![]() |
||
Citaat:
je familie en je vrienden misschien. Maar ook die gaan dood. weg herinneringen. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() En sommige herinneringen blijven "hangen" op materie maar beter gezegt media. Wat voor ons nog wel een tijdje waarneembaar blijft. ![]()
Laatst gewijzigd op 06-02-2005 om 02:26. |
![]() |
||
Citaat:
@willypirate: Misschien kun je je visie wat verduidelijken, want met dingen als groeien in de dynamische wereld van de manifestatie kan ik vrij weinig. P.S. Is het noodzakelijk om na elke zin een knipoog te zetten? ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Maar waar leef je dan voor? Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Da kan gewoon niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Eigenlijk. Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Is alles in jouw ogen zinloos omdat je uiteindelijk toch zal sterven? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Meer over dit op mijn livejournal: http://www.livejournal.com/~**********/53584.html |
![]() |
||
Citaat:
Het moet natuurlijk wel uitgewerkt e.d. worden, maar voor even een gedachtespinsel (dat is het toch?) is het erg goed en leuk om te lezen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waarom mensen grootse doelen nastreven, monumenten oprichten, grote begrafenisceremonies houden, mediageil zijn, is allemaal te herleiden tot een fundamentele angst voor de dood. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Angst voor de dood is niet fundamenteel, angst voor de dood is ingeprent door de cultuur waarin wij leven. "Dood" is namelijk een begrip voor een gebeurtenis waar wij totaal niets van weten (de ervaring van de dood bedoel ik dan [uitzonderingen daargelaten ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het hoe of waarom doet eigenlijk niet ter zake, waar het om gaat is dat mensen in hun handelen de dood willen 'overleven'. Een onmogelijke opgave, net zoiets als een nieuwe kleur bedenken, of water ontdooien in een vriezer. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vandaar dat ik zeg dat de zoektocht zelf nutteloos is, ongeacht de hypothese. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Stel dat ik dood ga en ik ga naar een hemel. Wat is daar zo nuttig aan? Is het nuttig voor mij? Waarom dan? Is het nuttig voor een god? Waarom dan? Is het nuttig voor iets of iemand anders? Waarom dan? De enige manier om het niet zinloos te hebben is als zingeving oneindig door gaat: A heeft een doel voor B, B heeft een doel voor C, C heeft een doel voor D, etc. |
![]() |
||
Citaat:
Er zijn gewoon nog steeds dingen die men niet weet of begrijpt. Er kan heus wel een algehele 'drive' achter het hele bestaan zitten, maar daar zijn we gewoonweg (nog niet/nooit) achter gekomen. Misschien is de mens te kortzichtig, of vinden we onszelf te belangrijk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(de 'god module' in je hersenen die religieuze ervaringen geeft als deze elektrisch geprikkeld wordt) Deze mensen hadden hierna dus meer zin om te overleven dan degenen die geen religieus gevoel hadden ontwikkeld en zodoende is de god module in ons standaard pakket opgenomen. Maar nog steeds zijn veel mensen rationeel genoeg om daaraan te ontsnappen. De natuur kan ons niet voldoende voor de gek houden. Kennelijk toch genoeg om ons alsnog voort te laten planten. Sorry ik ben op dit moment niet in staat een mooi overzichtelijk stukje te schrijven ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
1. Er is iets na dit leven en daar kun je je voordeel ermee doen als je het doel van het leven hebt behaald. 2. Er is een externe entiteit die voordeel behaalt als wij het doel van het leven behalen. Aangezien ik geen reden heb om een van bovenstaande mogelijkheden voor waar aan te nemen, denk ik dat er niet zoiets is als "de zin van het leven". Zo beter? ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
De zin van iemands leven weten heeft namelijk als doel "geluk" en/of "psychische gezondheid", een "coherent levensverhaal" en de behoeften die iemand heeft om dit te behalen is *volgens mij* in grote lijnen gelijk voor de mens in het algemeen (de vier needs van Baumeister). Maarja zoveel weet ik er eerlijk gezegd ook niet van. Citaat:
Citaat:
![]() 1. Ik denk alleen dat zin breder is dan doel. Als er een zin van het leven is moet er inderdaad ook een doel zijn dat je in ieder geval jezelf stelt. (Alweer volgens Baumeister) is het zo dat één van de dingen die nodig zijn voor "zin"(meaning) is dat je jezelf een doel stelt. Dit doel echter, moet wel aannemelijk zijn voor de persoon maar hoeft nooit gehaald te worden, omdat dat simpelweg niet het doel van het doel hebben is. Het doel van het doel hebben is een zin in het leven zien (of die er is of niet doet er niet veel toe), zodat je een waarschijnlijk gelukkiger mens wordt (jouw voordeel). Of er iets is na dit leven zou ik niet durven zeggen, daar blijf ik even agnostisch in, maar ik denk niet dat dat per se doorslaggevend is voor een zin in het leven...denk ik. 2. Externe entiteit die voordeel behaalt. Er is een spiritistische theorie die zegt dat in den beginne God was in het absolute rijk. Maar omdat God alles was in absoluutheid kon de goede man zichzelf niet ervaren. Daarom heeft hij zichzelf afgesplitst, en die afsplitsingen zijn de zielen van mensen, die in het relatieve rijk op aarde zijn geplaatst om te ERVAREN. Op zich klonk de theorie wel logisch maar is niet echt empirisch ondersteunbaar ![]() My 2 cents...
||||
Citaat:
Citaat:
[QUOTE]Beter ![]() 1. Ik denk alleen dat zin breder is dan doel. Als er een zin van het leven is moet er inderdaad ook een doel zijn dat je in ieder geval jezelf stelt. (Alweer volgens Baumeister) is het zo dat één van de dingen die nodig zijn voor "zin"(meaning) is dat je jezelf een doel stelt. Dit doel echter, moet wel aannemelijk zijn voor de persoon maar hoeft nooit gehaald te worden, omdat dat simpelweg niet het doel van het doel hebben is. Het doel van het doel hebben is een zin in het leven zien (of die er is of niet doet er niet veel toe), zodat je een waarschijnlijk gelukkiger mens wordt (jouw voordeel). Of er iets is na dit leven zou ik niet durven zeggen, daar blijf ik even agnostisch in, maar ik denk niet dat dat per se doorslaggevend is voor een zin in het leven...denk ik.[/QUOTE Ik denk dat je in deze discussie zin en doel niet onafhankelijk van elkaar kunt zien. Ik ben het met je eens dat het streven naar een doel kan leiden tot geluk. Maar het bereiken van dat doel heeft totaal geen nut als er daarna niets "hogers", anders of beters is, Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[Column: ] Godsdientsvrijheid in de Islam. Hydrogen | 1 | 25-09-2005 14:58 | |
Verhalen & Gedichten |
De visie en het visioen Reynaert | 3 | 06-01-2005 23:29 | |
Andere kijk op het geloof Moonlight fairy | 5 | 26-12-2004 09:44 | |
de zin?? Gandalf | 36 | 01-12-2003 22:14 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheďsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Psychologie |
Betoog: Het nut van het leven? Verwijderd | 18 | 18-07-2002 03:04 |