Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-12-2004 @ 19:04 :
90% van de mensen die op het VMBO zitten zijn inderdaad dom, dat is een kwestie van taalkundige definitie (als niemand dom is, wat heb je dan aan het woord?). De overigen zijn mensen met geestelijke problemen/afwijkingen of problemen thuis.
|
Taalkundige verhandeling: het woord 'dom' is idd door het politiek correcte gedrag van de afgelopen twintig jaar in de taboesfeer geholpen. Het woord krijgt een waarde-oordeel en wordt door de gemeenschap als stigmatiserend gezien. Woorden als neger, vreemdeling en buitenlander zijn dom al voorgegaan. Ook vbo en mavo kregen een negatieve bijklank en het zal me weinig verbazen als dat heeft meegespeeld om beide schooltypen samen te voegen.
Met dom wordt gewoon bedoeld het bezitten van een (relatief) geringe kennis van een of meerdere zaken.
Ontopic: dat over die miepen haal ik uit dingen die ik zelf heb meegemaakt. In de tijd dat ik bij de AH aan de kassa zat, kwamen regelmatig scholieren stage lopen. Dat betekende concreet dat ze op tijd de bloemen water moesten geven en dat ze moesten weten met welk knopje de kassa open en dicht gaat. Die meiden pakten bij het teruggeven van wisselgeld zo maar wat munten uit de kassalade. Gevolg: elke dag per kassa E 40,- kasverschil, meestal negatief.
Verder nog een anekdote: ik was een keer in een bloemenwinkel bij mij op het pleintje. Ik kocht een flesje plantenvoeding van E 3,75. Ik betaalde met E 20,- en het meisje aan de kassa riep direct de eigenaresse. Twee minuten later - ik had zo weg kunnen lopen zonder betalen, maar ik had het fatsoen te wachten - kwam de eigenaresse met het kassameisje om eerst een paar keer uit te leggen welke cijfers ze moest intikken: 'eerst de twee, dat is dat knopje daar beneden, daarna de nul, die grote knop met dat rondje, dan nog eens en nog eens.'
De kassa rekent dat dus uit dat ik E 16,25 moest terugkrijgen, maar vanwege de trage werkwijze van de stagiaire gaf de eigenaresse me tot E 5,- terug. Dat briefje van 10 en dat van 5 gaf ze aan de stagiaire. De eigenaresse liep weer naar de plant die ze aan het verpotten was toen ze de vraag kreeg 'wat moet ik nu doen'.
Dit soort mensen zijn er ook. Wat ik jiust echt fout vind, is te doen alsof ze net zo volwaardig zijn als de rest. Natuurlijk zijn ze niet zwakbegaafd, maar als ze individueel onderwijs krijgen, hadden ze nu meer gekund. En dan heb ik het nog niet eens over al die functioneel analfabete mensen die met een pedagogische 6 van school gaan (in sommige Groningse gemeenten ligt dat boven de 10%!).