Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2004, 17:31
zeep007
zeep007 is offline
Okey, ik ben boos.

het zit zo:

ik heb een 24 uurs contract. Nu word ik voor 6 uur ingeroosterd de eerst volgende twee weken. Ik moet 22 uur werken wil ik niet snipperen ,want er zit 2 atv uren bij.

22-6 = 16.

16 uur snipper ik dus VERPLICHT! Volgens mij kan dit niet, wettelijk gezien.

Iemand ervaring of advies?

Laatst gewijzigd op 10-03-2004 om 17:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2004, 17:33
Martin
Martin is offline
Ik snap weinig van je verhaal, maar als je een 24-uurs contract hebt moeten ze je minimaal 24 uur inplannen afaik.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 17:35
Balance
Balance is offline
wat is snipperen?
Oud 10-03-2004, 17:39
zeep007
zeep007 is offline
dat gaat dan van je vrije dagen af.

Het komt erop neer dat 22 uur behoor te werken en twee weken voor 6 uur sta ingeroosterd. De rest van wat ik behoor te werken word dan van mn vrije dagen afgehaald.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:03
Auntie M
Auntie M is offline
Ik kan echt geen chocola maken van je verhaal.

Je hebt een 24-uurs contract waarvan 2 uur atv?

Je wordt ingeroosterd voor 6 uur in de komende 2 weken, oftewel je hoeft de komende 2 weken maar 6 uur te werken? De rest kan ik niet volgen.

Wanneer word je dan voor 22 uur ingeroosterd, of word je dat niet?
Is dit altijd zo, of toevallig nu vanwege bepaalde omstandigheden?

Overigens ik vind niet echt dat je bij een werkweek van 6 uur kan spreken over snipperen. Als je het over snipperen hebt , dan gaat het over een uur of dag, dit is ietsjes meer (voor zover ik je verhaal volg).

In ieder geval is het volgens mij zo dat een een werkgever bepaalde regels over arbeidsduur en werktijden mag opstellen, mits het binnen de regels van de Arbeidsduur en werktijdenwet valt. Zo kennen bijvoorbeeld sommige bedrijven een bedrijfssluiting, oftewel het hele bedrijf gaat in 1 keer op vakantie. Je kunt in je contract opzoeken of er afspraken over staan, of misschien zijn er ergens huisregels vastgelegd.
Laat ik het zo zeggen (wederom voorzover ik je begrijp) het is niet verboden wat je baas doet.
Oud 10-03-2004, 19:04
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
volgens mij hoor t niet zo (bij thuiszorg is het volgens mij wacht-geen werk dus betaald) maar bij de c1000 waar ik toen werkte compenseerden ze dit ook met snipper uren heel erg fout als het door hun schuld is.. ik zou er zeker wat van zeggen (tenzij jij zelf vrij wou hebben bepaalde dagen en dus hun weinig keus gaf die week)
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:37
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 10-03-2004 @ 20:03:
Ik kan echt geen chocola maken van je verhaal.

Je hebt een 24-uurs contract waarvan 2 uur atv?

Je wordt ingeroosterd voor 6 uur in de komende 2 weken, oftewel je hoeft de komende 2 weken maar 6 uur te werken? De rest kan ik niet volgen.

Wanneer word je dan voor 22 uur ingeroosterd, of word je dat niet?
Is dit altijd zo, of toevallig nu vanwege bepaalde omstandigheden?

Overigens ik vind niet echt dat je bij een werkweek van 6 uur kan spreken over snipperen. Als je het over snipperen hebt , dan gaat het over een uur of dag, dit is ietsjes meer (voor zover ik je verhaal volg).

In ieder geval is het volgens mij zo dat een een werkgever bepaalde regels over arbeidsduur en werktijden mag opstellen, mits het binnen de regels van de Arbeidsduur en werktijdenwet valt. Zo kennen bijvoorbeeld sommige bedrijven een bedrijfssluiting, oftewel het hele bedrijf gaat in 1 keer op vakantie. Je kunt in je contract opzoeken of er afspraken over staan, of misschien zijn er ergens huisregels vastgelegd.
Laat ik het zo zeggen (wederom voorzover ik je begrijp) het is niet verboden wat je baas doet.
hmmm chocola

Maar om terug te komen op je verhaal.

Laat dat atv maar achterwege. Ik moet 22 uur werken. Dat staat in mijn contact. Dat was de overeenkomst.
Nu sta ik dus voor volgende week maar 6 uur ingeroosterd. De weer erop sta ik OOK voor 6 uur ingeroosterd. Dus ik kom 16 uur tekort per week...

VOLGT MEN ME NOG?

die 16 uur, die ik dus tekort kom per week, word van mn snipperuren afgehaald.

Er zijn geen bijzondere omstandigheden, ik heb er niet om gevraagd, ik ben dus volgens mijn rooster verplicht aan het snipperen.

Dat kan toch niet?

( zo moelijk is mn verhaal toch niet!?)

en in totaal heb ik iets van 100 snipperuren, na die twee weken heb i nogmaar 68. n ik heb ernniet om gevraagd....
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:38
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef op 10-03-2004 @ 20:04:
volgens mij hoor t niet zo (bij thuiszorg is het volgens mij wacht-geen werk dus betaald) maar bij de c1000 waar ik toen werkte compenseerden ze dit ook met snipper uren heel erg fout als het door hun schuld is.. ik zou er zeker wat van zeggen (tenzij jij zelf vrij wou hebben bepaalde dagen en dus hun weinig keus gaf die week)

3 maal raden waar ik werk
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:55
Balance
Balance is offline
Oke, ik snap je verhaaltje nu.
Volgens mij hoort dat niet idd. Als wij te weinig uren voor iemand hebben kijken we vaak of diegene in een ander filiaal wat uurtjes bij kan werken. In de praktijk komt het er op neer dat vooral veel mensen uit andere filialen bij ons komen werken, omdat zij te weinig uren kunnen maken in hun eigen filiaal.
Maar is het niet mogelijk dat iemand anders minder werkt? Iemand die meer uren draait dan volgens zijn contract moet, bedoel ik dan.
Oud 10-03-2004, 20:00
Martin
Martin is offline
Dit doet mij denken aan een stuk wat ik laatst las in het vakblad voor de levensmiddelenhandel. Daar stond ook dat werkgevers medewerkers structureel minder inplannen om zo van de snipperuren af te komen...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 20:16
Verwijderd
Ik ben geneigd te zeggen dat dat niet mag, maar zeker weten doe ik het niet.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 09:58
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 10-03-2004 @ 20:38:
3 maal raden waar ik werk
eerlijk?? humz toevallig hahaah dat wist k echt niet
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 10:00
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
Citaat:
Martin schreef op 10-03-2004 @ 21:00:
Dit doet mij denken aan een stuk wat ik laatst las in het vakblad voor de levensmiddelenhandel. Daar stond ook dat werkgevers medewerkers structureel minder inplannen om zo van de snipperuren af te komen...
ik weet dat t bij de thuiszorg in elk geval niet zo werkt maar toen in de c1000 waar ik werkte wel (en dan heb ik t dus ech tniet over de paar keer dat ik hun geen keus gaf omdat ik bv moest rijlessen ofzo)
ik denk dat je in elk geval ff je contract door moet kijken en in elk geval moet laten blijken dat je t hier niet mee eens bent omdat dit niet zoals afgesproken is.. kijk als het een keer om 2u gaat ofzo zou ik nie tzo moeilijk doen maar dit is 2x16u dat is onderhand eenderde van je totale snipperuren!!!!
ik zou toch proberen om desnoods wat te bluffen door te laten merken dat je weet dat dit officieel niet mag en dat je dit niet pikt.. kijken wat ze zeggen...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 12:04
zeep007
zeep007 is offline
ik heb er vandaag ook wat van gezegd, en het was allemaal niet de bedoeling en mn chef zou met de \chef die weer wat hoger staat over mn uren gaan praten omdat ik echt teveel snipper.
Ik heb er intussen al weer een dag bijgekregen, jeeej.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:58
Roos
Roos is offline
Ja dit deden ze ook vaak bij mij, ik werkte in een Albert Heijn.

Ik had een contract van 12 uur per week. Soms roosterden ze me maar 8 uur in, en dan pakte ze gewoon 4 uur van mijn 'snipperuren'.
Nogal lullig als je op vakantie wilt deze zomer ofzo: dan zijn al je vrije dagen al op.

Ik weet niet of het illegaal is, maar ik zou er zeker wat van zeggen. Je hebt toch een contract? Daar moeten zij zich dan ook aan houden.
Oud 11-03-2004, 16:06
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
tis ook kut idd.. ik had dat dus ook toen ik eenmaal vak op wilde nemen bleken mn uren er doorheen te zijn dankzij hun terwijl dit niet de weg is.. sta je toch ff lullig te kijken!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 16:22
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 11-03-2004 @ 16:58:
Ik weet niet of het illegaal is, maar ik zou er zeker wat van zeggen. Je hebt toch een contract? Daar moeten zij zich dan ook aan houden.
Tuurlijk. Het uitgangspunt van de wet is juist dat je vakantie opbouwt over de dagen waarop je werkt en dat je vervolgens die vakantie zelf kunt inplannen. Een werkgever kan je onder omstandigheden wel dwingen op een bepaald tijdstip op vakantie te gaan als dat beter uitkomt in verband met zijn organisatie (maar dan ook alleen maar als het belang van de werkgever bij aanwezigheid van de werknemer zo groot is dat het belang van de werknemer daarvoor in redelijkheid moet wijken).

In ieder geval mag een werkgever je niet zomaar voor minder uren inroosteren en vervolgens zeggen dat dat van je opgebouwde vakantiedagen afgaat. Als hij je voor minder uur wil inroosteren zal hij dat met jou moeten overleggen. Je hebt dan in beginsel ook recht op een WW-uitkering over de uren waarop je niet meer kunt werken vanwege gebrek aan opdrachten. Voor het overige moet de werkgever je gewoon die uren doorbetalen, ook al maakt hij geen gebruik van je diensten. Dat komt dan voor zijn risico.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 16:32
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Bij ons (Albert Heijn) is het zo dat je mninimaal je contract word ingeplaned. Soms zijn we 's avonds eerder klaar (vinden we zelf ook fijn) en dan word je contract aangevuld met ADV of vakantieuren.
Inplannen onder je contract (tenzij je zelf vrij vraagt) gebeurd bij ons niet. Soms is het wel zo dat we dus eerder klaar zijn. Dat word niet betaald (logisch ook) want niet werken is geen geld he
Oud 11-03-2004, 16:35
Auntie M
Auntie M is offline
Ik snap het nu wel hoor

Maar ik heb nu nog een andere vraag, hoe vaak willen ze dit geintje toepassen? Er moet ergens vaststaan hoeveel verlofuren je per jaar hebt (moet minimaal 4x 22 uur zijn). Volgens mij is het ook zo dat je verplicht 1x per jaar 2 weken achter elkaar vakantie moet genieten. Dan zou je dus nog 44 uur kunnen versnipperen en als deze 2 weken voorbij zijn dus nog maar 12 uur.

Dat vind ik niet echt reeel en zou het er zeker niet mee eens zijn.

Het e.e.a. staat beschreven in BW Boek 7, titel 10, Arbeidsovereenkomst, art. 638 (denk ik). Ik ben geen jurist maar misschien wil nare wel zo vriendelijk zijn om zich hierover te buigen of je er wat mee kunt.
Oud 11-03-2004, 16:39
Verwijderd
Nou, je moet je wel realiseren dat dit soort dingen altijd erg moeilijk aan te pakken is. Want wat wil je doen? Die chef erop wijzen dat hij dit of dat artikel schendt? Dan zal hij je waarschijnlijk een wijsneus vinden en er niets mee doen. Een procedure beginnen wil je ook niet echt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 17:01
Auntie M
Auntie M is offline
Tsja de vraag was in principe of het wettelijk mogelijk was en wijsneuzen vind ik niet erg als ze maar kunnen aantonen waar ze iets vandaan halen (waarbij velen dan ineens stilvallen). Maar goed dat ben ik dan weer.
Reageren

Regels voor berichten