Als iemand zich verveelt, mag je altijd dit gaan doen voor mij. Ik heb geen zin meer.
Spoiler
OPDRACHTEN WEEK 5
De stof waarover de opdracht van deze week gaat:
Handleiding en literatuur week 5
Essayvragen.
1. Drukkerij/uitgeverij ‘wat bindt zit niet los’ heeft een overeenkomst gesloten met freelance journalist Anne Graag. Anne zal in het lopende jaar 10 columns schrijven en diverse artikelen zoals het uitkomt. Ze schrijft de artikelen thuis op haar computer. Ze vraagt zich af hoe het allemaal zit met de auteursrechten en hoe deze ontstaan.
Betrek in de antwoorden de positie van Anne en de drukkerij/uitgever.
a. Wat zijn de eisen die de wet stelt aan een auteursrechtelijk beschermd werk?
b. Welke formele eisen worden gesteld aan het verkrijgen van auteursrechten?
c. Wie is de maker van een auteursrechtelijk beschermd werk?
d. Wat zijn voorbehouden handelingen van de rechthebbende en leg deze uit?
2 Jantien studeert aan de Hanzehogeschool. Ook is ze redacteur van de ‘Hanze’. Ze maakt zich kwaad dat een aantal studenten ongevraagd artikelen en foto’s kopieert. Ze heeft er als redacteur zelf ook een handje van om informatie te ‘lenen’. Ga na wat de Hanze zich moet laten welgevallen en wat Jantien wel of niet mag overnemen en onder welke voorwaarden. Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Maak bij de beantwoording gebruik van gegevens uit de casus;
a. Mag uit andermans werk worden geciteerd of gekopieerd worden?
b. Met betrekking toto de foto’s vraagt zij zich af wat hier de regels van zijn. Wat is portretrecht, wat is de duur en kan een geportretteerde optreden tegen publicatie?
3. Stichting “Wij Deugen” wil in navolging van enige politieke partijen allerhande gegevens verzamelen over de morele waarden in Nederland.
a. Wanneer krijgen zij bescherming?
b. Wie wordt de rechthebbende van de databank?
c. Welke rechten heeft deze rechthebbende? Leg de termen uit.
Stellingen.
1. auteursrechten kunnen niet worden overgedragen zoals roerende goederen.
2. Een merk is pas beschermd is als het geregistreerd is.
daaamn deze was ik helemaal vergeten dit hoorde mijn zus en ik ooit heeeel veel toen we op vakantie waren in spanje en toen vonden we het een bijzonder komisch liedje
Als iemand zich verveelt, mag je altijd dit gaan doen voor mij. Ik heb geen zin meer.
Spoiler
OPDRACHTEN WEEK 5
De stof waarover de opdracht van deze week gaat:
Handleiding en literatuur week 5
Essayvragen.
1. Drukkerij/uitgeverij ‘wat bindt zit niet los’ heeft een overeenkomst gesloten met freelance journalist Anne Graag. Anne zal in het lopende jaar 10 columns schrijven en diverse artikelen zoals het uitkomt. Ze schrijft de artikelen thuis op haar computer. Ze vraagt zich af hoe het allemaal zit met de auteursrechten en hoe deze ontstaan.
Betrek in de antwoorden de positie van Anne en de drukkerij/uitgever.
a. Wat zijn de eisen die de wet stelt aan een auteursrechtelijk beschermd werk?
b. Welke formele eisen worden gesteld aan het verkrijgen van auteursrechten?
c. Wie is de maker van een auteursrechtelijk beschermd werk?
d. Wat zijn voorbehouden handelingen van de rechthebbende en leg deze uit?
2 Jantien studeert aan de Hanzehogeschool. Ook is ze redacteur van de ‘Hanze’. Ze maakt zich kwaad dat een aantal studenten ongevraagd artikelen en foto’s kopieert. Ze heeft er als redacteur zelf ook een handje van om informatie te ‘lenen’. Ga na wat de Hanze zich moet laten welgevallen en wat Jantien wel of niet mag overnemen en onder welke voorwaarden. Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Maak bij de beantwoording gebruik van gegevens uit de casus;
a. Mag uit andermans werk worden geciteerd of gekopieerd worden?
b. Met betrekking toto de foto’s vraagt zij zich af wat hier de regels van zijn. Wat is portretrecht, wat is de duur en kan een geportretteerde optreden tegen publicatie?
3. Stichting “Wij Deugen” wil in navolging van enige politieke partijen allerhande gegevens verzamelen over de morele waarden in Nederland.
a. Wanneer krijgen zij bescherming?
b. Wie wordt de rechthebbende van de databank?
c. Welke rechten heeft deze rechthebbende? Leg de termen uit.
Stellingen.
1. auteursrechten kunnen niet worden overgedragen zoals roerende goederen.
2. Een merk is pas beschermd is als het geregistreerd is.
over portretrecht kan je alles kort en krachtig vinden op de site van pictoright
08-10-2009, 20:37
Verwijderd
jawel, heb meer moeite met het andere onderwerp voor theorie. Auteursrecht gaat nog wel. Vandaag nog een illustrator voor moeten interviewen, was best interessant
daaamn deze was ik helemaal vergeten dit hoorde mijn zus en ik ooit heeeel veel toen we op vakantie waren in spanje en toen vonden we het een bijzonder komisch liedje