Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2005, 07:40
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
koud schreef op 05-02-2005 @ 03:19 :
je bent niet zomaar want je laat altijd herinneringen achter.
aan wie?
je familie en je vrienden misschien. Maar ook die gaan dood. weg herinneringen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2005, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 05-02-2005 @ 03:12 :
oh, dus jullie leven nutteloos, voor niks eigenlijk. Je komt zomaar, en verdwijnt eventjes. Die gedachte kunnen mijn hersens niet aan.
Dat weet ik, dat is dan ook de reden dat je gelovig bent.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 02:13
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-01-2005 @ 16:00 :
Nee, want het is principieel onmogelijk dat er een externe 'entiteit' is die 'voordeel' heeft bij 'leven'.
Het hoeft ook geen "voordeel" te zijn , het kan ook "spel" zijn. Net zoals "spel" door ons een "entiteit" is.
Oud 06-02-2005, 02:17
willypirate
willypirate is offline
De zin van het leven is spirituele groei
Voor de rest is het overleven in de dynamische wereld van de Manifestatie
Oud 06-02-2005, 02:23
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 05-02-2005 @ 08:40 :
aan wie?
Herinneringen blijven ook achter op het morfologisch-veld dat materie omspant.

En sommige herinneringen blijven "hangen" op materie maar beter gezegt media. Wat voor ons nog wel een tijdje waarneembaar blijft.

Laatst gewijzigd op 06-02-2005 om 02:26.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 12:48
Misery
Misery is offline
Er is geen zin van 'het' leven.

Dat wil niet zeggen dat het voor jezelf zinloos is.
De beleving van JOUW leven, dat is iets wat voor je eigen wereld belangrijk is. Je kan dan dus zeggen dat gelukkig zijn de zin van je leven is. Niet van 'het' leven. Want wat heeft het leven er nou aan dat jij je gelukkig voelt zeg.
Oud 09-02-2005, 11:38
Kommunist
Kommunist is offline
de zin van het leven ben je zelf;

iedereen die zegt een zin te hebben gevonden, heeft deze zelf vastgesteld, als je zegt dat het leven geen zin heeft is er blijkbaar tog iets wat je drijft, anders was je wel al dood geweest

ik heb mijn leven nog niet echt n zin gegeven, behalve dan; zo veel mogelijk naar geluk streven en af en toe dit ook voor de medemens streven

De zin van het leven kan voor mij hooguit iets zijn, als houdt de kringloop gaande
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 20:28
haplo
haplo is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 05-02-2005 @ 08:40 :
aan wie?
Vin je het niet arrogant om te denken dat wij meer dan tijdelijk zijn? Dit was niet beledigend bedoeld, maar meer in de trant van waarom schatten mensen zichzelf zo hoog in dat ze denken dat ze altijd in een vorm blijven bestaan.

@willypirate: Misschien kun je je visie wat verduidelijken, want met dingen als groeien in de dynamische wereld van de manifestatie kan ik vrij weinig.

P.S. Is het noodzakelijk om na elke zin een knipoog te zetten?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 23:48
Hannibal
Hannibal is offline
Zin, zoals een vriend van mij het omschrijft: een van de leegste menselijke concepten. De angst van de mensen dat hun handelingen geen beoordeling zullen krijgen, de horror vacui, is te erg, zodat al snel wordt gesmacht om een zingevingssysteem.
Met het afbrokkelen van de religieuze basis van het christendom is er een gat achtergebleven in ons semantisch kader, namelijk dat van de 'zin'. We halen dan ook allerlei rare toeren uit om te achterhalen wat in die lege plek zou moeten staan.
De eenzaamheid in de kosmos is overigens maatschappelijk niet te verkiezen boven mensen die geloven in een 'hogere macht' of een 'gemeenschappelijk nut'. Het liberalisme (in de niet-VVD zin van het woord) is niet stabiel. Landen als China en Japan denken veel meer in een collectief, voor de Verenigde Staten en West-Europa is de mens daadwerkelijk weer een wolf voor de andere mensen (Hobbes).
Tiens, ik dwaal af.

Zin.
Oud 10-02-2005, 08:50
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
willypirate schreef op 06-02-2005 @ 03:17 :
De zin van het leven is spirituele groei
Voor de rest is het overleven in de dynamische wereld van de Manifestatie
Hmmm, dat is best wel mooi gezegd eerlijk gezegd.
Maar waar leef je dan voor?

Citaat:
Herinneringen blijven ook achter op het morfologisch-veld dat materie omspant.
Dat begrijp ik niet, maar het lijkt me bullshit. Wat is morfologisch veld? Hopelijk geen benaming voor hetgeen we niet weten, om haar makkelijker te begrijpen/vatten te maken.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 08:57
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
haplo schreef op 09-02-2005 @ 21:28 :
Vin je het niet arrogant om te denken dat wij meer dan tijdelijk zijn? Dit was niet beledigend bedoeld, maar meer in de trant van waarom schatten mensen zichzelf zo hoog in dat ze denken dat ze altijd in een vorm blijven bestaan.
Mensen zijn idd vaak geneigd zich hoger in te schatten, dan dat ze waard zijn. Maar ik vindt het niet arrogant om te denken dat je niet zomaar leeft. Eerder een beetje denigrerend, dat je leeft, vervolgens dood gaat en dan is het afgelopen. Dan is er niks meer. Niet eens niks. Niet eens de gedachte "niks". Alles weg.
Da kan gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 09:04
Anaďs
Anaďs is offline
Misschien is het een soort geruststelling? 'k Kan mij voorstellen dat het voor velen een negatieve gedachte is als je denkt dat je na 70-80 (soms veel vroeger) gewoon verdwijnt, en dat je eigenlijk maar één van de miljarden wezens was hier op aarde...

Dé zin van het leven, lijkt mij te vaag om waar te zijn. Niemand heeft hem al gevonden... 'k Geloof wel dat je beter je leven zinnig maakt, en het lijkt mij onzinnig om je hele leven te spenderen aan het zoeken naar dé zin.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 10-02-2005 @ 09:57 :
Da kan gewoon niet.
Want?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 01:24
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Da kan gewoon niet.
Ja, want?
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Eigenlijk.

Citaat:
oh, dus jullie leven nutteloos, voor niks eigenlijk. Je komt zomaar, en verdwijnt eventjes. Die gedachte kunnen mijn hersens niet aan.
Ja. Volledig nutteloos. Het dient absoluut geen doel.
Oud 12-02-2005, 10:27
Qui?
Qui? is offline
Mensen zien de zin van leven, als hoop, op een verder of beter leven.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 20:55
Augustus
Augustus is offline
Citaat:
Sappie schreef op 25-01-2005 @ 20:32 :
precies, en dat zijn dus net de mensen die geen zin kunnen vinden.
te simpel gesteld, maar ook wel begrijpelijk dat je het zo stelt.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 20:57
Augustus
Augustus is offline
Citaat:
GVR schreef op 26-01-2005 @ 20:44 :
Dat vroeg je wel.

En ik weet dat alles zinloos is.
Het ligt er maar net aan hoe jij zinloos opvat.
Is alles in jouw ogen zinloos omdat je uiteindelijk toch zal sterven?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 21:03
Augustus
Augustus is offline
Citaat:
Dat wordt niet door iedereen zo gesteld. Maar waarom kunnen jouw hersenen die gedachte niet aan? Het is namelijk heel simpel. Je wordt geboren en verricht een aantal handelingen en je sterft. Deze handelingen hebben de wereld veranderd, hoe kleinschalig dan ook. Of deze handelingen nut hebben gehad is heel persoonlijk. "dus jullie leven nutteloos, voor niks eigenlijk." Persoonlijk lijkt het mij sowieso verstandiger om voor jezelf te leven dan voor iets of iemand, zo hoef je ook niet ver te zoeken naar de "zin" van het leven. Die zin ben jij immers zelf.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 16:07
Kip187
Kip187 is offline
lak
Oud 18-02-2005, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Da kan gewoon niet.
Dat kan wel. Alleen jij kan het niet accepteren.

Meer over dit op mijn livejournal:
http://www.livejournal.com/~**********/53584.html
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 20:31
haplo
haplo is offline
Citaat:
********** schreef op 18-02-2005 @ 20:57 :

Leuk stuk!

Het moet natuurlijk wel uitgewerkt e.d. worden, maar voor even een gedachtespinsel (dat is het toch?) is het erg goed en leuk om te lezen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 00:10
Verwijderd
Citaat:
haplo schreef op 18-02-2005 @ 21:31 :
Leuk stuk!

Het moet natuurlijk wel uitgewerkt e.d. worden, maar voor even een gedachtespinsel (dat is het toch?) is het erg goed en leuk om te lezen.
Ja daar is m'n livejournal ook voor, gedachtenspinsels en andere onzin
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 17:40
haplo
haplo is offline
Citaat:
********** schreef op 21-02-2005 @ 01:10 :
Ja daar is m'n livejournal ook voor, gedachtenspinsels en andere onzin
Oké, succes met je spinsels!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-02-2005 @ 23:07 :
Er is niets buiten alles, per definitie.
Waarom zou er een externe entiteit nodig zijn om zin te geven aan het leven?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 12:29
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 18-02-2005 @ 20:57 :

Jouw hersenspinsel is vele male makkelijker te accepteren, als men een besef ontwikkeld van de dynamiek van het leven; simpel gesteld: geen groei zonder verval, geen leven zonder dood.

Waarom mensen grootse doelen nastreven, monumenten oprichten, grote begrafenisceremonies houden, mediageil zijn, is allemaal te herleiden tot een fundamentele angst voor de dood.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 18:21
Releric
Releric is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-01-2005 @ 20:34 :
De zin van het leven bestaat niet.
Precies! Daarom heet het ook zinGEVING, het gaat om de zin die je aan het leven geeft. Zin is niet inherent aan het leven en dit hoeft ook helemaal niet.

Citaat:
Buiten alles is niets. Er is dus ook niets buiten alles dat voordeel kan hebben van hetgeen zich in alles afspeelt, ergo, alles is nutteloos - per definitie. Echter, je kunt wel spreken over nut van begrip of verschijnsel A voor begrip of verschijnsel B. Nut is dus een zuiver relatief begrip.
Buiten alles? Wil je me uitleggen hoe je "buiten alles" definieert?
Oud 22-02-2005, 18:25
Releric
Releric is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 22-02-2005 @ 13:29 :

Waarom mensen .......monumenten oprichten............ is allemaal te herleiden tot een fundamentele angst voor de dood.
Ik verklaar dit liever als esthetisch verlangen.

Angst voor de dood is niet fundamenteel, angst voor de dood is ingeprent door de cultuur waarin wij leven. "Dood" is namelijk een begrip voor een gebeurtenis waar wij totaal niets van weten (de ervaring van de dood bedoel ik dan [uitzonderingen daargelaten]). Wij weten slechts de vooroordelen die wij over de dood hebben en daardoor worden wij bang.
Oud 22-02-2005, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Releric schreef op 22-02-2005 @ 19:25 :
Ik verklaar dit liever als esthetisch verlangen.

Angst voor de dood is niet fundamenteel, angst voor de dood is ingeprent door de cultuur waarin wij leven. "Dood" is namelijk een begrip voor een gebeurtenis waar wij totaal niets van weten (de ervaring van de dood bedoel ik dan [uitzonderingen daargelaten]). Wij weten slechts de vooroordelen die wij over de dood hebben en daardoor worden wij bang.

Het hoe of waarom doet eigenlijk niet ter zake, waar het om gaat is dat mensen in hun handelen de dood willen 'overleven'.
Een onmogelijke opgave, net zoiets als een nieuwe kleur bedenken, of water ontdooien in een vriezer.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 21:18
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 22-02-2005 @ 13:20 :
Waarom zou er een externe entiteit nodig zijn om zin te geven aan het leven?
Juist niet. Dat is waar ik heen wou met die opmerking.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Releric schreef op 22-02-2005 @ 19:21 :
Buiten alles? Wil je me uitleggen hoe je "buiten alles" definieert?
Je pakt alles, en je kijkt waar daar buiten zit (niets dus ).
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 22-02-2005 @ 13:29 :
Jouw hersenspinsel is vele male makkelijker te accepteren, als men een besef ontwikkeld van de dynamiek van het leven; simpel gesteld: geen groei zonder verval, geen leven zonder dood.

Waarom mensen grootse doelen nastreven, monumenten oprichten, grote begrafenisceremonies houden, mediageil zijn, is allemaal te herleiden tot een fundamentele angst voor de dood.
Ik denk niet dat het zozeer de angst voor de dood is, alswel de wil om te overleven. Die wil die zo hard in onze genen zit, in ons instinct, in ons alles. Het 'voelt' voor mensen beter als ze wat achterlaten, of dat nou kinderen of monumenten zijn, of het nou een langdurige indruk is, maakt niet uit.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-02-2005 @ 22:18 :
Juist niet. Dat is waar ik heen wou met die opmerking.
Dat begrijp ik, maar dat sluit nog niks uit.
Vandaar dat ik zeg dat de zoektocht zelf nutteloos is, ongeacht de hypothese.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 16:52
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 24-02-2005 @ 22:08 :
Ik denk niet dat het zozeer de angst voor de dood is, alswel de wil om te overleven. Die wil die zo hard in onze genen zit, in ons instinct, in ons alles. Het 'voelt' voor mensen beter als ze wat achterlaten, of dat nou kinderen of monumenten zijn, of het nou een langdurige indruk is, maakt niet uit.
Jammer dat het zinloos is, verval is onherroepelijk. Had men dat gevat, had men bewuster geleefd.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 18:21
GVR
GVR is offline
Citaat:
Augustus schreef op 15-02-2005 @ 21:57 :
Het ligt er maar net aan hoe jij zinloos opvat.
Is alles in jouw ogen zinloos omdat je uiteindelijk toch zal sterven?
ALLES is zinloos omdat

Stel dat ik dood ga en ik ga naar een hemel. Wat is daar zo nuttig aan?
Is het nuttig voor mij? Waarom dan?
Is het nuttig voor een god? Waarom dan?
Is het nuttig voor iets of iemand anders? Waarom dan?

De enige manier om het niet zinloos te hebben is als zingeving oneindig door gaat: A heeft een doel voor B, B heeft een doel voor C, C heeft een doel voor D, etc.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 22:12
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
De zin van het leven bestaat niet.
Nee, en de zon draait om de aarde. Oja, en die is overigens plat. Het hemelgewelf is eigenlijk gewoon een waterbubbel. En wat ligt er buiten dit universum? Eigenlijk is de mens gewoon nog steeds heel onwetend.

Er zijn gewoon nog steeds dingen die men niet weet of begrijpt. Er kan heus wel een algehele 'drive' achter het hele bestaan zitten, maar daar zijn we gewoonweg (nog niet/nooit) achter gekomen. Misschien is de mens te kortzichtig, of vinden we onszelf te belangrijk.
Oud 26-02-2005, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Zut Alors! schreef op 25-02-2005 @ 23:12 :
Nee, en de zon draait om de aarde. Oja, en die is overigens plat. Het hemelgewelf is eigenlijk gewoon een waterbubbel. En wat ligt er buiten dit universum? Eigenlijk is de mens gewoon nog steeds heel onwetend.

Er zijn gewoon nog steeds dingen die men niet weet of begrijpt. Er kan heus wel een algehele 'drive' achter het hele bestaan zitten, maar daar zijn we gewoonweg (nog niet/nooit) achter gekomen. Misschien is de mens te kortzichtig, of vinden we onszelf te belangrijk.
Dit is een zogeheten 'foutieve analogie'-drogreden.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 18:50
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Dat is waar, maar toch is jou uitspraak foutief.
Oud 26-02-2005, 19:58
GVR
GVR is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 26-02-2005 @ 19:50 :
Dat is waar, maar toch is jou uitspraak foutief.
Nee. Gebrek aan kennis wat er al dan wel en niet is heeft niks te doen met het simpele feit dat alles zinloos is.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 21:07
Optima
Optima is offline
als mensen geen 'zin van het leven' zouden hebben, zouden ze in een existentiele crisis belanden, en zich zo lethargisch voelen dat het voortbestaan in gevaar komt.

'de zin van het leven' is een evolutionair truukje om mensen te doen laten voortplanten. De ene mens vindt zijn 'zin' in het geloof, de andere in geluk, de ander in succes, de ander in onbaatzuchtigheid etc.

Zouden we deze waarden niet hebben, dan zouden mensen het pijnlijke besef krijgen dat alles dood gaat, en dat niets 'zin' heeft, waardoor uitsterven onvermijdelijk is
Oud 07-03-2005, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef op 07-03-2005 @ 22:07 :
als mensen geen 'zin van het leven' zouden hebben, zouden ze in een existentiele crisis belanden, en zich zo lethargisch voelen dat het voortbestaan in gevaar komt.

'de zin van het leven' is een evolutionair truukje om mensen te doen laten voortplanten. De ene mens vindt zijn 'zin' in het geloof, de andere in geluk, de ander in succes, de ander in onbaatzuchtigheid etc.

Zouden we deze waarden niet hebben, dan zouden mensen het pijnlijke besef krijgen dat alles dood gaat, en dat niets 'zin' heeft, waardoor uitsterven onvermijdelijk is
Ik denk dat je het een beetje verkeerd stelt. De 'de zin van het leven' is juist geen 'truukje', juist het feit dat er een truukje ontbrak heeft gezorgd voor evolutie van bijvoorbeeld religieus gevoel.
(de 'god module' in je hersenen die religieuze ervaringen geeft als deze elektrisch geprikkeld wordt)
Deze mensen hadden hierna dus meer zin om te overleven dan degenen die geen religieus gevoel hadden ontwikkeld en zodoende is de god module in ons standaard pakket opgenomen.
Maar nog steeds zijn veel mensen rationeel genoeg om daaraan te ontsnappen. De natuur kan ons niet voldoende voor de gek houden. Kennelijk toch genoeg om ons alsnog voort te laten planten.

Sorry ik ben op dit moment niet in staat een mooi overzichtelijk stukje te schrijven
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 13:14
Shitonya
Shitonya is offline
Niets
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 19:50
ems
ems is offline
Wees blij, dat het leven geen zin heeft.

Oud 12-03-2005, 16:11
Releric
Releric is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 10-02-2005 @ 09:50 :
Hmmm, dat is best wel mooi gezegd eerlijk gezegd.
Maar waar leef je dan voor?

Dat begrijp ik niet, maar het lijkt me bullshit. Wat is morfologisch veld? Hopelijk geen benaming voor hetgeen we niet weten, om haar makkelijker te begrijpen/vatten te maken.
Als je zegt dat je het niet begrijpt, wil je dan asjeblieft niet zeggen dat hetzelfde bullshit lijkt, dat komt redelijk stupide over.

Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-02-2005 @ 20:21 :
Buiten alles is niets. Er is dus ook niets buiten alles dat voordeel kan hebben van hetgeen zich in alles afspeelt, ergo, alles is nutteloos - per definitie. Echter, je kunt wel spreken over nut van begrip of verschijnsel A voor begrip of verschijnsel B. Nut is dus een zuiver relatief begrip.
Buiten alles is niets? Deze redenering komt mij enigzins onlogisch over, aangezien alles impliceert dat er niets buiten kan bestaan. Het "buiten alles" gedeelte klopt dus al niet, aangezien alles per definitie alles is. Voordeel? Helaas werkt de wereld (breed genomen) en zingevende gedachten niet zoals menselijk handelen, kortzichtige termen als voordeel zijn dan ook niet van toepassing. En misschien is er wel iets bínnen alles? Verder snap ik het ergo gedeelte niet... ik zie het verband niet. Over de laatste regel ben ik het wel helemaal met je eens.
Oud 12-03-2005, 16:24
Releric
Releric is offline
Maar om antwoord te geven op de vraag; Wat hebben mensen nu aan de zin van het leven?

Baumeister schreef dat door een viertal "needs" (doel, waarde en rechtvaardiging, kracht&controle, zelf-waarde) een mens kon komen tot een tevredenheid over zijn leven, die nodig is om psychische klachten te vermijden en psychisch gezond te zijn. Dát zou dus een doel van de zin van iemands leven kunnen zijn. Of dit allemaal verbeelding en zogenaamd wensdenken is of niet doet er helemaal niet toe. Het directe gevolgen van een goede zin van iemands leven zijn direct waarneembaar in zijn of haar leven als zeer positief. Truukje of geen truukje, de gevolgen zijn onmiskenbaar.

Ik wil maar even het perfecte voorbeeld van de zingevende kracht van geloven aanhalen. Er is ondervonden dat gelovigen vaker veel gelukkiger zijn dan ongelovigen. Nu doet het er helemaal niets toe dat er feitelijk misschien en zelfs waarschijnlijk helemaal niets van het geloof klopt, maar het gaat om de zingevende gedachte, dat mensen zich er beter door voelen en zelfs psychisch gezonder. Dat is ook een van de belangrijkste verschillen tussen geloof en wetenschap.

Verder wordt hier volgens mij heel wat geouwehoerd over dingen waar helemaal niet over zijn nagedacht (uitzonderingen daargelaten). Iedereen kan claimen dat er niet zoiets is als de zin van het leven, maar verdedig het dan ook, of probeer dat tenminste.

Laatst gewijzigd op 12-03-2005 om 16:26.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 16:54
haplo
haplo is offline
Citaat:
Releric schreef op 12-03-2005 @ 17:24 :
Maar om antwoord te geven op de vraag; Wat hebben mensen nu aan de zin van het leven?

Baumeister schreef dat door een viertal "needs" (doel, waarde en rechtvaardiging, kracht&controle, zelf-waarde) een mens kon komen tot een tevredenheid over zijn leven, die nodig is om psychische klachten te vermijden en psychisch gezond te zijn. Dát zou dus een doel van de zin van iemands leven kunnen zijn. Of dit allemaal verbeelding en zogenaamd wensdenken is of niet doet er helemaal niet toe. Het directe gevolgen van een goede zin van iemands leven zijn direct waarneembaar in zijn of haar leven als zeer positief. Truukje of geen truukje, de gevolgen zijn onmiskenbaar.
Dit kan wel de zin van iemands leven zijn, maar het is niet de zin van het leven in het algemeen.

Citaat:
Ik wil maar even het perfecte voorbeeld van de zingevende kracht van geloven aanhalen. Er is ondervonden dat gelovigen vaker veel gelukkiger zijn dan ongelovigen. Nu doet het er helemaal niets toe dat er feitelijk misschien en zelfs waarschijnlijk helemaal niets van het geloof klopt, maar het gaat om de zingevende gedachte, dat mensen zich er beter door voelen en zelfs psychisch gezonder. Dat is ook een van de belangrijkste verschillen tussen geloof en wetenschap.
Heb je een bron?

Citaat:
Verder wordt hier volgens mij heel wat geouwehoerd over dingen waar helemaal niet over zijn nagedacht (uitzonderingen daargelaten). Iedereen kan claimen dat er niet zoiets is als de zin van het leven, maar verdedig het dan ook, of probeer dat tenminste.
Ik denk dat er niet zoiets is als de zin van het leven, omdat "de zin van het leven" impliceert dat er een doel is. Als er een doel is zijn er twee mogelijkheden.
1. Er is iets na dit leven en daar kun je je voordeel ermee doen als je het doel van het leven hebt behaald.
2. Er is een externe entiteit die voordeel behaalt als wij het doel van het leven behalen.
Aangezien ik geen reden heb om een van bovenstaande mogelijkheden voor waar aan te nemen, denk ik dat er niet zoiets is als "de zin van het leven".

Zo beter?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 10:59
Releric
Releric is offline
Citaat:
haplo schreef op 12-03-2005 @ 17:54 :
Dit kan wel de zin van iemands leven zijn, maar het is niet de zin van het leven in het algemeen.
Precies, maar de zin van het leven is sowieso ten alle tijden subjectief, dus KUN je alleen maar spreken over de zin van iemands leven. De overkoepelende manier van zingeven (de manier waarop zin wordt gegeven aan het leven) is echter wel gelijk voor de meeste mensen (alle mensen?).

De zin van iemands leven weten heeft namelijk als doel "geluk" en/of "psychische gezondheid", een "coherent levensverhaal" en de behoeften die iemand heeft om dit te behalen is *volgens mij* in grote lijnen gelijk voor de mens in het algemeen (de vier needs van Baumeister). Maarja zoveel weet ik er eerlijk gezegd ook niet van.

Citaat:
Heb je een bron?
Ja... Maar op het moment heb ik niets bij de hand daarvan. Ik vind het echter wel aannemelijk dat geloof (niet per se godsdienst) tot een gevoel van saamhorigheid en zin in het leven kunnen leiden. Speculatie misschien...

Citaat:
Ik denk dat er niet zoiets is als de zin van het leven, omdat "de zin van het leven" impliceert dat er een doel is. Als er een doel is zijn er twee mogelijkheden.
1. Er is iets na dit leven en daar kun je je voordeel ermee doen als je het doel van het leven hebt behaald.
2. Er is een externe entiteit die voordeel behaalt als wij het doel van het leven behalen.
Aangezien ik geen reden heb om een van bovenstaande mogelijkheden voor waar aan te nemen, denk ik dat er niet zoiets is als "de zin van het leven".

Zo beter?
Beter .
1. Ik denk alleen dat zin breder is dan doel. Als er een zin van het leven is moet er inderdaad ook een doel zijn dat je in ieder geval jezelf stelt. (Alweer volgens Baumeister) is het zo dat één van de dingen die nodig zijn voor "zin"(meaning) is dat je jezelf een doel stelt. Dit doel echter, moet wel aannemelijk zijn voor de persoon maar hoeft nooit gehaald te worden, omdat dat simpelweg niet het doel van het doel hebben is. Het doel van het doel hebben is een zin in het leven zien (of die er is of niet doet er niet veel toe), zodat je een waarschijnlijk gelukkiger mens wordt (jouw voordeel). Of er iets is na dit leven zou ik niet durven zeggen, daar blijf ik even agnostisch in, maar ik denk niet dat dat per se doorslaggevend is voor een zin in het leven...denk ik.

2. Externe entiteit die voordeel behaalt. Er is een spiritistische theorie die zegt dat in den beginne God was in het absolute rijk. Maar omdat God alles was in absoluutheid kon de goede man zichzelf niet ervaren. Daarom heeft hij zichzelf afgesplitst, en die afsplitsingen zijn de zielen van mensen, die in het relatieve rijk op aarde zijn geplaatst om te ERVAREN. Op zich klonk de theorie wel logisch maar is niet echt empirisch ondersteunbaar en ik zie ook geen reden om dit aan te nemen, aangezien je dan eerst het bestaan van God moet aannemen.

My 2 cents...
Oud 13-03-2005, 20:48
haplo
haplo is offline
Citaat:
Releric schreef op 13-03-2005 @ 11:59 :
Precies, maar de zin van het leven is sowieso ten alle tijden subjectief, dus KUN je alleen maar spreken over de zin van iemands leven. De overkoepelende manier van zingeven (de manier waarop zin wordt gegeven aan het leven) is echter wel gelijk voor de meeste mensen (alle mensen?).

De zin van iemands leven weten heeft namelijk als doel "geluk" en/of "psychische gezondheid", een "coherent levensverhaal" en de behoeften die iemand heeft om dit te behalen is *volgens mij* in grote lijnen gelijk voor de mens in het algemeen (de vier needs van Baumeister). Maarja zoveel weet ik er eerlijk gezegd ook niet van.
Ik ben het met je eens, maar de discussie begon met de vraag over zoiets bestaat als "DE zin van het leven". Vandaar mijn reactie.

Citaat:
Ja... Maar op het moment heb ik niets bij de hand daarvan. Ik vind het echter wel aannemelijk dat geloof (niet per se godsdienst) tot een gevoel van saamhorigheid en zin in het leven kunnen leiden. Speculatie misschien...
Geloof kan hier inderdaad toe leiden, maar is geen voorwaarde. Ik denk zelf dat dit gewoon een stukje speculatie is.

[QUOTE]Beter .
1. Ik denk alleen dat zin breder is dan doel. Als er een zin van het leven is moet er inderdaad ook een doel zijn dat je in ieder geval jezelf stelt. (Alweer volgens Baumeister) is het zo dat één van de dingen die nodig zijn voor "zin"(meaning) is dat je jezelf een doel stelt. Dit doel echter, moet wel aannemelijk zijn voor de persoon maar hoeft nooit gehaald te worden, omdat dat simpelweg niet het doel van het doel hebben is. Het doel van het doel hebben is een zin in het leven zien (of die er is of niet doet er niet veel toe), zodat je een waarschijnlijk gelukkiger mens wordt (jouw voordeel). Of er iets is na dit leven zou ik niet durven zeggen, daar blijf ik even agnostisch in, maar ik denk niet dat dat per se doorslaggevend is voor een zin in het leven...denk ik.
[/QUOTE

Ik denk dat je in deze discussie zin en doel niet onafhankelijk van elkaar kunt zien. Ik ben het met je eens dat het streven naar een doel kan leiden tot geluk. Maar het bereiken van dat doel heeft totaal geen nut als er daarna niets "hogers", anders of beters is,

Citaat:
2. Externe entiteit die voordeel behaalt. Er is een spiritistische theorie die zegt dat in den beginne God was in het absolute rijk. Maar omdat God alles was in absoluutheid kon de goede man zichzelf niet ervaren. Daarom heeft hij zichzelf afgesplitst, en die afsplitsingen zijn de zielen van mensen, die in het relatieve rijk op aarde zijn geplaatst om te ERVAREN. Op zich klonk de theorie wel logisch maar is niet echt empirisch ondersteunbaar en ik zie ook geen reden om dit aan te nemen, aangezien je dan eerst het bestaan van God moet aannemen.

My 2 cents...
Ook hier ben ik het weer met je eens, omdat ik ook geen reden zie om dergelijke dingen aan te nemen. Voor mij is dit dan ook een argument waarom het waarschijnlijk is dat er geen algemene zin is van het leven.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 21:13
Pikey
Pikey is offline
Sommige mensen maken er hen werk van
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 21:22
Twanos
Twanos is offline
De zin van ons leven, is het leven. Of anders gezegd. Wij leven om ons voort te planten zodat het leven voort kan blijven bestaan.

Kijk maar naar de natuur etc. Alles is erop ingesteld om voort te planten.
Oud 13-03-2005, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Twanos schreef op 13-03-2005 @ 22:22 :
De zin van ons leven, is het leven. Of anders gezegd. Wij leven om ons voort te planten zodat het leven voort kan blijven bestaan.

Kijk maar naar de natuur etc. Alles is erop ingesteld om voort te planten.
Dat is natuurlijk geen zin, neuken is gewoon een drang.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten