Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2005, 11:47
Iceracer
Iceracer is offline
Helemaal mee eens.
Totaal overbodig want zoiets is vaak het enige dat helpt.
Ik snap niet dat er daarachter in Den Haag allemaal van die rare wetten worden ingevoerd.

Nog zo'n voorbeeld: Als je je veertig jaar lang helemaal de pleuris hebt zitten werken en je wordt dan ontslagen, dan heb je toch nog maar recht op twee jaar ww en onder de zestig móet je nog solliciteren, anders krijg je geen geld meer.
Oud 12-01-2005, 17:00
meisje
meisje is offline
Ik geloof heilig in de 'tik'. Met een vierjarig kind kan niet worden gepraat, ze zijn niet redelijk. Ook kun je nog niet met ze onderhandelen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 17:09
MB
MB is offline
En er zijn wel mensen die dan zeggen dat je ook andere dingen kan doen, zoals naar de kamer sturen of in een hoekje zetten. Maar als het kind gewoon niet luistert dan gaan ze ook niet naar hun kamer, dus kun je ze wel gaan opslutien maar dat vind ik veel erger dan een tik of een pak slaag
Oud 12-01-2005, 17:19
snoodaard
snoodaard is offline
Ergens leek het me heel logisch toen ik de titel weer eens las dat je dan maar de kinderen van anderen moet gaan slaan.
Oud 12-01-2005, 17:20
meisje
meisje is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 12-01-2005 @ 18:09 :
En er zijn wel mensen die dan zeggen dat je ook andere dingen kan doen, zoals naar de kamer sturen of in een hoekje zetten. Maar als het kind gewoon niet luistert dan gaan ze ook niet naar hun kamer, dus kun je ze wel gaan opslutien maar dat vind ik veel erger dan een tik of een pak slaag
Ja, dat sowieso. Ook vind ik die mensen met hun gemekker over 'ja maar een vervelende collega behandel je ook niet zo' stom. Gaat een collega met zijn eten smijten, doet een vriend het op een gillen zetten wanneer hij geen snoepje krijgt in de supermarkt?!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 17:20
MB
MB is offline
Citaat:
juno schreef op 10-01-2005 @ 22:33 :
Ik sla niet bewust, ik ben kwaad en deel dan een tik uit. Niet hard, maar genoeg om de boosdoener heftig te laten schrikken, want ik verlies normaal nooit mijn zelfbeheersing.

Bewust slaan schaar ik onder de noemer sadisme.
Waarom? Want als je bewust slaat met een opvoedkundige reden dan is het niet om jezelf beter te voelen ofzo. Dan is het eerder sadistisch om je zelfbeheersing te verliezen en het kind te slaan, want dan sla je dus zodat hij/zij ophoud, dus sla je voor je eigen rust of om je eigen boosheid te bekoelen. Dus dan sla je om er zelf direct voordeel uit te halen, toch?
Oud 12-01-2005, 17:24
meisje
meisje is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 12-01-2005 @ 18:20 :
Waarom? Want als je bewust slaat met een opvoedkundige reden dan is het niet om jezelf beter te voelen ofzo. Dan is het eerder sadistisch om je zelfbeheersing te verliezen en het kind te slaan, want dan sla je dus zodat hij/zij ophoud, dus sla je voor je eigen rust of om je eigen boosheid te bekoelen. Dus dan sla je om er zelf direct voordeel uit te halen, toch?
Zelfbeheersing verliezen is uit onmacht. Dan doe je echt iets fout hoor.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 17:30
Verwijderd
Gewoon je kind fatsoenlijk opvoeden, dan zal slaan vanzelf niet zo snel nodig zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 17:30
MB
MB is offline
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 18:24 :
Zelfbeheersing verliezen is uit onmacht. Dan doe je echt iets fout hoor.
juist

Maar heeft iemand een bron ofzo, wanneer dit ingevoerd wordt, of waarin staat dat het al ingevoerd is?
Oud 12-01-2005, 17:32
MB
MB is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 18:30 :
Gewoon je kind fatsoenlijk opvoeden, dan zal slaan vanzelf niet zo snel nodig zijn.
Juist wel, want elk kind zoekt de grenzen op. En dan heb je mensen die die grenzen slecht aangeven (vind ik slecht opvoeden). En mensen die de grenzen goed aangeven (bijvoorbeeld door een pak slaag ofzo, als praten niet helpt)

En je hebt kinderen met een makkelijk en moeilijk karakter, daar is niets aan te doen
Oud 12-01-2005, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Da_mark schreef op 12-01-2005 @ 18:32 :
Juist wel, want elk kind zoekt de grenzen op. En dan heb je mensen die die grenzen slecht aangeven (vind ik slecht opvoeden). En mensen die de grenzen goed aangeven (bijvoorbeeld door een pak slaag ofzo, als praten niet helpt)

En je hebt kinderen met een makkelijk en moeilijk karakter, daar is niets aan te doen
Je kunt grenzen ook aangeven zonder geweld.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 17:49
juno
juno is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 18:39 :
Je kunt grenzen ook aangeven zonder geweld.
Een weloverwogen pak slaag is geweld. Eén tik is geen geweld, maar het geeft voor het kind de ultieme zekerheid dat dit gedrag de grens overschrijden was. En sommige kinderen hebben dat nodig. Die luisteren expres niet, omdat ze die grens willen weten. Wanneer blijft mama niet lief en verstandig en opvoedkundig, en wordt ze echt kwaad. Wat is echt stout, echt overdraaglijk slecht en mag je noooooit meer doen, en niet alleen maar niet zo lief zodat je een minuut in de hoek moet tot de volgende keer.

Ik heb zelf welgeteld een keer een kind geslagen. Dus denk nou niet dat ik op dagelijkse basis kleuters in elkaar ros.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 17:51
meisje
meisje is offline
Citaat:
juno schreef op 12-01-2005 @ 18:49 :
Een weloverwogen pak slaag is geweld. Eén tik is geen geweld, maar het geeft voor het kind de ultieme zekerheid dat dit gedrag de grens overschrijden was. En sommige kinderen hebben dat nodig. Die luisteren expres niet, omdat ze die grens willen weten. Wanneer blijft mama niet lief en verstandig en opvoedkundig, en wordt ze echt kwaad. Wat is echt stout, echt overdraaglijk slecht en mag je noooooit meer doen, en niet alleen maar niet zo lief zodat je een minuut in de hoek moet tot de volgende keer.

Ik heb zelf welgeteld een keer een kind geslagen. Dus denk nou niet dat ik op dagelijkse basis kleuters in elkaar ros.
Sowieso is onderhandelinggedoe met kinderen van 2,3 jaar belachelijjk.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 17:55
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 12-01-2005 @ 18:49 :

Ik ben welgeteld 1 keer in mijn hele leven geslagen, en toen was ik 10. En ik ken mijn grenzen ookwel, afgezien van op internet dan
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 17:58
juno
juno is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 18:55 :
Ik ben welgeteld 1 keer in mijn hele leven geslagen, en toen was ik 10. En ik ken mijn grenzen ookwel, afgezien van op internet dan
Wat had je gedaan?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 18:00
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 12-01-2005 @ 18:58 :
Wat had je gedaan?
Doet er niet toe, laten we zeggen dat ik het verdient had. Neemt niet weg dat mijn ouders mij best konden opvoeden zonder lichamelijke maatregels.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:00
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Mijn ouders hebben mij nooit geslagen. En als ze dat wel hadden gedaan had ik ze dat HEEEEEEEEEEL erg kwalijk genomen. Je blijft van iemands lichaam af! Heel simpel!

Mijn ouders hebben mij hun normen en waarden bijgebracht. In theorie en praktijk. En zelf een goed voorbeeld gesteld, waardoor ik een kader aangereikt kreeg waarin ik mijn gedrag kon afmeten. En zo tot beslissingen komen.

Joh, dan heb je ouders die erg blij met je zijn. En die ouders hoeven je zeker niet te slaan.

BRENG KINDEREN VERANTWOORDELIJKHEID BIJ. Geef zelf het goede voorbeeld (wees consequent!) en leg uit waarom je bepaalde dingen wel of niet doet (zelf). En wat je van je kind verwacht. Zo ziet het kind wat wel en niet kan. Dus niet: dat moet gewoon! Maar: dat moet, omdat....
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:01
Verwijderd
Maar je ouders hebben wel jouw lichaam gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:04
MB
MB is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 12-01-2005 @ 20:00 :
Mijn ouders hebben mij nooit geslagen. En als ze dat wel hadden gedaan had ik ze dat HEEEEEEEEEEL erg kwalijk genomen. Je blijft van iemands lichaam af! Heel simpel!

Mijn ouders hebben mij hun normen en waarden bijgebracht. In theorie en praktijk. En zelf een goed voorbeeld gesteld, waardoor ik een kader aangereikt kreeg waarin ik mijn gedrag kon afmeten. En zo tot beslissingen komen.

Joh, dan heb je ouders die erg blij met je zijn. En die ouders hoeven je zeker niet te slaan.

BRENG KINDEREN VERANTWOORDELIJKHEID BIJ. Geef zelf het goede voorbeeld (wees consequent!) en leg uit waarom je bepaalde dingen wel of niet doet (zelf). En wat je van je kind verwacht. Zo ziet het kind wat wel en niet kan. Dus niet: dat moet gewoon! Maar: dat moet, omdat....
Dat werkt vast niet bij elk kind. EN misschien was jij gewoon een vrij gemakkelijk kind. Want wat moet je als ouder dan doen als het kind gewoon echt niet luistert (dus ook niet naar zijn/haar kamer gaat of op de gang gaat staan)

Bovendien, hhendrix, had je het je ouders vast niet kwalijk genomen, want dan had je het wss als normaal gezien. Als we het over persoonlijke ervaring gaan hebben: Ik kreeg vroeger gewoon af en toe een tik als ik me niet aan de regels hield enzo. En op zich ben ik best redelijk uitgevallen nu

Argh ik wordt er zo chagerijnig van als ik van die domme d/t-fouten maak

Laatst gewijzigd op 12-01-2005 om 19:12.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:05
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mijn ouders hebben mij nooit geslagen.
dat is te merken
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:06
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-01-2005 @ 20:05 :
dat is te merken
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:17
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Dat werkt vast niet bij elk kind. EN misschien was jij gewoon een vrij gemakkelijk kind.
Dat denk ik ook (dat laatste dan). Ik zei toch ook niet dat het makkelijk was. Maar wat op mij indruk heeft gemaakt is het consequentionalisme van mijn ouders. Ze leven zelf ook naar de criteria die ze mij bijbrachten.

Het stomste wat je kan doen als ouder is dingen van je kids eisen, maar er zelf niet aan voldoen.

En ook: geef liefde, aandacht, doe dingen met je kids! Breng ze fatsoen bij, respect voor anderen. EN LEG JE GEDRAG UIT AAN JE KIDS.

Ik kon tegen mijn ouders zeggen: OK, maar hoe zit dat en dat dan bij julllie? En dan kreeg ik uitleg.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:19
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Mijn ouders hebben mij nooit geslagen.
--------------------------------------------------------------------------------

dat is te merken
=zwart wit=, waarom ga je alsnog niet proberen wat van je leven te maken? Je bent jong, je kan er nog wat van maken.

WAT EEN TRIESTE OPMERKING!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:21
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
hhendrix, had je het je ouders vast niet kwalijk genomen, want dan had je het wss als normaal gezien.
Nee, hoor. Want andere dingen bij ons thuis weken ook af van wat bij anderen gebeurde, maar die zag ik dan niet als 'normaal'. Ik mat normaliteit nl. af aan de maatstaven die de 'ideologie' van mijn opvoeding mij leverden.
Dus dan is het niet: het gebeurd, dus het is zeker normaal!

Kom nou! Dat is wel heel erg beperkt als je zo denkt. Ja, zelfs als kind!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:26
MB
MB is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 12-01-2005 @ 20:21 :
Nee, hoor. Want andere dingen bij ons thuis weken ook af van wat bij anderen gebeurde, maar die zag ik dan niet als 'normaal'. Ik mat normaliteit nl. af aan de maatstaven die de 'ideologie' van mijn opvoeding mij leverden.
Dus dan is het niet: het gebeurd, dus het is zeker normaal!

Kom nou! Dat is wel heel erg beperkt als je zo denkt. Ja, zelfs als kind!
Ik denk niet zo, maar het zou niet gek zijn als je, indien je wel zo opgevoed was, er toch anders tegenaan zou kijken.

En nogmaals: Wat moet je dan als ouder, als je kind gewoon niet luistert
Oud 12-01-2005, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Da_mark schreef op 12-01-2005 @ 20:04 :
Dat werkt vast niet bij elk kind. EN misschien was jij gewoon een vrij gemakkelijk kind. Want wat moet je als ouder dan doen als het kind gewoon echt niet luistert (dus ook niet naar zijn/haar kamer gaat of op de gang gaat staan)

Bovendien, hhendrix, had je het je ouders vast niet kwalijk genomen, want dan had je het wss als normaal gezien. Als we het over persoonlijke ervaring gaan hebben: Ik kreeg vroeger gewoon af en toe een tik als ik me niet aan de regels hield enzo. En op zich ben ik best redelijk uitgevallen nu

Argh ik wordt er zo chagerijnig van als ik van die domme d/t-fouten maak
Het was nieteens nodig om te straffen want ik misdeed niets, aangezien mij grenzen werden bijgebracht en blijkbaar ook de normen om ze in te houden.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Da_mark schreef op 12-01-2005 @ 20:26 :
En nogmaals: Wat moet je dan als ouder, als je kind gewoon niet luistert
Vraag je eens af waarom het kind niet luistert?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:33
meisje
meisje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 20:31 :
Vraag je eens af waarom het kind niet luistert?
Ik zou dat kind gewoon klappen. Dat gemiep over praten en democratie. Als ik kinderen zou willen, ben ik in mijn gezin dictator: ik ben de baas en wanneer ik besluit dat het moet of niet moet, dan is het zo.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:34
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:33 :
Ik zou dat kind gewoon klappen. Dat gemiep over praten en democratie. Als ik kinderen zou willen, ben ik in mijn gezin dictator: ik ben de baas en wanneer ik besluit dat het moet of niet moet, dan is het zo.
Als jij je kind goed opvoed luistert het braaf naar je en hoef je het niet te klappen en ben je ook de baas.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:35
RanC
RanC is offline
Sommige reacties hier herinneren mij er weer aan waarom ik zo'n gigantische hekel heb aan "links"-ingestelde hippies en alto's.

Nooit gelijk meppen, maar als ze niet luisteren, gewoon een tik geven. Dan luisteren ze wel.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:36
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:33 :
Nog een reden waarom jij geen kinderen mag krijgen
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:36
meisje
meisje is offline
Citaat:
RanC schreef op 12-01-2005 @ 20:35 :
Sommige reacties hier herinneren mij er weer aan waarom ik zo'n gigantische hekel heb aan "links"-ingestelde hippies en alto's.

Nooit gelijk meppen, maar als ze niet luisteren, gewoon een tik geven. Dan luisteren ze wel.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:37
meisje
meisje is offline
Citaat:
makelville schreef op 12-01-2005 @ 20:36 :
Nog een reden waarom jij geen kinderen mag krijgen
Haha! Ik heb ook wel eens tik gekregen als kind toen ik te ver ging. Niks mis mee. Pak slaag daarentegen...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:37
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 12-01-2005 @ 20:35 :

Nou en dan is je kind bang voor je ook lekker
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:38
RanC
RanC is offline
Citaat:
makelville schreef op 12-01-2005 @ 20:37 :
Nou en dan is je kind bang voor je ook lekker
Er is een verschil tussen half-dood slaan en een tik die ze hard genoeg voelen om het de volgende keer te laten.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:39
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:37 :
Haha! Ik heb ook wel eens tik gekregen als kind toen ik te ver ging. Niks mis mee. Pak slaag daarentegen...
Wat als een tik niet genoeg is?Dan gaat het al gauw een stapje verder
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:39
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:37 :
Kinderen echt slaan is verkeerd. Een tik kan inderdaad best oke zijn. Een tijdje terug stond er nog een artikel in het Volkskrant Magazine over een bepaalde cursus voor ouders die hun kind niet aankonden. Die ouders maakten ook allemaal de fout dat ze serieus in discussie gingen met een vijfjarige.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:40
RanC
RanC is offline
Citaat:
makelville schreef op 12-01-2005 @ 20:39 :
Zodra je de discussie aangaat met een kind, gaan ze daar ook misbruik van maken hoor.
Met citaat reageren
Verwijderd
Slaan getuigt ervan dat je greep op je kinderen hebt, of iig er niet toe in staat bent ze iets zonder dwang bij te brengen
Met citaat reageren
meisje
meisje is offline
Citaat:
makelville schreef op 12-01-2005 @ 20:39 :
Ik zou een tik hanteren wanneer het kind na herhaalde waarschuwingen toch de grens overgaat. Als het kind dat niet met een tik begrijpt, moet er over een langetermijnoplossing worden gedacht. Ik zie een tik dus als een lik-op-stukbeleid.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:41
RanC
RanC is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 20:40 :
Slaan getuigt ervan dat je greep op je kinderen hebt, of iig er niet toe in staat bent ze iets zonder dwang bij te brengen
Tot het tiende levensjaar MOET je ze in sommige gevallen gewoon onder dwang dingen leren.

Daarna is zelfs een tik geven taboe in mijn ogen, maar dat terzijde.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:42
meisje
meisje is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2005 @ 20:39 :
Kinderen echt slaan is verkeerd. Een tik kan inderdaad best oke zijn. Een tijdje terug stond er nog een artikel in het Volkskrant Magazine over een bepaalde cursus voor ouders die hun kind niet aankonden. Die ouders maakten ook allemaal de fout dat ze serieus in discussie gingen met een vijfjarige.
Ja, maar kinderen zijn ook niet voor rede vatbaar. Ik bedoel: welke volwassene gaan met eten smijten, languit op de grond liggen krijsen, etteren, snoepjes jatten, etc.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:43
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 12-01-2005 @ 20:40 :
Zodra je de discussie aangaat met een kind, gaan ze daar ook misbruik van maken hoor.
Je hoeft niet me ze in discussie te gaan als je ze maar duidelijk maakt dat het niet kan en dat je niet bereid bent naar hen te luisteren tot ze een anderen houding aannemen. Bij mij heeft het iig prima gewerkt
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:43
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 12-01-2005 @ 20:41 :
Tot het tiende levensjaar MOET je ze in sommige gevallen gewoon onder dwang dingen leren.

Daarna is zelfs een tik geven taboe in mijn ogen, maar dat terzijde.
Een goede ouder heeft gewoon macht over zijn kind en hoeft zich niet te verlagen tot slaan. Baldadig gedrag is ook gewoon aandacht trekken van het kind, zorg gewoon dat dat niet nodig is dat een kind op dergelijke wijze zn aandacht moet krijgen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:44
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:42 :
Ja, maar kinderen zijn ook niet voor rede vatbaar. Ik bedoel: welke volwassene gaan met eten smijten, languit op de grond liggen krijsen, etteren, snoepjes jatten, etc.
Een zwakzinnige?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:44
meisje
meisje is offline
Als op een regel geen sanctie staat, zal niemand die regel volgen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:45
meisje
meisje is offline
Citaat:
makelville schreef op 12-01-2005 @ 20:44 :
Een zwakzinnige?
Nouja, als je een volwassene mept, is het mishandeling.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:46
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:42 :
Als een kind dat doet heb je gefaalt in je opvoeding. Je had het kind allang moeten leren dat ie dat niet mag doen, ipv het zover te laten komen dat een kind dat gaat doen.
Met citaat reageren
RanC
RanC is offline
Citaat:
makelville schreef op 12-01-2005 @ 20:43 :
Je hoeft niet me ze in discussie te gaan als je ze maar duidelijk maakt dat het niet kan en dat je niet bereid bent naar hen te luisteren tot ze een anderen houding aannemen. Bij mij heeft het iig prima gewerkt
Hoe vaak hoor ik wel niet.
"Dat mag niet Pietje!" of "Laat dat Jantje!" of "Niet doen Youssouf!" of "Nu ben ik het zat Ali, niet meer doen!" enzovoorts.

Als ze het na drie of meer waarschuwingen niet willen begrijpen/laten, dan is een tik voldoende om ze te laten beseffen dat ze de grens bereikt hebben.

"Overwicht" op zo'n kind hebben is bullshit, want op een bepaalde leeftijd gaan ze expres de grens van het geduld van de ouders opzoeken.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:44 :
Als op een regel geen sanctie staat, zal niemand die regel volgen.
Er zijn wel betere methodes dan slaan, de makkelijke weg is niet perse de juiste
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten