Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: VMBO oplsitsen in drie delen, een goed plan?
ja, een goed plan 51 72.86%
nee, het VMBO moet zo blijven 5 7.14%
anders, namelijk: 11 15.71%
geen mening 3 4.29%
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2004, 00:48
MH
MH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-12-2004 @ 19:04 :
90% van de mensen die op het VMBO zitten zijn inderdaad dom, dat is een kwestie van taalkundige definitie (als niemand dom is, wat heb je dan aan het woord?). De overigen zijn mensen met geestelijke problemen/afwijkingen of problemen thuis.
Taalkundige verhandeling: het woord 'dom' is idd door het politiek correcte gedrag van de afgelopen twintig jaar in de taboesfeer geholpen. Het woord krijgt een waarde-oordeel en wordt door de gemeenschap als stigmatiserend gezien. Woorden als neger, vreemdeling en buitenlander zijn dom al voorgegaan. Ook vbo en mavo kregen een negatieve bijklank en het zal me weinig verbazen als dat heeft meegespeeld om beide schooltypen samen te voegen.
Met dom wordt gewoon bedoeld het bezitten van een (relatief) geringe kennis van een of meerdere zaken.

Ontopic: dat over die miepen haal ik uit dingen die ik zelf heb meegemaakt. In de tijd dat ik bij de AH aan de kassa zat, kwamen regelmatig scholieren stage lopen. Dat betekende concreet dat ze op tijd de bloemen water moesten geven en dat ze moesten weten met welk knopje de kassa open en dicht gaat. Die meiden pakten bij het teruggeven van wisselgeld zo maar wat munten uit de kassalade. Gevolg: elke dag per kassa E 40,- kasverschil, meestal negatief.
Verder nog een anekdote: ik was een keer in een bloemenwinkel bij mij op het pleintje. Ik kocht een flesje plantenvoeding van E 3,75. Ik betaalde met E 20,- en het meisje aan de kassa riep direct de eigenaresse. Twee minuten later - ik had zo weg kunnen lopen zonder betalen, maar ik had het fatsoen te wachten - kwam de eigenaresse met het kassameisje om eerst een paar keer uit te leggen welke cijfers ze moest intikken: 'eerst de twee, dat is dat knopje daar beneden, daarna de nul, die grote knop met dat rondje, dan nog eens en nog eens.'
De kassa rekent dat dus uit dat ik E 16,25 moest terugkrijgen, maar vanwege de trage werkwijze van de stagiaire gaf de eigenaresse me tot E 5,- terug. Dat briefje van 10 en dat van 5 gaf ze aan de stagiaire. De eigenaresse liep weer naar de plant die ze aan het verpotten was toen ze de vraag kreeg 'wat moet ik nu doen'.
Dit soort mensen zijn er ook. Wat ik jiust echt fout vind, is te doen alsof ze net zo volwaardig zijn als de rest. Natuurlijk zijn ze niet zwakbegaafd, maar als ze individueel onderwijs krijgen, hadden ze nu meer gekund. En dan heb ik het nog niet eens over al die functioneel analfabete mensen die met een pedagogische 6 van school gaan (in sommige Groningse gemeenten ligt dat boven de 10%!).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2004, 10:14
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-12-2004 @ 19:04 :
90% van de mensen die op het VMBO zitten zijn inderdaad dom, dat is een kwestie van taalkundige definitie (als niemand dom is, wat heb je dan aan het woord?). De overigen zijn mensen met geestelijke problemen/afwijkingen of problemen thuis.
Hoe weet je dat zo precies. Heb je dat van internet gehaald, van vrienden gehoord of ken je mensen die op het VMBO zitten.
Oud 02-12-2004, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 02-12-2004 @ 11:14 :
Hoe weet je dat zo precies. Heb je dat van internet gehaald, van vrienden gehoord of ken je mensen die op het VMBO zitten.
Gewoon een mening.

Bovendien, als je niet dom bent en je hebt ook geen geestelijke/fysieke of andere rare problemen, wat doe je dan op het VMBO? Het niveau van het VWO is al niet echt top, maar HAVO is goed te doen voor zelfs een vrij dom iemand met redelijke inzet.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 12:02
Verwijderd
"moeilijk lerend", is dat beledigend?

Ik vind dat het zeker opgesplitst moet worden, maar dat wordt het toch al? En ja, dan zitten ze wel in hetzelfde gebouw, maar dat lijkt me juist goed; als je in een gebouw alleen leerlingen van één schoolniveau stopt, krijgen die wel een erg nauw wereldbeeld.

En vakken als maatschappijleer, Nederlands, een beetje wiskunde (of gewoon 'rekenen'), een beetje Engels, Duits, geschiedenis en aardrijkskunde, dat zou iedereen moeten leren; gewoon omdat het een onderdeel van je algemene ontwikkeling is. Engels en Duits is vaak ook best nuttig voor (V)MBO'ers.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 12:14
LoeLoe
LoeLoe is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-12-2004 @ 12:48 :
Gewoon een mening.

Bovendien, als je niet dom bent en je hebt ook geen geestelijke/fysieke of andere rare problemen, wat doe je dan op het VMBO? Het niveau van het VWO is al niet echt top, maar HAVO is goed te doen voor zelfs een vrij dom iemand met redelijke inzet.
Ik heb zelf op het VBO gezeten en van de 67 studenten die er in mijn jaar examen heb gedaan, kan ik je garanderen dat ongeveer de helft ervan nu op het HBO zit of plannen heeft om aan een studie op het HBO te beginnen. Ik heb met sommige mensen nog best nauw contact en dan hoor je weleens het een en ander.

Ik vind het echt waardeloos dat die mensen voor 'dom' worden aangezien, want dat zijn ze lang niet allemaal!
Oud 02-12-2004, 12:32
Vice
Vice is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 02-12-2004 @ 13:14 :
Ik vind het echt waardeloos dat die mensen voor 'dom' worden aangezien, want dat zijn ze lang niet allemaal!
Dat mensen mij dom vinden is hun probleem.

Laatst gewijzigd op 02-12-2004 om 12:56.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 14:59
snoodaard
snoodaard is offline
Toen ik de titel las dacht ik eigenlijk per direct aan het vloeibaar maken van de leerlingen om zo hongerige ouderen te voeden en het grootscheeps uitdelen van lobotomie.

Maar dit is ook wel een leuk idee.
Oud 02-12-2004, 15:06
Naru
Naru is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-11-2004 @ 17:04 :
Dat is een praktijkvaardigheid. Je moet in het achterhoofd houden dat het voor iemand die niet zo slim is, veel beter werkt om iets na te doen dan om iets zelfstandig, met behulp van zijn abstracte denkvermogen, uit een boekje te begrijpen hoe iets moet.

Stel je wilt iemand leren een pvc-pijp te buigen. Als zo iemand dat uit een boekje moet leren dan werkt dat niet, want ze hebben een hekel aan lezen en hebben vrijwel geen abstract voorstellingsvermogen, laat staan dat ze de vertaalslag van dat boekje naar de bewegingen van hun eigen handen kunnen maken.

Als ze daarentegen samen met een docent die pijp in de praktijk kunnen buigen, dan leren ze veel sneller, omdat het makkelijker is om iemands bewegingen en aanwijzingen na te doen, dan om zelf uit te vinden hoe je moet werken.

Wat men in moet zien is dat er heel veel jongeren zijn die gewoon nooit veel 'slimmer' zullen worden na hun veertiende of vijftiende. Die zitten gewoon aan de bovengrens van hun capaciteit. Het is dus het beste om die jongeren een degelijke praktijkopleiding te geven.

Het heeft geen zin om tegen hun wil theoretische kennis in die koppies te willen stampen. Daarmee jaag je jongeren juist zonder diploma de school uit. Jarenlang heeft het gelijkheidsideaal ervoor gezorgd dat mensen dingen moesten leren die te hoog gegrepen voor ze waren en heeft daarmee mensen die waardevol zouden kunnen zijn voor bijv. het MKB, verpest.
lieve schat je scheert alles over 1 kam
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 15:07
Naru
Naru is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-12-2004 @ 12:48 :
Gewoon een mening.

en jij ook
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 16:26
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 02-12-2004 @ 01:48 :
Taalkundige verhandeling: het woord 'dom' is idd door het politiek correcte gedrag van de afgelopen twintig jaar in de taboesfeer geholpen. Het woord krijgt een waarde-oordeel en wordt door de gemeenschap als stigmatiserend gezien. Woorden als neger, vreemdeling en buitenlander zijn dom al voorgegaan. Ook vbo en mavo kregen een negatieve bijklank en het zal me weinig verbazen als dat heeft meegespeeld om beide schooltypen samen te voegen.
Met dom wordt gewoon bedoeld het bezitten van een (relatief) geringe kennis van een of meerdere zaken.

Even voor de duidelijkheid, het idee dat iedereen even getalenteerd is, alleen op andere vlakken, verwerp ik. Sommige mensen hebben nou eenmaal minder capaciteiten dan anderen, en zijn dom.
Wat mij wel stoort, is wanneer mensen daar neerbuigend over gaan praten, want dat is pas werkelijk dom. Geef altijd respect aan mensen ongeacht hun geestelijke vermogens. Daarom kan ik mij mateloos ergeren aan nare man, ikkeleerlinge en anderen, die in hun eigendunk totaal geen begrip op kunnen brengen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 17:40
MH
MH is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 02-12-2004 @ 17:26 :
Even voor de duidelijkheid, het idee dat iedereen even getalenteerd is, alleen op andere vlakken, verwerp ik. Sommige mensen hebben nou eenmaal minder capaciteiten dan anderen, en zijn dom.
Wat mij wel stoort, is wanneer mensen daar neerbuigend over gaan praten, want dat is pas werkelijk dom. Geef altijd respect aan mensen ongeacht hun geestelijke vermogens. Daarom kan ik mij mateloos ergeren aan nare man, ikkeleerlinge en anderen, die in hun eigendunk totaal geen begrip op kunnen brengen.
Ik kan er heus wel mee leven dat ook dat soort mensen in deze samenleving rondloopt. Ik weet alleen wel dat ze nooit tot mijn vriendenkring kunnen doorbreken. De meeste contacten met lager opgeleiden heb ik verbroken en de andere contacten zijn door hen verbroken. Enkel en alleen omdat ik meer diepgang zocht of omdat hun vrienden alleen mensen van hun eigen iq accepteerden. Tja, op die eenzame hoogte kan ik niet komen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 21:46
Vice
Vice is offline
Citaat:
MH schreef op 02-12-2004 @ 18:40 :
Ik kan er heus wel mee leven dat ook dat soort mensen in deze samenleving rondloopt. Ik weet alleen wel dat ze nooit tot mijn vriendenkring kunnen doorbreken. De meeste contacten met lager opgeleiden heb ik verbroken en de andere contacten zijn door hen verbroken. Enkel en alleen omdat ik meer diepgang zocht of omdat hun vrienden alleen mensen van hun eigen iq accepteerden. Tja, op die eenzame hoogte kan ik niet komen.
Ik neem aan, en dat hoop ik ook, dat je je vrienden niet uitkiest vanwege hun opleiding maar interesses. Dat je slechte ervaring hebt met laag opgeleide mensen, betekend nog niet alle laag opgeleide mensen een veel lager iq hebben dan jij. Natuurlijk kan ik niet bepalen met wie jij wel of niet om moet gaan en jij liever niet in contact wil komen met mensen die lager dan jou zijn opgeleid, dan is dat jou keus. Alleen hoop ik dat niet iedereen zoals jij denkt. Zelf moet ik er niet aan denken om maar alleen met MBO'ers om te gaan. Ik heb vrienden die HBO of WO doen en daar kan ik ook prima mee vinden. Ik ben ook erg blij dat ze me niet hebben laten zitten alleen maar omdat een lagere opleiding doe.
Oud 03-12-2004, 11:59
Verwijderd
Citaat:
LoeLoe schreef op 02-12-2004 @ 13:14 :
Ik heb zelf op het VBO gezeten en van de 67 studenten die er in mijn jaar examen heb gedaan, kan ik je garanderen dat ongeveer de helft ervan nu op het HBO zit of plannen heeft om aan een studie op het HBO te beginnen. Ik heb met sommige mensen nog best nauw contact en dan hoor je weleens het een en ander.

Net of je geniaal moet zijn om een HBO-studie te volgen. Het is gewoon een kwestie van taalkundige definitie. Ik zie 'domme mensen' gewoon als een veel grotere groep dan jij.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 13:19
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
ja, een goed plan 47 74.60%

vanwege het feit dat de kloven steeds groter zijn geworden.
Oud 04-12-2004, 21:37
MH
MH is offline
Citaat:
Vice schreef op 02-12-2004 @ 22:46 :
Ik neem aan, en dat hoop ik ook, dat je je vrienden niet uitkiest vanwege hun opleiding maar interesses. Dat je slechte ervaring hebt met laag opgeleide mensen, betekend nog niet alle laag opgeleide mensen een veel lager iq hebben dan jij. Natuurlijk kan ik niet bepalen met wie jij wel of niet om moet gaan en jij liever niet in contact wil komen met mensen die lager dan jou zijn opgeleid, dan is dat jou keus. Alleen hoop ik dat niet iedereen zoals jij denkt. Zelf moet ik er niet aan denken om maar alleen met MBO'ers om te gaan. Ik heb vrienden die HBO of WO doen en daar kan ik ook prima mee vinden. Ik ben ook erg blij dat ze me niet hebben laten zitten alleen maar omdat een lagere opleiding doe.
Zeker selecteer ik mijn vrienden niet op hun opleiding. In vriendschappen gaat het vooral om eq en niet om iq, maar in de kroeg zou ik niet gauw aan de babbel raken met iemand die nergens over kan babbelen (als je begrijpt wat ik bedoel). Die mensen die ik bedoel (die echt moeilijk lerend zijn), hebben gewoon geen dingen met mij gemeen.
Een oud-klasgenoot van me (een van de de slechtst presterenden van de klas) spreek ik nog regelmatig op msn. Vaak valt het gesprek al na vijf minuten stil, omdat ze niet begrijpt waarover ik het heb (terwijl mensen van alle bevolkingslagen het wel begrijpen).
Maar goed, hierover kan ik uren doorgaan en als ik alle uitzonderlijke gevallen en alle grote groepen hier ga uitwerken, dan ben ik nog wel even bezig en we gaan offtopic.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten