Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2005, 11:02
snoodaard
snoodaard is offline
Citaat:
meisje schreef op 25-01-2005 @ 11:47 :
Juridisch onmogelijk, gezien het onderscheid.
Ik probeerde enkel te verklaren waarom straffing in deze zin wel noodzakelijk is maar of het effectief is een tweede. Studies in straffing daargelaten is het natuurlijk noodzaak om naderhand te straffen als opvoeding en preventieve maatregelen oorzaak niet voorkomen hebben.
Oud 25-01-2005, 11:06
Verwijderd
Je zou inderdaad kunnen stellen dat straffen geen zin heeft. Het is namelijk bekend dat in gevallen van eerwraak gewoon een familielid wordt uitgekozen om het karwei op te knappen. Dat familielid wordt dus bewust opgeofferd en aanvaard zelf ook zijn straf. Men maakt een koele afweging tussen het belang van de dode dochter (daarmee is de eer gered) en het belang van de vrijheid van een zoon of neef. Men gaat dus letterlijk over lijken.

Of dit altijd de praktijk is kun je natuurlijk betwijfelen, maar je hoeft geen criminoloog te zijn om te begrijpen dat hard straffen geen nut heeft als de dader sowieso al bewust elke straf zal aanvaarden.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 11:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-01-2005 @ 12:06 :
Je zou inderdaad kunnen stellen dat straffen geen zin heeft. Het is namelijk bekend dat in gevallen van eerwraak gewoon een familielid wordt uitgekozen om het karwei op te knappen. Dat familielid wordt dus bewust opgeofferd en aanvaard zelf ook zijn straf. Men maakt een koele afweging tussen het belang van de dode dochter (daarmee is de eer gered) en het belang van de vrijheid van een zoon of neef. Men gaat dus letterlijk over lijken.
klinkt als samenzwering tot moord.

hoppa, ook de familie opbergen.
(iets dat naar mijn mening sowieso moet gebeuren wanneer familie in kwestie (zoals ze vaak doen) ervan af wisten)

In feite moet bij elke eermoord per definitie TBs worden opgelegd om het gedrag te corrigeren, want slechts een gevangenisstraf zal het gedrag niet corrigeren.

Verder moet eerwraak als verschijnsel maatschappelijk aangepakt worden.

Wie als 'onteerd' familielid geminacht wordt door de samenleving wordt tot eerwraak gedreven. Wanneer eermoordenaars constant door iedereen met de nek zouden worden aangekeken gaat dat mechanisme andersom werken.
Oud 25-01-2005, 11:22
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-01-2005 @ 12:06 :

Of dit altijd de praktijk is kun je natuurlijk betwijfelen, maar je hoeft geen criminoloog te zijn om te begrijpen dat hard straffen geen nut heeft als de dader sowieso al bewust elke straf zal aanvaarden.
Je verhaal van hoe zo'n moord tot stand komt klopt wel, maar dat hogere straffen niet helpen klopt niet. In Turkije kreeg je eerst een lagere straf, wanneer je iemand moorde om de familie eer te redden. Sinds dat is rechtgezet zijn het aantal eermoorden explosief gedaalt. dit heeft ook wel te maken met de modernisering van het land, maar ik de hogere straf heeft daar ook zeker aan bijgedragen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 11:27
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 25-01-2005 @ 12:19 :
klinkt als samenzwering tot moord.

hoppa, ook de familie opbergen.
(iets dat naar mijn mening sowieso moet gebeuren wanneer familie in kwestie (zoals ze vaak doen) ervan af wisten)
Meestal weten ze het niet alleen, maar leggen ze zelfs het wapen in de handen van de toekomstige dader. Ik denk dat die ouders of familieoudsten nog harder moeten worden aangepakt dan de dader zelf.

Citaat:
In feite moet bij elke eermoord per definitie TBs worden opgelegd om het gedrag te corrigeren, want slechts een gevangenisstraf zal het gedrag niet corrigeren.
ik denk niet dat dat zal helpen. Bij die mensen zit de familieer nog dieper dan religie, kan je nagaan. Maar hoe langer ze zitten opgesloten, hoe beter. Die mensen moeten als verloren beschouwd worden.
Maar gelukkig denkt de jeugd van tegenwoordig heel anders.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 25-01-2005 @ 12:22 :
Je verhaal van hoe zo'n moord tot stand komt klopt wel, maar dat hogere straffen niet helpen klopt niet. In Turkije kreeg je eerst een lagere straf, wanneer je iemand moorde om de familie eer te redden. Sinds dat is rechtgezet zijn het aantal eermoorden explosief gedaalt. dit heeft ook wel te maken met de modernisering van het land, maar ik de hogere straf heeft daar ook zeker aan bijgedragen.
Maar kijk, we hebben het dus over moord. Op het moment dat vast staat dat iemand bewust en na kalm beraad iemand anders heeft vermoord, krijgt die persoon al een zeer hoge straf. Ik weet niet wat de gemiddelde strafmaat in Turkije is, overigens. Hoeveel krijg je daar in de regel voor een eerwraakgeval?

Straffen kunnen ook niet oneindig hoger worden. Stel dat je zowel de feitelijke pleger als de medeplegers (dus vaders die aanzetten, ooms die helpen enz.) allemaal levenslang geeft. Zou men het dan laten? Daar zou onderzoek naar gedaan moeten worden en daarbij is uitwisseling van kennis tussen Turkse en Nederlandse strafrechtdeskundigen onontbeerlijk.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 11:58
meisje
meisje is offline
Ik denk dat het voorkomen van die moorden veel effectiever is.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 11:59
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-01-2005 @ 12:56 :
Hoeveel krijg je daar in de regel voor een eerwraakgeval?
Nou ja, vroeger was dat altijd een paar jaar maximaal. Hoe dat nu is weet ik niet.
Oud 25-01-2005, 11:59
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 25-01-2005 @ 12:58 :
Ik denk dat het voorkomen van die moorden veel effectiever is.
Dat is überhaupt natuurlijk de eerste vraag die je je stelt, hoe kun je een bepaald misdrijf zo goed mogelijk voorkomen. Als vervolgens ondanks alle inspanningen mensen toch stout blijven, kun je het strafrecht toepassen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 12:04
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
McCaine schreef op 25-01-2005 @ 12:59 :
Nou ja, vroeger was dat altijd een paar jaar maximaal. Hoe dat nu is weet ik niet.
ik weet niet of het klopt, maar een leraar van me had verteld dat je een achtste van de normale straf kreeg. (10 jaar geleden). Nu wordt het gezien als een "gewone" moord. Hoeveel jaar daar op zit, weet ik niet. Maar de maximale straf is levenslang.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 12:05
meisje
meisje is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-01-2005 @ 12:59 :
Dat is überhaupt natuurlijk de eerste vraag die je je stelt, hoe kun je een bepaald misdrijf zo goed mogelijk voorkomen. Als vervolgens ondanks alle inspanningen mensen toch stout blijven, kun je het strafrecht toepassen.
Je kunt moeilijk een nieuwe wet bedenken voor eerwraakmoorden, want dan ben je weer anti-moslim of discriminerend of rascistisch of weetikveel.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 12:05
juno
juno is offline
Een familielid wordt nu opgeofferd om de familie-eer te redden. Het is de prijs die de familie moet betalen. Als echter de hele familie als medepleger, doen pleger of medeplichtige gestraft word, is dat misschien een te hoge prijs voor het eerherstel.

In Turkije heeft strenger straffen ook geholpen, las ik net.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 12:07
juno
juno is offline
Citaat:
meisje schreef op 25-01-2005 @ 13:05 :
Je kunt moeilijk een nieuwe wet bedenken voor eerwraakmoorden, want dan ben je weer anti-moslim of discriminerend of rascistisch of weetikveel.
Op moord staat hier al een hele zware straf, en met de omstandigheden van het geval wordt bij de strafoplegging altijd rekening gehouden door de rechter. Eerwraak wordt wel aangegrepen als verachtende omstandigheid door de verdachte, maar dat wordt hier niet geaccepteerd.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 12:09
meisje
meisje is offline
Citaat:
juno schreef op 25-01-2005 @ 13:07 :
Op moord staat hier al een hele zware straf, en met de omstandigheden van het geval wordt bij de strafoplegging altijd rekening gehouden door de rechter. Eerwraak wordt wel aangegrepen als verachtende omstandigheid door de verdachte, maar dat wordt hier niet geaccepteerd.
Ik heb al eerder gezegd: het lijkt me juridisch onmogelijk om een aparte strafmaat voor eerwraakmoorden te verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 12:18
juno
juno is offline
Citaat:
meisje schreef op 25-01-2005 @ 13:09 :
Ik heb al eerder gezegd: het lijkt me juridisch onmogelijk om een aparte strafmaat voor eerwraakmoorden te verzinnen.
Er zijn wel voorschriften voor de individuele straftoemeting, maar die staan niet als zodanig in de Wet. Het Wetboek zelf noemt alleen de maximale straffen, maar welke straf onder welke omstandigheden geeist en opgelegd word, is niet willekeurig, maar aan geschreven regels en voorschriften gebonden, zodat gelijke gevallen een gelijke straf krijgen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:06
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
DG schreef op 23-01-2005 @ 00:01 :
'Aantal moorden eerwraak neemt toe'
UTRECHT - 22/01/05 - Het aantal moorden op vrouwen uit eerwraak lijkt toe te nemen.
Het aantal moslims neemt ook toe, er is waarschijnlijk (weet wel zeker) een verband.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 25-01-2005 @ 15:06 :
Het aantal moslims neemt ook toe, er is waarschijnlijk (weet wel zeker) een verband.
Eerwraak komt in de meeste gevallen voor in Turkse kringen. Marokkanen op hun beurt kenne het verschijnsel eerwraak helemaal niet. Somalische moslims ook niet. Bepaalde christelijke oost-Europese bevolkingsgroepen (en ook bepaalde groepen zigeneurs) kennen het verschijnsel weer wel, en dat zijn ook geen moslims.

Maar goed, voor mensen als jij is het natuurlijk het handigst om het af te schuiven op de islam, want dan geef je een probleem tenminste enorme handen en voeten. Stel je eens voor dat je nuances in je denken zou moeten aanbrengen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:19
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat maakt het verschil? alleen bij eerwraak is het nog wat -op oorbedachte rade-. dan kun je automatisch wat strenger straffen. in principe lijkt me strenger straffen niet echt haalbaar en ook niet echt zinol.

en dat het toeneemt, tsja.. toch wat doen aan de mentaliteit an de mensheid .
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:48
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Och natuurlijk komt er ook eerwraak voor bij Europese Christenen, alleen komt dat zo weinig voor dat het niet noemenswaardig is. De blijfvanmelijfhuizen, zoals die dingen heten zitten vol met Marokkaanse meisjes die worden achtervolgd omdat ze er modernere gedachten op na houden dan hun fossiele familie, maar dat weet iedereen hier.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten