Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2004, 11:38
Nona
Nona is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-11-2004 @ 09:49 :
Och, in ieder geval zie ik de "biseksuele wiccameisjes" nog geen intifada of kruistocht beginnen.
Bekeringsdrang en wicca gaan geloof ik dan ook niet zo samen.
Oud 17-11-2004, 21:55
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Citaat:
Guinevere03 schreef op 15-11-2004 @ 18:14 :

Guinevere
(sorry als ik hier en daar wat bot over kom, trouwens)
helemaal niet, zeg wat je wilt.
maar wat eigenlijk mijn punt is dat wicca een geloof is dat op natuur is gebasseerd en dat het daarom raar is dat er van die mottege regels omheen hangen terwijl een geloof gebasseerd op natuur naar mijn mening geen regels mag hebben.

ben nu wel zwaar aan het zeuren en ik dwaal af etc. maar toch even klein statement.
Oud 19-11-2004, 11:29
Tristia
Tristia is offline
Ik wil zo veel zeggen en weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Ik lees termen als biseksuele wiccameisjes en christendom dat hekserij de grond in heeft geboord, heerlijk kort door de bocht.

Ik las iets over reïncarnatie en dat word dan afgedaan als voorouderverering. Nee het gaat hier wel degelijk om reïncarnatie in de vorm van een cyclus, zoals bijv. die van de maan. Wedergeboorte zou ik het niet eens noemen, tis meer dat niets ooit echt vergaat, maar een andere vorm aanneemt.

Lees ik ook nog zoiets als doen wat jou het beste uitkomt. Dat is wel het laatste wat een heks doet, weet iemand hier überhaupt wel wat de "regels" zijn zoals heksen die hanteren?

Ik word onderhand gek van die mensen die op dur 14de na het zien van The Craft besluiten dat ze een zwarte jurk willen en fijn ritueeltjes doen op het strand. Asjeblieft zeg. ZO krijgen we weer lekker een goede naam, kijk maar eens naar de vooroordelen die je hier en daar in deze topic voorbij ziet vliegen.
Oud 19-11-2004, 13:30
Vrushnak
Vrushnak is offline
Citaat:
Tristia schreef op 19-11-2004 @ 12:29 :
Ik las iets over reïncarnatie en dat word dan afgedaan als
Ik word onderhand gek van die mensen die op dur 14de na het zien van The Craft besluiten dat ze een zwarte jurk willen en fijn ritueeltjes doen op het strand. Asjeblieft zeg. ZO krijgen we weer lekker een goede naam, kijk maar eens naar de vooroordelen die je hier en daar in deze topic voorbij ziet vliegen.
Dat heb je helaas niet alleen bij wicca. Veel jeugdige willen iets in hun leven waar anderen tegen op zouden kijken. Satanisme heeft ook last van jeugdige mensen die van de daken afschreeuwen dat ze Satanist zijn, en zelfs Satan aanbidden.
Satanisme is gewoon iets heel anders dan de meeste mensen verwachten, hier wordt ook aan hekserij gedaan, blabla...(Ik nam even het voorbeeld van Satanisme omdat dat het extreemste voorbeeld is dat bij me opkomt).

Wicca is ook niet wat het op het eerste gezicht lijkt, dat beeld wordt ook verpest door mensen die denken stoer te zijn door zwarte jurken te dragen.
Je hebt helemaal gelijk daarin.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 13:34
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Veel mensen vinden het idd stoer om mensen te shockeren, vooral puber zoeken iets om zich af te zetten van de rest van de mensen om zich heen. Dan is hekserij fantastisch, maar naar mijn mening merk je vanzelf wanneer ze het echt menen of niet. Als ze alleen maar in de uiterlijke schijn zijn geinteresseerd haken ze snel genoeg af..
Oud 20-11-2004, 13:41
Tio
Tio is offline
Citaat:
vrolijkevlinder schreef op 17-11-2004 @ 22:55 :
helemaal niet, zeg wat je wilt.
maar wat eigenlijk mijn punt is dat wicca een geloof is dat op natuur is gebasseerd en dat het daarom raar is dat er van die mottege regels omheen hangen terwijl een geloof gebasseerd op natuur naar mijn mening geen regels mag hebben.

ben nu wel zwaar aan het zeuren en ik dwaal af etc. maar toch even klein statement.
Ik denk dat je hier een onderscheid zou moeten maken tussen op de natuur gebaseerd en op de natuur georiënteerd. Dat laatste gaat naar mijn idee veel meer op voor Wicca dan het eerst. Weliswaar besteed men aandacht aan de natuur, maar daarnaast is het, naar mijn idee, ook nog een stuk breder. Natuurlijk kan je er voor kiezen de natuurcomponent eruit te lichten, en de rest als "ballast" te beschouwen, maar ik denk dat je de Wicca dan op een verkeerde manier probeer te beschouwen.

Tristia schreef:
Citaat:
Ik las iets over reïncarnatie en dat word dan afgedaan als voorouderverering. Nee het gaat hier wel degelijk om reïncarnatie in de vorm van een cyclus, zoals bijv. die van de maan. Wedergeboorte zou ik het niet eens noemen, tis meer dat niets ooit echt vergaat, maar een andere vorm aanneemt.

Dus zou je wellicht juist wél kunnen stellen dat er geen sprake is van reïncarnatie. Het laatste is weliswaar een vorm van cyclisch denken, maar niet alle vormen van cyclisch denken kenmerken zich door een geloof in reïncarnatie. Op het moment dat het gaat om het concept van het wedergeboren worden in een ander lichaam, met een nieuwe leven, denk ik dat dát niet zo heel sterk in de Wicca vertegenwoordigd is, maar dat het meer gaat om het zien van een zichzelf steeds herhalend patroon.

Groet,
Tio
Oud 20-11-2004, 13:49
Tristia
Tristia is offline
Juist. Mee eens Tio als je het zo omschrijft.
Oud 02-12-2004, 21:43
Devil-me
Devil-me is offline
Euhm hekserij is toch ook gewoon wicca zover als ik weet??
Oud 02-12-2004, 22:29
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Devil-me schreef op 02-12-2004 @ 22:43 :
Euhm hekserij is toch ook gewoon wicca zover als ik weet??
uit de first post: Meest bekende van de laatste tijd is wicca, wat een stroming binnen hekserij is, en eigenlijk zo'n 50 jaar geleden ontstaan is.

waarom met zo'n vraag een topic uppen?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 20:20
nova7
nova7 is offline
" doe wat je wil, mits je niemand schade toebrengt"
wet van drie en nog wat andere dingetjes( o.a.boeken van Susan Smit) spreken me wel aan, maar ik ben geen heks.
Vaak wordt er gedacht dat mensen die aura's zien, bekwaam zijn in de numerologie, astrologie, tarot... oplichters zijn. Misschien is dat wel zo, misschien niet
Oud 07-12-2004, 20:50
Verwijderd
Ik ben benieuwd hoe je dat later aan je kinderen uitlegt, dat je een heks bent.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 21:14
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik ben er een tijd mee bezig geweest. Nu helemaal niet meer.

Alhoewel ik het principe: wat van jou komt komt 3x terug of zoiets wel erg graag hanteer en het helemaal fantastisch vind ben ik niet zo voor de vele newage-achtige taferelen.
Oud 07-12-2004, 21:18
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mutant schreef op 01-11-2004 @ 19:08 :

Het is voor mij zeker geen onzin, maar ik heb het idee dat het tot onzin gemaakt wordt. Met boeken als "Voorspellen voor de tienerheks" en programma's waarbij de interviewende presentatrice op een bezem rondrent en de geïnterviewde winkelierster beweert dat je je heks mag noemen als je een kelk en de wiccabijbel hebt, maak je je het moeilijk als geloof.
'Charmed' wordt ook altijd in een adem genoemd als een artikel/programma/e.d over heksen gaat.
Oud 07-12-2004, 21:46
beaming eye
beaming eye is offline
heksen beweren dat er meerde Goden zijn toch? de één voor dit en de andere voor dat.
Goed de bijbel beweerdt weer dat er maar één ware God is, en de rust even heel ot kort door de bocht gezecht afgoden zijn, demons wat jij wilt..

Zijn deze 2 te combineren? of is er maar één waarheid qua dit?
Oud 07-12-2004, 22:00
Verwijderd
Citaat:
nova7 schreef op 07-12-2004 @ 21:20 :
" doe wat je wil, mits je niemand schade toebrengt"
Oftewel: doe niets, wat fysisch onmogelijk is. Goed doordacht.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 15:18
Tio
Tio is offline
Inderdaad, daarom zijn de meeste heksen toch wel geneigd enige nuancering in die stelling aan te brengen.

Ofwel door haar in te korten naar "Doe wat je wilt" met hierbij het bewustzijn dat je je eigen verantwoordelijkheden voor je daden draagt.

Ofwel door te stellen dat "mits je niemand schaadt" gaat over de intentie om iemand te schaden. Dus zeg maar "doe wat je wilt, tenzij je iemand wil schaden."

Groet,
Tio
Reageren

Regels voor berichten