig vrouwen in topfuncties zitten kan er ook aan liggen dat vrouwen te weinig kansen creeren of pakken of dat ze er weinig behoefte aan hebben. En dat vrouwen soms minder verdienen kan ook aan een aantal andere dingen te wijten zijn.

Citaat:
is nog niet voltooid... vrouwen worden altijd nog anders aangekeken op sommige banen dan mannen.
Voorbeeld?

Citaat:
Wat is er ongemancipeerd als een vrouw uit zichzelf zonder gedwongen te worden het huishouden doet?

Citaat:
Vrouwen worden in Nederland op grote schaal gediscrimineerd; mannen en vrouwen zijn hier absoluut niet gelijk.
Ook hier weer: Voorbeeld?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 15:19
Dannemann
Dannemann is offline
Ik ga met proffesor2 mee, de emancipatie is zo goed als voltooid, vrouwen hebben precies dezelfde kansen als mannen in onze maatschappij. Bepaalde culturele, en ook lichaams gebonden aspecten zullen er blijven die voor een licht onderscheid zorgen, maar in feite hebben vrouwen dezelfde mogelijkheden en kansen als mannen.

Citaat:
anniemoppie schreef op 08-03-2004 @ 16:03:
Ja, vrouwen op de bouw komen niet zeer veel voor, maar mannen in de kappers wereld ook zo goed als alleen maar als ze homo zijn, een zekere selectie vind er wel plaats, maar het is niet zo dat vrouwen niet op de bouw zouden kunnen of mogen werken, ze doen het alleen niet.
Dat het huishouden door vrouwen word gedaan, is dat een argument? Niet bepaald, dat komt geheel erop aan hoe de situatie is. Als de man fulltime werkt en de vrouw niet, is het dan verbazingwekkend dat de vrouw het huishouden doet? Als ze allebei werken is het dan niet logisch dat ze de taken verdelen? Als de man niet werkt, is het dan niet logisch dat de man het huishouden doet? Als ik zo rond kijk in mijn omgeving, dan kan ik wel stellen dat het redelijk verdeeld is.

In hoeverre spreek je en nog van dat er nog emancipatie moet komen, je moet ook in zekere mate relativeren. Veel vrouwen stoppen met werken als ze een kind krijgen, of gaan midner werken. Waarom doen ze dat? Misschien omdat ze 9 maanden zwanger zijn geweest ban het kind en dat ze zich erom willen bekommeren? Heel onduidelijk allemaal, maar het is niet zo dat ze moeten stoppen, ze kunnen doorgaan met werken, de mogelijkheden van kinderopvang bestaan, de partner kan minder werken of op het kind oppassen. De mogelijkheden zijn er en ze worden geboden, Het maatschappelijke beeld is niet meer zo dat een vrouw thuis achter het aanrecht hoort, is de emancipatie dan niet voltooid, hangt het er niet vanaf wat de vrouwen er zelf van maken, hoe ze het zelf invullen? De mogelijkheden staan aan alle kanten open, ze moeten alleen zelf bepalen wat ze willen doen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 17:20
Go
Go is offline
Het is maar net wat je wilt. Wil je dat er in elke sector een evenredige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen is, dan blijven we eeuwig wachten. Volgens mij is de manier waarop de meeste autochtone vrouwen zijn 'geemancipeerd' voldoende, alhoewel er nog wel een aantal dingen moet gebueren, zoals de gelijktrekking van de salarissen in dezelfde functies.
Wat betreft de allochtone vrouwen is er nog veel te bereiken, vooral als het gaat om islamitische vrouwen. Als we niet doorgaan met het in grote getalen hierheen halen van allochtonen, dus vooral het aan banden leggen van huwelijksemigratie, is het volgens mij vooral een kwestie van tijd voordat ook de allochtone vrouwen enigzins 'ingeburgerd' zijn. Natuurlijk helpen dingen zoals het kennen van de Nederlandse taal hierbij ook, maar het gaat volgens mij vooral om de mentaliteit van de allochtone mannen die hun vrouwen onder de duim houden.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 00:51
Kordotium
Kordotium is offline
Die nieuwe groep feministen moet eens ophouden met hun geblaat over emancipatie. Waarom willen ze in hemelsnaam dat vrouwen precies gelijk worden aan mannen? Helemaal vreemd dat dat vaak nog manwijfen zijn ook...

Vrouwen hebben volledige vrijheid om te doen wat ze willen, maar als ze graag part-time willen werken om hun kind op te voeden dan moeten ze niet raar opkijken als ze niet in topfuncties terecht komen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 01:15
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Kordotium schreef op 10-03-2004 @ 01:51:
Die nieuwe groep feministen moet eens ophouden met hun geblaat over emancipatie. Waarom willen ze in hemelsnaam dat vrouwen precies gelijk worden aan mannen? Helemaal vreemd dat dat vaak nog manwijfen zijn ook...

Vrouwen hebben volledige vrijheid om te doen wat ze willen, maar als ze graag part-time willen werken om hun kind op te voeden dan moeten ze niet raar opkijken als ze niet in topfuncties terecht komen.
Gelijkwaardig, niet gelijk.
Oud 10-03-2004, 01:36
Kordotium
Kordotium is offline
Citaat:
Joostje schreef op 10-03-2004 @ 02:15:
Gelijkwaardig, niet gelijk.
Ik weet niet of dat bedoeld is als helemaal met mij eens of helemaal met mij oneens, maar het is wel precies wat ik bedoel.

Die feministes willen alles precies gelijk hebben, terwijl gelijkwaardig zoals nu mij een zeer mooie situatie lijkt.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 10:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kordotium schreef op 10-03-2004 @ 02:36:
Ik weet niet of dat bedoeld is als helemaal met mij eens of helemaal met mij oneens, maar het is wel precies wat ik bedoel.

Die feministes willen alles precies gelijk hebben, terwijl gelijkwaardig zoals nu mij een zeer mooie situatie lijkt.
Ik ben feministe en streef naar gelijkwaardigheid
Oud 10-03-2004, 10:30
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Een duidelijke voorbeeld van de typisch mannelijke dominantie in dit topic. Jullie vinden de 'situatie zoals hij is' goed. De situatie, mannen en vrouwen krijgen niet gelijk geld voor een gelijke functie. In de top zijn er veel minder vrouwen dan mannen aanwezig. En gelukkig zijn we het er wel over eens dat er voor de allochtone vrouw nog genoeg kan gebeuren.

Even een uitleg van het begrip 'gelijkwaardigheid'. Mannen en vrouwen zijn niet hetzelfde (niet gelijk), het gaat over het hebben van gelijke kansen en een gelijke behandeling van mannen en vrouwen.

Daarnaast zag ik Dannemann een leuk onderwerp aansnijden. Vrouwen krijgen kinderen. Daar mogen jullie ons f*cking dankbaar voor zijn ook! Het is jammer dan mannen geen kinderen kunnen krijgen.

Het belang van een goede opvoeding moet kunnen worden ingezien en daarom is het logisch dat een vrouw een aantal maanden thuis blijft na de geboorte van een kind. Deze kinderen komen straks ook in de maatschappij terecht en verdienen moederliefde, goede jeugd etc. (Ik zie het kind al over 30 jaar strafvermindering krijgen in de rechtbank 'hij vermoorde de vrouw omdat hij een gebrek aan liefde in zijn jeugd had mevrouw de rechter.' rechter: óntoerekeningsvatbaar')

Mede daarom zouden alle mannen (inclusief werkgevers) vrouwen juist dankbaar moeten zijn dat zij kinderen krijgen en verzorgen.

en dit is slechts het topje van de ijsberg.
Oud 10-03-2004, 10:37
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 08-03-2004 @ 16:17:
Dat er weinig vrouwen in topfuncties zitten kan er ook aan liggen dat vrouwen te weinig kansen creeren of pakken of dat ze er weinig behoefte aan hebben. En dat vrouwen soms minder verdienen kan ook aan een aantal andere dingen te wijten zijn.

Voorbeeld?

Ik zal even een voorbeeld voor je uittekenen. Een man en een vrouw willen allebei hogerop komen binnen een bedrijf. Marie is 28 en Piet is ook 28, ze hebben allebei dezelfde diploma's en een gelijke ervaring. De werkgever denkt echter : 'O god, (of hij gelovig is weet ik niet natuurlijk) Marie, dat is een vrouw, die zal wel niet leiding kunnen geven of die zal wel zwanger willen worden want dat willen alle vrouwen of die zal wel instabiel zijn want dat zijn vrouwen'. Marie wordt dus enkel afgekeurd vanwege een oordeel dat haar werkgever over vrouwen heeft.

Kortom, Piet krijgt de hogere functie, Machiavelli ook gelukkig. Dit heeft niets te maken met het niet willen pakken van kansen of de behoefte daaraan te hebben en het komt vaak genoeg voor.
Oud 10-03-2004, 10:48
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Sjied No Clue schreef op 10-03-2004 @ 11:37:
Ik zal even een voorbeeld voor je uittekenen. Een man en een vrouw willen allebei hogerop komen binnen een bedrijf. Marie is 28 en Piet is ook 28, ze hebben allebei dezelfde diploma's en een gelijke ervaring. De werkgever denkt echter : 'O god, (of hij gelovig is weet ik niet natuurlijk) Marie, dat is een vrouw, die zal wel niet leiding kunnen geven of die zal wel zwanger willen worden want dat willen alle vrouwen of die zal wel instabiel zijn want dat zijn vrouwen'. Marie wordt dus enkel afgekeurd vanwege een oordeel dat haar werkgever over vrouwen heeft.

Kortom, Piet krijgt de hogere functie, Machiavelli ook gelukkig. Dit heeft niets te maken met het niet willen pakken van kansen of de behoefte daaraan te hebben en het komt vaak genoeg voor.
Dat probleem van zwanger worden is makkelijk op te lossen door de man ook verplicht zwangerschapsverlof te geven zoals dat in Zweden gebeurd.

Maar zolang het CDA aan de macht is, zie ik daar geen vooruitgang in
Oud 10-03-2004, 12:00
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Voor een groot deel wel, vrouwen zullen immers nooit mannen worden en mannen nooit vrouwen, daar moet rekening mee gehouden worden.
Vrouwen zijn gewoon gemaakt voor opvoeding van jonge kinderen en mannen niet in die mate als vrouwen ervoor gemaakt zijn en dat soort dingen.

Maar emancipatie is nog niet helemaal voltooid zolang vrouwen, in dezelfde functie en met dezelfde prestaties, fors minder betaald krijgen dan mannen in die functie!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 12:08
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
gerwin schreef op 08-03-2004 @ 18:20:
Het is maar net wat je wilt. Wil je dat er in elke sector een evenredige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen is, dan blijven we eeuwig wachten. Volgens mij is de manier waarop de meeste autochtone vrouwen zijn 'geemancipeerd' voldoende, alhoewel er nog wel een aantal dingen moet gebueren, zoals de gelijktrekking van de salarissen in dezelfde functies.
Wat betreft de allochtone vrouwen is er nog veel te bereiken, vooral als het gaat om islamitische vrouwen. Als we niet doorgaan met het in grote getalen hierheen halen van allochtonen, dus vooral het aan banden leggen van huwelijksemigratie, is het volgens mij vooral een kwestie van tijd voordat ook de allochtone vrouwen enigzins 'ingeburgerd' zijn. Natuurlijk helpen dingen zoals het kennen van de Nederlandse taal hierbij ook, maar het gaat volgens mij vooral om de mentaliteit van de allochtone mannen die hun vrouwen onder de duim houden.
Ik ben er geloof ik wel voor dat het kabinet de huwelijksemigratie aan banden wil leggen, maar niet op de manier zoals ze dat nu doen: dat die vrouwen (huwelijkspartners die gehaald worden zijn voornamelijk vrouwen en in mindere getalen mannen) eerst nog iets van 5 of 10 jaar (weet niet precies) financieel afhankelijk blijven van de partner die ze hierheen heeft gehaald...ja denk ik dan, zo komen we er natuurlijk nooit...Je moet die vrouwen juist uit die huishoudrol krijgen en aan het werk laten zetten, maar op deze manier worden ze juist alleen maar in die rol gedrukt en is er alleen maar meer kans dat ze onderdrukt worden: in die 5 a 10 jaar mogen ze niet werken en ze kunnen ook niet scheiden, want ze mogen niet voor eigen inkomen zorgen.
De man kan ze dus naar hartelust het huishouden laten doen en onderdrukken, want zijn vrouw kan de eerste zoveel jaar toch niet weglopen, is toch van hem afhankelijk.
In die 5 a 10 jaar is ze wel zodanig geindoctrineerd dat ze na die periode ook niet meer buiten zal komen om een plek te veroveren in de wereld, te gaan werken, uit dat huis te komen etc.
Ik vind dit echt een heel foute zet van het kabinet, maja das mijn mening.....
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 12:11
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 10-03-2004 @ 13:08:
Je moet die vrouwen juist uit die huishoudrol krijgen en aan het werk laten zetten, maar op deze manier worden ze juist alleen maar in die rol gedrukt en is er alleen maar meer kans dat ze onderdrukt worden...

De man kan ze dus naar hartelust het huishouden laten doen en onderdrukken, want zijn vrouw kan de eerste zoveel jaar toch niet weglopen, is toch van hem afhankelijk.
Wat is het verband tussen het huishouden doen en onderdrukt zijn? Waarom MOETEN vrouwen uit de hiushoudrol en aan het werk? Willen we nog meer straatkinderen kweken ofzo?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 12:15
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 10-03-2004 @ 13:11:
Wat is het verband tussen het huishouden doen en onderdrukt zijn? Waarom MOETEN vrouwen uit de hiushoudrol en aan het werk? Willen we nog meer straatkinderen kweken ofzo?
Nouja, het is natuurlijk zo dat iemand die voor zijn inkomen afhankelijk is van een ander minder macht binnen de relatie heeft, en zeker moeite zal hebben deze relatie te beeindigen.
Oud 10-03-2004, 12:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 10-03-2004 @ 13:11:
Niks moet. Maar de keuze en mogelijkheid moet er zijn.
Oud 10-03-2004, 12:36
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-03-2004 @ 11:48:
Dat probleem van zwanger worden is makkelijk op te lossen door de man ook verplicht zwangerschapsverlof te geven zoals dat in Zweden gebeurd.

Maar zolang het CDA aan de macht is, zie ik daar geen vooruitgang in
CDA, als ik ergens een hekel aan heb.. btw, ik ga een jaar naar Zweden, de vooruitgang bestuderen .
Oud 10-03-2004, 12:39
Zaina
Zaina is offline
Emancipatie is net zulke grote onzin als integratie. Het is allebei gezeik om niks en beide begrippen zijn zo vaag als het maar zijn kan.
Oud 10-03-2004, 12:44
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Citaat:
Zaina schreef op 10-03-2004 @ 13:39:
Emancipatie is net zulke grote onzin als integratie. Het is allebei gezeik om niks en beide begrippen zijn zo vaag als het maar zijn kan.

emanˇciˇpaˇtie (de ~ (v.), ~s)

streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid, eerlijker maatschappelijke verhoudingen

inˇteˇgraˇtie (de ~ (v.), ~s)

het maken tot een harmonisch geheel of opnemen in een geheel
Oud 10-03-2004, 12:59
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Sjied No Clue schreef op 10-03-2004 @ 13:44:

emanˇciˇpaˇtie (de ~ (v.), ~s)

streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid, eerlijker maatschappelijke verhoudingen

inˇteˇgraˇtie (de ~ (v.), ~s)

het maken tot een harmonisch geheel of opnemen in een geheel
Dat is toch vaag.

Eerlijker maatschappelijke verhoudingen. Eerlijker vergelijk je met niets of een bepaalde periode of in zijn algemeen.

Om het nog maar niet over harmonisch geheel te hebben.
Oud 10-03-2004, 13:43
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Sjied No Clue schreef op 10-03-2004 @ 11:30:
De situatie, mannen en vrouwen krijgen niet gelijk geld voor een gelijke functie.
Is dat wel zo? En is er sprake van een causaal verband tussen geslacht en salaris?

Citaat:
In de top zijn er veel minder vrouwen dan mannen aanwezig.
Klopt, maar dat ligt voor een groot deel aan de vrouwen.

Citaat:
Even een uitleg van het begrip 'gelijkwaardigheid'. Mannen en vrouwen zijn niet hetzelfde (niet gelijk), het gaat over het hebben van gelijke kansen en een gelijke behandeling van mannen en vrouwen.

Het belang van een goede opvoeding moet kunnen worden ingezien en daarom is het logisch dat een vrouw een aantal maanden thuis blijft na de geboorte van een kind. Deze kinderen komen straks ook in de maatschappij terecht en verdienen moederliefde, goede jeugd etc.
Er moet eerst maar eens verplicht zwangerschapsverlof aan mannen worden gegeven voordat er gesproken kan worden over gelijkwaardigheid.

Citaat:
Mede daarom zouden alle mannen (inclusief werkgevers) vrouwen juist dankbaar moeten zijn dat zij kinderen krijgen en verzorgen.
Wat een gelijkwaardigheid.
Oud 10-03-2004, 14:02
Jordi
Jordi is offline
Citaat:

Of hij kiest Marie omdat hij die minder hoeft te betalen.

Sorry, grapje. Ik denk dat de emancipatie nog niet voltooid is. Zeker niet zolang vrouwen voor hetzelfde werk minder geld krijgen dan mannen. Verder denk ik dat wettelijk gezien de kansen heel erg gelijk zijn, alleen maatschappelijk gezien nog niet. Ik kan me het voorbeeld van hierboven namelijk best voorstellen. Verplicht zwangerschapsverlof voor de man kan daarbij zeker helpen, maar dan nog is het over het algemeen waarschijnlijker (lees: komt veel vaker voor) dat de vrouw minder gaat werken na de bevalling dan dat de man dat zou doen.
Verder doet iedereen wel alsof hij heel geëmancipeerd is, maar ik denk dat de meeste jongens zichzelf toch later niet als huisman zullen zien. En ik denk dat bij veruit de meeste gezinnen met kinderen, de moeder voor de kinderen en het huishouden zorgt. Hiervoor kiest zij zelf, maar ik denk dat er ook wel enige druk kan zijn vanuit de man.
Dat weinig vrouwen in hoge functies zitten, komt denk ik onder andere doordat heel veel vrouwen kiezen voor de opvoeding van hun kinderen. Bovendien moet je waarschijnlijk door een man worden gepromoveerd om hogerop te komen en het zou weleens kunnen dat die mannen prefereert. En misschien dat het ook wel kan dat sommige mensen eerder naar een man zullen luisteren dan naar een vrouw, dus dat mannen geschikter zijn voor sommige leidinggevende leidinggevende functies, maar dat is natuurlijk ook weer een typisch voorbeeld van discriminatie.

Kortom: ik denk dat de emancipatie nog niet helemaal is voltooid, maar dat het ontzettend moeilijk wordt om dat wel te doen, omdat we nu een soort gedragspatroon hebben en ik denk niet dat heel veel mensen dat massaal gaan veranderen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 15:05
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:

Mischien krijgt Piet de functie wel omdat hij er verzorgder uitzag, nooit ziek is en/of een prettig persoon is om mee samen te werken. En krijgt Marie de functie wel niet omdat ze er onverzorgd uitziet, vaak ziek is en/of een verschrikkelijk irritant persoon waar niet mee samen te werken valt. Maar omdat Marie Oost-Indisch doof is voor kritiek en geen zelf reflectie heeft meent ze dat het alleen maar is vanwege haar geslacht terwijl dat niet zo is.

Citaat:
Een duidelijke voorbeeld van de typisch mannelijke dominantie in dit topic. Jullie vinden de 'situatie zoals hij is' goed. De situatie, mannen en vrouwen krijgen niet gelijk geld voor een gelijke functie.
Bron? En dan nog kan het aan het aantal dienstjaren liggen oid.

Citaat:
In de top zijn er veel minder vrouwen dan mannen aanwezig.
Dus omdat veel vrouwen niet aan de top willen staan is de emancipatie niet voltooid? Een vrouw kan tegenwoordig als ze maar graag genoeg wilt en keihard werkt de top bereiken net als mannen en dus zijn ze daarin gelijk. En als de vrouw dan niet wilt is dat haar zaak.

Citaat:
En die hebben ze ook alleen pakken mannen en vrouwen niet dezelfde kansen en gaan mannen vaker voor een maatschapelijke carriere en kiezen vrouwen voor een carriere in het gezin.

Citaat:
Daarnaast zag ik Dannemann een leuk onderwerp aansnijden. Vrouwen krijgen kinderen. Daar mogen jullie ons f*cking dankbaar voor zijn ook! Het is jammer dan mannen geen kinderen kunnen krijgen.
Heel vervelend maar dat is helaas biologisch zo bepaald.

Citaat:
Het belang van een goede opvoeding moet kunnen worden ingezien en daarom is het logisch dat een vrouw een aantal maanden thuis blijft na de geboorte van een kind.
En waarom zou een man geen goede opvoeding kunnen geven?

Citaat:
Deze kinderen komen straks ook in de maatschappij terecht en verdienen moederliefde, goede jeugd etc. (Ik zie het kind al over 30 jaar strafvermindering krijgen in de rechtbank 'hij vermoorde de vrouw omdat hij een gebrek aan liefde in zijn jeugd had mevrouw de rechter.' rechter: óntoerekeningsvatbaar')
Liefde wordt (als het goed is) door de vader en de moeder gegeven hoor. Ook als die werken.

Citaat:
Daar zijn we ook dankbaar voor en dus krijgen vrouwen itt mannen ook zwangerschapverlof.

Citaat:
en dit is slechts het topje van de ijsberg.
Kleine ijsberg dan.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 15:48
Kordotium
Kordotium is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-03-2004 @ 11:02:
Ik ben feministe en streef naar gelijkwaardigheid
Nou, dan valt er voor jou denk ik weinig meer te streven in Nederland...of voel jij jezelf minder waard dan de mannen in Nederland???
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:02
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
AragornElessar schreef op 10-03-2004 @ 15:02:
Dat weinig vrouwen in hoge functies zitten, komt denk ik onder andere doordat heel veel vrouwen kiezen voor de opvoeding van hun kinderen.
Inderdaad, ze kiezen, daar heb je het al, ze hadden ook anders kunnen handelen in onze hedendaagse maatschappij, de opties staan open, vrouwen hebben de kans om te kiezen wat ze willen doen. Wat is dan het probleem, de geemancipeerde vrouw kiest zelf, wat is dan het grote probleem?

Verder zou ik ook graag weleens een paar daadkrachtige voorbeelden horen van banen waar vrouwen precies hetzelfde werk doen als mannen en toch minder verdienen. Ik vrees dat jullie dan met je mond vol tanden staan, want die zijn er nauwelijks te vinden dankzij het grote aantal mensen die parttime werken, verschillende uren contracten hebben etc. Het is een sprookje dat zo goed als nooit voorkomt.

Verder sluit ik me aan bij machiavelli
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:04
Verwijderd
als je ziet dat er nog steeds zoiets is als internationale vrouwendag, denk ik dat de hele emancipatie nog moet beginnen
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:05
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
Kordotium schreef op 10-03-2004 @ 16:48:
Nou, dan valt er voor jou denk ik weinig meer te streven in Nederland...of voel jij jezelf minder waard dan de mannen in Nederland???
Die gedachte kwam ook bij mij op, misschien zijn er vrouwen die zichzelf de hele tijd in een achterstandspositie zetten, en dan gaan klagen over emancipatie.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:06
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 10-03-2004 @ 17:04:
als je ziet dat er nog steeds zoiets is als internationale vrouwendag, denk ik dat de hele emancipatie nog moet beginnen
De emancipatie van de man ja, het kan toch niet zo zijn dat wij minder rechten hebben dan de vrouwen

Ik eis ook zwangerschapsverlof om mn vrouw bij te staan en om de eerste weken met mn kind mee te beleven

En ik wil een internationale mannendag
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:10
thunder110
thunder110 is offline
Vrouwen hebben tegenwoordig inderdaad de keuze. Het is nu ook meer een mentaliteitsprobleempje dat in veel mannen nog schuilt, m.n. de rolverdeling in het huwelijk.
Oud 10-03-2004, 16:13
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 10-03-2004 @ 17:10:
Vrouwen hebben tegenwoordig inderdaad de keuze. Het is nu ook meer een mentaliteitsprobleempje dat in veel mannen nog schuilt, m.n. de rolverdeling in het huwelijk.
Waarom zit dat verschil mentaliteit in de man? De meeste mannen staan er tegenwoordig wel voor open als een vrouw wil werken maar als die dat zelf niet willen zit dat mentaliteitsprobleem toch echt bij de vrouw. Als het uberhaupt al een probleem is.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:14
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 10-03-2004 @ 17:10:
Als de vrouw zou zeggen ik ga werken en ze gaat een baan zoeken, dan kan de man niet veel ertegen doen.
Het is meer een maatschappelijk mentaliteits probleem, bij mannen en bij vrouwen die de klassieke rolverdeling als geheel normaal ervaren, en daarom zullen de meesten er ook zo naar handelen. Maar de optie tot anders handelen staat open, het hoeft niet zo te gaan, als een vrouw wil kan het anders. Ze is niet meer door allerlei wetten en regels aan haar man gebonden.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:15
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 10-03-2004 @ 17:13:
Waarom zit dat verschil mentaliteit in de man? De meeste mannen staan er tegenwoordig wel voor open als een vrouw wil werken maar als die dat zelf niet willen zit dat mentaliteitsprobleem toch echt bij de vrouw. Als het uberhaupt al een probleem is.
Inderdaad, het is eigenlijk geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:18
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 10-03-2004 @ 17:02:
Inderdaad, ze kiezen, daar heb je het al, ze hadden ook anders kunnen handelen in onze hedendaagse maatschappij, de opties staan open, vrouwen hebben de kans om te kiezen wat ze willen doen. Wat is dan het probleem, de geemancipeerde vrouw kiest zelf, wat is dan het grote probleem?
Ze kunnen wel kiezen, maar je kunt je afvragen of ze precies dezelfde keuze hebben als de man. Misschien heeft de vrouw het gevoel dat het haar taak is om voor de kinderen te zorgen, omdat dat nou eenmaal zo hoort. Of er is misschien toch nog wel enige druk van de man. Dat hij zijn baan niet op wil geven ofzo.

Maar in principe kan een vrouw inderdaad net zo goed voor een carričre kiezen als een man als ze zich daar hard voor wil maken. Dus wetmatig gezien is de emancipatie denk ik redelijk voltooid. Alleen qua mentaliteit nog niet.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:22
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
AragornElessar schreef op 10-03-2004 @ 17:18:
Ze kunnen wel kiezen, maar je kunt je afvragen of ze precies dezelfde keuze hebben als de man. Misschien heeft de vrouw het gevoel dat het haar taak is om voor de kinderen te zorgen, omdat dat nou eenmaal zo hoort. Of er is misschien toch nog wel enige druk van de man. Dat hij zijn baan niet op wil geven ofzo.

Maar in principe kan een vrouw inderdaad net zo goed voor een carričre kiezen als een man als ze zich daar hard voor wil maken. Dus wetmatig gezien is de emancipatie denk ik redelijk voltooid. Alleen qua mentaliteit nog niet.
Jawel, de vrouw kan kiezen, ze hoeft het niet zo te doen, waar zit hem het knelpunt, nergens, als de vrouw het als normaal ervaart dat zij voor de kinderen gaat zorgen de man gaat werken, dan is er toch helemaal geen probleem?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:24
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Ze kunnen wel kiezen, maar je kunt je afvragen of ze precies dezelfde keuze hebben als de man.
Dat kan maar ze hebben dezelfde keuzes.

[QUOTE]AragornElessar schreef op 10-03-2004 @ 17:18:
[B]Misschien heeft de vrouw het gevoel dat het haar taak is om voor de kinderen te zorgen, omdat dat nou eenmaal zo hoort.
Dan heeft ze de keuze en is het volkomen oke als ze dat wil.

Citaat:
Of er is misschien toch nog wel enige druk van de man. Dat hij zijn baan niet op wil geven ofzo.
Of mischien niet. Met mischiens schieten we hier niet veel mee op.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:48
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 10-03-2004 @ 17:22:
Jawel, de vrouw kan kiezen, ze hoeft het niet zo te doen, waar zit hem het knelpunt, nergens, als de vrouw het als normaal ervaart dat zij voor de kinderen gaat zorgen de man gaat werken, dan is er toch helemaal geen probleem?
Het probleem is dat andere vrouwen hier een probleem van maken. De meeste vrouwen die thuis blijven en voor de kinderen zorgen, zul je daar denk ik niet over horen. Tenzij ze ontevreden zijn over hun positie en dan zouden ze iets anders kunnen hebben gekozen.

Citaat:
Machiavelli schreef op 10-03-2004 @ 17:24:
Dat kan maar ze hebben dezelfde keuzes.
OK, ze hebben wel dezelfde keuzes, maar toch ligt het voor een vrouw iets anders dan voor een man. En dat komt denk ik door het rollenpatroon in de maatschappij.

Citaat:
Machiavelli schreef op 10-03-2004 @ 17:24:
Of mischien niet. Met mischiens schieten we hier niet veel mee op.
Ik denk dat dat regelmatig voorkomt, maar ik weet het niet zeker, vandaar die misschien.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 18:00
Kordotium
Kordotium is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-03-2004 @ 11:48:
In Zweden hebben ze niet eens verplicht zwangerschapsverlof voor vrouwen...lijkt me vreemd als ze dat voor mannen wel hebben
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 18:07
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Kordotium schreef op 10-03-2004 @ 19:00:
In Zweden hebben ze niet eens verplicht zwangerschapsverlof voor vrouwen...lijkt me vreemd als ze dat voor mannen wel hebben
ze hbeben het wel maar niet verplicht
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 18:16
professor2
professor2 is offline
@ gatara Emancipatie in de wereld? mannen in staffuncties... Rusland: 11%, VS:25 %. Nederland: 71% = Met Pakistan een gedeelde hoogste plaats van 26 landen.

zo kun je er ook tegen aankijken ik vind dat er iets meot worden gedaan aand e gelijk waardigheid voor mannen ind rusland de vs en bv mongolie 11% is tog een veel extrwemer cijfer dan 29%
overgens lijkt het me stekr dat 75%vand e staf functies in de vs door vrouwen word bekleed maar ja
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:06
Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
professor2 schreef op 10-03-2004 @ 19:16:
@ gatara Emancipatie in de wereld? mannen in staffuncties... Rusland: 11%, VS:25 %. Nederland: 71% = Met Pakistan een gedeelde hoogste plaats van 26 landen.

zo kun je er ook tegen aankijken ik vind dat er iets meot worden gedaan aand e gelijk waardigheid voor mannen ind rusland de vs en bv mongolie 11% is tog een veel extrwemer cijfer dan 29%
overgens lijkt het me stekr dat 75%vand e staf functies in de vs door vrouwen word bekleed maar ja
Zeg professor, je kan me echt niet wijsmaken dat er in Rusland tienmaal zoveel vrouwen dan mannen en staffunctie hebben en in de VS driemaal zoveel vrouwen dan mannen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:09
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als ik mijn (ex-)vriendin hoor zeggen dat ik de tas moet dragen "want jij bent nu eenmaal een man", denk ik dat de vrouw geeneens zin heeft in het doorzetten van emancipatie. Maar ze moeten het zelf maar weten, zolang we maar geen sferen van positieve discriminatie hebben...
Oud 11-03-2004, 15:13
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 10-03-2004 @ 20:06:
Zeg professor, je kan me echt niet wijsmaken dat er in Rusland tienmaal zoveel vrouwen dan mannen en staffunctie hebben en in de VS driemaal zoveel vrouwen dan mannen.
dat deed ik niet kijk eens naar de sig van gatara
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kordotium schreef op 10-03-2004 @ 16:48:
Wat een kronkel in je gedachtengoed hier

Er valt minder te streven in Nederland dan in Somalie, maar dat neemt niet weg dat er nog steeds te streven valt.

En daarnaast beperkt mijn feminisme zich niet tot politieke of natuurlijke grenzen.
Oud 11-03-2004, 15:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-03-2004 @ 20:09:
Als ik mijn (ex-)vriendin hoor zeggen dat ik de tas moet dragen "want jij bent nu eenmaal een man", denk ik dat de vrouw geeneens zin heeft in het doorzetten van emancipatie. Maar ze moeten het zelf maar weten, zolang we maar geen sferen van positieve discriminatie hebben...
Whahahaha.
Ze is gewoon lui en dat is gewoon een dom smoesje van haar

(en jij trapt er in )
Oud 11-03-2004, 16:15
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-03-2004 @ 16:36:
Whahahaha.
Ze is gewoon lui en dat is gewoon een dom smoesje van haar

(en jij trapt er in )
Dit soort voorvallen komen direct uit de geest van de maatschapij. Een beter voorbeeld van "mentaliteit" bestaat niet. Dit is percies waar de spreekwoordelijke schoen knelt. Ik denk dat er op de langere termijn steeds meer vrouwen zullen zijn die hun kansen grijpen, zelfstandig ondernemen, carriere maken of een respectabel beroep bekleden. Als vrouwen er nu voor kiezen om parttime te werken, huisvrouw zijn ect, dan vind ik niet dat er actief ingegrepen moet worden om vrouwen te dwingen andere keuzes te maken. Het gebeurt toch wel, maar die hele stroming moet nog op gang komen, imho.

En die cijfers: Ik neem aan dat 100% in jouw opvattingen dan fifty-fifty is kwa verhouding? Voor de niet-rekenwonders: In amerika staan dan 5 mannen tegen over 3 vrouwen in staffuncies, in rusland 5 tegen 4, en nederland 17 tegen over 3. Ongeveer.

Laatst gewijzigd op 11-03-2004 om 16:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten