|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
| Advertentie | |
|
|
|
|
|
||
|
Citaat:
En fundamentele regels zijn regels die voor ieder persoon zouden moeten gelden, zoals medemenselijkheid, niet doden, enz.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
En de bijbel spreekt die fundamentele regels tegen. Edit: de uitspraak "van het bovennatuurlijke kunnen wij niets weten" is een zuiver agnostisch standpunt, dat onverenigbaar is met (monotheïstische) religie. |
|
|
|
||
|
Citaat:
Zie je het alleen als een boek door mensen geschreven, dan heeft Mephostofilis gelijk, als hij zegt dat de bijbel een juk is, om de bevolking mee te knechten. In dat geval kun je net zo goed de Sprookjes van Grimm gebruiken. Als je daarentegen ervan overtuigd ben dat God doormiddel van dat boek tot de mensen spreekt, is dat niet meer zomaar een boek door mensen geschreven, maar het Woord van God. Dan hebben we een boek in handen waarin God verhaald van zijn werken, die hij in de loop van de geschiedenis heeft bewerkstelligd, om de mensheid te redden. Dan zijn de waarden en normen niet meer bedenksels van mensen, maar zijn het goddelijke waarden en normen, niet om te onderdrukken, maar om ons vrij te houden van de onderdrukking die de zonde de mensheid brengt. Hieruit volgt dan dat voor het eerste de bijbel als mensenboek, dat de mening die jij vanuit die overtuiging aan anderen overbrengt, gelijkwaardig is aan de mening van anderen. Dan is het onmogelijk geworden om anderen te wijzen op hun gedrag. Voor het tweede de bijbel als absolute waarheid, en Gods woord, volgt dan dat de genade die aan jouw betoont is door het geloof, niet alleen maar jouw deel zou moeten zijn, maar ook die van anderen. Omdat je niet onverschillig kunt blijven staan tegenover de anderen, zal je dat uitdragen en verkondigen. Fundamentele regels bestaan niet als je de bijbel niet als een door God geinspireerd boek ziet. Want die fundamentele regels zijn jouw eigen regels, die dan gelijkwaardig zijn tegenover die van anderen. Ga je van het tweede standpunt uit, dan zijn de richtlijnen die God in zijn Woord heeft geopenbaard, die fundamentele regels. In dat geval ken je je ellende doordat je weet dat je niet in staat bent daaraan te voldoen en kun je alleen maar dankbaar zijn dat God zijn Enige zoon en zaligmaker Jezus, die genoemd word de Christus, dat is de gezalfde, gezonden heeft, om voor de overtreding op deze fundamentele regels de straf te dragen. Dan zul je in dit besef het goede najagen en kwade verafschuwen. Over waar geloof zegt de heidelbergse cathechismus het volgende: Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft. Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus. De titel van het topic is "gelooft de gelovige hoe hij gelooft omdat het zo geschreven staat??" Onder geloof verstaan we vaak het geloof in een god of een godsdienst, m.i. is dat niet geheel juist. Geloven is m.i. het onbewezene voor waar aannemen. De evolutietheorie is tot dus toe nog onbewezen, dus is dat een geloof. Een gelovige is iemand die het onbewezene voor waar heeft aangenomen, dus deze vraag strekt zich ook uit over onze atheistische forummers. Geloven zij in de evolutie-theorie alleen omdat het zo geschreven staat??
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je geen onderscheid kunt maken tussen geloof en wetenschap heb je geen idee wat wetenschap is, wat wetenschap doet en wat het nut is van wetenschap. Lees eens een boek. Het doel van wetenschap is het onderbrengen van wat wij waarnemen in modellen en aan de hand van deze modellen voorspellingen doen. Een wetenschappelijke theorie komt niet zomaar uit de lucht vallen omdat een paar wetenschappers dat hebben bedacht. Wetenschappelijke theorieën hebben een enorme basis van 'trial and error'. Het doel van de wetenschap is, in tegenstelling tot religie, ook niet om de 'waarheid' te achterhalen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de tweede wet van Newton, F = m*a. Een simpele wet die op middelbare scholen wordt onderwezen. Maar klopt de wet? Nee! De wet geldt alleen als benadering - als model - voor bepaalde situaties. |
|
|
|
|||||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit valt eerder onder de term vloek dan onder de term goedkeuring. Doordat de mens de zonde in zijn leven heeft toegelaten worden vrouwen ook daadwerkelijk onderdrukt. Citaat:
Joh 7:1-11 1 maar Jezus begaf Zich naar de Olijfberg. 2 En des morgens vroeg was Hij weder aanwezig in de tempel, en al het volk kwam tot Hem en Hij zette Zich neder en leerde hen. 3 En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw, op overspel betrapt, en zij stelden haar in het midden en zeiden tot Hem: 4 Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel; 5 en in de wet heeft Mozes ons bevolen zulken te stenigen; Gij dan, wat zegt Gij? 6 En dit zeiden zij om Hem in verzoeking te brengen, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte neder en schreef met de vinger op de grond. 7 Doch toen zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op en zeide tot hen: Wie van u zonder zonde is, werpe het eerst een steen naar haar. 8 En weer bukte Hij neder en schreef op de grond. 9 Maar toen zij dit hoorden, gingen zij één voor één weg, te beginnen bij de oudsten, en zij lieten Jezus alleen en de vrouw in het midden. 10 En Jezus richtte Zich op en zeide tot haar: Vrouw, waar zijn zij? Heeft niemand u veroordeeld? 11 En zij zeide: Niemand, Here. En Jezus zeide: Ook Ik veroordeel u niet. Ga heen, zondig van nu af niet meer!] Daarom staat er ook in Mat 7:1-2 1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. Citaat:
Hierover heb ik al geschreven: Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||||||||
|
kun jij geen nederlandse bijbels online vinden ofzo
. Citaat:
Citaat:
. ik vat dit toch niet op als goedkeuring tot slavernij. nou ja, slavernij was in die tijd mss logisch, en dat kun je niet wijten aan de bijbel. slavenonderdrukking, nja oke. Citaat:
. Citaat:
ik weet het niet, ik zal me er ook maar niet aan houden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
|
|
||
|
Citaat:
Als het doel van de historische wetenschappen niet is om de waarheid te achterhalen, heeft zij dus als doel ons een leugen te presenteren, als dat zo is, waarom zou je er dan uberhaupt in geloven? En ik erken best het belang van modellen, maar je vergeet dat er ook nog andere bestaan, waarom hecht je geloof aan het ene, maar niet aan het andere.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Verder word er ook nergens gesteld dat het ongeveer rond is, maar dat de afmetingen bij benadering kloppen, dus afgerond. Hierdoor word er dus niet gelogen over de vorm. Er word ook niet gelogen over de afmetingen aangezien die afgerond zijn. Het gaat er in die tekst niet om wat de exacte maten waren, maar om hoe dat gevaarte eruit zag. Als jij een verslag schrijft over hoe bijv. een vijver in de tuin van Alex en Maxima eruitziet, dan geef je toch ook veel meer aandacht aan hoe dat ding eruitziet in plaats van de hoe groot dat ding nou exact is, het is dan zelfs toegestaan om bijv. een paar meter er naast te zitten.
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Omtrek volgens de bijbel: 30 el. Omtrek volgens de ratio: 31,41592654... el. Afgerond op helen: 31 el. Afwijking: 4,7% |
|
|
|
||
|
Citaat:
Bovendien is ook de evolutietheorie tot nog toe oncontroleerbaar gebleken. Als dat niet zo is, mag je op de volgende site reageren: http://www.degeneratie.nl/formuliere...etenschap.html
|
|
||
|
Citaat:
Diameter volgens de bijbel: 10 el Diameter volgens de ratio: 9,549296585...el. Afgerond op helen 10 el. So what's the problem??
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
ik zie jou niet meer voor vol aan, broer. |
||
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Tenzij jij me een link kunt geven naar een artikel in Science of Nature dat pleit voor degeneratie, natuurlijk. |
|
|
|
|
|
Of wat ook nog mogelijk is:
Maximum omtrek volgens de bijbel: 30 el en laten we het nauwkeurig houden 2 handbreedtes en 3 vingerbreedtes. Totaal: 30,458333333... el Dat maakt een diameter van 9,695188617... el dat is 9 el, 1 span, 1 handbreedte en ongeveer 0,5 vingerlengte. afgerond 10 el Of minimum diameter volgens de bijbel van 9 el 1 span en 1 vingerbreedte Totaal: 9,5416666.... el Dat maakt een diameter van 29,9760299 el 29 el, 1 span, 2 handbreedtes en ongeveer 3,5 vingerlengte. Afgerond 30 el. Laat ik het zo zeggen: Ik vindt 10 el en 30 el toch makkelijker, hoef je ook meteen minder te pennen.
Laatst gewijzigd op 10-01-2005 om 17:16. |
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
|
ow btw, zou je als je een beschuldiging uit, deze ook willen specificeren en als je uit de bijbel quote http://www.biblija.net/biblija.cgi willen gebruiken, iets makkelijker leesbaar voor mensen die minder goed zijn in Engels.
|
|
||
|
Citaat:
Het enige wat ik van God weet is dat Hij bestaat. Ik bedoel meer dat we Zijn aard niet kunnen begrijpen, dat wil niet zeggen dat ik Zijn bestaan gelijk verwerp. Ik heb het ook van begin af aan over Zijn 'eigenschappen' gehad, niet Zijn hele wezen. Iemand vroeg mij bijvoorbeeld ooit: "Hoe kan God eeuwig zijn, hij moet toch ooit begonnen zijn". Als Hij eeuwig is, is Hij nooit begonnen. Dat kunnen wij ons niet voorstellen, maar toch neem ik dit aan, want ik weet dat ik het niet kan begrijpen.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
(1) God exists. (2) Therefore, God exists. |
|
|
|
|||||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ow, en ik durf te wedden dat een computer simulatie niet mag. |
|||||||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Maar stel dat de gegotene zee terug gevonden wordt, hij blijkt 9,66 el doorsnee en 30,34 el rondom. Dan staat de hele christenwereld op z'n kop? |
||
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
variatie -> macro-evolutie degeneratie -> onzin Degeneratie stelt dat eerst alles perfect was en steeds slechter wordt. Om dit mogelijk te maken moet iedere generatie muteren en de oudere generatie sterven (natuurlijke selectie). Ook houdt degeneratie in dat of alle dieren voor de mensheid beter moeten zijn dan mensen (zij zijn immers perfect) |
||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Degeneratie kan daarom pas worden afgedaan als onzin, als macro-evolutie is bewezen.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Lees het artikel van de TS in deze topic maar eens. |
|
|
|
||
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-01-2005 om 11:33. |
||
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder zie ik niet in hoe je micro-evolutie wel kunt accepteren en macro-evolutie niet, aangezien het laatstgenoemde een logisch gevolg is van het eerstgenoemde. |
|
|
|
||
|
Citaat:
En nu is degeneratie ook voor jou onzin. |
||
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
We hebben een theorie die past, met een (indirecte zo je wilt) onderbouwing, en we hebben een absurd alternatief dat door in alle mogelijke facetten wordt tegen gesproken. Voor mij laat dat twee mogelijke uitkomsten, allebei verwerpen (waarbij ik dus wel degelijk bewijzen zal moeten negeren voor de evolutie) of de evolutie aannemen. Zeker gezien de voorzichtige definitie ervan. het is in feite een principe, en niet een claim tot het verklaren van al het leven, iets dat het creationisme wel beweerd. En tja, je weet het, hoe hoogdravender iets wordt voorgesteld, hoe harder gezichtsverlies dan aankomt. Want zeg nu eerlijk, hoe is bijvoorbeeld de Homo Floriensis in te passen in beide theorien? -creationisme heeft geen verklaring en wordt tegengesproken. -evolutie past erin, een tussensoort, eventueel een afwijking for all I care. En tja, als constant dit soort zaken wel in de ene, maar absoluut niet in de andere theorie passen dan moet ik wel conclusies trekken.
|
|
|
|
om even ontopic te blijven:
ik denk dat je religie bepaalt hóé je gelooft, niet in wàt je geloofd en maar zeiken dat de evolutieleer niet bewezen is terwijl god dat ook niet is ach ja, ik geloof niet, dus ik zal wel branden in de hel ofzo...
| Advertentie |
|
|
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| De Kantine |
Saaiheid #52 TopDrop | 500 | 31-10-2007 17:32 | |
| Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 10:35 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 05:17 | |
Demonisering van het Christendom Riconoscente | 121 | 01-07-2003 11:55 | |
| Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 08:23 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 09:16 | |