Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2009, 16:08
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ja, dan denk ik dat ik toch beter op safe kan spelen. Hoef ik als ik gewoon met de volgende strip doorga geen barrieremiddel te gebruiken? Is het gewoon safe dan? staat namelijk niets van in de bijsluiter, dus ik neem aan dat het gewoon safe is?
het is gewoon safe, je hoeft alleen aanvullende anticonceptie te gebruiken gedurende 7 dagen als je een pil vergeet in week 1, of als je meer dan 1 pil bent vergeten.
Oud 24-09-2009, 16:12
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
De Qlaira is sinds juni in nederland verkrijgbaar. Er is dus nog niet heel veel ervaring mee, maar het is wel de enige pil met 'natuurlijk oestrogeen' en dat zou er voor moeten zorgen dat er veel minder bijwerkingen zijn. Daarnaast lijkt een lichaamseigen stof me sowieso beter dan en synthetische stof? Maar ik ben er dus niet heel erg thuis in.. Wat is het voordeel van de Yaz?

De nuvaring heb ik al geprobeerd, maar die bleef niet goed zitten Dus daar was ik eigenlijk de hele dag mee bezig en die was dus ook niet echt veilig..
de jaz is nieuw, en heeft net als verschil met andere pillen maar een "stopweek" van 4 dagen, waardoor je minder hormoonschommelingen krijgt, en daarnaast zitten er nog minder hormonen in dan in de microgynon 30. En het is een zusje van de yasmin wat maakt dat het ook nog een gunstig effect op puistjes kan hebben.

maar ik zou gewoon eens overleggen met de huisarts. Ik weet overigens niet hoe het zit met jouw voortplantingsplannen, maar als je echt van het gedoe af wil zijn kan je altijd nog een spiraaltje overwegen.
Oud 25-09-2009, 12:17
Tinmf
Tinmf is offline
Omdat ik van mezelf weet dat ik elke dag een pil slikken ga vergeten heb ik wat andere opties geprobeerd. De pleister bleef niet goed zitten en kreeg ik puistjes van. Ben overgestapt op de nuvaring maar dat trek ik emotioneel niet. (met de pleister voelde ik me overigens geweldig). Ik gebruik hem pas een maand dus wellicht gaat het over twee maanden beter, maar ik weet niet of ik nog twee maanden gejank aan kan. Ik vroeg me af of de hormonen in de Mirena spiraal zodanig zijn dat er een grote kans dat ik daar ook last van ga hebben? een koperspiraaltje wil ik liever niet omdat ik juist net verlost ben van vreselijke menstruatiekrampen en dat echt niet weer wil hebben.
Oud 25-09-2009, 12:33
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Omdat ik van mezelf weet dat ik elke dag een pil slikken ga vergeten heb ik wat andere opties geprobeerd. De pleister bleef niet goed zitten en kreeg ik puistjes van. Ben overgestapt op de nuvaring maar dat trek ik emotioneel niet. (met de pleister voelde ik me overigens geweldig). Ik gebruik hem pas een maand dus wellicht gaat het over twee maanden beter, maar ik weet niet of ik nog twee maanden gejank aan kan. Ik vroeg me af of de hormonen in de Mirena spiraal zodanig zijn dat er een grote kans dat ik daar ook last van ga hebben? een koperspiraaltje wil ik liever niet omdat ik juist net verlost ben van vreselijke menstruatiekrampen en dat echt niet weer wil hebben.
de hormonen van de mirena werken voornamelijk lokaal, dus daar zal je emotioneel gezien als het goed is geen last van hebben.
Oud 25-09-2009, 15:44
Verwijderd
Vraagje over de nuvaring.

Ik heb de nuvaring laatst 4 weken ingehad, dat mag ook volgens dat ding. Daarna ben ik op zondag de 13e gewisseld, meteen naar een nieuwe ring omdat ik geen stopweek wilde. Ik ben toen de zaterdag erop (19e) ongesteld geworden en dat nu nog steeds. Ik kan alleen geen tampons gebruiken, omdat ik dus die nuvaring in heb.
Nu vroeg ik me af. Zou ik gewoon vandaag de nuvaring uit kunnen doen en dan nu een stopweek inlassen of moet ik dan wachten tot zondag?
Ik ben het eigenlijk een beetje zat, want ik ben nu al een week ongesteld (wie weet hoelang het nog doorgaat) en ik kan geen tampons gebruiken. Maar wat moet ik nu doen?
Oud 25-09-2009, 16:10
Tinmf
Tinmf is offline
Citaat:
de hormonen van de mirena werken voornamelijk lokaal, dus daar zal je emotioneel gezien als het goed is geen last van hebben.
Werkt de nuvaring ook niet voornamelijk lokaal?

@forever; volgens mij kun je gewoon een tampon gebruiken, alleen moet je bij het verwijderen oppassen dat de ring niet meegetrokken wordt.
Oud 25-09-2009, 16:32
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Werkt de nuvaring ook niet voornamelijk lokaal?

@forever; volgens mij kun je gewoon een tampon gebruiken, alleen moet je bij het verwijderen oppassen dat de ring niet meegetrokken wordt.
nee, de nuvaring werkt systemisch, de hormonen worden opgenomen door het vaginaslijmvlies en werken verder net zoals iedere anticonceptiepil.

en forever je kunt idd gewoon tampons gebruiken als je een beetje op die ring past, dat lukt gewoon. (mij iig wel)
Oud 25-09-2009, 16:36
Verwijderd
Ik heb van de huisarts de Yaz meegekregen dus even kijken hoe die bevalt Iemand hier er ervaring mee?
Oud 26-09-2009, 18:50
Verwijderd
Ik ben nu gestopt met de pil. En ik zou eigenlijk afgelopen zondag ongesteld moeten worden maar ben het nog niet. Ik weet dat het heel normaal is maar wel heel erg irritant haha! Ik had ook paar dagen heel erg last van ik denk een pijnlijke baarmoeder, kan dat?
Oud 06-10-2009, 06:32
Lasagna
Lasagna is offline
oké daar ben ik weer met mijn vergeetachtige hoofd.

ik ben de pil van zondag vergeten en de pil van maandag heb ik daarnet, dus zo'n 13 uur te laat, ingenomen, samen met die van zondag. heb gisteravond nog wel seks gehad.

wat is het risico?
Oud 06-10-2009, 07:31
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
oké daar ben ik weer met mijn vergeetachtige hoofd.

ik ben de pil van zondag vergeten en de pil van maandag heb ik daarnet, dus zo'n 13 uur te laat, ingenomen, samen met die van zondag. heb gisteravond nog wel seks gehad.

wat is het risico?
Dat ligt er maar net aan in welke week je hem bent vergeten. In week 1 loop je het grootste risico op zwangerschap bij vergeten, in week 2 en 3 valt het wel mee. Omdat je een tweede pil ook aan de late kant hebt ingenomen maak je het risico nog weer ietsje groter.
Ik denk dat het afwachten wordt en als je straks ongesteld bent (of ongesteld moet worden) even voor de zekerheid een zwangerschapstest doen.

En misschien is het verstandig om eens na de denken of je niet een ander anticonceptiemiddel dan de pil moet gaan gebruiken, iets wat je iets minder makkelijk vergeet.
Oud 06-10-2009, 07:57
Lasagna
Lasagna is offline
dat is een hele goeie. ik ben hem in de 3e week vergeten, en "pilvergeten.nl" zegt dat ik beter een strip kan doorslikken. maar dan merk ik dus niet of ik ongesteld zou worden...
Oud 07-10-2009, 09:21
Verwijderd
Je kunt ook gewoon een test doen vanaf 3 weken nadat je de pil vergeten was. Hij zou dan ook betrouwbaar moeten zijn. Hormonen van de pil die in je urine komen hebben geen invloed op een zwangerschapstest, want dat meet het zwangerschapshormoon HCG dat niet in de pil zit.
Oud 07-10-2009, 10:20
Lasagna
Lasagna is offline
oké, doe ik dat wel. maar ik word nu toch wel een beetje bang, is de kans zo groot?
Oud 07-10-2009, 13:31
Verwijderd
Neehoor, de kans is niet enorm - sowieso kleiner dan wanneer je helemaal geen pil zou gebruiken. Die 2e was maar 13 uur te laat en dat zit vrij dicht bij de gens van 12 uur, en 1 pil vergeten 'mag' tegenwoordig. En je reageert er goed op door door te slikken. Maar wel groter dan de 0,3% die het normaal is, dus dan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen
Oud 07-10-2009, 17:34
Mara
Mara is offline
Citaat:
Ik had zelf ook last van moodswings, zowel bij pil als nuvaring. Zit sinds kort aan de mirena en ik merk nog geen verschil (ben iets van 7 maanden van de anticonceptie afgeweest waarin ik mij een stuk beter voelde).

@Tinmf: Denk er wel om dat het zetten van de Mirena bij jonge vrouwen zonder kinderen flink pijnlijk kan zijn.
Oud 13-10-2009, 16:44
miekmuis
miekmuis is offline
Ik gebruik niet de pil, maar de nuvaring, maar probeer het eerst toch maar in dit topic. Kun je je stopweek ook inkorten, of kan dat kwaad voor de bescherming?
Oud 13-10-2009, 16:46
Mara
Mara is offline
Nuvaring werkt wat dat betreft zelfde als de pil - minimaal 3 weken gebruiken, daarna naar keuze een stopweek of doorringen. Stopweek kan altijd korter, nooit langer, en zorgen dat je dan weer iig 3 weken 'm gebruikt
Oud 13-10-2009, 23:02
Fosca
Fosca is offline
Zijn er hier gebruikers van de Mirena (hormoonspiraaltje)? Ik overweeg er eentje te nemen en ik ben wel benieuwd naar gebruikerservaringen.

Wat ik vooral wil weten:
- hoe is de menstruatiecyclus met een spiraaltje? Ik heb een hekel aan ongesteld zijn en de pil slik ik telkens drie maanden door, met de mirena kan dat niet...
- hoe zijn de bijwerkingen? (Vooral acne)

Thanks
Oud 13-10-2009, 23:59
Mara
Mara is offline
Ik ben sinds kort aan de mirena, maar kan dus over die vragen nog niet zoveel zeggen. Andere vragen kan je altijd PMen

Met de Mirena gaat vaak je menstruatie volledig weg na een tijdje, dat is een voordeel. Acne, geen idee.

Heb je eerst al andere dingen (pil, nuvaring) geprobeerd? Ze waren bij mij redelijk terughoudend, aangezien het vervelend kan zijn met zetten.
Oud 14-10-2009, 17:01
Fosca
Fosca is offline
Bedankt voor je antwoord

Bij de nuvaring had ik hetzelfde acne probleem. Voor de pil heb ik een te onregelmatig leven/ben ik te vergeetachtig. Ik vergat hem zo vaak dat ik hem niet zo goed niet kon slikken. Nu heb ik dus niks maar dat voelt ook niet zo goed.

Deed het pijn met inzetten?

Weet je ook toevallig in hoeverre de Mirena vergoed wordt door de verzekering?
Oud 15-10-2009, 10:54
Verwijderd
ik heb nu al een week last van spotting omdat ik vrijdag een pil 's avonds ipv 's ochtends heb genomen, dat heb ik nooit
Oud 22-10-2009, 02:03
Nonaj
Nonaj is offline
Toen ik vanavond mijn pil in wilde nemen ontdekte ik dat ik die van gisteren vergeten was en ik heb de bijsluiter bij m'n ouders liggen

Ik slik altijd 2 strips achter elkaar en dit was een pil uit de tweede strip, dus week 3. Als ik het goed onthouden heb is dat dan of alsnog innemen, strip afmaken en er nog een hele strip achteraan slikken, of niets meer innemen en dan een stopweek houden en volgende week dinsdag weer beginnen met slikken? (maandag is de laatste dag deze week dat ik een pil heb gehad).

3 strips achter elkaar slikken lukt bij mij niet, dan krijg ik last van spotting, dus dat wordt volgende week 4-5 dagen extra hel ben ik bang
Oud 22-10-2009, 10:35
Verwijderd
Klopt!
Maar wat tegenwoordig ook mag (maar nog niet in de bijsluiter staat): pil alsnog innemen, deze week afmaken en daarna nog minstens 7 dagen slikken.
Oud 22-10-2009, 14:39
Nonaj
Nonaj is offline
Dan had ik dus gisteravond gewoon 2 pillen moeten slikken en deze strip moeten afmaken (was net een week bezig met de tweede strip). Maar ik heb die pil van woensdag nu dus ook niet geslikt dus nu moet ik wel vrees ik
Oud 23-10-2009, 15:40
Denise-wkg
Denise-wkg is offline
Ik heb een vraagje over de pil en diarree. Heb al even het forum doorzocht maar twijfel toch over wat ik het beste kan doen.

Ik heb vanochtend de pil ingenomen, en ongeveer 1 tot 1,5 uur daarna had ik wat diarree. Ik bedacht me eigenlijk vanmiddag pas dat dat een verminderde betrouwbaarheid kon opleveren, dus heb niet meteen daarna een andere genomen. Nu is het zo dat ik pas vanavond een reservepil kan slikken, en dan morgenochtend (rond half 7) alweer een tweede slik. Kan dit geen kwaad? En stel die pil van vanochtend was wel gewoon goed opgenomen, kan het dan geen kwaad om een pil 'te veel' te slikken?

Het is mijn 1e week na de stopweek vandaar dat ik me wat zorgen maak. Stel ik neem vanavond die reservepil in, ben ik dan morgen, overmorgen etc. wel beschermd?

Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden, alvast bedankt!
Oud 23-10-2009, 16:11
Miekje*
Miekje* is offline
Volgens mij kan een extra pil slikken nooit kwaad. Heb je al in je bijsluiter gekeken?
Oud 23-10-2009, 17:24
Denise-wkg
Denise-wkg is offline
Ik heb toch maar gauw de pil geregeld, zodat ik in ieder geval niet 12 uur te laat zou zijn. (heb hem nu rond 5 uur ingenomen en gisterochtend om 8 uur) In de bijsluiter staat geloof ik dat je zo'n pil eigenlijk als vergeten moet beschouwen. Ben ik nu dan gewoon beschermd? Lijkt me wel, maar het is denk ik wel verstandig om aankomende week een condoom te gebruiken of niet?
Oud 23-10-2009, 17:34
Miekje*
Miekje* is offline
Dat lijkt me wel verstandig ja. Want stel dat er net een eitje tussenuit is gepiept heb je toch wel mooi een probleem.
Oud 24-10-2009, 10:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik heb toch maar gauw de pil geregeld, zodat ik in ieder geval niet 12 uur te laat zou zijn. (heb hem nu rond 5 uur ingenomen en gisterochtend om 8 uur) In de bijsluiter staat geloof ik dat je zo'n pil eigenlijk als vergeten moet beschouwen. Ben ik nu dan gewoon beschermd? Lijkt me wel, maar het is denk ik wel verstandig om aankomende week een condoom te gebruiken of niet?
Ik zou even de regels volgen bij een vergeten pil in week 1. Dus als je de afgelopen week seks gehad hebt, even contact opnemen met je huisarts en anders zeven dagen een condoom erbij gebruiken.
Oud 24-10-2009, 12:28
sgaapje
sgaapje is offline
Citaat:
Zijn er hier gebruikers van de Mirena (hormoonspiraaltje)? Ik overweeg er eentje te nemen en ik ben wel benieuwd naar gebruikerservaringen.

Wat ik vooral wil weten:
- hoe is de menstruatiecyclus met een spiraaltje? Ik heb een hekel aan ongesteld zijn en de pil slik ik telkens drie maanden door, met de mirena kan dat niet...
- hoe zijn de bijwerkingen? (Vooral acne)

Thanks
Ik heb nu ongeveer 2.5 jaar Mirena. Ik heb geen verschil gemerkt qua acne. De menstuatiecyclus is moeilijk te voorspellen, er zijn vrouwen die helemaal niet meer ongesteld worden.. maar daar kun je niet zomaar vanuit gaan. Ik ben de eerste maanden na het zetten van het spiraaltje veel en lang ongesteld geweest. Daarna werd het veel minder. Af en toe een middagje ongesteld, maar dat was nog niet eens 1x per maand. Ondertussen lijkt het weer wat meer op een normale cyclus, alleen dan lichter.

Hoop dat je hier wat aan hebt!
Oud 30-10-2009, 07:48
Lasagna
Lasagna is offline
jeetje, de pagina is nog niet eens om en ik heb alweer een probleem... ik schaam me echt diep.

komt ie:
ik ben dus in de vorige strip 2 pillen vergeten, in week 3, waarvan de laatste nét iets later was dan 12 uur. toen ben ik door gaan slikken, met als plan om in de laatste week van die strip even een testje te halen. maar nu ben ik bij deze strip in week 3 wéér 2 pillen vergeten, waarvan de laatste best wel ver over de grens van 12 uur zit (ik denk zo'n 16/17 uur). ik begrijp dat het nu dus wel een groot probleem is. maar ik heb nog even een paar vraagjes:
- hoe erg is het als ik nu niet doorslik? als ik vaker dan een keer doorslik heb ik namelijk altijd last van doorbraakbloedingen.
- als ik nu dus stop (ik heb gisteravond de laatste pil van deze strip ingenomen), en ik word dan ongesteld, is dat gelijk een teken dat alles oké is, of is er dan alsnog een kans?
- zit ik na die stopweek gelijk weer op safe?
- wat moet ik nu precies doen?

Laatst gewijzigd op 30-10-2009 om 08:19.
Oud 31-10-2009, 09:25
Pluis
Pluis is offline
Je bent pas beschermd als je 7 dagen achter elkaar een pil op tijd hebt ingenomen.
Als je nu stopt met je strip en je wordt ongesteld, zegt dat niets over een eventuele zwangerschap (het niet niet voor niets een onttrekkingsbloeding, die ontstaat doordat je geen progesteron meer binnenkrijgt).

Ik denk dat ik zou stoppen met de pil, een zwangerschapstest zou halen en dan na een stopweek van 7 dagen gewoon weer beginnen met een nieuwe strip. Dan ben je na de eerste week (als je hem netjes slikt) weer beschermd tegen seks. Even een tijdje condooms gebruiken dus.
Maar wat misschien wel verstandiger is: naar de huisarts gaan voor een andere vorm van anticonceptie die je minder snel vergeet! (nuvaring, spiraaltje, plakpil, prikpil, wat dan ook)
Oud 03-11-2009, 15:37
Lasagna
Lasagna is offline
hee,
ik heb het volgende gedaan:
op deze http://www.anticonceptie-online.nl/help.htm site las ik dat het geen kwaad kan wat ik gedaan heb (3e week, maar doorgeslikt, dus telt als week 2, waar staat dat het geen kwaad kan) en ben door gaan slikken omdat ik niet helemaal zeker was.
ook heb ik vorige week géén seks gehad.

ik ben sowieso van plan om nog een test te gaan halen. wat denk jij van deze site, pluis?
Oud 03-11-2009, 16:46
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
hee,
ik heb het volgende gedaan:
op deze http://www.anticonceptie-online.nl/help.htm site las ik dat het geen kwaad kan wat ik gedaan heb (3e week, maar doorgeslikt, dus telt als week 2, waar staat dat het geen kwaad kan) en ben door gaan slikken omdat ik niet helemaal zeker was.
ook heb ik vorige week géén seks gehad.

ik ben sowieso van plan om nog een test te gaan halen. wat denk jij van deze site, pluis?
even voor de duidelijkheid: als je zonder stopweek doorgaat met een nieuwe strip dan telt deze hele strip als week 3.
Normaal gesproken is het idd geen drama als je er 1 week 2 eentje vergeet, maar het punt bij jou is dat je ze allemaal in week "3" vergeten bent, en dan ook nog eens meer dan 1.

Ik denk overigens persoonlijk dat het risico dat je zwanger bent heel klein is hoor, zeker als je afgelopen week geen seks hebt gehad. De site ziet er wel goed uit, alleen een beetje onoverzichtelijk.
Oud 03-11-2009, 21:03
renge
renge is offline
hey ik heb een vraagje,
ik slik nu al een paar jaren de pil maar heb nu een vriendje.
kan het kwaad om seks te hebben in de eerste week nadat je ongesteld bent geweest en geen pil vergeten bent?
Oud 03-11-2009, 21:45
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
hey ik heb een vraagje,
ik slik nu al een paar jaren de pil maar heb nu een vriendje.
kan het kwaad om seks te hebben in de eerste week nadat je ongesteld bent geweest en geen pil vergeten bent?
nee hoor, dat kan geen kwaad. als je de pil netjes slikt ben je altijd beschermd tegen zwangerschap, ook in je stopweek.
de pil beschermt uiteraard niet tegen soa's
Oud 12-11-2009, 00:26
Verwijderd
Oke, dit wordt een erg ingewikkeld verhaal.

Afgelopen zaterdag dacht ik dat het vrijdag was, en heb ik dus een vrijdag-pil geslikt. Toen zag ik de volgende dag, huh, die van zaterdag zit er nog, die ben ik dus vergeten, en heb hem alsnog geslikt. Ik weet eerlijk gezegd niet of het echt zo gegaan is, maar net zag ik dat mijn pilstrip ophoudt bij donderdag, terwijl de laatste dag van de strip altijd vrijdag is. Dat is dus (denk) ik de pil die ik die zaterdag per ongeluk geslikt heb.

Maar, wat nu? Ik heb dus afgelopen week (waarschijnlijk) een pil teveel geslikt, waardoor ik er nu een minder heb. Moet ik na donderdag aan een nieuwe strip beginnen? Kan ik veilig een stopweek houden? Of toch nog een vrijdag-pil nemen uit een reservestrip oid?
Oud 12-11-2009, 10:05
Verwijderd
Dus je hebt nu 20 dagen achter elkaar geslikt, waarvan één dag twee keer? Dat is niet zo erg, je kunt nu gewoon een stopweek houden.
In principe heb je na 14 dagen een bloedspiegel opgebouwd die voldoende is voor 7 dagen zonder pil, het schema is alleen 21/7 omdat je anders elke drie weken ongesteld zou zijn en zodat het minder risico geeft om in de volgende strip een pil uit de 1e week te vergeten.
Als je je er zekerder bij voelt en niet uit je ritme wil raken kun je inderdaad ook een extra pil uit een reservestrip nemen en dan aan de stopweek beginnen.
Oud 12-11-2009, 11:21
Verwijderd
Ja? Maar dan heb ik dus in totaal 22 pillen geslikt, (er van uitgaande dat ik die dag ook echt dubbel geslikt heb) is dat niet erg?
Oud 12-11-2009, 11:31
Verwijderd
Nee, kan geen kwaad. Als je het elke dag zou doen zou je waarschijnlijk last krijgen van alle mogelijke bijwerkingen van de pil maar voor een keer maakt het niets uit.
Oud 19-11-2009, 23:41
Nonaj
Nonaj is offline
Kan het erg veel kwaad als je over die grens van 36 uur heen zit?

Ik heb namelijk mijn medicijnen bij mijn ouders laten liggen, en mijn pilstrip dus ook. Als ik de pil direct in neem als ik morgenmiddag terug ben heeft er 38-40 uur tussen gezeten denk ik. Of kan ik die dan beter als vergeten beschouwen? Als ik hem als vergeten moet beschouwen heb ik een probleem denk ik.

Oké dit gaat een beetje een ingewikkeld verhaal worden denk ik.

De laatste keer dat ik ongesteld was (24 oktober) was dat ook omdat ik een pil vergeten was. Toen had ik al een hele strip geslikt en was bezig met een tweede strip, ik geloof net een week ofzo. Ik had dus nog een strip met een aantal pillen liggen toen ik na mijn ongesteldheid weer moest beginnen met slikken (27 oktober). Ik heb die strip gewoon leeggemaakt en ben daarna aan een nieuwe strip begonnen, met als gedachte van nou als deze strip afgelopen is dan heb ik ongeveer 5 weken de pil geslikt, dan kan ik weer stoppen als de strip ook afgelopen is en dan raak ik niet in de war. Als ik naar de data kijk moet ik dus nu 22 pillen gehad hebben.

Ik heb vanavond sex gehad en godzijdank bedacht ik me daarvóór al dat ik mijn medicijnen vergeten was dus hebben we een condoom gebruikt, alleen dat is afgegleden (nou ja, hij trok hem eruit maar vergat het condoom vast te houden en toen mocht ik het condoom nog uit mezelf vissen...maar de rand zat nog keurig netjes aan de bovenkant, als het goed is moet er dus niets naast gekomen zijn).

Wat vandaag betreft zou ik dus sowieso wel safe moeten zitten omdat ik al 22 pillen gehad heb denk ik? Ik moet alleen nu zeker nog 21 pillen slikken om safe te blijven (of gelijk stopweek houden)? Als ik deze strip gewoon afmaak heb ik dat niet...maar anders zou ik weer halverwege een strip moeten stoppen en dat lijkt me zo verwarrend...Deze strip afmaken en daarna nog een hele strip erna slikken zou ook kunnen, maar dan slik ik 8 weken de pil achter elkaar dus dan krijg ik waarschijnlijk last van spotting (2 weken van de vorige strip, 8 dagen van deze, nu dus eentje vergeten, vanaf morgen beginnen met de overige 13 en daarna dus nog een hele strip).

Of kan ik morgen beter een helemaal nieuwe strip pakken en op de ene waar ik nu eentje uit ga vergeten een stickertje met 'reserve' plakken?

Wat kan ik het beste doen?
Oud 20-11-2009, 12:27
Pluis
Pluis is offline
Wat een lang verhaal Nonaj. Even voor het gemak: als je meerdere strips achter elkaar slikt geldt iedere nieuwe strip als week 3. In dit geval ben je geloof ik nog met 1 strip bezig (aangezien je in de week van 24 oktober een stopweek hebt gehouden) en dat maakt dat je nu waarschijnlijk net de eerste pil van de 3e week "vergeet' (ofwel er zitten nu nog 7 pillen in je strip, inclusief de "vergeten" pil). Je bent nu gewoon beschermd tegen zwangerschap, en je hebt 2 opties: of je houdt nu een stopweek en begint 7 dagen na de laatste pil met een nieuwe strip. of je maakt je strip alsnog af en slikt er direct een nieuwe strip achteraan.
Oud 20-11-2009, 15:43
Nonaj
Nonaj is offline
Nee 24 oktober werd ik ongesteld, ik had die maandag daarvoor (de 19e) mn laatste pil geslikt (het duurt altijd 4/5 dagen voordat ik ongesteld word). Als het goed is ben ik uiterlijk de 27e weer begonnen met slikken. Ik had nog voor 2 weken in die strip zitten en van de strip waar ik nu mee bezig was had ik er 7 geslikt.

Ik heb vanmiddag toen ik thuis kwam supersnel die vergeten pil geslikt, dus dat wordt deze strip afmaken en dan er nog een hele strip achteraan slikken denk ik?
Oud 20-11-2009, 18:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou voor de zekerheid een morning afterpil halen, al is het maar voor m'n eigen gemoedsrust. Na zeven dagen stopweek dan beginnen aan een nieuwe strip en die oude idd bewaren als reserve. Ik begin na een stopweek ook altijd met een nieuwe, volle strip om het overzicht te houden.
Oud 20-11-2009, 22:08
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Ik zou voor de zekerheid een morning afterpil halen, al is het maar voor m'n eigen gemoedsrust. Na zeven dagen stopweek dan beginnen aan een nieuwe strip en die oude idd bewaren als reserve. Ik begin na een stopweek ook altijd met een nieuwe, volle strip om het overzicht te houden.
Maar als ik 21 pillen geslikt heb en dus in week 3 zat (en aanvullende anticonceptie gebruikt heb) dan is dat toch eigenlijk overbodig? Volgens mij word je er flink ziek van..

En dan is mn lichaam ook helemaal in de war denk ik, want ik heb die vergeten pil nu al alsnog geslikt (na 38 uur).

Hoe kom ik eigenlijk aan zo'n MAP? Huisartsenpost in het ziekenhuis?
Oud 21-11-2009, 14:19
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Maar als ik 21 pillen geslikt heb en dus in week 3 zat (en aanvullende anticonceptie gebruikt heb) dan is dat toch eigenlijk overbodig? Volgens mij word je er flink ziek van..

En dan is mn lichaam ook helemaal in de war denk ik, want ik heb die vergeten pil nu al alsnog geslikt (na 38 uur).

Hoe kom ik eigenlijk aan zo'n MAP? Huisartsenpost in het ziekenhuis?
Als je in week 3 één pil bent vergeten, is er niks aan de hand en hoef je dus ook geen MAP te halen. Die overigens te verkrijgen bij de apotheek, gewoon zonder recept.
Oud 21-11-2009, 23:00
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Als je in week 3 één pil bent vergeten, is er niks aan de hand en hoef je dus ook geen MAP te halen. Die overigens te verkrijgen bij de apotheek, gewoon zonder recept.
Als het nou in een andere week was geweest of als ik meerdere pillen was vergeten dan had ik wel even een MAPje gehaald denk ik

Ik heb een apotheekhoudende huisarts, die zitten dus dicht in het weekend...

En dit zal vast in een ander topic moeten, maar ik ben een beetje bang geworden van die verhalen in dat grote babytopic op L&R Ik wil dus om de 2 maanden een test gaan kopen, maar vanaf wanneer geeft die test een betrouwbare uitslag?

Als ik nu nog een pil vergeet ben ik wel de sjaak zeker?
Oud 22-11-2009, 11:28
Verwijderd
Er is in elk 'zorgdistrict' (het gebied dat 's avonds en in weekenden door 1 huisartsenpost bediend wordt) een apotheek die in het weekend open is, dus daar kun je naar toe als je apotheek dicht is in het weekend en het heeft haast.

En een zwangerschapstest geeft een betrouwbare uitslag vanaf 2 weken na bevruchting.

Als je te laat bent met een pil is de week daarop min of meer vergelijkbaar met week 1, omdat er een dip in de hormoonconcentratie heeft gezeten net zoals in de stopweek. Dus vergeet er inderdaad maar niet nog een . Maar die dip in de concentratie is natuurlijk wel veel kleiner dan bij een stopweek, dus in de praktijk zal het wel meevallen.
Oud 23-11-2009, 13:08
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Er is in elk 'zorgdistrict' (het gebied dat 's avonds en in weekenden door 1 huisartsenpost bediend wordt) een apotheek die in het weekend open is, dus daar kun je naar toe als je apotheek dicht is in het weekend en het heeft haast.

En een zwangerschapstest geeft een betrouwbare uitslag vanaf 2 weken na bevruchting.

Als je te laat bent met een pil is de week daarop min of meer vergelijkbaar met week 1, omdat er een dip in de hormoonconcentratie heeft gezeten net zoals in de stopweek. Dus vergeet er inderdaad maar niet nog een . Maar die dip in de concentratie is natuurlijk wel veel kleiner dan bij een stopweek, dus in de praktijk zal het wel meevallen.
Er zit bij ons een huisartsenpost bij het ziekenhuis, dan zal daar ook wel een apotheek bij zitten (ik kom er nooit dus geen idee)

Ik denk dat er ongeveer 38 uur tussen heeft gezeten dus zo groot zal die dip dan inderdaad niet zijn. Ik hoop maar dat die 36 uur uit de bijsluiter een beetje krap genomen is zodat ze zo min mogelijk aanklachten krijgen mochten er toch mensen zwanger raken

Ik heb nu ook voor de zekerheid maar een extra strip in mn portemonnee gestopt
Topic gesloten

Regels voor berichten