Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2009, 17:15
Verwijderd
Aangezien er in de bijbel alleen verhalen staan die bedoeld zijn om je iets te leren, lijkt het me onlogisch dat er een hogere macht bestaat. De bijbelinhoud is dan dus bedoeld om een goed leven te leiden, en daar heb je geen god voor nodig.

En het is nooit aangetoond dat er een god bestaat dus waarom zou ik geloven? We weten inmiddels dat er wetenschappelijke verklaringen zijn voor natuurverschijnselen, in de prehistorie werd gedacht dat het goden waren die dit veroorzaakten. Dus moet er voor alles een wetenschappelijke verklaring zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2009, 18:22
Verwijderd
Citaat:
En een vierhoek kan best 5 hoeken hebben. Zoals ik al zei: what do we know?
Nee. Een vierhoek is geen natuurverschijnsel dat we meten en daarna de naam "vierhoek" op plakken. Een vierhoek is een abstract, wiskundig concept; een vierhoek heeft per definitie vier hoeken.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 18:23
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
Aangezien er in de bijbel alleen verhalen staan die bedoeld zijn om je iets te leren, lijkt het me onlogisch dat er een hogere macht bestaat.
Hoe volgt dat laatste uit het eerste :?

Citaat:
De bijbelinhoud is dan dus bedoeld om een goed leven te leiden, en daar heb je geen god voor nodig..
Daar lijken de auteurs anders over te denken. Sowieso lijken die de categorieen van goed en kwaad op God terug te voeren.

Citaat:
En het is nooit aangetoond dat er een god bestaat dus waarom zou ik geloven?.
Omdat je het erg aannemelijk vindt dat Hij bestaat en daar, voor jou persoonlijk, bewijzen voor zijn (al zullen die waarschijnlijk niet wetenschappelijk zijn).

Citaat:
We weten inmiddels dat er wetenschappelijke verklaringen zijn voor natuurverschijnselen, in de prehistorie werd gedacht dat het goden waren die dit veroorzaakten. Dus moet er voor alles een wetenschappelijke verklaring zijn.
Weer een vreemd soort logica, dat er voor veel zaken inmiddels wetenschappelijke verklaringen zijn wil niet per se zeggen dat dat voor alles het geval is. Dat is een aanname die je doet.
__________________
Ideas have consequences
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Aangezien er in de bijbel alleen verhalen staan die bedoeld zijn om je iets te leren, lijkt het me onlogisch dat er een hogere macht bestaat. De bijbelinhoud is dan dus bedoeld om een goed leven te leiden, en daar heb je geen god voor nodig.
Waarom denk je dit? Misschien moet je de bijbel eens lezen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 09:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Waarom denk je dit? Misschien moet je de bijbel eens lezen.
Ik vind wel dat hij ergens gelijk heeft, de bijbel degradeert het filosofische verhaal en wordt met name gebruikt voor moralistische eisen.

maar de bijbel zelf leert je niets natuurlijk.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 16:03
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Ik vind wel dat hij zij ergens gelijk heeft, de bijbel degradeert het filosofische verhaal en wordt met name gebruikt voor moralistische eisen.

maar de bijbel zelf leert je niets natuurlijk.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 18:08
Verwijderd
Nou, er staan bijvoorbeeld ook familieregisters in de bijbel, die zijn niet bedoeld om je "iets te leren", maar gewoon als historische verslaglegging.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 20:15
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Nou, er staan bijvoorbeeld ook familieregisters in de bijbel, die zijn niet bedoeld om je "iets te leren", maar gewoon als historische verslaglegging.
niet echt, een stamboom is waar het verhaal rond is opgebouwd, de namen erin kunnen maar hoeven niet fictief te zijn, met als resultaat dat "eenheid X" een claim maakt afstammeling te zijn van "zoon X" en derhalve direct van de goden zelf afstamt.

maar in dat geval lees je het verhaal dus niet al te best.

het leuke van het epos is dat zo lang je de structuur niet veranderd je goden en semi-goden kan blijven toevoegen onderaan, en afstrepen bovenaan.

en ze worden wel degelijk gebruikt om een bepaalde moraal aan te leren, of ze er nu voor bedoelt zijn of niet.
Dat ze er niet voor bedoelt zijn om je moraal aan te leren ben ik met je eens.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 21:04
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Weer een vreemd soort logica, dat er voor veel zaken inmiddels wetenschappelijke verklaringen zijn wil niet per se zeggen dat dat voor alles het geval is. Dat is een aanname die je doet.
Ze gelooft daarin
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 21:27
DePraatjesmaker
DePraatjesmaker is offline
Voor het feit dat god bestaat zijn er geen bewijzen...

Voor dat hij niet bestaat wel...

Hoe kunnen ze in godsnaam een Ark bouwen, waar alle dieren in passen? Bullshit.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 22:02
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Hoe kunnen ze in godsnaam een Ark bouwen, waar alle dieren in passen? Bullshit.
hoogstens een ruimteschip
Citaat:
Voor dat hij niet bestaat wel...
vertel?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 23:05
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
Voor het feit dat god bestaat zijn er geen bewijzen...

Voor dat hij niet bestaat wel...

Hoe kunnen ze in godsnaam een Ark bouwen, waar alle dieren in passen? Bullshit.
Dat is hooguit een sterke aanwijzing dat die tekst uit Genesis niet moet gelezen worden alsof het moderne geschiedschrijving is.
__________________
Ideas have consequences
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 23:44
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
vertel?
Er zijn genoeg bewijzen tegen de bijbel. Als je bewezen hebt dat de bijbel crap is, dan heb je het bewijs dat god niet bestaat: de bijbel die niet klopt, beweert dat god bestaat, dus kan je er niet vanuitgaan dat het klopt.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 01:34
Lychee
Avatar van Lychee
Lychee is offline
What the bleep?
__________________
K-k-k-kel loves orange soda!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 01:35
Lychee
Avatar van Lychee
Lychee is offline
Citaat:
Er zijn genoeg bewijzen tegen de bijbel. Als je bewezen hebt dat de bijbel crap is, dan heb je het bewijs dat god niet bestaat: de bijbel die niet klopt, beweert dat god bestaat, dus kan je er niet vanuitgaan dat het klopt.
Tja waarom zou de bijbel waar zijn het is toch maar een verzameling teksten ooit samengesteld door een ongure organisatie. En toch gelooft iedereen erin het is toch van de gekken
__________________
K-k-k-kel loves orange soda!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 04:28
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
Er zijn genoeg bewijzen tegen de bijbel.
Die zijn er niet. Hooguit zijn er genoeg bewijzen tegen een letterlijke interpetatie van teksten uit die bijbek waarbij die gelezen worden alsof het moderne geschiedschrijving betreft.

Citaat:
Als je bewezen hebt dat de bijbel crap is, dan heb je het bewijs dat god niet bestaat
Nee hoor, dan heb je slechts bewezen dat de Bijbel crap is. Gods bestaan staat daar los van.

Citaat:
de bijbel die niet klopt, beweert dat god bestaat, dus kan je er niet vanuitgaan dat het klopt.
Als de Bijbel (een verzameling geschriften van diverse genres, geschreven en samengesteld door de eeuwen) in sommige opzichten niet klopt, hoeft zij dat niet automatisch in elk opzicht te doen. Daarnaast de Bijbel niet het enige geschrift of bron waarin gesteld wordt dat er een God bestaat.
__________________
Ideas have consequences
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Er zijn genoeg bewijzen tegen de bijbel. Als je bewezen hebt dat de bijbel crap is, dan heb je het bewijs dat god niet bestaat: de bijbel die niet klopt, beweert dat god bestaat, dus kan je er niet vanuitgaan dat het klopt.
Waarom moet god voldoen aan de beschrijving in de Bijbel?

Wat hier staat is niet waar:
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1764018

Volgens jou kan ik nu de conclusie trekken dat leven niet kan worden voortgeplant.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 13:17
Verwijderd
Citaat:
Er zijn genoeg bewijzen tegen de bijbel. Als je bewezen hebt dat de bijbel crap is, dan heb je het bewijs dat god niet bestaat: de bijbel die niet klopt, beweert dat god bestaat, dus kan je er niet vanuitgaan dat het klopt.
Wat een onzinverhaal.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 10:53
Lychee
Avatar van Lychee
Lychee is offline
Het is idd wel een beetje de verkeerde kant op geredeneerd.
__________________
K-k-k-kel loves orange soda!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 11:51
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Die zijn er niet. Hooguit zijn er genoeg bewijzen tegen een letterlijke interpetatie van teksten uit die bijbek waarbij die gelezen worden alsof het moderne geschiedschrijving betreft.
Ja, maar als je de bijbel niet letterlijk moet interpreteren, dan kan je er ook niet van uit gaan dat je god letterlijk moet interpreteren

Citaat:
Die zijn er niet. Hooguit zijn er genoeg bewijzen tegen een letterlijke interpetatie van teksten uit die bijbek waarbij die gelezen worden alsof het moderne geschiedschrijving betreft.
Nee, dan heb je bewezen dat het verhaal dat god bestaat crap is, dus onzin. Dat betekent dat ie niet bestaat. En misschien bestaat hij wel, maar is hij niet de god die in de bijbel staat. Misschien is het een wezen dat functioneerd als een geestelijk gehandicapte, die toevallig(of niet eens) de wereld heeft geschapen. Zou jij hem dan nog aanbidden?
Je weet dus echt niet of hij bestaat en wat hij is, dus voor mij is er geen reden om in god te geloven.

Citaat:
Als de Bijbel (een verzameling geschriften van diverse genres, geschreven en samengesteld door de eeuwen) in sommige opzichten niet klopt, hoeft zij dat niet automatisch in elk opzicht te doen. Daarnaast de Bijbel niet het enige geschrift of bron waarin gesteld wordt dat er een God bestaat.
Dat het op sommige opzichten niet klopt, begrijp ik, maar ik vind wel dat de historische feiten wel moeten kloppen. Dat is niet het geval. Maar ik ben niet alleen tegen de bijbel, maar tegen elke geschrift waarin staat dat er een god bestaat. Dat er meerdere schriften zijn met verschillende goden is juist ook nog eens een reden voor mij om niet te geloven.

Citaat:
Waarom moet god voldoen aan de beschrijving in de Bijbel?
De bijbel is de meest betrouwbare(en enige) bron over het godverhaal. Als dat niet klopt, dan heb je dus geen betrouwbare bronnen meer(heb je sowieso niet)

Citaat:
Volgens jou kan ik nu de conclusie trekken dat leven niet kan worden voortgeplant.
Waar heb jij het nou weer over?

Citaat:
Wat een onzinverhaal.
Niet waar

Citaat:
Het is idd wel een beetje de verkeerde kant op geredeneerd.
Niet waar
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 12:49
Verwijderd
Citaat:

De bijbel is de meest betrouwbare(en enige) bron over het godverhaal. Als dat niet klopt, dan heb je dus geen betrouwbare bronnen meer(heb je sowieso niet)
Ah interessant, hoe heb jij getoetst dat de bijbel betrouwbaarder is dan de koran, de Veda's of het Goeroe Granth Sahib?

Daarnaast geldt zoals ik al eerder aangaf dat afwezigheid van bewijs geen bewijs voor afwezigheid is.
Citaat:

Waar heb jij het nou weer over?


Je manier van redeneren klopt niet, dat een beschrijving van een proces of een object niet klopt, betekent niet dat het niet bestaat enkel dat de beschrijving niet klopt.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 13:55
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
er is maar 1 ding waar je zeker van kan zijn; het orginele verhaal is ouder dan welk geschrift je anno 2009 in je handen kan hebben en dus hoogstens net zo onbetrouwbaar als de rest.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 31-07-2009, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Hoe kunnen ze in godsnaam een Ark bouwen, waar alle dieren in passen? Bullshit.
Dat kunnen ze dus niet, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat God geweldig is (en dat het in Gods naam dus wel kan ) en als je dat niet vind, dat je dan naar de hel gaat om tot het einde der tijden te branden als worstjes op een zelfgemaakte barbecue. Get it? Het slaat gewoon inderdaad nergens op, maar je zult er toch mee moeten leren leven dat een ongelooflijk groot deel van de wereldbevolking er wel in gelooft. Deal with it .
Met citaat reageren
Oud 31-07-2009, 18:43
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
omdat het allemaal nanodiertjes waren
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 08:47
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Omdat (overmatig naief) geloof dit soort dingen tweeg brengt:
Citaat:
Biddend paar laat dochter doodgaan
AMSTERDAM/MADISON - 02-08-2009 - Een Amerikaanse gelovige man die zijn zieke dochter wilde genezen door te bidden in plaats van medische hulp te zoeken, is schuldig aan doodslag. Dat heeft een rechtbank in de staat Wisconsin zaterdag bepaald, meldden Amerikaanse media.

Het 11-jarige meisje overleed vorig jaar maart aan de gevolgen van suikerziekte, een chronische aandoening die goed te behandelen is. Haar ouders waren ervan overtuigd waren dat God het gezin testte. De christenen brachten hun dochter niet naar het ziekenhuis omdat dat 'ongehoorzaam' aan God zou zijn.

Medische hulp werd pas ingeschakeld toen het dochtertje niet meer ademde. De moeder werd eerder al schuldig bevonden aan doodslag. Het echtpaar hangt een gevangenisstraf van maximaal 25 jaar boven het hoofd.

© Tiscali/ANP
Met citaat reageren
Oud 03-08-2009, 20:00
Spengler
Spengler is offline
Ik zie het probleem niet zo.
__________________
Ideas have consequences
Met citaat reageren
Oud 03-08-2009, 23:40
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Ah interessant, hoe heb jij getoetst dat de bijbel betrouwbaarder is dan de koran, de Veda's of het Goeroe Granth Sahib?

Daarnaast geldt zoals ik al eerder aangaf dat afwezigheid van bewijs geen bewijs voor afwezigheid is.
Ik heb het over het godverhaal. Als ik het over de islam zou hebben, zou ik zeggen het allahverhaal Maar we kunnen er, zoals jij ook een beetje zegt, vanuit gaan dat de bijbel even betrouwbaar is als de rest, maar het is allemaal niet betrouwbaar.

Maar afwezigheid van bewijs(of in dit geval niet kloppend bewijs), betekent dat de kans dat de stoel in mijn slaapkamer god is als dat de god van de bijbel echt is. In dat geval is de kans dat elk raar idee klopt.

Citaat:
Je manier van redeneren klopt niet, dat een beschrijving van een proces of een object niet klopt, betekent niet dat het niet bestaat enkel dat de beschrijving niet klopt.
De bron is dan minder geloofwaardig(wat het al niet is) en het kan zo erg worden, dat het even onbetrouwbaar wordt als elk idee dat je zomaar bedenkt.

Citaat:
Ik zie het probleem niet zo.
Welk probleem?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2009, 03:55
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
Welk probleem?
Dat (overmatig naief) geloof het soort zaken uit hookee z'n post teweeg brengt.
__________________
Ideas have consequences
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Enquête geloof onder jongeren
bokbier
27 20-04-2011 15:10
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom geloven? De uitverkiezing
Mr.Mark
45 27-12-2010 09:43
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom geloof jij niet?
Magican2
500 24-07-2009 12:39
Verhalen & Gedichten Een derde gedachte, (verhaal, nog niet af).
Noor-91
3 26-01-2006 09:55
ARTistiek Onzichtbaar mooi 2 (een beloofd vervolg)
Anne
24 12-08-2002 20:29
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe vindt je god weer terug
diane
58 29-07-2002 20:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.